Futurez  Kulkukoira

Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti

  • 86 Vastauksia
  • 20638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #75 : 26.08.2015, 14:46:23 »
Autoon on saatu kaikki tekniikka pelamaan, esiintyy tosin vielä sellaista että "ylikuumenee" eli lämpötila menee puolivälin ja punaisen merkin väliin, ei vielä keitä.
Ei vaan liian lämpimänä ala pyörittämään starttia, ei välttämättä edes solenoidi naksahda. Pakosarjaa varmaan pitää eristää tms.
Tämä ongelma esiintyy vain kuumina päivinä.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2015, 05:52:34 kirjoittanut error »

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #76 : 24.09.2015, 23:13:56 »
Problem solved. Startin solenoidi paskana, toimihan tuo 3kk välillä nikotellen.
Lämpimällä koneella ei enää alkanut pyörittään, saattoi lähteä pyörimään jäähdyttyä.
Lopullisesti kun meni niin pieni surina vaan kuului ja tyhjensi akun.
Hyppykaapeli ohi solenoidin startti pyöri normaalisti.

Heitin välitetyn startin mettään ja tehdaskunnostettu suoraveto valeo tilalle - lähti paljon nätimmin käyntiin.
Puhutaan useamman sekuntin erosta käynnistykseen.
Ero on kuin Einhellillä ja Makitalla :D

Laittakaa vaan autoihinne semmoset startit kuin siellä alunperin on ollut.
En tiedä oliko vain huono yksilö, mutta ei jatkoon.

Muille pieni vinkki (oletuksena että johtimissa kulkee virta ja sitä on riittävästi):
Startin solenoidi naksahtaa, mutta ei pyöri = hiilet lopussa ja kontaktipinnat pölyttyneet.
Solenoidi ei naksahda, kuulostaa vaimealle tai/ja hyytyy = solenoidi rikki.

Uusi maksaa 50e.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2015, 05:55:27 kirjoittanut error »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13497
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #77 : 25.09.2015, 08:27:57 »
Ikinä ei ole suoraveto startannut paremmin kuin välitetty, joten ollu jo paska yksilö muutenkin sulla. Suoraveto tarvii paljon paremman akunkin koska käynnistysvirran tarve on hitosti isompi.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #78 : 30.09.2015, 18:54:45 »
juu siihen tulokseen itsekkin tulin, startti nikotteli jo alussa. akku kyllä oli huono silloin, uudella akulla nikotteli vain joskus ja meni sitten lopullisesti melko nopeaa.
myyjä lähettää uuden välitetyn startin niin saa nähdä millainen se sitten on. tuo suoraveto nyt kuitenkin tuntuu pelaavan niin menee nyt sillä.

vissiin tämä auto on semmoinen, että sähköviat alkaa kun ensin menee startti, sen jälkeen akku, jonka jälkeen laturi ja lopuksi johtosarjat käryää :D

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13497
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #79 : 01.10.2015, 08:13:31 »
400 -sarja on ihan hyvä, sen suurin vika on siemens ja yleinen kaapelointi.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #80 : 01.10.2015, 23:32:29 »
Jep.
Vaikka onhan nämä melkoisia mopoja kuitenkin.  ;D
Vaan hullu kun on niin viehättää nämä vanhat romut, paljon enemmän tulee ajettua tällä kuin S80 T6 business mallilla..

Täytyisi varmaan alkaa tekemään tästä raamatun mittaisesta topicista lyhyempi kooste, muita 400 omistajia helpottaen.
Sellaisille, jotka haluaa pitää kaluston kunnossa.

Vaihdoin automaattiin öljyt, sininen ei tunne enää koko vaihteistoa ja käsikirjassa lukee perinteinen "vain volvon omaa".
Laitoin Castrolia ja nyt vaihtaa tosi pehmeästi, vaihtoja ei enää tahdo huomata. Aiemmin kuuli ja tunsi kun laatikko lukitsi vaihteen.
Tuttava sanoi laittaneensa daffilaisen variaattorivaihteistoon ATF 220, saattaa toimia tässäkin, mutta hintaero 2-3e/l.

Castrol Transmax Dex III Multivehicle

http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/13C301184BB218DF80257EC0003DCF9E/$File/BPXE-8AZUA7_0.pdf
http://msdspds.castrol.com/ussds/amersdsf.nsf/Files/E5BE8A5713FE5C9180257C9B005821F2/$File/297129Castrol%20Transmax%20Dex%20III%20Multivehicle.pdf

Moottoriöljy (suodattimeksi Volvon oma - on oikeasti parempi, huono saatavuus :/ )
Castrol Edge 5W30
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/78F3CB82496E32B5802579170051DD6B/$File/BPXE-8M7KUJ_0.pdf

Halpa Mapco 5W40 alkoi mennä huonoksi jo 7-8tkm kohdalla.
Castrol samoissa kilometreissä melkein samalle kuin mapco uutena.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2015, 23:53:28 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #81 : 02.10.2015, 00:38:48 »
Kyllähän Turbo ja 2.0 malli jaksaa vähän paremmin liikkua. Mutta eipä niilläkään sentään kuuhun mennä.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #82 : 02.10.2015, 14:53:37 »
Onhan näistä muutama ralliautokin tehty  ;)

Ihan mukava peli kun alusta kunnossa niin passaa vähän taitella mutkia, siis mukavinta on juurikin pitää sallittu ajonopeus 90 asteen kurviin jarruttamatta.
Tuo S80 on semmoinen paatti että hyvä jos mahtuu normaalin liikenteen sekaan. :D

Eteen olen vaihtanut vähän korkeammat ja jäykemmät jouset, edellinen oli laittanut eriparia olevat kun toinen oli ollut poikki ja hylsy katsastuksessa.
Samalla kun apurunko vaihdettiin, uusittiin keulan alusta kokonaan, lukuunottamatta ohjausvaihteen palikoita.
Eteen tuli kaasuiskarit ja taakse öljyiskarit. Täytyy myös sanoa, että ne takajousien pohjauskumit on oikeasti tarpeelliset vaikka katsuri ei niistä välttämättä huomauta.
Ainakin jos kuljettaa vähänkään enemmän tavaraa. Joutaisi mennä taka-akselilta jousi poikki niin saisi vaihtaa jäykemmät tilalle..

Houkuttaisi päästä koeajamaan variaattorivaihteistolla oleva 400, onkohan Suomessa ainuttakaan.
Muutama 340/360 saattaa vielä olla ja yhen museoidun DAF 66 tiedän, mutta en ole kehdannut kysyä koeajoa. :o
Kuulemma melko liukas liikkumaan ja bensaakin menee vain 15 litraa /100km.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2015, 14:59:44 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #83 : 02.10.2015, 17:22:02 »
Vakioalustainen 400-sarjalainen on kyllä melkoinen vetelijä kunnon kiihdytyksessä. Jäykempi alusta auttaisi varmaan paljon. Edes tuollainen 200hv T4 ei vetele keulaa mihinkään jäykällä alustalla kaasu pohjassa kiihdyttäessä ...

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #84 : 05.10.2015, 17:50:41 »
Juu alan ymmärtään miksi monet haukkuu jos ovat vakioalustalla ajaneet :D

https://www.youtube.com/watch?v=cmqU9xqflIo
Joku on jaksanut vähän rakennella.. Hyvä korihan näissä on jos haluaa vähän rakennella, parempiakin tosin löytyy.

Mistähän löytys joku ZF automaattilaatikko guru..?

Googlatessa tuli vastaan kirjoitus liittyen vastavaan 4-portaiseen automaattiin jota on käytetty Volvo 400, peugot citroen jne.
ZF 4HP14
Lainaus
Moro!

Ainakaan Xantian Haynes-kirjassa ei neuvota ZF 4HP-14 automaattivaihteiston pannan kiristystä. Se kannattaa kuitenkin tehdä, sillä homma ei ole kovin vaikea ja vaihteiston toiminta saattaa parantua selkeästi.

Homman ideana on tuoda panta (jonka kitkapinta ohenee käytössä) lähemmäksi planeettapyörästön rumpua, jolloin vaihteiden kytkeytyminen tapahtuu nopeammin ja pehmeämmin kun ei enää tarvitse ottaa "löysiä pois" ensin.

Lootan takapuolella öljypohjan puolivälin tuntumassa on kuusiokoloruuvi jonka ympärillä on lukitusmutteri. Löysää lukitus ja kiristä ja avaa ruuvia hieman muutama kerta jotta se pyörii vapaasti. Löysää ruuvia ja kiristä se 10Nm momenttiin. Tämän jälkeen avaa 2 kierrosta. Kiristä lukitus ja katso samalla ettei ruuvi pyöri enää siinä yhteydessä. Valmista tuli  :)
Itse tein tämän pari viikkoa sitten, ja vaihtotapahtuma pehmeni todella paljon ainakin alimmilla kolmella vaihteella ja kestävyys todennäköisesti parantui samalla.
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=815.0

Vianhaku ZF 4HP14 laatikolle:
http://www.inikki.net/zf4hp14/ZF4HP14%20vianhaku.pdf
Räjäytys:
http://autogear.fi/vaihteistokauppa/zf4hp14.pdf
« Viimeksi muokattu: 23.11.2015, 03:14:25 kirjoittanut error »

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #85 : 24.01.2017, 13:20:15 »
Ehtihän tässä vuodet vaihtua, mutta nyt viimein sain vaihdelaatikon kasattua uusilla osilla (kytkinlevyt, jarrupanta, tiiivisteitä ja stefoja).
Vaihteet vaihtuu sulavasti ja käyntihäiriöt poissa. Siirtolapuilla ajettu noin 700km ja katsastuksestakin pitäisi mennä jo läpi.

Nyt vain ainoa vika kun tuulilasille ei tule vettä, ajovaloille tulee. Oli unohtunut pariksi vuodeksi kesälaadun pesuvedet, joten pumppu joko jäässä tai rikki.. Kaadellaan lasolia säiliöön sitä mukaan kun saa ajovalojen kautta tyhjennettyä sitä.

Muutamia kumi ja muoviosia olisin vailla tähän B18FP koneeseen (B18EP osat saattaa kelvata myös, sillä tässä ainakin on B18EP alakerta koneen laatan mukaan).



Voi myös olla, että tässä yksilössä on oikeasti B18EP kone, vaikka rekisterinumero kertoo koneeksi B18FP..?

btw. tarvikemallin virranjakajan pyörijällä ei edes yrittänyt käyntiin, mikähänlie kirous kun uusi osa oli ehjän näköinen ja sopi hyvin paikalleen?



« Viimeksi muokattu: 24.01.2017, 15:23:52 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 440 1.7l 8v vm. 90 kunnostusprojekti
« Vastaus #86 : 24.01.2017, 19:13:22 »
Sama perusmoottori se B18FP on ja eroina ainoastaan että B18EP:stä puuttuu katalysaattori.

 

Autoracing  KL-varaosat