Futurez  Kulkukoira

CEM-yksikkövioista

  • 44 Vastauksia
  • 75982 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
CEM-yksikkövioista
« : 12.11.2010, 22:16:10 »
Tähän on koottu yleisimmät oireet viallisesta CEM-yksiköstä, joissa on käytetty "vanhaa" CEM-versiota ennen ns. L-mallin tuloa.

Seuraavaksi lainaus Lontoon murteella, mitä yksikkö tekee autossa.

Lainaus käyttäjältä: eiccu - Volvolandia
S60:n CEM pitää V**diksen mukaan sisällään tällaisia:

The central electronic module (CEM) controls the Controller area network (CAN) and acts as a bridge between the high and low speed networks and the data link connector (DLC). It also manages the following functions:

-Alarm (certain functions)
-Locks (certain functions)
-Immobilizer
-Headlamps
-Parking lights / number plate lighting
-Front fog lamps
-Headlamp range adjustment (certain markets)
-Automatic range adjustment (Bi-Xenon)
-Indicator lamps
-High-mounted brake lamp (S80/S60)
-Courtesy lighting / key lighting / glove compartment lighting
-Rear window lift mechanisms
-Fuel pump
-Wiper / washers for the windscreen and headlamps
-Starter motor
-Speed sensitive power steering
-Electrically heated seats
-Horn.

The control module is installed as a separate unit in a relay box under the soundproofing panel on the driver's side. The control module is removed from the relay box for replacement.

The car configuration file is stored in the central electronic module (CEM). It contains information about the car VIN number, structure week and the equipment in the car. When replacing the central electronic module (CEM), the VIN cannot be read off until the software has been downloaded from the Volvo central database.

The central electronic module (CEM) communicates with components which are directly connected and also with other control modules and components via serial communication and the control area network (CAN).

The control module checks activations and input and output signals using an integrated diagnostic system A diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects an error. In certain cases the central electronic module (CEM) replaces the faulty signal with a substitute signal. Other control modules also communicate on the network with the central electronic module (CEM) if they have diagnostic trouble codes (DTCs) stored. This function is used when reading off diagnostic trouble codes (DTCs) without VIDA.

Any diagnostic trouble codes (DTCs) are stored in the control module memory. This information can be read off using VIDA via the data link connector (DLC) in the car.

The easiest way to check if the central electronic module (CEM) is grounded and receiving power is to activate the hazard warning signal flasher. The central electronic module (CEM) is supplied with power if the function operates. Another way of checking that the central electronic module (CEM) is supplied with voltage and grounded is to activate one of the rear window lift mechanisms.

S ja V-sarjan autoissa on lukuisia oireita ja vikailmoituksia ajotietokoneen näytössä, jotka kertovat CEM-yksikön huollon tarpeesta.

Herjat:

"SRS tyrvatyyny huolla heti"
"Jarruvika pysähdy heti" - abs ja luistonestovalot syttyvät
"Pakokaasuja huolla heti"
"Vaihteisto huolla heti"

Ylläolevat koskevat varmuudella ennen vuotta 2001 valmistettuja malleja.

Muut oireet:

Mittaristo menee nollille. Tätä luullaan usein mittaristoviaksi, vaikka näin ei ole. Mittaristo pimenee, koska CEM:n ja mittarin välinen väyläliikenne katkeaa. Tämä koskee ennen vuotta 2001 valmistettuja autoja.

Auto ei käynnisty lainkaan, tai ilmenee käyntihäiriöitä.

Valot eivät toimi oikein.

Radio pimenee.

Pissapoika ei toimi.

Näihin allekirjoittanut on törmännyt.

On paljon erilaisia käsityksiä siitä, mikä can-väylän laite aiheuttaa näitä ongelmia autossa. Usein "syytetään" ABS-ohjainta siitä syystä, että sieltä usein löytyy murtuneita juotoksia.

Pääasiallisesti väylävioissa vika on CEM-yksikössä, koska se hoitaa väylän keskeisintä tehtävää koko järjestelmässä, toki poikkeuksia on. Vikakoodien luvussa paljastuu usein ohjainlaitteiden konfigurointivirheitä ja tietoliikennevirheitä ja CEM on se yksikkö, joka niitä "komentaa".

On myös hyvä muistuttaa, että CEM-yksikön voi vaihtaa autosta toiseen siirtämällä vanhan tiedot "uuteen" samalla varaosanumerolla olevaan yksikköön.

Oikaistaan nyt vielä se virhekäsitys, ettei CEM-yksikköä voi korjata. Kyllä sen voi, on kokeiltu useaampaankin otteeseen.

Samassa yhteydessä, jossa CEM-yksikköä lähdetään vaihtamaan tai huoltamaan on järkevää huoltaa ABS-yksikkö samalla kertaa paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2010, 22:01:01 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa khissa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #1 : 02.04.2011, 18:01:43 »
Itsellä on -05 V70 2.4D ja ongelmana on mittariston pimentyminen, yleensä autoa käynnistettäessä. Tämän jälkeen virrat palautuvat joko muutaman sekunnin tai minuutin kuluttua. Pari kertaa on pätkinyt ajon aikanakin. Ensin luulin, että vika on mittaristossa ja sitä juoteltiinkin pariin otteeseen, mutta vika säilyi edelleen. Nyt huomasin, että ilmastointilaitteen säädöt eivät toimi vian ilmetessä.

Roplasin ensin sulakkeita ja sulaketaulun läheisyydessä kulkevia johtosarjoja, koska molemmille menee sähkö saman sulakkeen takaa. Sulakkeista ei löytynyt mitään mystistä, mutta huomasin, että mittari pimenee, jos heiluttaa kuskin jalkatilan sulakerasian yläpuolella olevaan mustaan murikkaan menevää johtosarjaa. Irrotin liittimen ja laitoin takaisin, mutta ei auttanut. Tämä musta murikka on ilmeisesti CEM. Mieli tekisi ottaa se käteen, mutta ei mitään käsitystä miten sen saa irti järkevästi. Jos joku voi valottaa asiaa, niin olisin erittäin kiitollinen.

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #2 : 02.04.2011, 20:23:35 »
CEM on kiinni sellaisessa valkoisessa "peltisessä telineessä". Tuon telineen kuskinoven puolella on sellainen uloke joka lukitsee tuon cemmin telineeseen. Tuota uloketta painamalla oveenpäin ja samaan aikaan cemmin alareunasta vetämällä kevyesti penkkiin päin cem vapautuu lukituksesta ja sitten sen saa laskettua alas jalkatilaan.

Yksiköstä pitää ottaa irti kaikki releet shuntti vastukset jonka jälkeen cem lähtee pois rungosta. 10mm pultti auki liittimestä ( ei lähde kokonaan pois) ja nosta liitin irti cemmistä.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #3 : 05.04.2011, 09:30:52 »
Itsellä on -05 V70 2.4D ja ongelmana on mittariston pimentyminen, yleensä autoa käynnistettäessä.

Tuossa MY2005 "facelift" mallissa CEM on L-kirjaimen muotoinen ja siinä on sulakkeita, mutta ei irroitettavia releitä tai shuntteja. Siinä on myös muistaakseni 5 johtoliitintä. Peltiklipsukin löytyy, mutta CEM on lisäksi kiinni kahdella noin 30x3 torxruuvilla yläpuolelta. Ruuvien irroittamista varten pitää purkaa lasinpyyhkijät ja muovi tuulilasin alta. CEM:n kohdalla on ilman työkaluja avattava kansi, jonka alla näkyy nuo kaksi ruuvia ja osa liittimistä. Vasta ruuvien irroittamisen jälkeen CEM irtoaa klipsistä kääntämälllä ja tuota CEM:iä kääntämällä taaksepäin. Pari nippusidettäkin siellä taitaa olla.

Vika itsessään voisi olla juuri tuossa liittimessä CEM:ssä oleva liitin ja sen juotokset tai rikkinäinen liitin johdossa. L-muotoisen CEM:in saa helposti auki ja sisältä paljastuu kaksi piirikorttia ja liittimien kolvaukset pääsee helposti tarkistamaan.

Poissa khissa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #4 : 17.04.2011, 09:19:22 »
Juu, itsellä oli juurikin tämä uudemman mallinen CEM. Itse en alkanut purkamaan, mutta paikallinen autosähkökorjaamo otti purkin irti. Juotteli uudestaan, varmisteli liitinten toimintaa ja nyt on ainakin pysynyt virrat mittaristossa ja ilmastointi päällä. Huh, toivottavasti ei vika palaakaan (koputtaa puuta) :)

Poissa BarStar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Volvo S80 2.3T 2003
    • Thaimaan Tubettaja
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #5 : 16.02.2014, 17:09:46 »
Ajattelin tänne kopsata finssille laittamani ongelman, jos joku voisi kertoa josko nämä viat liittyisi tähän cem ongelmaan.

"Ongelma on seuraava.
Laitan virrat päälle ja kokeilen avata kuskin ikkunan, ja silloin kun ongelma ilmenee niin portaittainen
lasku tai nosto ei pelaa vaan lasi menee joko alas tai ylös, saa kyllä pysäytettyä vaihtamalla suuntaa.
Hyvin pian sen jälkeen kun tekee tämän niin lasi lakkaa pelaamasta, samoin oikeanpuoloinen takalasi
lakkaa pelaamasta, myös molempien peilien säädöt lakkaa pelaamasta.

Sitten kun on virrat jonkin aikaa pois (noin 30min) niin taas pelaa hetken.
Nyt toimi 3 päivää moitteettomasti ja kunnes alkoi vika uudelleen.

Mikä voisi olla syynä moiseen käyttäytymiseen?
Missä sijaitsee releet ym jutut kuskin ovelle tai noille säädöille, entä onko maadotus
tiedossa jossain tietyssä paikassa. Vai onko nuo kaikki siinä ovessa olevassa säädinyksikössä?
Entä voiko vika olla ovelle menevässä johtonipussa?
Pakko kysellä jos pääsis sieltä missä aita on matalin, ettei tarttis joka sopukkaa käydä läpi. 
Kaikki apu on tervetullutta. 
Kiittää hän"

Muuten kaikki pelaa ok, ainoostaan moottorisysteemiä herjaa, uskon että egr järjestelmä täytyy vain putsata ja katsoa kaikki letkut ja imusarja.
Toki tämäkin kai voi johtua cemistä?
Moottorisysteemin herjaus poistuu siksi aikaa kun laitan käynnistyksen jälkeen p lämmittimen päälle
ja kun moottori saavuttaa oikean lämpötilan niin moottorivalo syttyy ja herjaa systeemiä,
tai jos sammutan ajon aikana p lämmittimen niin vika tulee heti tauluun.
2003 Volvo S80 2.3T
Miksi tyytyä vähään kun voi ajaa volvolla.

Poissa Volvo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #6 : 25.08.2015, 19:43:11 »
Mulla V50 T5 kuskin puolen xenon menny pimeäksi ainakin kolme kertaa. Kojetauluun tulee ilmotus tyyliin " Lähivalo palanut".  En nyt muista syttyykö ajovalo uudestaan kun viiksestä kuittaa " Read " tai sitten kun sammuttaa auton ja laittaa virrat uudestaan, mutta jokatapauksessa se on toimiva polttimo.

Olisiko tässäkin se surullisenkuuluisa CEM-boxi vika?

Xenonin liittimen olen irrottanut ja laittanu takaisin (ajattelin jos jotain kosketushäikkää olisi ollut). Kontaktisuojaa laittaisi liittimeen? Ei viittisi heti kalleiman kautta lähteä vikaa etsimään.

