Kulkukoira  Proturbo

S40 (-05), moottorin/polttoainejärjestelmän vikavalo ei sammu

  • 11 Vastauksia
  • 5414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koosh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Hei!

Ihan uutena tulokkaana täällä, koska ajattelin että josko täältä löytyis tietoa.

Eli parisen kuukautta olen ajellut S40, vm. -05, 2.4i, n.152tkm. Ongelmana on, että polttoainejärjestelmän vikavalo palaa ja palaa aina vaan. Koodit on luettu monta kertaa ja aluksi antoi viaksi ilmamassamittarin, joka vaihdettiin uuteen. Koodi nollattiin mutta siitä huolimatta se valo syttyi uudelleen. Tämän jälkeen koodit on luettu ja nollattu monta kertaa, huollossa eivät oikein osaa sanoa, mistä tämä johtuu. Auto ei oireile ajossa.

Osaako joku sanoa, mitä tässä voisi seuraavaksi tehdä?

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Mikä/minkälainen vikakoodi ilmamassamittarista tulee? Eikö tosiaankaan näy mitään muita koodeja, edes merkkihuollon laitteilla?

Mieleen tulee ilmavuoto jossain imupuolella tai kampikammion huohotinsysteemin vika. Meneekö öljynsuodattimen jalasta vielä ns. haitariletku kanteen vai onko vaihdettu kumiseksi? Alkuperäinen pehmeää muovia oleva haitarilteku hajoaa ennen pitkää ja aiheuttaa huohotinjärjestelmän vian.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Koosh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
En nyt kuollaksenikaan löydä sitä lappua, missä oli nuo vikakoodit lueteltu, saattoi jäädä huoltamolle. Mutta on tutkittu ja mietitty, ja jos ammattilainen minulle sanoo, ettei keksi mistä se herjaa, oletan että koodit on kunnossa. Nämä autot ja niiden sielunelämä kun eivät ole minulle ykköslaji! Pitääpä tuota vinkkiäsi vielä tutkia, jos syyllinen löytyis sieltä.

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
En nyt kuollaksenikaan löydä sitä lappua, missä oli nuo vikakoodit lueteltu, saattoi jäädä huoltamolle. Mutta on tutkittu ja mietitty, ja jos ammattilainen minulle sanoo, ettei keksi mistä se herjaa, oletan että koodit on kunnossa. Nämä autot ja niiden sielunelämä kun eivät ole minulle ykköslaji! Pitääpä tuota vinkkiäsi vielä tutkia, jos syyllinen löytyis sieltä.

No nyt ei ole ollut ammattilainen kun jäänyt vika selvittämättä. Käytä jossain muualla tutkimuksissa ja laita sitten koodit tänne jos ei sielläkään selviä.

Poissa Koosh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kävin hakemassa huollosta koodin tiedot:

DTC
130A

Kuvaus
-Ilmamassamittari, anturipiiri, virheellinen signaali
-Katkonainen

Sitä olen miettinyt, että voiko se herjata siksi, että vaihdettu osa oli edullinen tarvikeosa? Olin vasta ostanut auton ja vikavalo syttyi. Myyjä tuli osan hinnassa vastaan ja hankki tuon osan varsin edullisesti. Muualta kun kyseltiin, oli hintaero melko huomattava, vaikka ei silloinkaan ollut kyse alkuperäisosasta. Muistaakseni virallinen Volvon osa oli yli 200€, tarvikkeena jotain 130-150€ - auton myyjä sai 80€:lla osan tilattua.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Ei tuossa ole kuin kaksi vaihtoehtoa:
- uusi halpisanturi ei toimi kunnolla
- vika on johtosarjassa/liittimessä kannattaa tarkistaa
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa mipsu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Mulla samaa vikaa.. moottorin vikavalo syttyy aina uudelleen vaikka nollaa ja on vaihettu viimesen 3kk aikana lähes kaikki vvt-pyörästä lambdaan mut mikään ei oo auttanu.. herjas viimeks vikakoodia (aiemmin P0026 ennen vvt-pyörän vaihtoa) P0171 eli liian laiha seos, ilmavuoto oli imupuolella mikä korjattiin ku alko tuosta myös nykimään. Mut nyt edelleen vikavalo palaa ja anto vikakoodeiks lambda-anturi katkonainen ja a/c paineanturi katkonainen, lambda tosiaa vaihettiin mut ei edelleenkään auta. Missä vika voi vielä olla? Vähän turhauttaa jo... kyseessä s40 vm.2005 2.4i automaatti
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 13:06:54 kirjoittanut mipsu »

Poissa M.S

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Oletteko löytäneen edellä mainittuihin ongelmiin ratkaisua? Itse painin nyt saman ongelman kanssa

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Sama täällä nyt...
Ilmestyi tuo vikavalo yhtäkkiä, kun kelit lämmenneet n. +10-15C ja ilmastointiakin pidettiin päällä. Ei juuri vaikuta ajoon mitenkään, mutta ylemmillä kierroksilla ainakin 2. ja 3. vaihteilla vähän tuntuu pykivän vastaan eli ei kierrä moottori niin hyvin. 3000rpm jälkeen taas jatkaa hyvin. Lueskelin noita vikakoodeja bluetooth-palikalla ja Android InCarDoc Pro -ohjelmalla, tuli pari kertaa nollauksen jälkeen takaisin vikakoodilla P2008 ja "intake manifold air control actuator / solenoid, bank 1 - open circuit" sekä "Generic : Powertrain error, fuel and air metering and auxiliary emission controls". Löytyy myös joku Freeze DTC P08 ilmoitus. Ohessa kuvia...
Osaisiko joku auttaa, että mistä tuota kannattaisi lähteä korjaamaan ja kannattaako, jos ei vaikuta juuri ajoon. Toki päästöarvot voivat sitten pompauttaa talvella, kun pitää ennen joulua katsastaa. Viimeksi meni heittämällä läpi.




















1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5031
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Kai siellä huohotuspömpeli toimii ja se kalvo on ehjä?
Kato faq jos et vielä oo kattonu.

Onko sulla T5?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Kai siellä huohotuspömpeli toimii ja se kalvo on ehjä?
Kato faq jos et vielä oo kattonu.

Onko sulla T5?
Ei ole T5 vaan vapari 1.8. En osaa tuota huohotinta tarkistaa, mutta tuo P2008 vikakoodi viittaisi suoraan myös youtube-ohjevideoidenkin perusteella pelkästään siihen magneettiventtiiliin/solenoidiin ja siinä on ne 2 yksikköä samassa. Eli jos toinenkin noista vikaantuu, niin uusiahan se koko hoito pitää sitten. Yhdessä videossa oli juttua siitä, että turhaan on vaihdettu siinä ihan moottorin edessä alhaalla oleva osa (en muista tai tiedä mikä se on...) ja aina ei osata johtaa vikaa siihen solenoidiin. Mittailin resistansseja ja melko heilahtelevia arvoja oli. Kävin kaikkia kontakteja niistä liittimistä läpi ja pistin kontaktisprayta. Nollasin sen koodin tuossa vasta ja kävin ajamassa, starttasin vielä muutaman kerran ja ainakin toistaiseksi tuo moottorin vikavalo on nyt sammuksissa. Pitää sitten tilata ja ehkä ite vaihtaa se solenoidi mikäli vielä palautuu. Tässä ainakin 1 hyvä video, mistä sain tietoa asiaan ja ohjeet miten tuota resistanssia voi mittailla sekä sen "turhan osan vaihdosta" mikäli ensin menee siihen diagnosointi :
https://www.youtube.com/watch?v=sZj7clyrWys

Tässä myös hyvä Ford Focus vastaava P2008 vikakoodivideo ja solendoidin vaihto-ohjeet :
https://www.youtube.com/watch?v=v8_2h-5mIQk

Juuri tällä lailla kuvattuna meillä ainakin tuo solenoidin toiminta on häiriintynyt, juuri tuo 3000rpm tuntuu olevan se kipuraja...
https://www.youtube.com/watch?v=bsdf68xV2ZE

Toivottavasti ei tuo osa olisi menossa rikki, kun on niin pahassa paikassa enkä tuota kyllä saa ite vaihdettua (sama vikakoodi, mutta eri osa)...
https://www.youtube.com/watch?v=Pz8Pemh9tLs

Tv: Andy
« Viimeksi muokattu: 22.05.2022, 14:42:22 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Jaahas...

Tuon P2008 lisäksi on nyt tullut ajottain myös P0400 ja se viittaisi EGR-juttuihin. Lueskelin itse noita koodeja ja saan ne nollattuakin. Jännä homma, kun nollauksen jälkeen auto käyttäytyy ihan eri tavoin, kuin olisi joko P2008 tai P0400 päällä. Ohjaamoon tulee myös jotain bensan tai pakokaasun tapaista katkua, kun on vikavaloa tulollaan tai se palaa. Vien autoa juhannusta ennen kyllä huoltoon ja ainakin se magneettiventtiili/solenoidi vaihdetaan. Voisiko nuo molemmat johtua siitä? EGR on sen verran vaikeassa paikassa etten sitä ala itse puhdistelemaan ja voishan senkin laitattaa uuden, niin meno jatkuisi toivon mukaan ongelmitta.

Tv: Andy
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy