Olen selannut tätä foorumia jo jonkin aikaa ja etsinyt vastausta otsikon aiheeseen. Uudehko otsikon kulkineen omistajana muutamia kyssäreitä liittyen miten tarkistaa se että onko kampiakselin merkki oikeassa kohdassa.
Nokat kait ovat oikeassa kohdassaan toisiinsa nähden jos kytkinkopanpuoleisessa päässä nokissa olevat lukitushahlot ovat vaakasuorassa? Toinen keskilinjan yläpuolella toinen alapuolella?
Kun nokat ovat noin niin pitäisikö nokka-akselin ajoitusmagneetin näkyä anturireiästä?
Mites kampiakseli? Jos kampiakselin merkki on kohdillaan niin pitäisikö 1 mäntä olla ykk? Jos ei niin missä kohtaa sen pitäisi olla? Tai miten kampiakselimerkin voi tarkistaa et onko oikeassa kohdassa?
No monta kyssäriä ja akku lopussa tässä niin jää tämä eka postaukseni hiukan lyhyeksi mut ei anneta sen häiritä
Edit:
Lisätään syyt miksi kyselen kampuramerkistä.
Auto kulki ja käyttäytyi kuten kuuluu ennen pajan tekemää VVT, hihna, vesipumppu, ohjainrullavaihtoa. Nyt sit käynnistyy vain vaivoin ja vedot puuttuu kokonaan. Moottorivikavalokin syttyy kun auto käy jonkin aikaa. Tämä valohan on pysyny mun omistusaikana sammuksissa autolla ajettaessa
Eli oletetaan että on käynyt seuraava tapahtumasarja:
VVT vaihdon yhteydessä on nokat on lukittu oikein ja kuten kuuluu mutta jakohihna on löysätty ennen kampiakselin mutterin avaamista.
Oletetaan että mutteria avattaessa kampiakseli on liikahtanut vastapäivään. Jostain syystä kampiakselilla oleva hihnaratas on lähtenyt pois paikaltaan. No kun se on laitettu takaisin on se tottakai laitettu merkkiinsä. Tässä kohtaa kävisi niin että kampiakselin merkki olisi kohdillaan mutta kampura on silti väärässä asennossa.
Joku taatusti tietää voiko tuon kampiakselin jakohihnapyörän laittaa väärään positioon? Siinähän taitaa olla boorisovite? Vai onko siihen tehty ns pokajoke et kampuran hihnapyörä menee vain yhdessä asennossa paikoilleen?
Jos jakohohnanhihnan kampiakselikäyttöpyörän voi laittaa mihin asentoon vaan niin miten tarkistetaan että kampura on oikeassa kohdassa ennen jakohihnapyörän asennusta?
Tähän mennessä olen kattonu seuraavat kohdat: Kun n-akselianturin reiästä keskeltä näkyy magneetti on pajan asettamat merkit nokkapyörissä hihnasuojakopan kolojen kohdilla.
Ykköspytyn mäntä tässä kohtaa on noin puolessa välissä nousenmassa kohti ykk??? Onhan ykköspytty jakopäänpuoleinen pytty?
Jakopään puoleisesta pytystä mitattuna heittokellolla YKK on silloin kun nokkapyörät ovat menossa moottorin pyörimissuuntaansa noin 35 astetta katsottaessa pajan hammashihnapyöriin piirtämistä merkeistä?? Onko tuo oikein?
Nakselin anturi on vaihdettu ja sen signaalijohdon olen tarkistanut lähelle rintapeltiä --> Ovat OK. Anturille tulee 5V kun virta päällä ja maakin on kunnossa.
VVT Solenoidin johdot olen tarkistanu rintapellissä olevan suojan alla olevalle moninapa töpselille asti --> Ovat OK
Solenoidin kelan vastuksen olen mitannu noin 8 Ohmia Luulen et on ok. Onko?