Elekma  Autoracing

Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti

  • 86 Vastauksia
  • 20643 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #30 : 14.02.2015, 17:28:42 »
Onko tietoa onko siinä satulassa kierteet siinä kohtaa missä nuo satulan kiinnittävät pultit on? Jos on niin sittenhä se ei oo niin justiinsa vaikka menis kanta poikki, kierteisiin sais tarrattua paremmin jollain pihdeillä..


Siis noi ylhäällä olevat tyhjät reijät.


Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #31 : 14.02.2015, 17:45:55 »
Ei noissa satulan kiinnityspulttien rei'issä ole kierrettä, vaan niissä navassa olevissa korvakkeissa on kierre.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #32 : 18.02.2015, 19:46:21 »
Joop vaikka mulla on ihan hyvät räikät, hylsyt ja lenkit niin ei onnistunu. Kokkailuun tarkoitetulla kaasuliekittäjällä kokeilin antaa lämpöä, mutta totesin samantien että turha edes yrittää. Niin tiukassa on nuo pultit jollain lukitteella ja ruostehitsautuneet, että varasin ajan huoltoon, saman paikan kautta hoituu katsastus joten samapatuo. Hitsauslaitetta mulla ei oo, vielä.

Sen sijaan takaiskarit tuli vaihdettua.. seuraavaks ne pohjauskumit. ois jo varmaan paikallaan mut unohtu ottaa porakone mukaan :D täytyy porata reikä vanhojen pohjureiden pelteihin ja pultata nuo saabin tarvikekumit siihen.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #33 : 24.02.2015, 00:16:32 »
pienkorjaamolla todettiin että olisi parempi (halvempi) hankkia uudet keskiöt kuin yrittää pultteja irti. täytyy vielä kokeilla jotain temppua nuille. katsastuksessa ei sanonu mitään jarrukilvistä, sen sijaan jarruista löytyi heikkoutta, korjataan/huolletaan.. pitkä seisonta teki tehtävänsä vanhoille sylintereille, ilmausnipat jumissa jne.

onko tietoa mikä idea siinä on kun selvisi, että autossa on jokin sähköinen vesipumppu (jälki/lisäjäähdytykseen?)
surisee hyvän tovin kun moottorin lämmettyä sammuttaa auton ja ilmeisesti syyllinen siihen että akku tyhjenee "itsestään". pitäs tehdä asialle jotain :D sijaitsee alhaalla, jonkin matkaa jarrunestesäiliön alapuolella. jotain letkuja meni syyläriin ja muualle..

vastaavan pumpun löysin nimellä "vesipumppu, taukolämpö" mutta ei juurikaan tietoa sen toiminnasta 440.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2015, 00:54:11 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #34 : 24.02.2015, 08:17:39 »
400 sarjassa on sähköinen vesipumppu joka kierrättää vettä kannessa 5-10 minuttia koneen sammuttua, estääkseen kannen vääntymisen... valurautalohko ja alumiini kansdi kun jäähtyy eilailla.

Täm' ja paljon muuta piti olla tuolla FAQ osiossa...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #35 : 24.02.2015, 17:00:05 »
Eikä tuota sähköistä pumppua kaikissa välttämättä ole. Eikä ainakaan itsellä ole kannet niistäkään autoista mihinkään vääntyneet, missä ei ollut sähköpumppua....

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #36 : 24.02.2015, 17:11:19 »
Eikä tuota sähköistä pumppua kaikissa välttämättä ole. Eikä ainakaan itsellä ole kannet niistäkään autoista mihinkään vääntyneet, missä ei ollut sähköpumppua....
Ei ole ei ja ei varmana väänny ihan vähästä, mutta noin se göran sen ajatteli kun piirti paperille nestekiertoa...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #37 : 24.02.2015, 17:18:57 »
Volvoissahan se ei ole mitään uutta jos osia arvottu miten sattuu :D...onhan tuo D24:senkin kansi kestänyt yli 75tkm särkymättä niin miksei se näissäkin kestäisi...

