Samppasport  Futurez

Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti

  • 86 Vastauksia
  • 20618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« : 20.01.2015, 15:58:20 »
Moottorikoodi: B18FP
4-pisteruisku.

Kanteen vaihdettu venttiilit, nokka-akselia käytetty irti stefojen vaihdon yhteydessä.
Venttiilit pyörii hyvin, ei tahmaa ollenkaan. Nokka-akselissa joitain kulumia tasaisesti, mutta vaikuttaisi vielä käyttökelpoiselta.

Korjausoppaassa neuvottiin, että 1 pytyn männän pitää olla yläasennossa ja venttiilit kiinni kun kansi asennetaan.
Kun laitimmaiset männät on ylhäällä, keskellä olevat on alhaalla.
Jotta kannessa olisi venttiilit kiinni laitimmaisista kanavista, keskimmäisiin jää toiseen pakoventtiili ja toiseen imuventtiili auki. Samaan aikaan männät ovat alhaalla. Kantta ei saa pyöritettyä muuhun asentoon jos haluaa että molempien laitimmaisten kanavien venttiilit on kiinni.

Onko kansi nyt asentumassa oikein? Tänään kokeilen pyöritellä konetta hihna kiinni..

Eli kaivataan tietoa 8 venttiilisen 4-pisteruisku kannen asennuksesta.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2015, 19:13:49 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #1 : 20.01.2015, 17:43:28 »
Eikös nokka-akselin rattaassa ole YKK-merkki ?...laittaa ne kohdilleen kampuran kanssa ja hihnan paikalleen. Moottorihan on tuolloin YKK, kun 1 ja 4 männät ylhäällä...

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #2 : 21.01.2015, 12:03:08 »
ok. merkit on kohdallaan. lähinnä tässä mietityttää miten koko systeemi toimii kun männät alhaalla toisessa on pako ja toisessa imuvena auki. kai se ihan normaalia taitaa olla..

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #3 : 21.01.2015, 12:43:59 »
ok. merkit on kohdallaan. lähinnä tässä mietityttää miten koko systeemi toimii kun männät alhaalla toisessa on pako ja toisessa imuvena auki. kai se ihan normaalia taitaa olla..
kutsutaan nelitahtimoottoriksi tuommosta  ;)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #4 : 21.01.2015, 16:09:27 »
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/4-Stroke-Engine.gif

Juu tuossahan tuo hahmottui se mitä mietinkin. En ole aiemmin purkanut moottoreita, mutta kerta se vissiin ensimmäinenki.

Haynesin korjausopasta olen käyttänyt apuna huoltoihin/korjauksiin, mutta monessakin kohtaa oleellinen tieto jätetään kertomatta tai kerrotaan liian pelkistetysti tavikselle.. kiitokset vastaajille.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #5 : 27.01.2015, 21:59:55 »
käytetään nyt samaa topiccia muuhunkin. Samaisesta autosta käytettiin ohjaustehostin irti apurungon vaihdon yhteydessä. Ratti jäi hieman vinoon, oli hieman haasteellinen projekti saada ohjaustehostin paikalleen samaan aikaan apurungon kanssa.
Aattelin että säädän ratin suoraan käyttämällä rattia irti, lieneekö oikea tapa tässä tapauksessa?
Ratti kääntyy enemmän vasemmalle kuin oikealle. Oletan että jos raidetangoista menisi säätämään, ratti olisi suorassa, mutta ei kääntyisi oikealle yhtä paljon kuin vasemmalle.

Käytän kyllä pyöränsuuntauksessa katsastuksen jälkeen, nyt tarvis vaan saada ratti about suoraan.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #6 : 27.01.2015, 22:14:03 »
Minulle kävi samoin kun vaihdoin apurungon. Eivät ole täysin identtisiä vuosimalleittain vaan ohjausvaihteet ovat hieman eri kohdissa. Raidetangoista ratti suoraan.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #7 : 28.01.2015, 21:55:22 »
ok, käytin rattia irti ja laitoin kohdalleen. raidetankoihin ei ole koskettu sinä aikana mitä olen auton omistanut. rattihan meni väärään asentoon varmaan sen takia ettei ohjaustehostimen hammasrattaat asettunut samaan paikkaan kuin alunperin. joutuu kyllä jälkisäätämään vielä, melko varmasti.

onko porukka miten toiminut aurauskulmien kanssa? saako niitä itse säädettyä kohdalleen perus työkaluilla..?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #8 : 29.01.2015, 10:05:03 »
mulla meni ratti vinoon vaikka en edes akselia irroittanut.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #9 : 29.01.2015, 13:19:19 »
ok. sun tapauksessa sitten on varmaan ollut parempi säätää raidetangoista. varmaan niitä joutaa mullakin säätää. noh renkaat näytti pyörivän yhtä paljon molempiin suuntiin ja ratti kutakuinkin suorassa. riittänee siksi aikaa että saa ajettua konttorille ja sieltä korjaamolle pyörien tasaukseen.

oon ymmärtäny että 400 sarjalaisista löytyy kolmea erilaista apurunkoa, automaattiin, manuaaliin ja manuaali 2 litraseen.
tulikin hankittua syksyllä turhaan manuaalin apurunko (kunnostettu ja myytävänä!) ja siinä oli tukivarren kiinnityskohdat vähän eri kohdassa kuin automaatin apurungossa.

pitää kyllä olla alentuneesti syyntakeeton että tämmösiä remontteja alkaa tekemään, mutta tulipahan tehtyä.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #10 : 29.01.2015, 13:36:41 »
joo mulla tuli 2.0:n 1.7:n apurunko
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #11 : 03.02.2015, 00:16:52 »
Noniin. Konehuone on jo kasattu, kone pyöri mukavasti. Ratin säädöstä vielä sen verran että tuttu mekaanikko kävi vilkaiseen autoa ja totesi että renkaat on suorassa ja koeajolla ei löytänyt huomautettavaa. No menee kuitenkin kulmien säätöön kunhan saatu katsastettua.

Onkos tietoa takapään jousien pohjauskumien kiinnityksestä? Vanhat kun on lähtenyt irti, vasemmalla puolen kumi pyörii vielä jousen sisällä ja oikealta puuttuu kokonaan. ylös jäänyt osa näyttää hieman oudolle, taitaa olla parempi rakentaa tähän pidike esim saabin pohjauskumille tms..

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kannen asennus
« Vastaus #12 : 03.02.2015, 19:12:06 »
Vastaan itselleni tähän (jos joku muu aikanaan hyötyy tiedosta), varaosaliikkeessä äijät osasi kertoa että oikeanlaisia kumeja ei taida löytyä kuin Volvolta ja voivat olla hinnakkaita.
Ehdottivat kartiomallisia pohjureita joille tekisi itse kiinnityksen. Ei vaikuttanut hyvältä ratkaisulta, vaikkakin katsastusmies ne kuulemma hyväksyisi. Olisivat jääneet yli puolet lyhyemmäksi kuin alkuperäiset kumit.
Tilasin sitten saabin kumit ja teen niille sopivan kiinnityksen.. Tuskin tämäkään paras, mutta parempi kuin nuo kartiokumit, ehkä.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2015, 19:27:31 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Volvo460

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #14 : 05.02.2015, 16:54:13 »
Mistähän mahtais saada venttiilien nostajat B18U koneeseen? Kun nakuttaa tuo kone, ei ny kauheesti mutta kuitenkin

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo