Kulkukoira  Proturbo

460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa

  • 29 Vastauksia
  • 14441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Ok, nyt on kattikin vaihdettu. Se oli täysin murentunut, tyhjää täynnä. Pienempiä palasia on vieläkin putken peräpäässä. Mutta paremmalta se jo tuntui. Pitää vielä huomenna vaihtaa se ilmansuodatin ja sitten koeajaa. Mietin, että pitäisikö vielä mennä päästötestiinkin.

Risto

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
No niin, homma jatkuu muutaman kuukauden tauon jälkeen. Auto on toiminut normaalin tuntuisesti, mutta ajoa on ollut vähän. Nyt olisi katsastusaika, mutta päästöt eivät mene läpi: CO on hiukan liian korkea (0,6), muut arvot rajoissa, tarkempia lukemia en ole saanut.

Eli jos kerrataan: lähes kaikki kuluvat osat on vaihdettu tänä keväänä, kesällä sitten kattikin.

Katti vaihdettiin nyt toisen kerran, se kesäinen oli saanut etupäähänsä mustan nokikerroksen, mutta vaikutti muuten vielä ehjältä. Ensi viikolla yritetään mittauksia uudestaan. Mutta olen sitä mieltä, että sen noen aiheuttaja pitäisi löytää, muuten päästöongelma on taas edessä ensi vuonna.

Risto

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Tässä ovat pakokaasutestin tulokset, jotka menivät läpi rimaa hipoen:
Joutokäynti:
Pyörintänopeus 910/min.
Lambda 0,998
CO 0,119%
CO2 14,35%
HC 46 ppm
O2 0,09%
COcor 0,123%
Korotettu joutokäynti:
Pyörintänopeus 2500/min.
Lambda 0,995
CO 0,243%
CO2 14,25%
HC 37 ppm
O2 0,10%
COcor 0,252%

Risto

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Eihän putkessa ole karstaa tai katti ollut liian kylmä ?..jostain luin että tukkoinen huohotinkin voi nostaa päästöjä.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Eihän putkessa ole karstaa tai katti ollut liian kylmä ?..jostain luin että tukkoinen huohotinkin voi nostaa päästöjä.
Karstaa voi ollakin. Luulen, että lämmittivät kyllä, mutta sehän on näissä aika kaukana moottorista..

Tuo huohotin pitäisi tarkistaa. Mutta miten se parhaiten tapahtuu? Minne se tukos syntyy, jos syntyy?

Tässä on vielä jotakin, mitä en oikein ymmärrä. Minulla on tämä Alfamerin korjausopas, ja siinä on kappaleen 4 alussa taulukko, jossa annetaan seuraavat arvot tälle moottorille:

joutokäyntinopeus 850-950 rpm
joutokäynnin CO-pitoisuus 0,4-1,2%

Nämä siis ehjälle moottorille.

Miten katsastaja voi vaatia 0,5%?

Risto

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Mikäli autossa on kolmitoimi-katalysaattori ja näin ollen ns. vähäpäästöinen niin CO-raja on 0.5. Näissä on huohotin lohkossa kiinni ja lähtee irti putkipihdeillä vetämällä. Se kyllä saattaa olla vähän tiukassa. Vanhetessaan sinne huohotuspurkkiin kertyy karstaa ja se voi tukkeutua.

Tuossa kuvassa näkyy se pönttö öljytikun takana.




Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kiitos hyvästä ja selventävästä kuvasta. Minulla on hiukan erinäköinen tuo imusarja. ja huohottimesta lähtee kaksi haaraa, toinen kaasuläpän eteen ja toinen taakse imusarjaan. Tämä jälkimmäinen letku oli vähän lytyssä, ja laitoin siihen vannenauhaa ympärille, jotta se pysyisi paremmin pyöreänä. Joka tapauksessa sormella tuntee naputuksen letkun pinnasta, joten oletan, että kaasu siellä kiertää.

Risto

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
4-pisteruiskuissa ja tuossa kuvan 1-pisteruiskussa (B18U), on erilainen imusarja ja huohottimen lähdöt.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Joko auto toimii? Minulla samalla koneella saman ikäinen 440. Joka kerta on lämmitetty, jotta menee päästöistä läpi ja lämmettyään arvot kyllä ihan siedettävät.
Tyhjäkäynninsäädin kannattaa välillä putsata ja öljytä (aseöljy, lukkoöljy tms tai sitten ei ollenkaan). Kerran on ollut luistin jumissa.


Tässä yhden katsatuskäynnin mittaukset, jolloin piti hieman lämmitellä.. Auto oli seisonut syksystä kevääseen, jonka jälkeen ajoin suoraan leimattavaksi.
                               Joutokäynti                          Yli 2000 1/min
                               Mitattu:  Sallittu:          Mitattu:    Sallittu:
CO-pitoisuus             0,01       0,50              0,26        0,30     %
HC-pitoisuus             90          100                 63           100      ppm
Lambda-arvo                                                 1,02         0,97-1,03
CO2-pitoisuus           14,50                          14,50                      %
O2-pitoisuus             0,70       5,00             0,56          5,00     %

Tyhjäkäynnillä tuo automaattilaatikkoinen pyörii about 1000-1100 kierroksilla.
Muistaakseni katsuri kaasutteli niin kauan kunnes 2000 kierroksilla päästöt oli hyväksyttävät ja tämän jälkeen mittasi tyhjäkäynnin päästöt.  ;D
Voisithan tuota taktiikkaa vihjata seuraavassa katsastuksessa tai sitten lämmität ite.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2016, 00:36:10 kirjoittanut error »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Voihan näissä olla, että katalysaattori on liian kaukana pakosarjasta ja jäähtyy liikaa matalilla kierroksilla. Muistelen että piti yhdellekin 1.6 440:pille käydä vähän kaasua antamassa, että arvot sai kohdalleen. Turbo-koneisissa se katti saattaa pysyä paremmin kuumana.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kyllähän se nyt toimii. Vähän vaan pelottaa, miten ensi vuonna, onko katti taas saastunut. Olen joskus miettinyt tuota joutokäynninsäädintäkin, mutta eikö sen vika ilmenisi käynnissä jotenkin?

Risto

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Tuo viallinen TK-venttiili/säädin aiheuttaisi mielestäni heijaavan tyhjäkäynnin, tai sammumisen kaasua nostaessa.

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Palaan sen verran aiheeseen, että tässä nyt viimeisimmät päästöt. Vinkkasin katsuria ottamaan ensin päästöt kierroksilla ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä.



Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Hyvältä näyttää. Kuinka paljon auto on ollut ajossa viime aikoina?

Risto

Poissa error

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Nyt tammikuussa n. 1000km, tätä ennen viimeksi 2015 ollut ajossa. mittarissa nyt 250tkm.

 

Autoracing  KL-varaosat