Proturbo  Autodiagnoosi

C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?

  • 17 Vastauksia
  • 5420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MLAINE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #15 : 08.08.2018, 23:34:35 »
Nyt on ajeltu +500km kaupunkiajoa ja öljyä kuluu/palaa (savuttaa) edelleen vanhaan malliin. Katsottiin vihdoin puristukset ja ne olivat todella hyvät+identtiset jokaisessa sylinterissä. Tulpat ovat muuttuneet näillä ajoilla vain parempaan suuntaan = täydellisen vaaleanruskeat jokainen, joten on melko vaikea uskoa että öljy palaisi sylintereissä. Eipä tuossa oikeen muuta vaihtoehtoa ole kuin turbo mistä se öljy tavalla tai toisella pääsee pakoputken puolella ja palaa siellä. Savutuskin kun yleensä alkaa vasta lämpimänä = kun putki lämpenee tarpeeksi... Välijäähdyn alaletkussa/pohjilla ei ollut öljyä juurikaan.

Pitänee laittaa turbo tilaukseen!

ps. Pientä öljyvuotoa on edelleen myös jakopäästä, vesipumpun /kiristimen kohdilta kosteana (nokkien stefat kuivat ja tuskin kampuran stefasta vuotava öljy ylöspäin lähtisi), kiristimen akseli tuskin menee lohkosta läpi(?) joten onko tietoa miten öljy mahdollisesti pääsee vesipumpun kohdilta läpi?

Ahtimen pakopesä ei voi haljeta öljykiertoon asti, ei vaan ole mahdollista, enkä ole ikinä kuullut, että näissä ahtimen chra, eli keskusta halkeaisi/murtuisi aiheuttaen öljynkulutusta.

Ahtimessa kyllä voi ns. öljyrengas karstoittua niin pahasti, että alkaa kuluttamaan öljyä, ei siis välttämättä vaadi mitään sen suurempaa välystä akseliin.

Yleisesti näiden koneiden pahin öljynkulutuksen aiheuttaja on venavarren kumit, noiden kuntoa ei pahemmin millään kumihanskatestillä voi todeta. Itsellä ainakin kaikista tinakoneista on öljynkulutus loppunut siihen kun kumit vaihtoi.
Suuri öljynkulutus voi tukkia katalysaattorin, joka ei toimi oikein ja nostaa päästöjä. Öljynkulutus myös voi tehdä pakoventtiilin karstakokkareen, jolloin venttiili jää kantamaan ja alkaa palamaan, vuotava pakoventtiili siis myös nostaa varmasti päästöjä.

Paha tuohon on mitään sen varmempaa sanoa...


Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #16 : 10.08.2018, 21:12:07 »
Volvon tinakoneen sylinteriputken tiivistys vuotaa, on ollut ongelma jota Volvo ei oo kertoillut pahemmin,
Sitä en tiedä millainen se vuoto on ja tarkalleen mistä kohtaa. Voisko joku tietävä selventää paikkaa.
Mulla vika parani koneen vaihdolla eri vuosimalliin.
Yks tuttu on pitkään ollut Volvon hommissa Ruottissa ja sen mulle kertoi, tuntee asian ja moottorit.
Venakumit yms antaa pientä vuotoa kyllä, mutta ei samassa mittakaavassa.
Kumien vaihto ylhäältä on helppo ja naru on ihan hyvä siellä männänpäällä, pitää vaan muistaa
narua poisotettaessa pyörittää vähän moottoria kun se naru tahtoo jäädä vähän nalkkiin sinne vettiilin väliin joskus.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #17 : 18.08.2018, 01:31:27 »
Olihan niissä ihan alkupään 5 cyl moottoreissa jotain ongelmia muistaakseni. Johonkin -94 vuoteen asti.
Pari sellasta lohkoa nähnyt missä sylinteriputki on liikkunut 1-2mm,alaspäin jos oikein muistan.
Oli huonoa puristusta,kulutti nesteitä,ajettu varmaan puoli miljoonaa ja näytti siltä että on pari kertaa päässyt kuumaksikin.

Kaukaa haettua mutta onko oikea öljytikku? Itsellä ollut 850/v70 malleja yli 10kpl,yhdessä oli eri korkeudella öljynpinnantasot tikussa.
Muissa muistaakseni punaiset öljytikut,tässä yhdessä enemmän oranssin värinen ja sen yläraja oli noin 0,7-1,0 litra ylempänä,eli sen tikun laittamalla toiseen autoon tulisi laitettua liikaa öljyä ja ylitäytöllä sitä voikin kulua enemmän kun normaali määrällä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy