Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti

  • 86 Vastauksia
  • 20610 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #15 : 05.02.2015, 22:27:23 »
Saattaa löytyä ihan paikalliselta koneistamolta tai motonetistä. Ebaysta kans tilaillu jotain, volvo 480 hakusanalla tuntuu löytyvän paremmin palikoita vaikka samoja osia siihen menee kuin 440 ja 460.
Aloita siitä, että selvitä osakoodi ja googleta.

Itse olen tilannut osia www.ak24.fi toimitusaika n. 1-2 viikkoa. Ennakkomaksu ja tilaavat sieltä täältä palikat, ihan hyvin homma toimii vaikkakin kommunikointi puutteellista. Ei välttämätä ole se halvin ja nopein, mutta tähän mennessä tilatut tuotteet ollut sitä mitä pitänytkin.

Imuventtiili pakkauksessa luki Volvo 340, sitäkin voi kokeilla hakusanaksi.
Motonetistä ostin tiivistesarjan (kallis, mutta ei jaksanut hakemalla hakea halvinta) pakkauksessa oli maininta moottorikoodista B172K. http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/271861/199182?ajoneuvo=654
Mukana tuli myös paljon tiivisteitä, joita ei B18FP koneeseen tarvinnut, liekkö siksi "ilmaa" hinnassa. Oishan nuo toki voinut yksitellen ostaa, valitsin oikotien.

Kiitos pohjauskumi linkistä, hinnakkaita näköjään ovat. Täytyy ne varmaan jossain välin kuitenkin hankkia. Tilasin Saab 900 kumit, 5,5€/pari. Ja ainakin mulla alkuperäiset kumit on valkoiset/harmaat väriltään, mutta onko sillä värillä väliä.. Aattelin ihan vaa liimata nuo saabin kumit paikalleen, katsastuksen ajaksi tai katsoo kauanko ne siellä pysyy.

Vielä on hommaa leimalle, takaiskarit, pohjauskumit ja jarrukilvet eteen. Jarrukilvet oisin jo laittanu, mutta satulaan tulevat pultit on todella tiukkaan ruostuneet. Ihmekkös tuo jos ovat 25 vuotta olleet siinä. Vaihtoehtoina irroittaa ne lämmöllä tai rälläköimällä :/ tahtoo vaan olla ahdas paikka pelkälle räikällekin.

Jos kannen meinaat irroittaa niin venttiilivarren kumeista sen verran, että ne piti naputtaa puukon ja vasaran avulla paskaksi. Parempiakin keinoja saattaa olla, mutta näin täällä. Ja uudet paikalleen sopivan hylsyn kanssa ettei painele uusia kumeja rikki.

Lisätään viel semmonen volvojen ominaisuus joka tulee vanhemmiten, "startti ei pyöri, solenoidi naksahtaa". Avasin startin ja uitin dieselissä, puhdistin kontaktipinnat uudella mattoveitsen terällä. Lopuksi asetonilla dieselin jämät pois ja kasaan, käyttää starttia käynnissä ja avaa uudestaan ja putsaa taas kontaktipinnat jonka jälkeen kasaan ja takaisin paikoilleen. No toinen vaihtoehto on maksaa 70e uudesta startista.

Ja kannen pulteista, korjausoppaassa kerrotaan että Volvon puolesta pultteja voi käyttää uudestaan, mutta suositellaan uusimaan jos vioittuneet. Käytin alkuperäisiä pultteja, kiristin "tarkkaan" momenttiin kuusiokoloavaimella ja tunkin varrella. Hyvin meni.

En tiedä moniko vielä pitää 400 sarjalaista, mutta toivottavasti topicciin kertyneistä tiedoista on apua jollekin. :)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2015, 20:49:55 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #16 : 06.02.2015, 08:59:38 »
Oikea momentti on tärkein vaikka olisi millainen paska laite jos sillä aikoo ajaa. pultit voi käyttää uudestaan jos eivät ole vahingoittuneet... uudet tosin maksa just mitään.

Sen verran kauan ajoin 460:llä että en enää ikinä suostu arkiautoksi tuollaista laittamaan... harrastustoimintaa voisin ehkä suorittaa mutta sekin voi rajoittua olemassa olevien osien paalaukseen.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #17 : 06.02.2015, 18:10:00 »
Itse laitoin kansi rempassa 460 turboon vanhat kansipultit, hyvin se pelasi niilläkin vielä. Eikä uusittu 440:senkään remontissa mitään pultteja ja sekin toimii hienosti.

Omasta mielestä tuollaisessa 460:ssä ja vaikkapa S40 ja V40 volvoissa ei ajettavuuksissa ja mukavuudessa kauheaa eroa ole. Onhan noissa X40 tosin sentään ihan Volvon moottoreita osa.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #18 : 06.02.2015, 22:30:26 »
ois ne varmaa momenttiin saatettu laittaa, mutta missään ei lukenut oikeaa kiristysmomenttia. mihinkä kireyteen itse vetäisit noi? voihan ne vielä jälkitsekata. asteilla kiristettiin..

ja mä kunnostan ton auton puhtaasti vaan vittuilessaan, en siksi että se erittäin hyvä olisi.
+ oma yksilö on hyvä korinen, edellinen omistaja hitsauttanu ja ruostesuojannut pohjan. rahalla laitettu auto.
ei myöskään oo liikaa lisävarusteita = halpa ylläpitää. halvat vakuutukset.
kulutus automaattiloodalla yhdistetty 7.2 l/100km, ei oo mitään siihen että toinen auto ottaa vähintään 9 litraa ja paremmassa tapauksessa yli 20 litraa..

öljyäkään tämä oma ei hukkaa, tosin kuin tuo opel. taitaa mennä litra/1000km.

kyllä minä ainaki tuolla tykkään ajella. kestäny myös suhteessa enemmän kolareita kuin muut minulla olleet autot.
eikä mua haittaa renun moottori, enkä kyllä ymmärrä mikä siitä niin huonon tekisi? ok siemensin sähköt kyllä on semmoinen asia mistä en tykkää.

varashälyttimen kauko-ohjainki toimii monen sadan metrin päästä.. :D
« Viimeksi muokattu: 06.02.2015, 22:41:41 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #19 : 07.02.2015, 16:28:32 »
Eihän nuo rellun koneetkaan mitään ihan huonoja ole nekään ja onhan T4 volvossakin siemens ECU moottoria ohjaamassa ;). Kannet on kiristetty alfamerin korjausoppaan mukaan ja en tähän hätään muista tarkalleen sitä, mutta 4 vaihetta siinä taisi olla...


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #20 : 07.02.2015, 20:19:16 »
eka googletus antoi tuon http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=55943

itellä tosin on kyllä ne ihan viralliset arvot mutta ovat tuolla kotipaikalla niin en ulkoo ala arpomaan... mutta konetta kasatessa on menty volvon ohje arvoilla kun ei mitään kisa koneita ole tehty...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #21 : 07.02.2015, 22:09:56 »
oppaan mukaan minäkin kiristin oliko 3 vai 4 vaihetta. no kone on jo useamman kerran käytetty lämpimäksi asti, kai se olisi temppunsa tehnyt jo. pääsääntösesti väännän kaiken liian tiukkaan joten löysällä ei ainakaan ole, silleen sopivasti luulisin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 22:16:10 kirjoittanut error »

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #22 : 13.02.2015, 21:04:27 »
en tiedä mitä tästä pitäisi olla, mutta nimeltä mainitsematon korjaamo ehdotti tämmöistä:
Hei,

Lainaus
Jarrukilpien asennus eteen ei ole aivan mutkatonta, varsinkaan 25 vuotta vanhassa autossa.
Pyörän navat kun joudutaan irroittamaan niin silloin joudutaan uusimaan samalla pyöränlaakerit. Laakerit kun ovat prässätty paikalleen eikä niitä ehjänä sieltä enää irti saa.
Jarrusatulan pultit voivat joskus olla erikoispultteja, kierteiden ja vahvuuden osalta. Se selviää vasta kun ne on avattu.

Varovainen kustannusarvio remontille on n.400€

Täytyy kuitenkin muistaa että tämän ikäisestä autosta voi löytyä yllätyksiä joihin ei voi varautua. Näissä tilanteissa otamme aina asiakkaaseen yhteyttä ja mietimme yhdessä sopivan ratkaisun.


Siis tuo jarrukilpihän tulee tavallaan jarrulevyn alle, mitähän tuo korjaamo oikein pelkää. tuo hommahan sisältää about ne työt mitä jarrulevyn vaihto edellyttää. siis mitäh?? nyt en enää ymmärrä, mutta ehkä mun ei tarvi. samasta työstä toisaalla ehdotettiin 130e. tekisin ite mutta ruosteiset pultit ei houkuta, mielummin maksan että joku muu sen tekee.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #23 : 13.02.2015, 22:42:25 »
Kyllä sen pyöränlaakerin saa sieltä ehjänäkin irroitettua, siinä on lukkosokat ja on prässätty paikoilleen, eikä hajoa vaikka prässäisikin sen irralleen/takaisin. Mutta mielestäni ei sitä napaa/laakeria tarvitse edes purkaa jarrukilven vaihdon takia ja luulen että pelkkä levyn/satulan irroittaminen riittää. Jarrusatuloiden pulttejakaan ei tarvitse uusia ellei kannat mene pyöreiksi. On tullut monta kertaa purettua jarrusatuloita monesta eri autosta...

on kyllä hyvää liioittelua korjaamolta ;D

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #24 : 14.02.2015, 10:30:52 »
joo ja ihan kiitettävää laskua tarjoavat remontista. satulaan tulevat pultit on kyllä uusittava, ovat ihan ruostuneita, ei välttämättä lähde yhtenä kappaleena irti. levyn allehan tuo kilpi tulee. pitää varmaan viedä johonki pikkupajalle ja olla vahtimassa ko operaatiota.. vetarin mutteri täytyy aukaista satulan lisäks. eli aika simppeli homma pitäisi olla, saatan vielä kokeilla nuiden pulttien aukaisua mutta vähän semmoinen tuntuma että ne irtoaa vaikeimman kautta.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2015, 10:59:37 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #25 : 14.02.2015, 11:12:38 »
tuo jarrukilpien vaihto levyjen vaihdon yhteydessä on rikollisen helppoa. Tarvitse kuin avata ne ruosteiset pultit.

miksi ehjä laakeri pitäisi ottaa pois? Ei taida pajan jannu edes tietää minkänäkönen auto on.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #26 : 14.02.2015, 11:36:51 »
Joo levyt on hyvässä kunnossa vielä, niitä en viiti vielä vaihtaa. Mitenkähän nuo ruosteiset pultit vois yrittää saada auki? Lämmöllä vai rälläkällä :D itsekin mietin että miksi ne laakereita haluaa rassata, no en sinne autoani vie, vieköön joku muu.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2015, 11:38:31 kirjoittanut error »

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #27 : 14.02.2015, 12:01:01 »
Joo levyt on hyvässä kunnossa vielä, niitä en viiti vielä vaihtaa. Mitenkähän nuo ruosteiset pultit vois yrittää saada auki? Lämmöllä vai rälläkällä :D itsekin mietin että miksi ne laakereita haluaa rassata, no en sinne autoani vie, vieköön joku muu.
Irrotusöljyä etukäteen molemmin puolin jos mahdollista ja vähän lämpöä, ei mitään yleisöljyä sinne.
pultin katketessa vähän pistehitsiä jos kaivaminen ei kiinnosta.
Uusi kilpi kannattaa suojata jotenkin, massa tai kuuman kestävä maali.
Mistä meinasit kilvet hankkia? Motonetista ja biltemasta en löytänyt.

Jossain autoissa pitää laakeri irrottaa kilven vaihdon takia.


Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #28 : 14.02.2015, 12:06:58 »
kilvet oli tilaustuote, meni vähän pidempään että joku jobbari ne hankki mulle.
Kokeile varaosanumerolla 3432610

en usko, että ainakaan tässä autossa pitää laakereihin kajota. meinaa vanhat kilvet oli ruostunut niin, että puolet puuttui. revin ne ihan käsin vithuu sieltä.

sinkkimaalia ja jotain muuta aattelin laittaa suojaksi.

ja nuista varaosista näihin vanhempiin volvoihin, älkää uskoko paikallisia myyjiä että ei saa tai ehkä sais volvolta isolla rahalla. melkein kaikki osat löytyy uutena mut vaatii hieman selvittelyä ja kielitaitoa. Ostaa suomesta tai ruotsista ne mitä saa ja on originalia vastaava, ebaystakin näyttää löytyvän jos jonkinlaista. Varaosanumeroa googlettamaan vaan jos ei Suomessa myydä.
Valmiiksi muotoillut letkut ja putket tahtoo olla semmosia minkä kanssa voi joutua soveltamaan.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2015, 13:59:51 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #29 : 14.02.2015, 17:12:49 »
Kannattaa lämmittää niitä jarrusatulan pultteja kunnolla ennen irroittamista.

 

Kulkukoira  Proturbo