Elekma  Autoracing

sytytysennakon säätö? kiire Help!

  • 38 Vastauksia
  • 22870 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #15 : 13.10.2011, 21:29:25 »
kyl auto paikallaa kaasuttaessa toimii mut tänään koitin eka kertaa tiellä ja tehot oli sama ku 200d mersus vuonna-70.  :2funny:
epäilys? se anturi vauhtipyörälle kakkana. mutta miten sitte se vp pyörä pitäs olla (merkit)jos on?
ja auton kyllä pitäis saada ruokaa ja ne asteet ihmetyttää :idiot2:
                 
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #16 : 13.10.2011, 21:36:30 »
Jos ennakot on 50-80 ??? Niin silloin lienet pyörä yhden pykälän pielessä.

Tiedä sitten kävisikö se silloin ollenkaan.. Ettei olisi käynyt pikku viba mittailuissa?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #17 : 13.10.2011, 22:12:26 »
niin tarkoitat vissiin vp pyörää ku ollaan koitettu säätää nokkaakin? ja missä ja kuinka lähellä se anturi pitäis olla kun ei lohkossa ole anturille niitä pultin holkkia elikkäs se on vähän niinkuin säädettävä malli :) anturin nimi jos hakisin uuden?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #18 : 13.10.2011, 22:20:03 »
niin tarkoitat vissiin vp pyörää ku ollaan koitettu säätää nokkaakin? ja missä ja kuinka lähellä se anturi pitäis olla kun ei lohkossa ole anturille niitä pultin holkkia elikkäs se on vähän niinkuin säädettävä malli :) anturin nimi jos hakisin uuden?
Se tarvii olla aika lähellä oisko jotain luokkaa 1,0-1,5mm eikä saa missään nimessä koskettaa vauhtipyörää! Uusiakaan ei taida saada kuin volvolta ja mahtaa maksaa  :(

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #20 : 13.10.2011, 22:36:33 »
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-9062
olisko se toi
Renix-viittaisi oikeaan, käy tiskillä vanhan kanssa kattomassa onko samanlainen.

En silti lähtisi vielä tuosta etsimään vikaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #21 : 14.10.2011, 09:52:05 »
niin tarkoitat vissiin vp pyörää ku ollaan koitettu säätää nokkaakin? ja missä ja kuinka lähellä se anturi pitäis olla kun ei lohkossa ole anturille niitä pultin holkkia elikkäs se on vähän niinkuin säädettävä malli :) anturin nimi jos hakisin uuden?
No ei ollut Hall-anturia kuten vähän epäilinkin.
Jos se on sama anturi kuin esim LH 2.4:ssä (kuten ehdotit), niin anturin paikka on lohkon perässä. Se on ja kiinnitetty M6 kuusiokantaruuvila. Sen saa irti kymmen millin avaimella (hylsy) ja tarvitaan kaksi pitkää jatkoa, tarvittaessa peilistä voi olla apua jos on jäykät niskat ;). Kytkinkopassa on anturille kolo.

Jos näin on, ota se irti ja katso sihen menevää johdinta. Sisällä pitäisi olla kolme johtoa ja yläliitin on tulipellissä olevassa johtosarjassa. Näistä kaksi on anturille ja yksi on suojajohdin ( vähentää häiriöitä). Vika voi olla johtimissakin - kulkee - ei kulje. En uskalla arvailla enempää - vain tuo LH 2.4 on liian tuttu ;D.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #22 : 14.10.2011, 10:16:24 »
Ei ole sama anturi mistä pihatraktori puhut :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #23 : 14.10.2011, 11:06:02 »
Jos ennakot heittelee tuollein ihan päin metsää mutta silti käy niin varmaan hihnapyörän vulkanointi irti.
Ja taas se että paikallaan kiertää hyvin muttei jaksa vääntää, voisi viitata laihalla käymiseen.

Eli onko varma että imusarjan tiiviste ei vuoda tms ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #24 : 14.10.2011, 16:44:57 »
Jos ennakot heittelee tuollein ihan päin metsää mutta silti käy niin varmaan hihnapyörän vulkanointi irti.
Ja taas se että paikallaan kiertää hyvin muttei jaksa vääntää, voisi viitata laihalla käymiseen.

Eli onko varma että imusarjan tiiviste ei vuoda tms ::)
Ei taida Volvolla olla sellaista mallia jossa sytytysennakko luetaan hihnapyörästä :-\? Jos tuollainen ilmiö sattuu olemaan esim B200F moottorissa, sitä kuski tuskin edes huomaa. Ennakko säilyy silti oikeana, koska tieto "luetaan peräpäästä" ;). Kärkien jälkeen Volvoissa on ollut Hall-anturia ja induktiivista anturia - mikähän tässä versiossa on? Millainen on tuo "B200K" kansi, onko "suora" kuten jossain dieselissä,vaiko palotilat kannessa? Kaasuttimessa on suuremmat suuttimet. Itse saan ilman mittalaitteita asentaa  suuttimia 5 - 6 kertaa, eikä sitenkään ole aina hyvä  :D. Se on vaikeaa, vaikka on yli 40 vuotta kokemusta  ;). Epäilen että on kenties laihalla eikä Volvo tahdo käydä laihalla. Mitsun 2,6 litrainen kyllä käy, mutta paukkuu kun löysää kaasua ja käy jälkikäyntiä.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #25 : 14.10.2011, 18:49:02 »
koitettiin ottaa jakajan pultit irti kokonaan ja käännettiin 180 astetta ja johan rupes ampumaan putkeen :D. eikös sen saa katottua vähän suuntaa antavaa hajutesterillä että millä se käy? mitä tarkotatte sillä hihnapyörän vulkanoinnilla? otin eilen massapyörän irti ja vertasin sitä toiseen pyörään ,ettei vahingossa alakerran vaihdossa olis menny massapyörät sekaisin,mutta oli saman laiset ja merkit samassa kohdissa :)  Koitamme huomenna ottaa laatikon irti ja tutkiskella vauhtipyörää,onko siellä mitää merkkiä tai uraa???

ja muuten kiitoksia näistä tiedoista etukäteen :hello: oon oppinu tällä viikolla enemmän mitä 3v koulus!! :)
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #26 : 14.10.2011, 19:04:06 »
Meinasin siis ajoituslampulla jos yrittää katsoa ajoitusta ::).
Eli se kampiakselin hihnapyörän ulkokehä on kiinni sisäkehällä kumivulkanoinnilla. Eli välissä on kumirengas. Vaimentaa kai jotain värinää ::). Se kun alkaa vanhetessaan luistamaan, ei ajoituslampulla voi enää katsoa siitä ajoitusta kun näyttää ihan järjettömiä lukemia vaikka auto käy ::)
oon oppinu tällä viikolla enemmän mitä 3v koulus!! :)
Ei mitään uutta. Silti se koulun paperi painaa joissain paikoissa :facepalm:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #27 : 14.10.2011, 19:36:11 »
Kampiakselin etupäässä oleva hihnapyörä on tehty "kahdessa osassa" - sisäosa ja kehäosa jossa ne hihnat kulkevat. Nämä kaksi osaa on liitetty "paistamalla" kumilla yhteen ja tämä laite toimii värähtelynvaimentajana. Liitos voi joskus "väsyä" ja hihnaosa voi kiertyä outoon kohtaan sisäosaan nähden. Astelukemat eivät silloin pidä paikkaansa, mutta enakko on silti automaattisäädössä oikein. Ainoa haitta saattaa tulla silloin kun jakajaa käännetään sinne ääriasentoihin - sytytys voi mennä "väärään tulppaan" etenkin jos kosteutta on jakajassa.

Sanoit että käänsit jakajaa 180 astetta. Nyt ei taida mennä oikein. Se taitaa olla mekaanisesti estetty ::). Asennus ei ole "perillä" tai nokka-akseli on runkojakajalla varustettuun koneeseen. Niissä ei ole tuohon nokka-akselin perään tehtyä uraa. Olen kyllä kuullut että sen voi koneistaa jäkikäteen, mutta se pitää tehdä oikeaan kohtaan ja oikeilla mitoilla.

Oletko itse asentanut kannen? Tyypillisessä B200x moottorissa on palotilat kannessa. Jos sellainen asennetaan B230K-koneen kanneksi, moottorissa on silloin "tuplapalotilat", sillä B230K -moottorissa on palotilat männissä ja B200x tyypillisesti taas kannessa. Tämänkin saa selville puristuspainemittauksella - arvot 11 - 12 tai paremmat.

B200x = moottori jonka viimeinen tunnuskirjain ei ole K  (muistini mukaan tuota ei kai ole tehty koskaan ns vinokoneisiin, mutta erehtyminen on inhimillistä ;))

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #28 : 14.10.2011, 19:51:46 »
Katselin noita kuvia ja virranjakaja näyttäisi olleen väärässä asennossa etenkin jos nyt toimii  8).

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: sytytysennakon säätö? kiire Help!
« Vastaus #29 : 14.10.2011, 19:57:18 »
Mulla oli yhdessä 240:ssä vähän samanlaisia oireita ja syyksi selvisi löystynyt jakohihna, joka oli hypännyt hampaan verran pieleen. Kävi ja otti kierroksi, mutta vääntöä ei juuri nimeksikään. Käynti seilasi, ja käyntiinlöhtö oli heikkoa.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

 

Ateho  Elekma