Autodiagnoosi  Carcom Oy

Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?

  • 7 Vastauksia
  • 6359 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Eli siis oma asia koskee sitä, saako apupitkä olla dottileimainen sealed beam-umpio, -87 käyttöönotetussa autossa? Entäs mitä valoja saa olla dottileimaisia noin ylipäätään, sehän on hieno määritelmä että jos ei ole e-merkattuja saatavilla helposti, mutta minkälainen systeemi tämä nyt ihan tarkasti ottaen on, onko joku tietty ryhmä, mitkä saa olla dottileimaisia, esim parkit tai jenkkimallin vilkut, vai mitenkä tämä oikein menee?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #1 : 25.01.2011, 11:46:55 »
Tuolta tietoa lähi- ja kaukovaloista sivulta 72 eteenpäin.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/65BD13FA-230F-4B6E-AD37-68B1D2FB1E8B/0/KatsastajankäsikirjaVersio20.pdf

Taka-, jarru-, suunta- ja etuvaloista tietoa sivulta 55 eteenpäin.

Oon nähnyt sellaisen lapun joskus, jossa nuo sealed beamit kiellettäisiin, mutta se ei oo ollut ihan tämän vuosituhannen juttuja, joten veikkaan että tulkintoja on monenlaisia konttorista riippuen.

Onks sulle jollain konttorilla annettu palautetta ko. valoista?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #2 : 25.01.2011, 13:15:15 »
En usko että kovin paljon kiinnostaa -87 käyttöön otettu auto, mutta eihän se silti tee asiasta laillista jos toisia ei kiinnosta  ;)

Jos sattuisi kiinnostamaan niin vetoa tuohon (jos ovat dot 9004-9006), sivulta 73 sudenpentujen käsikirjasta:


01.01.1990 tuli voimaan säädös, jonka mukaan

- kaukovalot tai lisäkaukovalot saavat olla lähivalonheittimiä korkeammalla, mutta ei
ensimmäistä etuakselia taaempana.

ANA Tpp 18 §, 150/83 + 291/88

- pakollisina valaisimina hyväksytään myös USA- hyväksytyt, DOT-merkinnällä varustetut
valaisimet. ( Lamppu DOT 9004 - 9006 hyväksytty. )

ANA Tpp 10 §, 150/83
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #3 : 25.01.2011, 14:55:33 »
Oon nähnyt sellaisen lapun joskus, jossa nuo sealed beamit kiellettäisiin, mutta se ei oo ollut ihan tämän vuosituhannen juttuja, joten veikkaan että tulkintoja on monenlaisia konttorista riippuen.

Onks sulle jollain konttorilla annettu palautetta ko. valoista?
Tuo sealed beamien laillisuus oli se, mistä tämä ajatus lähti. Eli esim. kun nuo mun tiiliskiven etuvalothan on kaikki nuita dottileimaisia, ja eiköhän nuita dottimerkattuja valoja ole jollain muullakin kun vaan mulla, niin alkoi kiinnostamaan, missä tapauksissa se on OK tai ei ole OK. Lähivaloinahan nuo dottipaskat ei kuvioltaan mene läpite, mutta kun villin tornihuhun mukaan nuo sealed beam apupitkät lasketaan vaan niinkun siellä olisi valo.

Ei, en ole saanut palautetta nuista, mutta kiinnostaa, kuinka paljon voi (=joutuu) selittämään jos nuista joku jotakin kyselee.

Edit: Niin, tarkennetaan siis vielä, että ulommat umpiot on toki h4 e-merkatut, eihän nuilla suljetun säteen valoilla se säde pääse tiehen asti... ::)
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011, 16:32:30 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa duster

  • Tarrabongari #1
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #4 : 25.01.2011, 16:12:31 »
Tuo sealed beamien laillisuus oli se, mistä tämä ajatus lähti. Eli esim. kun nuo mun tiiliskiven etuvalothan on kaikki nuita dottileimaisia, ja eiköhän nuita dottimerkattuja valoja ole jollain muullakin kun vaan mulla, niin alkoi kiinnostamaan, missä tapauksissa se on OK tai ei ole OK. Lähivaloinahan nuo dottipaskat ei kuvioltaan mene läpite, mutta kun villin tornihuhun mukaan nuo sealed beam apupitkät lasketaan vaan niinkun siellä olisi valo.

Ei, en ole saanut palautetta nuista, mutta kiinnostaa, kuinka paljon voi (=joutuu) selittämään jos nuista joku jotakin kyselee.
täysin samanlaiset valot on samaa ikäluokkaa olevien usa piilofarmarien keulalla, ainakin tuosta avatar kuvastasi katsottuna täysin samanlainen toteutus ja samanlaiset umpiot, useampia kyseisiä autoja omistaneena ja yhden edelleen omistavana ei ole kyllä ikinä mitään tuollaisista laillisuuksista horistu, kelvanneet ovat aina joten miksei sinunkin volvon lyhdyt kelpaisi. :)
V70 2.0T -98

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #5 : 25.01.2011, 18:01:53 »
Itselle joskus kitisivät Canadan tuontiautosta, kun ei ollut valokuviota. Oli just tuommoiset sealed  beam umpiot, ratkaisin asian laittamalla tilalle hiacen normiumpiot. En lähtisi taistelemaan, jos ei ole kyse kuin muutamasta kympistä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #6 : 25.01.2011, 21:30:10 »
Itselle joskus kitisivät Canadan tuontiautosta, kun ei ollut valokuviota. Oli just tuommoiset sealed  beam umpiot, ratkaisin asian laittamalla tilalle hiacen normiumpiot. En lähtisi taistelemaan, jos ei ole kyse kuin muutamasta kympistä
En minä ole lähdössä tappelemaan mistään, eikä nuista kukaan ole huomautellut, haluaisin vaan tietää, mitenkä asia on. Esim. minusta nuo jenkkimallin etuvilkut ovat vain dot-leimalla, samaten nuo keltaset parkit. Nuo sealed-beam kauko"valot" voisin kyllä vaihtaakin euroleimallisiin, motonetista saa alta 20e/laaki H1 umpioita, eli kustannus on vähän enempi kuin jälkinäyttö, mutta idea on saada selvyys, olisiko ne lain mukaan tarve vaihtaa. Minä päädyin uskomaan "kahvipyötäkeskustelun" johtopäätöstä, että jos ref-merkintä puuttuu, se ankee dottikynttilä vaan tulkitaan niinkuin se olisi oikea valo.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Dot-merkintäiset valot, laillisuus ei-tuontiautossa?
« Vastaus #7 : 26.01.2011, 01:10:31 »
Sealed-beam -lähivalot eivät kelpaa lähivaloiksi.  Kaukovaloiksi ne voi laittaa, mutta teho ei vastaa referenssilukua (jos ei ole merkitty, oletetaan joku arvo, jota en tähän hätään muista).

Vuoden 1972 ja EU-jäsenyyden välisenä aikana ovat valomääräykset muuttuneet joka vuosi useita kertoja, eikä kukaan pysy enää mukana.  Ajoneuvoluokasta ja käyttöönottopäivämäärästä riippuen voi joku valo (tai muu varuste) olla joko pakollinen tai kielletty, esim. linja-auton siniset etuäärivalot, säiliö- tai linja-auton vihreä ohitusmerkkivalo, ojavalo, hakuvalo, ym. ym.  Pakkoja ja kieltoja on alituiseen säädetty ja kumottu sattumanvaraisesti laeilla, asetuksilla, ministeriön määräyksillä, ja Autorekisterikeskuksen ohjeilla, tuloksella, että joku varuste on voinut olla yhtä aikaa sekä pakollinen että kielletty, esim. oranssit sivuvalot, jotka piti muuttoautosta poistaa, mutta joitten virallisesti maahantuodussa autossa piti katsastuksessa toimia.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Ateho  Elekma