Auto on onnistuneesti saatu kasaan ja otettu ajoon. Ajoa on kertynyt torstaista 13.12. lähtien n.370km. Eli kaikki toimii hienosti, vähän liiankin. Pelottaa, että mitähän sieltä kohta hajoaa
Asiaan.
Aiemmin kesällä tuli uusittua paineensäädin, kun ahdot eivät halunneet pysyä tasaisina vaan heittelivät miten sattuu. Anturiksi tuli mikäs muu kuin Volvo?
Aiempia katsastuspapereita selatessa selvisi, että tämä tykkää syödä vasenta takapyörän laakeria. Ja kuittien perusteella sinne oltiin vaihdettu laakeri jo kaksi kertaa. Eipä siinä mitään, vaihdetaan kolmannen kerran
Napa irti autosta. Ja laakeriksi SKF
Homemade prässi pääsee taas oikeuksiinsa.
Samalla tuli vaihdettua parempi kässärin linkku
Sitten nykypäivään. Tuli fiilis, että auto pitää saada ajoon, mutta sitä ennen pitää käydä ne loputkin epäkohdat läpi.
Joten
Hapottelua
Kyllästyin odottelemaan ja päätin hiekkapuhaltaa koko helman
Tilalle galvanoitua peltiä The kanttikoneella
Kuskin puolella oli lähes identtinen tapaus. Ehjää kynnystä jäi sinnekkin n.20cm.
Ruostehommat maalauksineen oli loppujenlopuksi kohtuullisen pienitöiset asiat verrattuna varsinaiseen remonttiin..
Kuva osakasasta, joka käsittää;
Jakopääsarja SKF
Vesipumppu SKF
Kiristin INA
Moniurahihnasarja GATES
Kansipahvi REINZ
Kannenpultit REINZ
Vent.varrenkumit REINZ
Huohotinpönttösarja SKANDIX
Termostaatti 90*C VOLVO
Öljykorkin tiiviste VOLVO
Nokkien stefat REINZ
Hammastangon tiivistesarja SKANDIX
Bonuksena ja henkilökohtaisena suosikkina GLT nokat
Pidemmittä puheitta ei muuta kuin purkamaan
Täällä on tapahtunut jotakin jännää..
Hattu poissa
Venttiilit tuli puhdistettua mirkeli + messinkiharjayhdistelmällä. Tästä tulikin kyseltyä eräässä topicissa.
Imuventtiili
Vertailua puhtaudesta käsitellyn ja ei käsiteltyjen välillä
Meinasin jo innostua kuinka helppoa ja nopeaa hommaa tuo on, kunnes tuli pakoventtiileiden vuoro. Taivas varjele, että alkoi vituttamaan kolmannen pakoventtiilin kohdalla
Meniköhän yhteen pakoventtiiliin viitisen minuuttia. Imuventtiilit otti aikaa kymmeniä sekunteja per venttiili.
Kaikki putsattuina
Sitten se kansi.
Karstoja yritin liuotella mitä ihmeellisimmillä yhdisteillä, mutta oikein mikään ei auttanut. Sitten offipalstalta iski silmiin vinkki, että CRC Gasket Removerilla lähtee, joten purkki kaupasta mukaan ja kokeilemaan.
Ja kyllähän se tehosi, karsta valui silmien edessä pois ja loput lähti paperilla pyyhkimällä.
Pitihän se vielä kuitenkin pestä painepesurin kanssa.
Samoilla lämpöisillä meni välikansikin.
Seuraavaksi läpättiin kaikki venttiilit. Tinakoneeseen on kivempaa läppäillä venttiilit, kuin vinokoneeseen, kun nostajat on hydraulisia niin ei tarvitse varoa noita välyksiä.
Olin hiukan laiska ja laitoin venttiilitutin porakoneeseen kiinni ja porakoneella pyörittelin välillä suuntaa vaihtaen
Vasemmalla käsitelty ja oikealla käsittelemätön
Pakopuolen tavarat
Vasemmalla käsittelemätön, oikealla käsitelty
Uudet varrenkumit
Kansi valmis
Uudet pinnapultit, pakopuolen tiivisteet ja kuparimutterit.
Kokeilin myös mäntien päälle tuota CRC Gasket Removeria. Aiemmin siellä oli lillunut mm. Bräkleeniä ja ATF:ää joista kummallakaan ei mainittavaa vaikutusta. Ja jälleen kerran Gasket Remover hoiti hommansa.
Muut 4 pyttyä jo putsattu
Ja kerran kun tuo kone tuossa nyt oli auki, niin oli pakko tarkistaa onko sylinterit mitassa ja vähän kyllä joudun nyt syömään sanojani, sillä ei tuo niin huono ollutkaan mitä luulin.
Hattu kiinni
Välikansi
Nokat nollakulmaan toisiinsa nähden
Termarikoteloon ja vesiputkeen kannen taakse uudet tiivisteet
Ennen remontin aloitusta tuli huomattua, että plussan johto tykkäsi lämmetä liiaksi. Lääke tähän 35mm
2 johtimesta. Nyt on tilaa DC:llä kulkea
Lopuille piuhoille laitoin uuden suojaputken.
Nokkien uudet stefat
Vesipumppu
Ohjainrullia asentaessa huomasin, että toinen SKF:n paketista kaivettu osa olikin INA:n valmistama. Jännää
Kiristin
Nokkien ajoituksen säätöön tuli tehtyä työkalu
Imupuoli 4 astetta myöhäiselle
Pakopuoli 6 ast aikaiselle. Asteikko meni pakopuolella 5 astetta väärään kohtaan, mutta hällä väliä, se oli silti luettavissa.
Vaihdelaatikon käytin myös irti, kun siellä suunnalla arvelin olevan vikaa, mutta ei siellä sitten ollutkaan mitään. Ei mitään käsitystä mistä tuo öljy tuonne laatikon koppaan on päätynyt.
Kuiva on kampuran pää..
Yleiskuvaa
Kerran kun oli mahdollisuus niin pakko oli apurunkokin pestä
Ja itse laatikko
Viimeisenä ja vähäisimpänä kallistuksenvakaaja
Pesun jälkeen oli kivempi irroittaa tuo hammastanko. Tehostimen säiliöstä ei ollut lähtenyt karkuun kuin vajaa puolet tänä aikana, mitä auto oli seisonnassa. Ja paikka oli kyllä tiedossa, mistä öljyä pakenee.
Repsikan puolella on tuollainen lukitustanko, joka tulee ulos kolostaan kun tuosta muovitulpan päästä kääntää rälläkän istukan avaustyökalulla vastapäivään.
Irti.
Uusia tiivisteitä
Kierukkavaihde irti, jotta mahtuu itse hammastanko tulemaan pois.
Itse hammastanko
Ja tuolla perällä vielä yksi vuotava tiiviste
Kasauksesta ei oikein ole kuvia, kun ohjausvaihde oli niin öljyinen ja aloin hieman kyllästymään kertakäyttöhanskojen tuhlaamiseen kuvan ottoa varten
Vakaajaan vaihdoin uretaanipuslat, kun se kerran oli tuossa lattialla. On sen verran työmaa jälkikäteen niitä vaihdella. Puslathan on vulkanoitu kiinni tankoon, joten oikea menetelmä olisi ollut laittaa tanko paaliin ja uusi tilalle, mutta kiersin sääntöä Skandixin avustuksella
Rälläkkää
Tankoon piti hitsata stopparit, ettei tanko liu'u pyöränkoteloon, sillä uudet puslat ei pidä vakaajaa paikoillaan sivusuunnassa mitenkään.
Valmis sovitus
Kun paketti oli taas apurungon päällä, sai kasata konetta eteenpäin.
Gatesin moniurasarja
Täältäkin löytyi INAa
Saksisokat on käteviä monessa paikassa
Tulppajuttuja
Termostaatti ja tiivisteitä
Kutakuinkin loppusuoralla
Nesteytystä
Tutkin myös radion huonoa kuuluvuutta ja päätin tarkastaa signaalivahvistimen ensimmäisenä. Johdoista ei löytynyt mitään, mutta kun kaikki on tehty avattavaksi niiin...
Jopa minä ymmärrän sähköstä sen verran, että ei ole kiva jos juotokset kostettaa toisiaan vaikkapa ruosteen avulla
Purkuautosta toinen vahvistin tilalle ja korjaus onnistui. Nyt kuuluu Iskelmä pitkin maakuntaa
ennen saattoi hävittää radioaseman useamman kerran 10km matkalla.
Hovirengasmiehen kanssa katsottiin pari tyhjentynyttä talvirengasta läpi. Aika hyvin vuoti vanteen ja renkaan välistä
Ja taas pari kuvaa tutusta paikkaa.
Jos se nyt saas menisi hetken, ehkä