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #38 : 05.03.2015, 00:13:36 »
oon käyny vähän ajeluttaan pikkuista, nyt on kone tikissä. kiihtyy paljon ripeämmin kuin aiemmin, tuli putsailtua ja rasvailtua kaikenlaista. jatkan ihmettelyä nyt käsijarrun vaijerin säädöstä, se jakopalikka pakoputken yläpuolella vittumaisessa paikassa jolla kiristetään vaijeria. se palikka on vinossa.. o.O en ole vielä säätänyt käsijarrua kenkien vaihdon jälkeen (ne automaattiset kiristäjät ei tahdo toimia, taidan heitellä mettää).

olettaisin, että jos nyt säädän käsijarrun rummuista kohdalleen, jarru pitää epätasaisesti kun vaijeri on miten on.
mietin vaan, että onkohan tuolta väliltä mennyt jotain paskaksi vai tekisinkö siihen vaijerin kiristimeen jonkin pidikkeen metallista joka pakottaa vaijerit pysymään samalla tasolla.. jollain muulla oli ollut sama ongelma ja sanojensa mukaan teki jonkin "patentin" :D

edestä oli kuskin puolelta ylempi liukutappikin jumissa, suojakumi mennyt rikki joskus ja rasvat karannu. koojataan.. toivottavasti ei nyt ihan heti muuta hajonnutta löytys :D ei ole kohta koko autossa enää paikkaa jotai ei olisi kunnostettu.. noh tarkoitus onkin tehdä tästä menopeli, joka toivon mukaan pysyy kunnossa perus huolloilla useamman vuoden.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2015, 00:17:49 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #39 : 05.03.2015, 08:14:41 »
onko sulla rumpujarrut takana... hanki jostain romuttamolta koko akseli ja vakaaja siihen mukaan... navat kaikki uusiksi jos nykyiseen laitat...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #40 : 05.03.2015, 08:53:08 »
Ei kai noita satulan kiinnikkerautoja edes tartte saada irti navasta? Liukutapit irti niin satulan saa nostaa sivulle, sen jälkeen sitten voi purkaa jarrulevyn ja tarvittaessa navan irti ja kilpi vaihtaen.

Satulan kiinnikepulteista kannat poraamalla/hiomalla pois, satula irti ja pyörittää pultin jämät putkipihdeillä navasta irti. Toki jostakin on etsittävä uudet oikealla kierteellä olevat pultit. Yleensä nuo on kyllä auenneet ihan lenkillä tai hylsyllä ja T-vääntimellä, avain pultin kantaan ja kolmen kilon lekalla kunnon isku avaimeen. Jos on kovasti ruostunut ja lukitetta käytetty niin lämpö auttaa, mulla ei ole kuin taskuun mahtuva kaasupoltin

mutta auttaa kummasti kun sillä 5-10 minuuttia lämmittää pulttia. Jos on mahdollisuus niin avain hitsaamalla pultin kantaan kiinni, ei vaaraa lipsahtamisesta ja kärsii lyödä vähän kovempaa tai käyttää pari metristä jatkovartta. Rystyset, sormet, nenä tai takaraivo ottaa helposti osumaa tiukkaan juuttuneen pultin kanssa temutessa :-X

Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #41 : 06.03.2015, 18:44:02 »
satulan kannake siinä on tiellä ja pultit pahasti ruostunu, kesällä lyön poikki ne ja väännän auki pulttipihdeillä. tämmöistä olikin jo suunniteltu. pitänee kyllä kokeilla saisiko sen levyn sieltä ulos lievällä väkivallalla kannake paikallaan, epäilen.

miksi koko akseli uusiksi? rummut on takana. eihän tässä muuta ongelmaa ole kuin se, että vaijeri kiristyy epätasaisesti ja se pitäisi nyt ratkaista jotenkin..  aattelin kokeilla kiristysmutterin alle ison prikan joka toivotusti pitäisi kiristyksen tasaisena.

kunhan sais nyt vaan jarrut leimasta läpi, sitten voin kesällä ajaa auton paikkaan johon auton voi purkaa paremmin ja vieressä on naapuria ja korjaamoa joilta saa apua jos sellaista tarvii :)

taas vaan pieni ongelma ratkaistavana, liukutappiin ei ollut oikeanlaista pölysuojusta motonetissä, oli useita millejä liian pieni ja uusi liukutappisarja ei natsannut koska itse tappii oli about sentin pidempi.. huomenna muut tarvikekaupat läpi. mietin että venyykö nuo kumit käytössä isommaksi, eroa oli kuitenkin sen verran paljon etten ihan heti uskoisi  ??? noh pakkohan tuommoinen on jostain löytyä.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2015, 20:18:36 kirjoittanut error »

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #42 : 16.03.2015, 17:51:02 »
nyt on jarrut ja muu mahdollinen ok, käsijarrun vaijerin kiristyksen tasaajasta sen verran jos joku muu saman ongelman omaava lukee joskus. eräs mekaanikko kertoi, että vaijerit voi venyä ajanmyötä, ehkä jopa 25 vuodessa. :D noh väliaikaisesti menee nuin, paremmilla keleillä paremmassa paikassa vaihdan vaijerit uusiin. alkaa olemaan projekti tässä, jatkossa mennään about perushuolloilla.

toki on vielä semmoinen pikkujuttu, että akku tyhjenee välillä itsestään, joskus jopa yhdessä yössä. mietin että voiko laturissa olla ongelmaa niin, että välillä lataa välillä ei. jännitteensäädin uusittiin viime kesänä ja antoi hyvin virtaa sen jälkeen. tuohon on vuonna 98 uusittu laturi.
akun tyhjeneminen esiintyy pääsääntöisesti lämpimillä keleillä, sen takia mietinkin tuon sähköisen vesipumpun toimintaa alkaako se yksikseen hurisemaan ja tyhjäämään akkua.. :o hutkitaan ja tutkitaan, mutta vastaukset tähän tervetulleita. parissa muussa topicissa oli samaa vikaa, jollain oli ylimääräinen johdin releeseen hanskalokerossa ja toisella ei tainnu ikinä selvitä.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015, 17:56:08 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #43 : 16.03.2015, 18:13:55 »
joku valo jää palamaan hanskalokeron valo hyvä ehdokas mittaa virran kulutus kun avain on pois virtalukosta sillähän se selviää.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #44 : 18.03.2015, 04:18:55 »
ei jää valot palamaan mihinkään kun avain on poissa ja luukut kiinni, täytyy tarkkailla. sen sijaan vaihdoin maadoituskaapelin kun kenkä oli jo nähnyt parhaat päivänsä. vanhaa kaapelia kun irroittelin niin oli kyllä mukavat korroosiot siinä, saattanut olla syyllinen startin naksumiseen. pitää tarkkailla, mutta olihan tuon aika jo vaihtaa muutenkin.
tuli mieleen kans mieleen, että kun maadoitus on ollut huono niin voihan se vaikuttaa lataukseenkin. akku on vaan tyhjentyny niin pitkän että lyhyen ajon jäljiltä, nyt ei ole pariin viikkoon tyhjentynyt.

onko muuten muilla mennyt jarrut heikoksi palojen vaihdon jälkeen? ilmattiin hyvin, polin ei mene lattiaan asti, mutta renkaat ei mene lukkoon. kaveri kertoi että porchessa oli joskus sama palojen ja levyjen vaihdon jälkeen, mutta golffissa taas ei :D
hieman kiusallinen juttu sinänsä, että periaatteessa tämä viikko aikaa käyttää katsastuksessa..

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron