Samppasport  Futurez

VOLVO 480 INFO / keskustelu

  • 68 Vastauksia
  • 34686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
VOLVO 480 INFO / keskustelu
« : 06.12.2010, 23:05:58 »
Hei veljet,

pakko aloittaa tällainenkin osio. Tuntuu että kyseisen mallin keskustelut katoavat yksittäisinä muiden keskustelujen joukkoon.

Ensin hieman esittelyä itsestäni ja kuinka "eksyin" kyseisen mallin pariin.

Itse olen jo pitkän linjan volvo ihminen. Ensin mentiin isältä pojalle tyyliin ja sitten kaikki muutkin autot ovat olleet volvoja. Tosin työpaikan vaihdon seurauksesta jouduin vaihtamaan tila-auton kautta pakettiautoon, mutta samalla lähti ajatus harrastevolvon omistamisesta.

Pakkohan sitä on olla yksi volvo nurkissa pölyttymässä  ;)
Jollain "perverssillä" tavalla olen aina ollut kiinnostunut 480 mallista. Sen erikoisuus, harvinaisuus ja uraauurtavuus on kiehtonut.

Volvoja on ollut isältä pojalle -79 244GL, -84 240DL ja sitten omat ostokset: -94 460SE, -01 V40 1.8, -03 V40 2.0T, -98 S40 T-4. -87 480ES ja -88 480 TURBO

Tästä pääsemme sujuvasti itse otsikon automalliin...
Hetken mielijohteesta ostin -87 480ES volvon. tarkoitus oli laittaa se ensin perustekniikalta kuntoon ja myöhemmin olisi isompien parannusten aika.

Pari vuotta auto seisoi äitini autokatoksessa ja rupesi koko ostos jo kaduttamaan. Intoa auton laittoon olisi ollut  110% mutta perus palkkatyöntekijänä pääkaupukiseudulla ei ole kovin helppoa nämä autoprojektit: Säilytys, laittopaikka, raha, jne...

2009 tuli kuitenkin mahdollisuus laitattaa autoa enemmänkin kaverin korjaamolla. Kaikki perushuollot / -korjaukset tehtiin ja auto katsastettiin muutamalla huomautuksella. Tästä olisi siis suhteellisen hyvä jatkaa?

2009 loppuvuodesta silmiini osui kuitenkin myynti-ilmoitus -88 vuoden volvo 480 turbosta kaikilla herkuilla. (erittäin harvoin myynnissä!)
Hinta ei ollut kummoinen ja kaikkea parantelua autoon oli tehty mutta yleisilme ja kunto ei ollut hääppöinen eikä luottamusta herättävä. katsastuskin oli vanhentunut yli kahdella vuodella. Päätin kuitenkin ostaa auton vaikka varaosiksi, sillä laitettujen osien arvo oli tuplasti yli pyyntihinnan.

Kokemuksesta tiesin että laittaminen vaatisi kunnon paikan ja vuokrasin harrastetallipaikan joka sattui eteen kuin sattuman kaupalla kavereiden kautta.

-87 ES myytiin koska sitä ei raaskinut varaosiksikaan laittaa huomattavien korjausinvestointien takia.

viimeisen vuoden aikana 480 TURBO :
-koko alusta uusittu ja maalailtu
-jarrut kokonaan huollettu, uusittu, maalattu
-kaikki sähköviat korjattu
-uudet vanteet ja renkaat
-koneen perushuolto
-lastutettu
-katsastettu lokakuun lopulla
-MAALATTU 17.11.2010

Nyt auto on kevättä odottamassa  harrastetallissa jossa olisi vielä tarkoitus tehdä muutamia paranteluja sisustan ja moottorin osalta.

Selvitin (AKE) nykyinen Trafi kautta, että Volvo 480 malleja on tällä hetkellä rekisteröitynä koko Suomessa 59kpl. Ei todellakaan kovin paljon!
Näistäkin iso osa on purkukuntoisia autoja.

Erittelynä ei saanut kuinka monta on TURBO, ES yms. malleja.
Tästä aiheesta on lähetetty tilastokeskukselle kysely. Päivitän tietoja mikäli niitä jostain löytyy.
23.11.2010 saatu tietoja tilastokeskukselta:

TURBOja 13kpl
ES 46kpl

Erittely vuosimalleista:
-86 1KPL
-87 31KPL
-88 16KPL
-89 3KPL
-90 4KPL
-91 1KPL
-92 0KPL
-93 0KPL
-94 2KPL
-95 1KPL

Valmistusmäärä 75524kpl

Autolehti MOBILISTI on noteerannut 480 mallin myös aukeaman kokoisella jutulla numerossa 1/2010

Itselläni on myös kaikki TM:n vanhat artikkelit jotka ostin suoraan kustantajalta.
Sekä pienoismalli  Volvo 480 ES  1 / 3024kpl

Hiljattain myynnissä on näyttänyt olevan myös TM:n vanha koeajoyksilö projektikuntoisena Vaasassa.
Uraauurtava henkilö taitaa olla DAKYY ja MIAMI WHITE projekti.

Perustekniikka on pitkälti tuttua 400-sarjaa mutta erikoisosat tuntuvat olevan välillä kiven alla..
Suomalaisilta purkaamoilta löytyy jonkin verran osia, mutta välillä on joutunut turvautumaan  eurooppalaiseen varaosatarjontaan. Myös Volvo Classic Partsille on lähetetty pyyntö kyseisen mallin varaosasaatavuuden parantamiseksi. Myös muut voivat laittaa sinne viestiä josko heräisivät.
23.11.2010 saatu tietoja:
EI ole EIKÄ tule osia Volvo Classic Partsille   :'(

Ohessa linkkejä automallista kiinnostuneille:
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/480PressRelease1988.pdf VIRALLINEN LEHDISTÖTIEDOTE vuodelta 1988 
http://www.volvolandia.com/vltt14.htm
http://www.volvo-480-europe.org/ (ainakin euroopan suurin 480 foorumi)
http://www.ajovalo.net/Historia/volvo_440.htm
http://www.wrcomposites.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=10 (kopio muoviosia, myös hiilikuituisina)
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_480
http://www.saunalahti.fi/tarmol1/volvo%20sivu%202.htm (alkuperäisiä ammattikirjoja)
http://www.volvo-pit.de/epages/61901462.sf (iso läjä 480 purkuosia)
http://volvo480.northernscum.org.uk/ (erään auton tarinaa)
http://www.spauk.fi/historia.php ( Suomen poliisien autourheilukerho. Turva-autotoiminta aloitettiin kahdella  480 Volvolla)

GOOGLE löytyy
YOUTUBE löytyy
FACEBOOK löytyy

Tämä keskustelualue on siis aloitetttu meille  VOLVO 480 mallista kiinnostuneille. Kerätkäämme siis tietoa tänne. Lisäyksiä ja korjauksia saa laittaa.







« Viimeksi muokattu: 30.04.2011, 14:10:48 kirjoittanut Herbert »
VOLVO 480 TURBO

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #1 : 06.12.2010, 23:10:49 »
Hienoa että tämän hieman eksoottisemmankin volvo-mallin harrastusta löytyy! :)

Tuonne projektiosioon voisi myös sopia esittely omasta autostasi! Tai sitten showroomin puolelle, jos rakentelu ei ole kovin aktiivista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #2 : 06.12.2010, 23:12:25 »
Hieno juttu, paljon on vaivaa nähty  -H-
Meillä on pihassa yksi 31 -87 mallin 480. Ajettu alle 125tkm, kaikki huoltokirjassa  8)

Mulla on jossain Matchboxin valkoinen 480es pikkuauto, no pojan se on  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Daywalker

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • Laahustaja
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #3 : 12.12.2010, 17:53:43 »
Vähäkö siisti..... O0
V50 2.4 -04"Toppinen" + Toyota Corolla T-Sport -06 "Unto"

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #4 : 23.12.2010, 19:25:05 »
Kerään tähän oleellisimpia asioita"museon" puolelta

- ensimmäinen etuveto Volvo

- mallisarjan muutoksia vuosien varrella ei juuri ollut. Muutamat niistä alla:
  * niskatuet takaistuimiin
  * lisäjarruvalo
  * uudet sivupeilit
  * ensiasennus vanteet muuttuneet
  * kello muuttunut
Aiempi malli oli P1800ES ja seuraaja C30
  * ES ja TURBO malleilla on leveyseroa 2,6cm

- 480 Volvosta valmistettiin myös ns. Celebration numeroitu keräilymalli joita valmistettiin YLLÄRI: 480KPL 2.0 koneella.

- ilmastointiasiaa:
  Tämmöstä tietoo löyty.
Kylmäaine - R12 (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori = R134a)
Kylmäaineen määrä - 900g (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori =650g)
Ilmastointilaitteen öljy - Suniso 5GS (Zexel DCW17-B/Sanden SD7V16 kompressori = 1161407-0)
Ilmastointilaitteen öljymäärä - 135cm³ (Zexel/diesel kiki =200plusmiinus20 cm³ )
Auto Volvo 480 turbo -90-96
VOLVO 480 TURBO

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #5 : 23.12.2010, 19:32:45 »
Hyvää joulua ja projektirikasta uutta vuotta 2011...
Taas täytyy oppia kirjottamaan uusi vuosiluku.. ttu! Veikkaan että aluksi menee muutaman kerran väärin  :idiot2:

Tuli harkittua myös personoidun rekisterikilven vaihtamista mutta ihan liian kallista taitaa lysti olla!  :'( 

CEM boxi pitänee irrottaa ens viikolla ja pakottaa elektroniikakoulutuksen saanut työkaveri käymään se läpi!

Siis hommahan meni niin että (SIIS IHAN OIKEESTI ja aikasemmin en kehdannu kertoa):

Katsastuspäivänä marraskuussa 2h ennen leimalle menoa omassa lopputarkastuksessa ilmeni Ylläri Ylläri sähkövikoja. Mikään näistä vioista ei ollut päällä vuoteen, mutta juuri ennen H-hetkeä ne iski kuin "miljoona volttia" kuten vanha korkkareiden lukija voi asian ilmaista. (ja korkkareilla ei tarkoiteta myöskään tässä asiayhteydessä naisten korkokenkiä, vaikka toisaalta niiden pohjia tietyissä olosuhteissa olisikin mielenkiintoista lukea)  S*
Sumuvalot ei toiminu (mittailtu revitty johtoja irti yms. yms yms.)
Toinen lisäpitkä ei palanu (olis pitäny purkaa puoli keulaa että saa vaihdettua ja H1 polttimoa ei ollut hyllyssäkään)

Soitto konttorille että mitäs nyt tehdään kun aika varattu ja tämmösiä ilmeni?!!? (veikkasin etteivät usko meriselityksiä) Sovittiin että tuon Vollen paikalle ja edellä mainitut asiat kuitenkin aiheuttavat kaksi korjauskehoitusta ja kolmesta vasta reputtaa. Katsuri myös mainitsi että eriasia jos esim. ajovalot yms. ei toimi.

Noh, ei muuta kuin kohti konttoria. Koneet käyntiin ja valot päälle, mutta mitä VI**UA!!!! Eihän ne valot toimi  >:(
Itkuraivari oli erittäin lähellä ja ränkyttelin kaikkia vipuja että ne syttyisi ja niinhän ne syttyikin, HUH!!!  8)
Katsatsus itsessään meni siis ihan hyvin poislukien ilmoitetut viat. Tosin kyseinen ajovalojen viiveellä syttyminen on edelleenkin diagnosoimaton (CEM? Rele?)

Valot joko syttyy tai sitten ei syty. Ne saa syttymään kun vilkuttelee vilkun viiksestä vasemmalle. Siksi epäilen juotos- / komponenttivikaa CEM-boxissa ja kaveri katsokoot sen tai muuten.....   ;)

VOLVO 480 TURBO

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #6 : 23.12.2010, 19:35:20 »
Lainaus
Meillä on pihassa yksi -87 mallin 480. Ajettu alle 125tkm, kaikki huoltokirjassa

Ihan helmi ajomäärä! Älä hukkaa sitä ikinä vaikka emäntä kuinka kiukuttelee. Hommaa sille sitten vaikka joku muu kulkine...  :hello:
VOLVO 480 TURBO

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #7 : 23.12.2010, 19:50:36 »
Mulla on nuo valojutut ollu kanssa kahdessa viimeisessä katsastuksessa harmina, tosin kolauttamalla on saanut palamaan. Jotain LPS3 tököttiähän tuo vaatii kun kontaktit hapettuu. Molemmilla kerroilla on myös inssi joutunut sahaamaan käyntiin tosi pitkään, ilmeisesti ei Essi haluu mennä syynättäväksi. Käymään lähtee vasta kun itse sen starttaan.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Herbert

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #8 : 23.12.2010, 20:02:36 »
Lainaus
ilmeisesti ei Essi haluu mennä syynättäväksi.

 ;D Tein itse täysin saman analyysin!! 480 on enemmän kuin auto, sillä on tahto!! :buck2:
VOLVO 480 TURBO

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #9 : 31.12.2010, 01:23:26 »
Huomasin tämän kun odottelin morsianta alttarilla. Tulevan kälyni mies tuli sanomaan että hääautona oleva 480 ei suostu käynnistymään. Piti käydä startin heräte kiinnittelemässä uudestaan sitten muutamaa minuuttia ennen vihkimistä :)

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #10 : 30.01.2011, 18:23:35 »
Tää kuuluu kai tänne :)

Eli 1.9 T4 istutettu konehuoneeseen. Kuulemma kaikki muu mahtui paikalleen paitsi öljynlauhdutin ja ilmeisesti vetoakseleita jouduttiin lyhentämään.

tuolla aiheesta lisää: http://volvo480.northernscum.org.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=15799
« Viimeksi muokattu: 30.01.2011, 18:25:25 kirjoittanut DaKyy »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #11 : 30.01.2011, 18:35:58 »
Tuo on kyllä korjaajan painajainen, kenkälusikallako tuo on täytetty  P> Ei taida olla suomessa mahdollista  :P
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #12 : 31.01.2011, 14:13:45 »
Tuskin taitaa olla ::)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13388
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #13 : 31.01.2011, 14:21:05 »
Jos oikein lähtee vääntämään niin konehan on 1890cc ja vähäpäästöinen joten moottorin kokohan ei lähde kasvamaan esim 2.0i mallista tehojen suhteen joutuu jo soveltamaan omavalmiste periaatetta...  kuka käy kysymässä ekana??
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VOLVO 480 INFO / keskustelu
« Vastaus #14 : 31.01.2011, 14:24:39 »
Ja Suomen lainsäädännön tuntien se kaatuu johonkin ihan varmasti :D

 

Autoracing  KL-varaosat