Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Projektipäiväkirjat

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

(1/290) > >>

Lankku:
Aloitetaan koostella landiaan aloitetusta aiheesta. Toisen viestin lopussa on hieman tuoreempaa tekstiä.

Kun kiinnostus 242:een loppui ja näin yhden itsellä vähän aikaa olleen matalan valkean 245:n, tuumasin että pakko hommata farkku. Ensisijalla oli mielessä valkea, mutta kyllä grafiitinharmaakin näköjään käy. Vaikka kuppaisilla 14" pelleillä näyttikin huonolta väriltä farkun koriin.

Viime viikon loppupuolella aloin katselemaan farkkuja netistä ja soittelin muutamille tutuille josko ois tiedossa. Live vihjasi nettiautossa olevasta farkusta, joka oli jäänyt itseltä huomaamatta. Lauantaina kävin katsomassa, eli hakemassa ;D Kori on ruosteen suhteen hyvässä kuosissa. Pintapelleissä on jonkin verran pieniä lommoja, jotka voisi yrittää oikaista. Sisustassa sanomista on lähinnä kuskinpenkissä, muuten selviää imuroinnilla. Lämppärinmoottori ei toiminut, laatikko vuoti myyjän mukaan öljyä ja akku oli finaalissa. Edessä sähkölasit, kontissa näkösuojaverho, takana toimivan oloiset nivomatit :o, kone B200E ja laatikko AW-70. Painepumppu rutisi eli tankkipumpussa vikaa. Muuta erikoista ei olekaan kuin se, että ohjaus on oikealla. Auto on tuotu 2004 muuttoautona Englannista. Mittarilukema on 157000mailia, mutta mistä näistä tietää ::) Eikä sen ole niin väliksikään.



Ensimmäinen omistaja Suomessa oli myyjän puheiden mukaan Volvolla hommissa ja sen mukaisesti huollot on teetetty siellä. Hanskalokerosta löytyi Bilian kuitti vuodelta 2007, jossa on listattuna sellaisia halpoja osia kuin hammastanko, rattiakseli, ohjauspylväs sekä alapallot. Mittarin mukaan vaihdon jälkeen on ajettu noin 40tkm ja hammastangossa on vain pientä hapettumaa pinnassa, joten kyllä se vaihdettu on.

Ostopäivänä ja myöhemminkin ajovaloja tuli hieman ihmeteltyä, koska ne jäivät himmeästi palamaan parkkien ollessa päällä. Ratkaisu löytyi apukuskin puolelta rintapellistä. Palikan poistolla ei muuta vaikutusta valojen toimintaan ollut.

Kuvat ostokunnosta.


Maanantaina töiden jälkeen vähän alottelin auton kanssa ja purin lämppärinmoottoria esiin sen verran, että kotelo jäi paikoilleen letkut kiinni. Katsoin alle tarkemmin ja totesin laatikon ulostuloakselin laakeriholkin olevan täysin väljä, jonka takia stefakin vuoti. Tuulilasinpyyhkijöitä koittaessa tutunoloinen rutina kuului moottorista ja magneettihan siellä oli irti. Kuoren irrotus, puhdistus, magneetin kiinnitys kemiallisella metallilla kun ei muutakaan ollut siihen hätään ja kuoren maalaus sisäpuolelta. Eiköhän se aikansa kestä.

Tiistai: Vaihdoin lämppärinmoottorin ja "yllättäen" kotelossa oli pari kourallista lehtiä. Puhdistelin kennon ja laitoin kasaan. Vaihdoin taka-akselistot kaikkineen ristiin 242:n kanssa ja asensin tasauspyörästön 242:sta siirtyneeseen akseliin. Olin ottanut siitä lukon aikaisemmin 142:een. Vaihdoin myös kokomustan maskin ja valojen päälilistat 242:sta.

Keskiviikko: Vaihdoin etuakselistot ristiin 242:n kanssa ja säädin pyöränkulmat. Etuputkesta maahan on noin 8,5cm.

Torstai: 6d:n orastava kannentiivistevika pakotti laittamaan 245:n kuntoon katsastusta varten perjantaiksi, koska viikonlopulla pitää kuskata tavaraa. Sen takia piti käydä tutulta hakemassa laatikon peräkoppa hyvällä holkilla ja ehjällä stefalla(ei ainakaan vielä vuoda). Laatikkoon joutui hieman lisäämään öljyä. Kardaanin etupätkää paikoilleen laittaessa huomasin tukilaakerin olevan hyvin jähmeä, joten uutta tilalle. Vaihdoin paikoilleen 242:n putkiston etuputkea lukuunottamatta. Vanhassa oli takapönttö niin räjähtänyt, ettei korjaamisessa ollut järkeä. Etuputken laittamiseen ei ollut aikaa, eikä se tällä koneella ole mitenkään hyödyllistä edes. Nyt on siis etupönttö ja akselin ylitys 3", takapönttö ja häntäputki 2,5". Akselinylityksen takapönttöön liittyvää osaa joutui hieman lyhentämään, koska 242:ssa ei ole varapyöräkoteloita. Lyhennyksestä huolimatta muuta muokkausta ylitykseen ei tarvinnut onneksi tehdä. Nyt jää tankin ja varapyöräkotelon väliin ehkä 1-1,5cm puolelleen. Ei ainakaan vaikuta hakkaavan mihinkään. Häntäputki tuli lyhentämällä 142:een tekemääni ensimmäistä versiota. Jarrut ilmasin kunnolla, suuntailin valoja, tarkastin seoksen(selvästi laihalla) sekä sytkäennakon, pienensin joutokäyntiä hieman, yms..

Perjantai: Käsijarrun tiukkaus kahvalta vielä konttorin pihassa ja odottelemaan. Lopputuloksena madallusmuutos sekä katsastus suoritettu ilman huomautuksia. Parempi niin, koska olisi pitänyt katsastaa keväällä. Töiden jälkeen jälleen muutama tunti ropaamista. Kaksi tulpanjohtoa meni uusiksi löysyyden takia ja yhteen tulpanhattuun oli huonon kontaktin takia tullut jo hyvä hapetuskerros. CO:n säädin kahden pintaan. Aikaisemmin oli liiankin laihalla jonkun aikaisemman säätäjän jäljiltä, CO 0,46, ja käynti parani huomattavasti. Jakohihnan tarkastin ja kiristin. Tankkianturipaketin vaihdoin toiseen vähän parempikuntoiseen ehjällä pumpulla varustettuun. Bensamittari jäi pois pelistä, pitää purkaa lattiapaneeli pois kunhan saa kuskattavat tavarat pois kyydistä.

Nyt näkymä on tämä ja samalla suurimmat kosmeettiset muutokset on suoritettu:


Kuvat laitoista.

Tekniikkapuolelle tulee luonnollisesti muutoksia ja tehotavoite on "useita satoja hevosvoimia" :)  Mutta niistä lisää sitten joskus kunhan jotain tapahtuu, siihen asti keskitytään polttamaan karstoja pois nykyisestä koneesta. Mitä todennäköisimmin ohjauksen joutuu siirtämään toiselle puolelle, vaikka se ois mukava pitää nykyisellä paikalla.

Lankku:

--- Lainaus käyttäjältä: TVS ---Tuo näkyy olevan päivävaloautomatiikka tuo sun poisottamasi rele, haiskahtaa volvomaisesti ratkaisulta, joka pelkkien parkkien ollessa kytkettynä tarjoaa niille jotakin huippumatalaa jännitettä.

--- Lainaus päättyy ---
Joku semmonen se on, lukeehan siinä päälläkin että himmennin. Englannissa tuo varmaan vastaa huomiovaloja. Luulis että oisivat vaatineet maahantuontikatsastuksessa poistettavaksi, koska mun muistikuvan mukaan tuollainen ei ole Suomessa sallittu?


--- Lainaus käyttäjältä: 460GLE ---Saisko noitten Galaxyjen kans muuten pikku spacerit taakse, paljoko noissa on et?

--- Lainaus päättyy ---
Kyllä sinne varmaan 20-25mm palikat menis jos ottais kaaren kantin pois. Nyt taitaa pikkurilli mahtua väliin.


Ovien mätälistoja en ole vielä poistamassa, koska mun mielestä ne sopivat kokonaisuuteen :) Eivätkä repsota mistään, eikä missään vielä näy merkkejä alla olevasta ruosteesta. Mustat puskurinpäälilistat laitan ja pitää tuumailla mustia kylikilistoja kun sellaiset puolivahingossa löysin romppeiden seasta.


Kirjoitettu alunperin 21.9.:
Lauantain jälkeen kilometrejä on tullut vajaa 600 ja vielä se kuljettaa.

Sunnuntaina tuli seurailtua lootan käyttäytymistä tarkemmin ja sieltähän puuttui nelonen. Vikakin selvisi, rele oli poistettu syystä tahi toisesta. "Uusi" rele löytyi Sjtv:ltä ja nyt on nelonenkin toiminnassa. Tosin noin 90km/h vauhdissa se on hieman turhan pitkä 200E:n voimille 242:n vanhalla välityksellä, kierroksia noin 2000rpm. Kulutus sunnuntain reissulla oli kohtuu rapsakka noin 12,5l/100km. Pistääkö siitä nyt sitten syytä mihin suuntaan on paha sanoa, jos se tästä pienenis kun ajoa tulee lisää. Ei kuitenkaan mitään tietoa kuinka paljon karstaa koneessa on. Hieman tuntuu kuitenkin piristyneen kenkimisen myötä. Joka tapauksessa seosta laihensin hieman.

Tänään laitoin lisää valoa keulalle ja "pilasin" ulkonäön Bosch 225:n muodossa. Samalla vaihdoin ajovalopolttimot parempiin. Bensamittarinanturista oli lähtenyt vastusliuskan peittävä ja kohonvarren akselia kiinnipitävä metallikuori irti ja koho varsineen uiskenteli tankissa  Akselilla oleva pieni jousi ja kuori ovat jossain tankinpohjalla, eivätkä magneettivarteenkaan tarttuneet. Korjaus ongelmaan oli siis toinen tankkianturipaketti.

Kirjoitettu alunperin 17.10.:
Ei ole kummoisia tapahtunut viime aikoina ja autokin seissyt aloillaan kun on tullut ajeltua 142:lla ja "pätkällä".

Mustat puskurinpäälilistat laitoin. Sitä ennen joutui kolmen nurkkalistan pinnat liimaamaan paikoilleen.

Osapuutteita muutoksen suhteen on tullut täydennettyä. Truetrac tuli hankittua kun sopivasti osui uusi kohdalle. Tuleva moottoriaihio irtaantui luovuttajasta viikko sitten. Siihen on hankittuna turbon männät, kampura ja muuta oheistavaraa, männänrenkaat ovat tilauksessa. Tiivisteet, laakerit ja jakopään osat hommasin jo aikaisemmin toista konetta varten joka jäi tekemättä(ainakin toistaiseksi). Vauhtipyörän kevennytin myös jo em. toista konetta varten ja sitä varten on -618 228mm SRE-asetelma sekä massalevy. Voi olla, että levyn joutuu vaihtamaan sintteriksi. Hankintalistalla seuraavana ovat H-profiiliveivit, seeti/venttiilityöt kanteen ja poskilaakerit lukkoon. Coolerina pysynee sama 450x300x76 joka oli 242:ssa.

Tänään kävin paalikamppeesta purkamassa kojelaudan, johtosarjan, polkimet ja rintapeltiin pultatut pellit.


6.11.
Uutta konetta varten suurin osa tarpeista on hankittuna. Pakosarjaa varten tarvitsee vielä putket. Kantta irrottaessa yksi kannenpultti katkesi lohkoon kertanaksauksella ja vien lohkon ensi viikolla sorvarille jämänpoistoon. Kanteen pitäisi tuleman seetit tässä kuussa. Aikaisemmin siistin yhden (moniventtiili)kannen johon seetit tulevat. Sen kanssa turbon männillä puristussuhteeksi tulee noin 8,5.

Lopuksi vielä pari aikaisempaa ulkoilukuvaa:


Lankku:
Jotain pientä päässyt tapahtumaan. Veivit käytin tarkastuksessa ja kaikki ovat täysin oikeissa mitoissa. Lohko on sorvarilla odottamassa katkenneen kannenpultin poistoa. Eteen ostin Bilteman sporttilevyt(pienemmät ovat "pätkään" tulevat 850/960 levyt). Taakse tilaan EBC TurboGroove levyt ja joka nurkkaan Redstuff palat.

Kansi sai seetinsä ja samalla suoritettiin virtausmittaus. Virtauksen paraneminen loppuu 9mm nostolla molemmissa kanavissa. Jos haluaa paremman virtauksen niin pitäisi kairata kanavat isommiksi, nyt ei tarvetta ole. Laitan tulokset myöhemmin näkyville, voi vaan todeta riittävän hyvin tähän käyttöön. Ei ainakaan kannesta jää kiinni jos ei onnistu. Ja jos joku ihmettelee virtauksen loppumista noin pienellä nostolla, niin kysehän ei ole vinokoneesta ;) Tähän väliin voisi siis laittaa linkin aiemmin mainittuihin osahankintoihin. Resepti on kohtuu perus mitä näiden kanssa tehdään eli 2,5l lohko, 3l kampura, T5 männät sekä 204hv nokat. Venttiilijouset pysyvät vakioina ja tietojen mukaan se rajaa käytettävän ahtopaineen 1,5bar paikkeille. Turbona palvelee hyvin vähän jos ollenkaan käytetty HX40 billet imusiivellä ja #17 pakopesällä. Eiköhän silläkin saa ihan tarpeeksi :) Integroidun hukkaportin heppailin jo umpeen.

Lohkosta unohtui sanoa sen verran, että sormituntumalta sylinterit ovat hyvässä kunnossa ja hoonijäljet ovat hävinneet osittain vain YKK:sta. Voisi olettaa, että koneella on ajettu vähemmän kuin luovuttajan mittarissa ollut 350tkm.

Vauhtipyörää joutuu vielä hieman koneistuttamaan lisää, jotta asetelma osuu kohilleen sintterilevyn kanssa.

Sjtv:
Toi on kyllä harvinaisen siisti ja hyväkuntoinen kori, kai tuosta koneestakin tulee kiva sitten.

Huikkoster:
Kuvia sitten koneen paikalleen sovittamisesta ;).
Tämän haluan nähdä ja kuulla valmiina :buck2:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta