Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Showroom

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

(1/18) > >>

Vauxi:
960 II tilalle oli saatava hyvissä ajoin ennen talvea toinen talvi/käyttöauto kun kesäautoina toimivat Englannissa valmistetut autot. Niinpä pitkän ja hartaan puntaroinnin myötä kävin tölläämässä autoliikkeessä nelivetoista 3.2l kuutoskoneella olevaa s80 iä. 2. korista. Kolmas tölläyksessä oleva jäikin sitten matkaan. Koeajon yhteydessä luvan kera suoritettu vikakoodien luku näytti myös aika hyvää mut ei täydellistä. Tästä huolimatta otin auton mukaan. Huoltokirjakin näytti joka vuodelle noin vuoden välein käytyä vuosihuoltoa merkillä. Mikään ei tunnu olevan myöskään rikki rikki. Outoa vaan ajella autolla minkä varustelista ei ole ruksittu täyteen. Tänään myös selvisi että kuutos moottoria on saanut näköjään myös Momentum varustetasoon ja sen huomaa.

Ensimmäisen viikon aikana ajelin autolla ajoittain ja se tuntui ajoittain normaalilta ja ajoittain epämääräiseltä moottorin suhteen. Ostettaessa vikakoodi moottorissa oli kiskon painetunnistimen epämääräisestä signaalista ja kiskonpaineesta. Viikon ajelun jälkeen otin yhtenä iltana tämän syyniin ja vida kiinni autossa kävin ajelemassa sivuteillä ja hetihän sen näki että painetieto menee ihan miten sattuu. Tässäkun on kuitenkin pwm ohjattu bensapumppu. Joten paine vaihteleekin hivenen.
No tässä paine huiteli ihan miten sattuu mukamas 10 barin ja 3.5 barin väliä. Otin kylmälle asemalle parkkiin ja koneen käydessä kävin johtosarjaa läpi ja liitintä läpi. Aina kun työnsin anturia itsessään, heitti arvo ihan mihin sattuu. Varmistin vielä erikseen että se on anturi eikä liitin tai sen pinnit mitkä räkii. Vain anturia työntäessä arvot heitteli.
No seuraavana aamuna heti soitin varaosatoimittajalle että saako anturia. Sai boschina,sen kun laitoin kii ja nollasin moottorista sopeutumat alkoi kaasupolkimen vaste olemaan oikean suuntainen. Paineet ovat myös pysyneet kunnossa.

Maalipinnassa on kiveniskemää tms 3 paikkaa etenkin ja raekuurovikaa. Kuurovialle en aio tehdä heti yhtään mitään jos ees teen mitää. Aika näyttää tämän. Maalarituttu sipasi tinnerillä edellisen omistajan pensselisutasut siistimmäksi ja kävin ostamassa kynsilakkapullossa pinnasta laitteella mitattua sävyä. Töpöttelen itse paikkoihin väriä ja lakkaa jonka jälkeen työnnän auton puleerattavaksi ja pinnoitettavaksi.

Merkkihuollosta huolimatta huolto-ohjelmaahan ei kuulu ohjaustehostimen öljyn vaihto. Korkin alla oli vanhalle haisevaa nyt jo keltasta öljyä. Avasin tangosta putkia pitävän pultin ja tyhjensin tangon sekä säiliön ja linjat irroitettua putkea hyväksi käyttäen. Pesin myös säiliön. Pikkaisen alle 1l chf 202 jälkeen säiliössä on vihreää öljyä.

Vaihteistoöljyjä on vaihdettu näiden vuosien aikana kahdesti ja se toimiikin aika hyvin ollakseen tf80-sc. Teen siihen kyllä siitä huolimatta öljynvaihdon huuhtelemalla pesuaineen ja hoitoaineen kera. Luonnollisesti sopeutumat nollaten.

Haldex öljyn vaihdosta ei ole mitään erillistä mainintaa kirjassa joten ne vaihtuu ennen talvea ja putsaan pumpun samalla. Samalla myös takaperän öljy ja jos kulmavaihteen liemi näyttää wanhalle niin myös sekin. Nelivedon testasin heti ekana työpäivänä nosturilla. Muuten olisin soittanut liikkeeseen että mitäs nyt.

Vielä tehtävää on vikakoodien perusteella katkos lisäjarruvalossa ja takapenkin lämmityksessä viesti puuttuu. Lämmityksestä en tiedä toimiiko enkä välttämättä niin välitä toimiikokaan. Takapenkiltä kun ei ajeta. Lisäjarruvalo palaa kyllä joka kerta kun pedaalia olen hallissa painanut. Liekkö huonoa osaa valaisimessa kun led rivihän se on. Ajovalojen muovit pitää "yllättäen" hierasta kirkkaiksi. Tai jopa vaihdattaa osaavalla uudet linssimuovit. Yllättäen näitä perus xenon valoumpioita ei ole saatavana. Marmorilta en ole vielä kysynyt.

Saa nähä mitä minulle ensimmäinen näin moderni auto tuo tullessaan. En takavedollakaan jäänyt koskaan pahasti jumiin ja nyt nelivedolla sitä saa jo yrittää.  :D

anssi68:
Siitä se alkaa kun uudempaan siirtyy..

TPK1980:
Kyllähän se ihan sun näköiseltä pappa-autolta näytti.


--- Lainaus käyttäjältä: Vauxi - 19.07.2023, 15:04:02 ---
Saa nähä mitä minulle ensimmäinen näin moderni auto tuo tullessaan. En takavedollakaan jäänyt koskaan pahasti jumiin ja nyt nelivedolla sitä saa jo yrittää.  :D

--- Lainaus päättyy ---
Nelikolla yrittää ja jää pahempaan paikkaan jumiin!

--- Lainaus käyttäjältä: anssi68 - 19.07.2023, 19:44:44 ---Siitä se alkaa kun uudempaan siirtyy..

--- Lainaus päättyy ---
Kohta sillä on varmaan joku poulstaarin sähkövatkain, jos tätä tahtia autoja päivittelee!  :o *karkuun->

laatikkovika:

--- Lainaus käyttäjältä: TPK1980 - 19.07.2023, 22:20:04 ---Nelikolla yrittää ja jää pahempaan paikkaan jumiin!Kohta sillä on varmaan joku poulstaarin sähkövatkain, jos tätä tahtia autoja päivittelee!  :o *karkuun->

--- Lainaus päättyy ---
Poulstaar. Paalutähti. :2funny:

Vauxi:

--- Lainaus käyttäjältä: TPK1980 - 19.07.2023, 22:20:04 ---Kyllähän se ihan sun näköiseltä pappa-autolta näytti.
Nelikolla yrittää ja jää pahempaan paikkaan jumiin!Kohta sillä on varmaan joku poulstaarin sähkövatkain, jos tätä tahtia autoja päivittelee!  :o *karkuun->

--- Lainaus päättyy ---

Sedan setä...

Elä huolehdi. Ei mulle inisijöitä ole tulossa. Onneksi päivitystahti on hidas autojen suhteen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta