Ateho  Elekma

Sutimisen esto S40

  • 8 Vastauksia
  • 7463 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VOLLE-S40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • S40 2.4i 170 -04 - Hilux -07
Sutimisen esto S40
« : 24.01.2011, 17:20:55 »
Olen laittanut merkille talvisin "kun on liukasta ja lumista" DSTC-järjestelmän kummallisen toiminnan. DSTC ollessa käytössä se rajoittaa/estää vetävien pyörien sutimista tyhjään. Kun kiihdytän lumisella tai jäisellä tiellä kaasu pohjassa "niinkuin aina" koska se on taloudellisin tapa, niin tuon järjestelmän ollessa päällä kiihdytyksistä tulee semmoista töksähtelevää, siis hirveitä nykäyksiä tulee kun se rajoittaa sutimista. ja jos loskaa on oikein kunnolla niin meno hyytyy ihan täysin. Eli vähän matkaa kiihtyy ja sitten töksähtää veto pois ja sama uudestaan ja uudestaan.


Onkohan kyse jostakin ominaisuudesta vai onko jossain jotain vikaa??? Kertokaapa te omia kokemuksia miten teillä toimii.

Olen ajellut sekä manuaali että automaatti vaihteisilla erimerkkisillä autoilla niin ei mikään ole nuin jyrkästi leikannut sutimisia pois!


Olen nykyään ajellut lumise/sohjoiset pätkät luistoneston ollessa pois-kytkettynä. Risteyksistä pääsee paljon ripeämmin liikkeelle näin kun rattaat lyövät vähän tyhjää.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #1 : 24.01.2011, 17:57:42 »
Henk.koht. vetoluistoneston kytkeminen pois päältä painamalla pitempään DSTC-nappulaa kuuluu heti käynnistyksen jälkeisiin toimenpiteisiin. Jos unohtaa päälle niin tulee lumisohjo-ohituksesta mahdoton kun veto loppuu kesken.
Kyseessä siis ominaisuus :-) jolle en ole vielä järkevää käyttöä keksinyt.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6872
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #2 : 25.01.2011, 00:13:57 »
Ominaisuushan tuo on...

Uudemmissa tuntuu toimivan jonkun verran sivistyneemmin mitä olen ajellut omilla -04 T5:lla ja nykyisellä -10 2.0d :llä. Tai sitten ero johtuu vaan eri moottoreista...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa zille2.0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #3 : 25.01.2011, 08:14:19 »
Ominaisuus.
Itsellä myös tapana ottaa heti starttauksen yhteydessä pois päältä.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #4 : 25.01.2011, 08:19:29 »
Jos nopeusero renkaiden välillä (etu / taka) karkaa runttaa auto jarrulla luiston pois. Sama homma toimiessa vetopyörästön lukkona (vasen/oikea). Silloin nylkyttää. Lujemmissa vauhdeissa onnistuu pelkällä tehon rajoittamisella. Jos lyöt lontan pohjaan niin varmasti moottori ehtii ärähtää ja auton on pakko jarrulla ottaa liikettä pois. Varovainen kaasun käyttö toimii hyvin luistoneston kanssa ei ole tarkoitettu niin että voit ajaa kaasu pohjassa koko ajan. Paras hyöty tuosta on liukkaassa mutkassa, kun ei päästäkään suttamaan ja pitää tehon pitävällä renkaalla.

Jos haluaa vähänkään ärhäkkäämmin liikehtiä kyllä tulee kytkettyä DSTC pois. Turhan lahnaksi hyytyy meno.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Stirlitz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #5 : 12.02.2011, 20:01:15 »
Kun nyt samasta asiasta (siis sutimisen estosta) on kyse, niin ajattelin lainata topicia.

  Tänään aamulla käynnistettyäni yön jäljiltä seisseen S40:sen, syttyi kojetauluun DSTC:n merkkivalo ja teksti : Anti-Skid Service Required
Käynnistin uudestaan ja valo ja teksti tulivat uudestaan. Ajettuani kaverin luokse ja sieltä noin tunnin päästä lähtiessäni, tuli taas merkkivalo,
mutta teksti oli vaihtunut muotoon: Anti-Skid temporary off ja vähän matkaa ajettuani auto palasi normaaliksi ja luistonesto on toiminut koko päivän
sen jälkeen.

  Olisiko tuo mahdollisesti jokin lumen/jään aiheuttama haitta vai onko joku osa antamassa periksi ja toimii nyt sillon tällön?
Tänään oli siis ensimmäinen kerta kun tuota esiintyi.

Auto on S40 1.6d -08
Exät: Opel Astra 1.8 -92, Volvo S40 1.8 -97, BMW 325i -91, Saab 9-3 2.0t -01, Volvo S40 1.6d -08

Nyt: Volvo V50 2.0d -08

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6872
  • Kaikkee sitä...
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #6 : 13.02.2011, 14:45:11 »
Olisiko tuo mahdollisesti jokin lumen/jään aiheuttama haitta vai onko joku osa antamassa periksi ja toimii nyt sillon tällön?
Tänään oli siis ensimmäinen kerta kun tuota esiintyi.

Varmaankin... Kosteutta liitoksessa tms. Jos ei ala vaivaamaan useammin niin ei muuta kun kovaa ajoa! :sundaydriver:
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #7 : 19.02.2011, 21:36:04 »
Kun kiihdytän lumisella tai jäisellä tiellä kaasu pohjassa "niinkuin aina" koska se on taloudellisin tapa, niin tuon järjestelmän ollessa päällä kiihdytyksistä tulee semmoista töksähtelevää, siis hirveitä nykäyksiä tulee kun se rajoittaa sutimista.

Miten sen sitten pitäisi toimia? Tuskin talvikelillä kukaan ilman luistonestoakaan ajaa kaasu pohjassa kaiken aikaa...

Ehkä se uudemmissa sitten toimii huomaamattomammin, kun ei ole itellä pahaa sanomista. Miten tuo muuten otetaan pois päältä? Jos sattuisi sellainen tilanne tulla vastaan...

Poissa Stirlitz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Sutimisen esto S40
« Vastaus #8 : 20.02.2011, 02:08:20 »
Miten sen sitten pitäisi toimia? Tuskin talvikelillä kukaan ilman luistonestoakaan ajaa kaasu pohjassa kaiken aikaa...

Ehkä se uudemmissa sitten toimii huomaamattomammin, kun ei ole itellä pahaa sanomista. Miten tuo muuten otetaan pois päältä? Jos sattuisi sellainen tilanne tulla vastaan...

Pyörätä vilkun viiksestä sitä rullaa niin kauan, että ajotietokoneen ruutuun tulee teksti DSTC On (tai vastaava suomeksi) ja pidä reset nappia pohjassa, niin pitäisi lähteä pois päältä ja takaisin päälle samalla tavalla.
Exät: Opel Astra 1.8 -92, Volvo S40 1.8 -97, BMW 325i -91, Saab 9-3 2.0t -01, Volvo S40 1.6d -08

Nyt: Volvo V50 2.0d -08

 

RallyBaron  Samppasport