Meikäläinen on puoliksi kaasuVolvoilija kun taloudessa on Volvo, ja Range on kaasutettu. Mielenkiinnolla lueskelen ajatuksia ja projekteja kaasuautoiluun liittyen, harmillisesti näyttää olevan vähän hiljaista ja valtiovaltakin tarmokkaasti yrittää tukkia tien hieman halvempaan autoiluun.
Varsinkin normiauton muuttaaminen/vaihtaminen kaasuautoksi lienee kokenut pienen takaiskun kun hinta nousi, ja kaasuautoilun kustannukset noussevat tulevaisuudessa.
Vanhalla palstalla hieman jo sekaannuin kaasukeskusteluun, mutta vielä vois vähän herätellä. Useimmat Volvot lienevät jo valmiiksi tehtaankaasuilla, vai onko jollain täällä jälkikäteen kaasutettu menoepeli?
Range on jälkiasennussarjalla(Autogas PowerJet+), ja harrasteautopohjalla vaikka onkin talouden kakkosauto. Mielenkiintoista kaikkiaan, ja mikä tärkeintä, reilusti halvempaa ajoa kuin bensalla. Jatkossa lieneekin jonkinmoinen rako näille isoruokaisille bensa-autoille, dieselöinti ei kannata jos henkilöautona haluaa pitää.
Rangen tapauksessa pa-kulut käytännössä puolittuivat, toki laitteiden hankintahinnan kuoletus pitää pitää mielessä mutta se on hoidettu ~kahden vuoden ajoilla äkkiä laskien jos mikään ei mene ihan reisille.
Miinusta on tavaratilan pienentyminen noin puoleen, 77litran säiliö vie sieltä osansa. Toimintamatka kaasulla tuolla säiliöllä on hieman nirkoinen, keskeneräisillä säädöillä menee 120km ennenkuin vaihtaa bensalle. Bensapuoli on täysin vakio, joten hätä ei ole suuren suuri.
Viimeisimmän säädön jälkeen on toivoa pienestä kulutuksen laskusta, joten tähtäimessä oleva vajaa 150km:n toimintasäde ei ole ihan utopiaa. Säiliöteline on myöskin tehty niin että isompi (100litr) säiliö sopii siihen. Isommalla pytyllä toimintamatka olisi ok, näihin yleisimpiin ajoihin. Mäntsälän ST1 ja Malmin Gasum. Myös Lohjan Gasum oivallisesti kyläreissun varrella.
Kulutuksesta, Range vetää bensaa nätillä ajolla pitkänajan keskikulutuksena 16litraa/100km. Jossain nurkkapyörityksessä 18+. Kaasua näyttää imevän 8-10kg/100km, riippuen vähän ajosta. Tämä siis selvästi puuttellisilla säädöillä. (liian laihalla)
Juurikin suurennetut suuttimet korjasivat tilannetta selvästi, sarjan suuttimet olivat äkkiseltään tunnustellen ihan liian pienet vaikka niiden piti riittää pikkukasin voimavaroille. Ei sitten riittänyt, ohjelmallisella rikastuksella ei ongelmaa saanut korjattua. 0,2mm isommat suuttimet tekivät uskomattoman ison muutoksen menoon.
Ei nypytä enää matkavauhdissa, ja mikä tärkeintä, nyt vaunu jopa kiihtyy kaasulla.
Nyt ajellaan taas ja kokeillaan miten pelaa.