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #7 : 09.08.2016, 12:54:28 »
Mikäs se näissä cem yksiköissä on yleisin vianaiheuttaja? Huonot juotokset vai joku muu? Omassa taitaa cem koiria nyt pahasti ja ajattelin yrittää päästä halvalla kun yksi tuttu on elektroniikka-asentaja niin vois vähän kolvailla.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #8 : 10.08.2016, 10:04:55 »
Todennäköisesti sama kuin mittaristo- (DIM) ja abs-yksikkövioissa, eli juotokset pettävät ajan myötä.

Korjaukseen alkaessa pitää todella tietää mitä tekee. Perus kotikolvilla ja nikkaritaidoilla ei kannata hommaan alkaa.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #9 : 10.08.2016, 11:21:07 »
-99 S80 T6, 288tkm. herjaa CEM-6C48 transponder type: faulty signal ja ECM-720A immobilizer communication: signal missing.
Olisiko perinteinen CEM-yksikkö huollon tarpeessa?

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #10 : 06.11.2016, 16:36:33 »
-99 S80 T6, 288tkm. herjaa CEM-6C48 transponder type: faulty signal ja ECM-720A immobilizer communication: signal missing.
Olisiko perinteinen CEM-yksikkö huollon tarpeessa?


Täällä on samat koodit V70, 2.4T -00.
Onko Cem-yksikkö viallinen??


Auto ei käynnisty, eikä myöskään pyöritä avaimesta, vaan suoraan releestä olen konetta starttaillut..
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #11 : 06.11.2016, 17:01:33 »
CEM-vika on ja alkuperäinen ohjelmisto on yleensä korruptoitunut noiden vikakoodien ollessa kyseessä.

Pitää korjata vanha CEM ja laittaa siihen ns. "kuljetustilassa"  oleva softa tai hankkia nollattu / uusi CEM tilalle.

Volvon virallinen VIDA ja DiCE pitää olla, että saa sitten teetettyä CEM uudelleenlatauksen. Uudelleenlataus maksaa jotain 150,- molemmin puolin merkkiliikkeessä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #12 : 06.11.2016, 17:25:16 »
CEM-vika on ja alkuperäinen ohjelmisto on yleensä korruptoitunut noiden vikakoodien ollessa kyseessä.

Pitää korjata vanha CEM ja laittaa siihen ns. "kuljetustilassa"  oleva softa tai hankkia nollattu / uusi CEM tilalle.

Volvon virallinen VIDA ja DiCE pitää olla, että saa sitten teetettyä CEM uudelleenlatauksen. Uudelleenlataus maksaa jotain 150,- molemmin puolin merkkiliikkeessä.


No näin arvelinkin, kiitoksia!
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #13 : 06.01.2017, 14:22:18 »
Mitenkäs tämä "uudempi" L-mallinen CEM, meillä hävinnyt virta lyhkäsistä valoista, ja herjaa lähivalovikaa. Käsittääkseni tähän vanhempaan voisi vaihtaa cemmiin releen joka voi olla rikki, mitenkäs tähän uudempaan? Joku sulake pimeänä cemmissä? Autossa ei myöskään toimi takasumuvalo, ei syty edes valo katkaisijaan. Kyseessä -05 S60.

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #14 : 09.04.2019, 15:41:38 »
Auton (V70 D3 2011 2L/5syl) käynnistys ei onnistunut (startti ei pyörinyt) heti, mutta hetken päästä onnistui. 
Luettiin vikakoodit: CEM-P062F00 (Ohjausyksikön sisäinen EEPROM-virhe)
Nyt odotellaan uusiutuuko vika. Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Missä voi korjauttaa Central Electronic Modulin? Varmaa kallis jos joutuu hakemaan sen marmorilta.
V70 D3 2011 180.000 km

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy