Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Volvo:) - 06.02.2019, 19:18:04

Otsikko: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Volvo:) - 06.02.2019, 19:18:04
Hep!
Uudehkon auton lastutuksesta v70 D3 110kw 2016 aj 70 000 muutama kysymys.
Perehdyin aiheeseen googlettamalla ja minnulle selvisi että ohjelmoinnin maailma onkin aika suuri. Törmäsin isompiin firmoihin joilla jälleenmyyjiä pitkin maata ja tekiöihin jotka hämmentävät itse softat. Minulle kävi myös nopeasti selväksi että isoimmissa firmoissa ei ole autolle penkki mahdollisuutta ja että esim kaikki eivät puhu automaattilaatikon muokkailusta jonka itse koen tärkeäksi. Minua jäi askarruttamaan että jos aina määräaikaisjuollossa omamekaanikko päivittää moottorinohjaimen niin pitääkö minun aina palata viripajalle että saan ohjelmoidut softat takaisin. Pienellä googlailulla minulla selvisi että pitää. Moni isompi firma laskukkaa tastä palvelusta, mutta eivät kaikki. Pidän tätä vähän työläänä ajatuksena. Mitä te ajattelette tästä? Sitte luin EGR ja DPF muokkailuista. Kuulostaa fiksulta, mutta toisaalta arvelluttaa. Edellämainittuja toimenpiteitä tarjoaa melkein kaikki jotka myyvät softaa. Hinta hajonta oli vaan suuri. Toiset ottaa kyseisistä toimenpiteistä kymppejä ja toiset satoja. Toki jos ohjelmoi samalla niin hinta on eri. Miten todennäköistä on että jos EGR on ohjelmoitu off asentoon ja omamekaaniko päivittää ohjelmat niin tämän jälkeen EGR ei enää toimikkaan päivityksen mukaan vaan antaa virhe ym koodeja. Miten kommentoisitte tätä? Minun järjen mukaan siinä kävisi noin. Samaisesti DPF suhteen. Otetaan pois ja omamekaanikko päivittää = ECU tiltissä? Sitte googlasin lisää ja törmäsin PPC laitteisiin joilla voi " itse kätevästi säädellä" onko auto vakio vai ei. Mitäs ajattelette näistä? Luin kommentteja ja palautteita joita oli puolin ja toisin. Toisilla ihan hirveästi häikkää ja toisilla ei mitään. Taas näen aikamoisen vaivan. Tai pystyn ajattelemaan tilanteen jossa minun pitäisi vaikka ennen katsastusta ehkä huvikseni laittaa auto vakioksi ja tämän jälkeen EGR jumiin ja DPF lähettää vikakoodin ja koko taulu täynnä punaisia merkkivaloja. Näen myös niin sellaisen tilanteen että ajan vikatilassa konttorille kun en muuta keksi :2funny: Miltä tämä kuulostaa? Olen vaasasta ja täällä päin vaikutusvaltaisimpia ovat Shark, Celtic tunig, Turbotec ja Mm paikallinen paja carPower.

Kuten huomaatte olen vähän epävarma. Apua siis kaivataan. Olen aijemmin ajanut D5 polestarilla joka oli "huoltovapaa" ja siksi ehkä nyt niin turhautunut asian suhteen :o
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: mulugren - 06.02.2019, 20:25:17
Rica softan jos laitat niin saat ohjelmointilaitteen jolla voit kätevästi palauttaa alkuperäisen softan (esim huollon ajaksi) ja laittaa virisoftan takaisin sitten kun haluat. Heiltä käsittääkseni saa samat päivitykset kuin Volvo softiinkin. EGR he ei eliminoi ja dpf eliminointi vaatii jo mekaanisiakin muutoksia (pönttö tyhjäksi) eli ei onnistu heiltä sekään. Toisaalta, emmehän toki haluakaan myrkyttää kanssaihmisiä ::)
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 06.02.2019, 20:46:44
Juurikin tuon D3 tehottomuuden vuoksi ostin 2016 uuden V70 D4 131kW tehoisena, itselle se riittää kun ei juuri koskaan tarvitse edes kiihdyttää kun nopeusrajoituksemme ovat mitä ovat ja vaunun sekä kärryn vetoon on tehoa ja vääntöä 400 Nm eli minulle riittävästi.
Toki lastuta jos siltä tuntuu! :D
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: hessu80 - 06.02.2019, 20:51:36
Aloittaja on varsin hyvin oikeilla jäljillä. Huoltoon pitää sanoa, että ecua ei saa päivittää tai sitten on vikavalot taulussa. Jotkut softat pystyy itse latailemaan, mikä on tietysti jonkinlainen etu. Toisaalta huoltoliike joutuu tilaamaan softanikkarin paikalle kustannuksellaan, jos on kielletty tekemästä päivitykset ja jyräävät silti softan yli.

Takuunalaiseen autoon en itse uskaltanut laittaa softaa. Eilen juuri kävin asiasta haastelemassa "Lisäätehoa" kaverin kanssa. Takuu raukeaa kokolailla siinä kohtaa, kun huolto huomaa eculla käydyn. Houkutus olisi suuri tehonlisäykseen, kun omassa on 110 heppaa reservissä. Jossain kohtaa tehot täytyy vapauttaa käyttöön, mutta jos nyt kävisin edes ensimmäisessä huollossa ensin.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.02.2019, 06:42:50
Moderaattorin huomautus: Pysytään aiheessa, poistin muutaman viestin...  C:-)
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: terotero - 07.02.2019, 10:50:48
Kyllä mulla rican mukana tuli myös egr off vaihtoehdot. Esim stage 2 egr off.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: mulugren - 07.02.2019, 19:50:42
Kyllä mulla rican mukana tuli myös egr off vaihtoehdot. Esim stage 2 egr off.

Ostitko milloin?
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: terotero - 07.02.2019, 21:57:30
Ennen joulua
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: mulugren - 07.02.2019, 22:32:43
Ennen joulua

Sitten mulla oli väärää ”tietoa”. Olen ollut siinä käsityksessä että Rica olisi normit täyttävä virisofta
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: terotero - 07.02.2019, 23:39:57
Ok. Tuli siitä egr on versiokin
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: J2K - 08.02.2019, 05:51:01
Saako nämä uudet Euro 6 päästöiset autot lastutettua niin että läpäisevät katsastuksen?
Olen siinä käsityksessä että 2016 jälkeen valmistetut autot ovat tarkemmassa syynissä moottorin manipuloinnin osalta.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.02.2019, 08:25:16
Sitten mulla oli väärää ”tietoa”. Olen ollut siinä käsityksessä että Rica olisi normit täyttävä virisofta

Ainakin vanhempiin malleihin ne kyllä karsasti päästölaitteiden muuttamista.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: hessu80 - 08.02.2019, 08:39:01
Saako nämä uudet Euro 6 päästöiset autot lastutettua niin että läpäisevät katsastuksen?
Olen siinä käsityksessä että 2016 jälkeen valmistetut autot ovat tarkemmassa syynissä moottorin manipuloinnin osalta.
Toki. Tosin vm. -16 autoja tarvii alkaa katsastaa ekan kerran vasta tänä vuonna, joten tilanne selkiytyy lähi kuukausina.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Volvo:) - 08.02.2019, 10:13:10
Kyllä mulla rican mukana tuli myös egr off vaihtoehdot. Esim stage 2 egr off.

Eikä EGR aiheuttanut vikailmoitusta kun käännät takaisin vakioksi esim ennen huoltoa?
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Volvo:) - 08.02.2019, 10:17:45
Aloittaja on varsin hyvin oikeilla jäljillä. Huoltoon pitää sanoa, että ecua ei saa päivittää tai sitten on vikavalot taulussa. Jotkut softat pystyy itse latailemaan, mikä on tietysti jonkinlainen etu. Toisaalta huoltoliike joutuu tilaamaan softanikkarin paikalle kustannuksellaan, jos on kielletty tekemästä päivitykset ja jyräävät silti softan yli.

Olet aivan oikeassa. Luulen vain että olen aika heikoilla jos " volvo päivittyy vahingossa" ja ecu: ssa lymyääkin virisofta joka sekoittaa kaiken. ???
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: hessu80 - 08.02.2019, 10:48:01
Olet aivan oikeassa. Luulen vain että olen aika heikoilla jos " volvo päivittyy vahingossa" ja ecu: ssa lymyääkin virisofta joka sekoittaa kaiken. ???
En tiedä onko järkeä sabotoida toimivia päästölaitteita. Jos egr ja dpf ovat toimintakuntoisia, huollon päivitys vain jyrää virisoftan yli ja kaikki toimii niin kuin tehtaalta tullessaan.

