Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: luigiv50 - 18.05.2019, 09:40:44
-
Ongelmana on että turbo on nokinen ja turbon lähettyviltä nousee savua kaasutettaessa. Auton tehot ovat poissa ja kiihdytettäessä viheltää mutta auto ei kiihdy. Hiukkasloukku vaihdettu 15 tkm sitten. Ajattelin vaihtaa turbon itse, mutta kokemusta ei moottorista löydy. Onko minkälainen homma ja löytyykö ohjeita tähän?
Suuttimien tiivistämiseen myös tarvittaisiin ohjetta. Kaksi suutinta on märkänä ylös asti ja dieseliä näyttäisi olevan myös kannen päällä reilusti.
-
Turbon vaihto onnistuu ihan hyvin normi työkaluilla, dfp joutuu irrottaa että saa turbon pois. Aika ahdasta on kyllä.
Kupari tiivisteet vuotaa varmaan suuttimissa, sekin aika simppeli homma mutta tarvii erikois työkalun että saa reivät putsattu. Motonetistä hain ite.
-
Ite kun turbon vaihdoin tuollaiseen koneeseen niin autokatoksessa parin tunnin homma. En muista pitikö alakautta jotain pulttia aukoa. Suuttimen pohjatiiviste myös helppo vaihtaa ja kannattaa se kalvainsarja ostaa tai lainata joltain.
-
Tein aikoinaan D5 moottorin suuttimen montun puhdistukseen oman työkalun, 250mm pitkä M8 pultti, pala pyyhettä "tolloksi" pultin kannan ympärille (muoviteipillä kiinni) ja sitä kastaa esim. moottorinpesunesteeseen tai dieseliin ja pyörittää tiivistepintaa vasten akkuporakoneella. Tollon voi vaihtaa kun käy mustaksi ja pesunesteeseen voi kastaa monta kertaa.
Kannattaa puhdistaa kunnolla, ei tule tiivistä ellei pinta ole täysin puhdas.
-
Jeps.. turbo irrotettu ja alipainekello jumissa. Lisäksi siivekkeet ottaa kiinni runkoon. Ahdin oli todella nokinen. Kunnostettu tilattu saksasta tilalle. Kiitos vinkeistä!