Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15783 Vastauksia
  • 3292766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13020 : 29.09.2018, 14:06:03 »
Laturivika voi tehdä tuollaista.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13021 : 29.09.2018, 14:32:57 »
Ihan vaan simmonen pikku kysymys että miten tämä on sitten mahdollista  :2funny: mittaristo kuin joulukuusi ja auto käy normaalisti


Vika on pieni mutta yksin kertainen jotenki tuntuu että tuossa kuuluu olla jotain  :2funny:


kiitoos ja anteeks.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13022 : 29.09.2018, 15:21:04 »
Lasketaanko laturiviaksi? :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13023 : 29.09.2018, 15:49:58 »
Lasketaanko laturiviaksi? :D
en tiedä raati saa päättää :D
enkä kyllä tienny että se ton tekee mutta ei vissiin ole viellä sattunut omalle kohdalle :idiot2:
kiitoos ja anteeks.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13024 : 29.09.2018, 20:18:00 »
Tuli pieni probleemi oman 850:pin kanssa, kun tarkoituksena on vaihtaa etupyörän laakeri kuljettajan puolelle, ja purkuhomma meni muuten todella kivasti paineilmatyökalujen kanssa, mutta sitten kun se "laakeripesä" pitäisi saada irti pallonivelestä ja oma yleismallin pallonivelen irroitustyökalu on liian suuri siihen väliin.

Sorkkaraudalla yritin kohtuullisella voimalla, varoen alapallonivelen suojakumia.



Ei tuossa vissiin ole muita keinoja kuin oikean kokoinen irroitustyökalu, jos ei halua ostaa uutta alatukivartta?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13025 : 29.09.2018, 20:27:45 »
Laturivika voi tehdä tuollaista.
Aikoinaan hajosi laturi 460 volvosta, kesken ajon ja siinä kävi juuri tuo joulukuusi ilmiö.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13026 : 29.09.2018, 20:56:19 »
Tuli pieni probleemi oman 850:pin kanssa, kun tarkoituksena on vaihtaa etupyörän laakeri kuljettajan puolelle, ja purkuhomma meni muuten todella kivasti paineilmatyökalujen kanssa, mutta sitten kun se "laakeripesä" pitäisi saada irti pallonivelestä ja oma yleismallin pallonivelen irroitustyökalu on liian suuri siihen väliin.

Sorkkaraudalla yritin kohtuullisella voimalla, varoen alapallonivelen suojakumia.



Ei tuossa vissiin ole muita keinoja kuin oikean kokoinen irroitustyökalu, jos ei halua ostaa uutta alatukivartta?

Toivottavasti olet kuitenkin tuon pultin ottanut kokonaan pois kun olet yrittänyt irroittaa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13027 : 29.09.2018, 21:31:13 »
Toivottavasti olet kuitenkin tuon pultin ottanut kokonaan pois kun olet yrittänyt irroittaa.

Okei.
Onneksi en sitten alkanut käyttämään enempää väkivaltaa, kun olin aika varma että tuon pultin pitäisi lähteä irti.

Omassa autossa se pultti on sitten aika kovaa ruostunut kiinni tukivarteen kun se ei liikahtanut,
vaikka hakkasin pultin päähän varren ja 2 kg moskan kanssa.

Täytyy huomenna katsoa uudestaan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13028 : 29.09.2018, 21:49:24 »
Oliko pulttia kuumennettu jollakin polttimella ennen yritystä ?...tuo kiinnike on myös herkkä murtumaan kuuleman mukaan.

kuvasta voi päätellä, miksi pultti täytyy irroittaa.


Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13029 : 29.09.2018, 23:02:06 »
Oliko pulttia kuumennettu jollakin polttimella ennen yritystä ?...tuo kiinnike on myös herkkä murtumaan kuuleman mukaan.

kuvasta voi päätellä, miksi pultti täytyy irroittaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiitos kuvista!  :hg:

En sitä pulttia millään lämmittänyt. Suihkuttelin WD-40:stä, odottelin 15 min, harjasin teräsharjalla ja suihkutin irroitusöljyä uudestaan.
Irroitin sen alapallon mutterin pulttipyssyllä; pultti pysyi paikallaan.

Oma pulttipyssy on 60€ halpis, jonka pitäisi tuottaa noin 570 Nm irroitusvääntöä.
Pyöränlaakerin mutterin avasin samalla pulttipyssyllä ja lähti helposti irti, niin en tiedä mitä on tapahtunut.






Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13030 : 30.09.2018, 21:22:57 »
Kiitos kuvista!  :hg:

En sitä pulttia millään lämmittänyt. Suihkuttelin WD-40:stä, odottelin 15 min, harjasin teräsharjalla ja suihkutin irroitusöljyä uudestaan.
Irroitin sen alapallon mutterin pulttipyssyllä; pultti pysyi paikallaan.

Oma pulttipyssy on 60€ halpis, jonka pitäisi tuottaa noin 570 Nm irroitusvääntöä.
Pyöränlaakerin mutterin avasin samalla pulttipyssyllä ja lähti helposti irti, niin en tiedä mitä on tapahtunut.
Tänään yritin liotella pulttia vielä aamupäivän ajan irroitusöljyllä ja hakkasin pultin päähän moskalla.

Ei irronnut.
Oli sitten pakko nöyrtyä, ja käydä Motonetista ostamassa tarvike tukivarsi,
niin leikkasin sitten pallonivelen varren poikki.

Ruostunut pultti lähti irti laakeripesästä vasta kun olin leikannut sen puoliksi ja kuumentanut.

Harmittaa nyt lähinnä sen takia, että edellinen tukivarsi oli Volvolainen, jonka molemmat puslat olivat ehjät ja tuon tarvikkeen puslat kestävät ehkä puolet siitä...

Aluksi meinasin että ostan sellaisen Meyle Heavy Duty osan, jossa on 4 vuoden takuu, mutta silloin tarvisi vaihtaa myös apparin puoli, ettei ohjaustuntuma mene hassuksi.



Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Daiffi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13031 : 01.10.2018, 17:11:49 »
Tähän välii ehkä tyhmä kysymys.

Miten tommonen tavallinen kannentiiviste  kestää lievää viritystä ? Edessä on todennäköisesti tiivisteen vaihto mutta riittääkö tavallinen tiiviste vai pitääkö ostaa vähä  jytkympää ? Tehot tulee pysymään kumminki 2 alkavassa lukemissa. Pitäisi ite alkaa räpeltämään kannen vaihtoa kun ei nyt talous anna hirveästi myöden viedä melkee tonnin remppaa pajalle.  :buck2:
Exät: Volvo 940 -91 " Vauhtipulkka", Volvo C70 -98, Volvo V70 AWD R -00, Volvo 740 16v -90
 
Nykyinen: Volvo 940 Turbo -98

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13032 : 01.10.2018, 17:13:41 »
Tavallinen laatumerkkinen pitäisi kestää ihan hyvin.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1627
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13033 : 02.10.2018, 15:15:19 »
Kellään pahaa sanottavaa Skruvatin vesipumpun tiivistesarjoista vinokoneeseen?

Kaikki lähiseudun varaosaliikkeet myy nykyisin eioota pelkkien tiivisteiden kohdalla. :(
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13034 : 03.10.2018, 21:25:45 »
Kellään pahaa sanottavaa Skruvatin vesipumpun tiivistesarjoista vinokoneeseen?

Kaikki lähiseudun varaosaliikkeet myy nykyisin eioota pelkkien tiivisteiden kohdalla. :(

Ei pahaa sanottavaa sinänsä. Tarvikelaatua, eli saattaa kestää jakohihnan vaihtovälin.

-------

Mitä varaosaliikkeisiin tulee, niin ei ole enää vuosiin saanut pelkkiä vesipumpun tiivisteitä, kun se tulee varaosaliikkeellekin halvemmaksi myydä uusi vesipumppu +tiivisteet.

Volvolta pitäisi saada vielä nykyäänkin vesipumpuntiivistesarjaa, mutta se maksaa noin saman verran mitä tarvike vesipumppu+tiivisteet. Eli noin 40€.



 

Samppasport  Futurez