Yleensä ecu:lla käydään vasta siinä vaiheessa, kun egr on rikki ja vikavalot taulussa. Softasta poistetaan egr ja lisätään tehoa. Tämän jälkeen kun huollossa ajetaan tehdassofta sisään, alkavat pelkäämäsi ongelmat.

Epäilen myös, että kerran käytöstä poistettu egr ei enää toimi myöhemmin, sillä laitos on nokeentunut tukkoon käytön puutteesta. 

En silti ymmärrä alkuperäistä ongelmaa: autoja joko viritetään tai sitten ei. Harrastukset aina maksaa. Vähintäänkin harmaalla alueella liikutaan laillisuuden puolesta joka tapauksessa, sillä harva "muistaa" käydä muutoskatsatamassa lisääntyneet tehot. Polestar on niitä harvoja virisoftia, joka kestää päivänvalon.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2019, 11:38:04
Voisko kerrata että paljonko tehoa voi nostaa ilman muutoskatsastusta. Vai tarvitaanko se aina(?)
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Volvo:) - 08.02.2019, 11:41:30
Kiitos Hessu 80. Tälläisen kommentin halusin kuulla.
Alkuperäinen ongelma nimenomaan oli optimoinnista kokemani hankaluus ja askarruttavat kysymykset johin minun tietoni ja taitoni eivät riitä. Ymmärrän myös että harrastus on harrastus ja jos autoa on tarkoitus viritellä niin sitte harrastaja toimii niin. Minulla on tarkoitus käyttää autoa ajossa päivittäin eikä harrastaa virittelyä. Kiitos avusta :)
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Wehgi - 08.02.2019, 12:47:45
Voisko kerrata että paljonko tehoa voi nostaa ilman muutoskatsastusta. Vai tarvitaanko se aina(?)

Vähäpäästöisellä aina kun ohjelmoidaan
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2019, 16:51:42
Vähäpäästöisellä aina kun ohjelmoidaan

Mikä on vähäpäästöinen? Miten se määritellään? Itsellä CO2 159(muistaakseni)
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: puliukk0 - 08.02.2019, 17:02:38
Mikä on vähäpäästöinen? Miten se määritellään? Itsellä CO2 159(muistaakseni)

1.1.1992 jälkeen on kaikki vähäpäästöisiä (dieseli voi olla pari vuotta myöhemmin, joku varmistakoot)
n. 1998-2000 korvilla muuttu päästöluokat ja sen jälkeen olevilla autoilla viritys lähinnä täydellisesti mahdotonta laillisesti, kaikki osat vaatii e-hyväksynnän kyseiseen autoon.

Poislukien valmiit sarjat (kuten Polestar tai Toyotan TRD sarjat) mitkä on testattu kyseiseen auto malliin. Nämä yleensä kalliita ja harvassa jos sisältää mekaanisia osia.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2019, 19:22:57
1.1.1992 jälkeen on kaikki vähäpäästöisiä (dieseli voi olla pari vuotta myöhemmin, joku varmistakoot)
n. 1998-2000 korvilla muuttu päästöluokat ja sen jälkeen olevilla autoilla viritys lähinnä täydellisesti mahdotonta laillisesti, kaikki osat vaatii e-hyväksynnän kyseiseen autoon.

Poislukien valmiit sarjat (kuten Polestar tai Toyotan TRD sarjat) mitkä on testattu kyseiseen auto malliin. Nämä yleensä kaltliita ja harvassa jos sisältää mekaanisia osia.

Kalliita ja tehonlisäys vaatimaton
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.02.2019, 20:00:52
Eikö tuo "vähäpäästöisyys" ole poistunut 2015 jälkeen ja tilalle tulivat Euro 2 ja Euro 3 jne luokat. Entiset -90 luvun "vähäpäästöiset" kuuluvat nykyään Euro 2 luokkaan.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: puliukk0 - 08.02.2019, 20:21:13
Kalliita ja tehonlisäys vaatimaton

Riippuu autosta. Toyotoihin tuli remmiahtimia, Mazdoihin tuli tosi harvinainen ja kallis vapari setti MX5 mikä nosti tehot tyyliin 115hp -> 200hp.

Eikö tuo "vähäpäästöisyys" ole poistunut 2015 jälkeen ja tilalle tulivat Euro 2 ja Euro 3 jne luokat. Entiset -90 luvun "vähäpäästöiset" kuuluvat nykyään Euro 2 luokkaan.

Voi olla, Euro luokat oli ennen 2015:kin kuten nytkin. Luokkia vaan tulee vuosittain lisää.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: pete881 - 09.02.2019, 00:17:37
Celticin softan kiertäisin ainakin helvetin kaukaa. Itselläni käyttöautona Ct Tampereen softaama auto. Ostotilanteessa sain tiedon, että softauksen jälkeen oli palanut vikavalo jatkuvasti. Ct oli tutkinut johtosarjat, vaihdattanut antureita, yms. Auto oli korjattu lopulta "softaamalla uudestaan".

Vikakoodeja ja anturidataa tutkimalla selvisi, että imuilman lämpötunnistimen vikakoodi on jatkuvana päällä, mutta ei sytytä vikavaloa enään (tämä anturi uusittu ct:n toimesta). Anturin näyttämä +25 kokoajan. Ongelmia tämä ei aiheuta muuten, mutta todella kovalla pakkasella autoa ei tahdo saada käyntiin esilämmityksen jälkeen. Ct:lle pistin asiasta viestiä. Softavika kiistettiin välittömästi ja väitettiin että anturi viallinen. Anturivika suljettin pois, minkä jälkeen vika on kuulemma johtosarjassa. Tätä en vielä mitannut, mutta voisin väittää että vika ei siellä ole. Ovathan he itsekin tutkineet johtosarjan heti softauksen jälkeen ja vika korjaantui "uudelleen softaamalla". Sitä myös ihmeteltiin, että miksi nyt vasta 4 vuoden päästä valitetaan asiasta. Syy tähän on siinä, että edellinen omistaja ei juurikaan ajanut autolla talvella ja piti sitä aina lämpimässä tallissa. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että auton softa on tehty päin vittua ja sen jälkeen anturidataa poistettu käytöstä.

Asiasta on käyty alustavaa keskustelua toisen softapajan kanssa. Ei kuulemma ole ensimmäinen auto, jonka softaa korjataan celticin jäljiltä. Ct oli sitä mieltä, että jos joku muu, kuin celticin valtuuttama paja koskee autoon, loppuu asian käsittely tähän. Ehdotus heiltä oli, että auto tutkitaan heillä minun kustannuksella, eli todennäköisesti softa korjattaisiin vähin äänin ja väitettäisiin, että vika oli autossa.

Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: volvotdi - 09.02.2019, 11:20:08
Yhdyn edelliseen, nytkin on 2kpl autoja minun pihassa odottamassa softan korjausta CT:n jäljiltä.  ;D
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: puliukk0 - 09.02.2019, 12:22:19
Yhdyn edelliseen, nytkin on 2kpl autoja minun pihassa odottamassa softan korjausta CT:n jäljiltä.  ;D

En ymmärrä edelleenkään miten nämä surkeat lastuttajat saavat asiakkaita... Tosin myyhän volkkarikin autoja.  :D
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Volvo:) - 09.02.2019, 16:54:17
Celticin softan kiertäisin ainakin helvetin kaukaa. Itselläni käyttöautona Ct Tampereen softaama auto. Ostotilanteessa sain tiedon, että softauksen jälkeen oli palanut vikavalo jatkuvasti. Ct oli tutkinut johtosarjat, vaihdattanut antureita, yms. Auto oli korjattu lopulta "softaamalla uudestaan".

Vikakoodeja ja anturidataa tutkimalla selvisi, että imuilman lämpötunnistimen vikakoodi on jatkuvana päällä, mutta ei sytytä vikavaloa enään (tämä anturi uusittu ct:n toimesta). Anturin näyttämä +25 kokoajan. Ongelmia tämä ei aiheuta muuten, mutta todella kovalla pakkasella autoa ei tahdo saada käyntiin esilämmityksen jälkeen. Ct:lle pistin asiasta viestiä. Softavika kiistettiin välittömästi ja väitettiin että anturi viallinen. Anturivika suljettin pois, minkä jälkeen vika on kuulemma johtosarjassa. Tätä en vielä mitannut, mutta voisin väittää että vika ei siellä ole. Ovathan he itsekin tutkineet johtosarjan heti softauksen jälkeen ja vika korjaantui "uudelleen softaamalla". Sitä myös ihmeteltiin, että miksi nyt vasta 4 vuoden päästä valitetaan asiasta. Syy tähän on siinä, että edellinen omistaja ei juurikaan ajanut autolla talvella ja piti sitä aina lämpimässä tallissa. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että auton softa on tehty päin vittua ja sen jälkeen anturidataa poistettu käytöstä.

Asiasta on käyty alustavaa keskustelua toisen softapajan kanssa. Ei kuulemma ole ensimmäinen auto, jonka softaa korjataan celticin jäljiltä. Ct oli sitä mieltä, että jos joku muu, kuin celticin valtuuttama paja koskee autoon, loppuu asian käsittely tähän. Ehdotus heiltä oli, että auto tutkitaan heillä minun kustannuksella, eli todennäköisesti softa korjattaisiin vähin äänin ja väitettäisiin, että vika oli autossa.





Miten meinaat toimia? Vietkö toiselle viripajalle? Aika paskamaine juttu :o
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: pete881 - 09.02.2019, 19:10:33




Miten meinaat toimia? Vietkö toiselle viripajalle? Aika paskamaine juttu :o

Mielummin käytän omalla kustannuksella asiansa osaavassa paikassa, ku annan Celticin miesten koskea enään tuohon. Auto oli ollut kolme päivää viiimeksi tutkittavana ja korjattavana. Olivat sitten päätynyt tuollaiseen ratkaisuun, joten tuskin siitä tuossa pajassa parempaa saa.
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Wehgi - 10.02.2019, 10:19:54
Mikä on vähäpäästöinen? Miten se määritellään? Itsellä CO2 159(muistaakseni)

Taitavat kaikki katalysaattorilla varustetut olla vähäpäästöisiä.

En ymmärrä edelleenkään miten nämä surkeat lastuttajat saavat asiakkaita... Tosin myyhän volkkarikin autoja.  :D

Lupaavat (valehtelevat) enemmän kuin muut ja tekevät halvemmalla kuin tunnetut. Näitä CT:n ohjelmointeja ei edes mitata rullilla, vaan sanotaan että nyt siinä muka on sen ja sen verran
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: völvöxc60 - 10.02.2019, 12:36:38
Taitavat kaikki katalysaattorilla varustetut olla vähäpäästöisiä.

Lupaavat (valehtelevat) enemmän kuin muut ja tekevät halvemmalla kuin tunnetut. Näitä CT:n ohjelmointeja ei edes mitata rullilla, vaan sanotaan että nyt siinä muka on sen ja sen verran
Vielä kun näitä jälleenmyyjiä tulee kuin sieniä sateella, niin voi se osaaminen jäädä puolitiehen, kun otetaan ohjelmoinnit muun bisneksen ohella asennettavaksi. En sano etteikö ammattilaisia löydy pesupaikkojen pitäjiltä yms. Tuningiosien myyjiltä jotja jälleenmyy CT softia, mutta silti...
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: puliukk0 - 10.02.2019, 12:48:13
Vielä kun näitä jälleenmyyjiä tulee kuin sieniä sateella, niin voi se osaaminen jäädä puolitiehen, kun otetaan ohjelmoinnit muun bisneksen ohella asennettavaksi. En sano etteikö ammattilaisia löydy pesupaikkojen pitäjiltä yms. Tuningiosien myyjiltä jotja jälleenmyy CT softia, mutta silti...

90% noista lastupajoista ei tajua oikeasti mitään, kuhan vaan luetaan ecu lähetetään ulkomaille ja hetken päästä tulee toinen softa mikä laitetaan autoon.
Se että joudutaan avaamaan ecu ja lukemaan se piiristä ei tarkota, että paja osaisi silti säätää yhtäkään autoa tai tehdä custom softaa...

Itse edellisen auton kanssa halusin penkissä custom softan ja otin yhteyttä n. 20 paikkaan Helsingistä - Tampereelle ja tasan 1 halusi tehdä mun vaatimat muutokset.
Yrittää toteuttaa ne vaikka ei ollut mitään ihan "lisää tehoa pelkästään" juttuja.

Yhdessä PK-seudun paikassa olisi onnistunut ilmeisesti penkissä + pieni muokkaus, muttei kaikkia ominaisuuksia.

Kertoo aika paljon ketkä niitä softia oikeasti tekee, ei vain asenna toisen tekemää yleismallia.
Harmillisesti myin auton pois ennen softausta.  >:(
Otsikko: Vs: Uudehkon auton lastutus.
Kirjoitti: Keppipete - 24.02.2019, 20:48:07
Meillä päivitettiin 2,4 litranen D4, noin 200 kilowattikseksi, hienosti toimii.80-120 km/h menee viiteen sekuntiin talvikeleillä.