Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: apopse - 16.09.2017, 14:41:20

Otsikko: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 16.09.2017, 14:41:20
Heinäkuussa ostin useammallakin foorumaisella olleen 960 Turbo italian tuonnin ihan käyttöautoksi. Tuossa nyt on yhtä sun toista ehostettavaa, mikä ei omaa silmää miellytä. Autostahan löytyy jo kaksi projektipäiväkirjaa foorumilta, joten jatketaan tarinaa :)

Kerrotaan nyt kuitenkin autosta ensin,
Eli auto on 960 16v turbo vuosimallia 91, mihin vaihdettu facelift keula ja samalla ylimaalattu(kohtalaisesti..)
Auto on laivattu suomeen vuonna 2003
Tekniikka on alunperin ollut B204FT+M46, mutta vaihdettu B230 öljysumulohko+FT-männät venttiilikoloilla ja M90 Laatikko. Kansi on B204 GLT nokilla
Kytkimenä Pottapyörä+sachs SRE-763+850 levy
Vakio turbo ja välijäädy, ahtoja n.0,8
Peränä multilink, jossa G80(toistaiseksi ainakin lukottaa vielä :D)
Alustassa on joka nurkassa Bilstein iskarit ja takana pätkityt kuormajouset

Hyvät varusteetkin löytyy
-automaatti-ilmastointi (vaatisi täyttöä)
-4x sähkölasit
-Sähköpeilit
-sähkölasikattoluukku
-Kaukolukitus (jälkiasenteinen)
-Harmaa nahkasisusta sähkösäädettävällä kuskinpenkillä
-Tilttiratti (Mk2 960)

Vikalistaa ostettaessa
-Maali on lohkeillut paikoitellen ja muutenkin maalaus ei ole täysin onnistunut
-Liikkeelle lähtiessä voimansiirto ravistaa (vauhtipyörä pitäis sorvata)
-Etulevyt on kierot ja jarrut aika tunnottomat
-Ilmastointi epäkunnossa
-Kattoluukku jumittaa ääriasentoihin
-Osa sähköpenkkien säädöistä ei toimi
-ohjaus on hieman raskas, hammastanko kusee öljyä hieman

Alla ostokunto
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/20170722_131648.jpg/_smaller.jpg)

Ostohetkellä kiinni olleet vanteet oli suoraan sanottuna yököttävät ja epätasapainossa, joten omasta jemmasta laitoin uudet Ocean classic 17x8,5 alle 8)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20170916_124657.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20170916_124725.jpg/_full.jpg)

Sitten sisustaa! vanhat harmaat plyyssi penkit saivat väistyä harmaiden nahkajakkaroiden tieltä 8) vanhat etupenkit oli molemmat sähkösäätöiset, uusissa vain kuskinpenkki. Oikein ryhdikkäät ovat, kuskinpenkin kulmaa pitää koittaa nahkamaalilla vielä ehostaa, hieman on siitä väri lähtenyt
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20170916_124832.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20170916_124925+%281%29.jpg/_full.jpg)

Ilmastoinnista oli ostettaessa lauhdutin irti, noh sen laitoin paikalleen ja lauhduttimelta kompuralle menevä putki piti teettää. Kuivaimen laitoin uuden ja remmitkin on paikoillaan. Enää pitää käydä täyttämäs niin näköö, että lähteekö tuo pelaamaan. Ei mitään käryä, koska tuo on viimeksi käytössä ollut.
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20170916_113713.jpg/_full.jpg)

Elikkäs mitä autolle olisi suunnitelmissa
-Turbon ja välijäähdyttimen päivitys järeämpään, nykyinen vakio ei oikeen piisaa :D
-Ylimaalaus, mahdollisesti jollain toisella värillä
-Sisustan faceliftaus, jalomuovit, ilmastoinnin paneeli ja käyttökatkaisijat löytyy, joten odottavat kiinni laittoa.
-ulkokuoren ehostusta maalauksen lisäksi, R-spoikkaa, add-on helmamuovia, ruutumaskia yms.

Katsotaan mitä keksitään, tällä hetkellä armeija rajoittaa pahasti pajoitusta ja kun toinenkin projektiauto löytyy niin en pidä hoppua liiaksi tämän kanssa.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 19.12.2017, 02:05:27
Vähä päivittelyä

Ilmastointi täytettiin ja pirskale sehän lähti pelaamaan, vielä pitää vähä laittaa kompuraöljyä kaasun sekaan, ettei kompura leikkaa kiinni.

kardaanin tukikumin ja laakerin vaihdoin.
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20170923_142337.jpg/_full.jpg)

lohkolämppärinki asensin kun talvella tarttoo tällä ajella.

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20171020_143726.jpg/_full.jpg)

Putsariksi tilasin K&n kartiosuodattimen, suhisee ainakin kivasti :D
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20171102_170955.jpg/_full.jpg)

Laatikko käytettiin irti liittyen voimansiirron ravistamiseen kytkintä luistattaessa, joskus on näköjään vähä kytkin luistanu. Vauhtipyörä sielähän oli paskana :P
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20171208_171132.jpg/_full.jpg)

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20171208_171138.jpg/_full.jpg)

Tilalle laitettiin ehjä pottapyörä ja uudet pultit ja ravistaminen loppu siihen  :sundaydriver:
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20171103_164317.jpg/_full.jpg)

Vielä kuva talvilookista hydroilla ::)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20171117_232843.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 19.12.2017, 22:39:23
Tänään iski volvoon pirullinen sähkövika :buck2:

ajossa syttyi mittaristoon aika himmeästi palamaan lasinpesunesteen, polttimovian, akkulatauksen, jarrujen vikavalo ja käppärin valo, sekä abs-valo syttyi satunnaisesti välillä palamaan kirkkaasti ja aina kun vetäisi käppärin. Käppärin valo siis toimii normaalisti kun vetäisee päälle mutta jää himmeästi palamaan kun ottaa pois.

hetken päästä pimeni radio, johon tosin tuli sen jälkeen välillä sekunniksi virta, jonka jälkeen oli taas muutaman sekunnin täysin mykkä.

sen jälkeen kierroslukumittari rupesi näyttämään mitä sattuu, välillä nollaa ja välillä viisari pomppi miten sattuu, samalla auto ei jaksanut kiertää enää mihinkään, joten ajoin parkkiin. jonkin aikaa kävi melko vaivaisesti ja sitte sammu, startti jakso konetta pyöräyttää tämän jälkeen kierroksen pari, muttei käyntiin enää lähtenyt.

noh ei kauaksi kotoa onneksi hyytynyt, joten saatiin hinattua kotia.
Vähä viittais tuollainen oireilu maavikaan, joten moottorin maadoitus on tarkistettu ja kokeiltu myös lisämaadoistusta toisella kaapelilla. Kabiinista kerkesin jalkotiloista paneelit purkaa ja johtojakin kokeiltu heilutella ja sulakkeet katottu, mutta mitään vaikutusta ei ollut.
Sen myös huomasin, että akun jännite laski melko nopeasti virtojen oltua päällä hetkuusen. En sitten enempää jaksanut tänään pähkäillä tuon kans :-\

joten onko jollakin vastaavia kokemuksia tai muuta infoa mikä auttaisi vianetsintää, itse en mikään ammattilainen ole sähkötöissä, joten kaikki apu on tervetullutta. Esimerkiksi, että minkä maadoituksen puuttuminen voisi aiheuttaa tuollaisia oireita :idiot2: toivottavasti nyt sitte mikään ruisku tai sytkäboksi ei oo ottanu itteensä
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: razori - 19.12.2017, 22:46:45
Olisikos laturi väsähtänyt? Jos saat auton käyntiin niin mittaa lataus.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Sato| - 19.12.2017, 23:35:39
Villi veikkaus että laturista (jännitteensäätäjäpaketista) hiilet loppu.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Orlov - 20.12.2017, 00:42:38
Hiilet, tai hiilien liukupinnat puhki, tai virtalukonpohja. Helppo mitata yleismittarilla
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Amanssi - 20.12.2017, 07:24:38
Toimiiko laturin merkkivalo? Laturi saa herätevirran sen kautta.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Maxxxed - 20.12.2017, 19:19:24
Veikkaan myös laturia. Toisella akulla käyntiin tai ladata akku jos mahdollista ja mittailla sen jälkeen?

Hieno Volvo  S*
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Make - 20.12.2017, 19:28:54

Hieno Volvo  S*
Kyllä. Klassinen Volvo tyylikkäimmillään.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Kisko - 20.12.2017, 20:11:46
Ja minä kun vasiten vaihdoin sienisuodattimen tilalle alkuperäisen kotelon :D No ei sillä... Mäkin melkein laittaisin panokseni latausvialle. Akku on uusittu pari vuotta sitten joten sen luulisi olevan kunnossa, toki eihän noista koskaan tiedä.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: janne81 - 20.12.2017, 21:24:04
Jaa siinä on vieläkin huohotusletkuna tuo purkuysistä lainaamani tehostimen imuletku  :D
Eipä silti, sehän toimii siinä ja lukeekin Volvo oikeen, mutta linjaus vois olla paremminkin..
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 20.12.2017, 23:00:36
Jep, laturissa oli vika. jännitteensäätimessä Hiilet aivan loppu, mätänetistä uus ja taas rokkaa, kiitokset avuista -H-
Nyt käynnissä akusta mitattuna antaa 14.8v

Toimiiko laturin merkkivalo? Laturi saa herätevirran sen kautta.
Ei se merkkivalo kyllä syttynyt niinkuin pitäisi sillon kun auto hyytyi ???

Kyllä. Klassinen Volvo tyylikkäimmillään.

nooh livenä tuo on karumpi :D

Ja minä kun vasiten vaihdoin sienisuodattimen tilalle alkuperäisen kotelon :D

On mulla vielä tallella se alkuperäinenkin ::) vaikka sekin oli vissiin seiskasta? peräisin
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Jambo - 21.12.2017, 21:28:41
Jep, laturissa oli vika. jännitteensäätimessä Hiilet aivan loppu, mätänetistä uus ja taas rokkaa, kiitokset avuista -H-
Nyt käynnissä akusta mitattuna antaa 14.8v
Ei se merkkivalo kyllä syttynyt niinkuin pitäisi sillon kun auto hyytyi ???

Ei omassakaan edes välähtänyt latauksen valo kun laturi kuoli täysin, ihmettelin vaan kun matkalla sytty SRS-valo ja kun akkukin tyhjeni ja auto hyytyi siltatyömaan ruuhkaan syttyi loputkin valot  :buck2:

Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo // moottoririkko
Kirjoitti: apopse - 11.01.2018, 15:04:30
Nyt kävi vähä ikävämpi paukku :buck2:

Olimpa eilen töissä lähös ruokatunnille ja 150 metriä pääsin kunnes..
öljyvalo syttyy, jonka jälkeen välittömästi sammui melkoisen kolinan kans, sain rullailtua gigantin pihaan parkkiin ja pelti auki.
konetta kokeilin pyöräyttää, mutta kolisee niin pahasti ettei enempää uskalla. Hihnan kokeilin jakopään muovien välistä siinä vaiheessa ja oli normaalia löysempi. Illalla hinattiin auto kotia ja hieman tutkin moottoria

Ei saatanan helevetti, täälä on varmaan 20 hammasta lähteny käveleen :tickedoff:
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180110_193749.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180110_195008.jpg/_full.jpg)

sitte tulppia irrottamaan ja piuhakameralla kattelemaan sylintereitä.

ykkösen tulppa
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180110_195836.jpg/_full.jpg)

ja sylinteri :-[
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180110_201242_008.jpg/_full.jpg)

kuva on joo aivan paska ja vielä väärinpäin, mutta ei parempaa saanut. Ainakin siinä yksi venttililautanen on ja vitusti pöpenöä.

Muissa sylintereissä ei mitään ihmeellistä näkyny ainakaan kameralla. Sillä toki näkee aika huonosti.

Elikkä nyt kun tuo kone on entinen niin suunnitelmissa on rakentaa uusi jossain vaiheessa. Pitää ensin nostaa tuo nykyinen keulilta ja avata. Männät nyt ainakin pitää vaihtaa, kansikin on varmaan melko paskana. Lohko on vielä kysymysmerkki.

Lisäksi laatikko pitää avata (tai vaihtaa) kun pitää hitonmoista rallatusta tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä.

elikkä uuteen koneeseen tulee
-B230 lohko
-B234 kansi rempattuna (jos vanha B204 on käyttökelvoton)
-FT/FK männät venttilikoloilla, männän renkaat varmaan uusin
-H-profiili veivit (ehkä?), jos innostuu enempi virittämään tulevaisuudessa niin eipähän jää veiveistä kiinni
-Uudet alakerran laakerit ja stefat
-ja tietenkin uus jakopää yms. hilut

Hetkeen nyt ei varmaan mitään tapahdu kun lähin paikka missä moottorin saisi irti on 60km päässä ja ensin pitää keksiä joku auto tilalle, että pääsöö edes töihi :idiot2:

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: vippe - 11.01.2018, 17:00:52
...Lisäksi laatikko pitää avata (tai vaihtaa) kun pitää hitonmoista rallatusta tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä.

omassa ainakin vähän rallattelee tyhjäkäynnillä, vapaalla ja kytkin ylhäällä painelaakeri, oli sitte käytetty tai tuliterä. Molemmat sachs tekeleitä.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: 8-pätkä - 11.01.2018, 17:26:42
omassa ainakin vähän rallattelee tyhjäkäynnillä, vapaalla ja kytkin ylhäällä painelaakeri, oli sitte käytetty tai tuliterä. Molemmat sachs tekeleitä.

Aika normaali juttu tuntuu olevan monessakin autossa että kovalla vauhtipyörällä rallattaa laatikot omiaan tyhjäkäynnillä. Tämän auton M90 oli ainakin minulta lähtiessään varsin lievä tapaus omaan korvaan.

Harmi että tekniikan kanssa tuli ongelmia, oliko vanhakin hihna? :-\
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Kisko - 11.01.2018, 17:46:43
Oho, nyt oli pska homma.

Harmi että tekniikan kanssa tuli ongelmia, oliko vanhakin hihna? :-\
Jos apopse ei ole vaihtanut niin se on sun asentama, eli vuodelta 2014? Sitähän ei toki tiedä vielä oliko hampaiden lähtö tässä syy vai seuraus ???
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 11.01.2018, 18:14:15
Kyllä tuo laatikko välillä rallattaa melko äänekkäästi niin on se äänekkäämpi kuin valtaosa vinokoneen m90:peistä, ainakin mitä minä oon nähny. Pikkusenhan ne taitaa rallattaa jokainen, mutta tuo kuuluu selvästi koneen käyntiäänenkin yli :-\

oliko vanhakin hihna? :-\
Jos apopse ei ole vaihtanut niin se on sun asentama, eli vuodelta 2014?
En oo vaihtanu hihnaa. Ennen meinasin että kesällä jakopään tekisin kun oon siinä käsitykses ollu, että edellisessä koneremontissa jakopää on tehty eli juurikin tuolloin 2013-2014.

Tuostahan nyt ei satavarmaksi voi sanoa että onko tuhon aiheuttanu hihna vai venttiili. Itse epäilisin venttiiliä syystä että tuosta hihnasta on lähteny niin monta hammasta kerralla niin jokuhan tuon koneen on äkillisesti pysäyttäny.
Eipä se kone ei tällä hetkelläkään pyöri johtuen palotilassa olevasta venttiililautasesta ;D
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: Sato| - 11.01.2018, 20:22:46
Osanotot, niin se petti just omastakin italosta öljypumpun pultti ja remmi hyppäsi pois. Saa nähdä kuinka silppua tuli.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: TVS - 11.01.2018, 21:06:51
Ajattele asiaa näin: se jätealakerta on nyt oikeasti jätettä, kannesta saa melko varmasti hyvän kun vaan rapsii ohjarit ja venat uutta, ohjarit on kuitenkin jo muutonkin väljät niin tulee nyt sitten hyvä. Ja samalla kun konetta levittelee lattialle niin TD05-sarjan mitsu sinne koneen kupeeseen, suosittelen lämpimästi jollei tykkää vinguttimista ja muulinpotkusta @4000rpm. Aivan loistava autoon, jolla ajetaan joka päivä.

Vituttaahan tuo, mutta nyt kun rupeaa touhuamaan eikä jää tuleen makaamaan niin ens kesänä ajetaan!  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: janne81 - 11.01.2018, 21:22:11
Ajattele asiaa näin: se jätealakerta on nyt oikeasti jätettä, kannesta saa melko varmasti hyvän kun vaan rapsii ohjarit ja venat uutta, ohjarit on kuitenkin jo muutonkin väljät niin tulee nyt sitten hyvä. Ja samalla kun konetta levittelee lattialle niin TD05-sarjan mitsu sinne koneen kupeeseen, suosittelen lämpimästi jollei tykkää vinguttimista ja muulinpotkusta @4000rpm. Aivan loistava autoon, jolla ajetaan joka päivä.

Vituttaahan tuo, mutta nyt kun rupeaa touhuamaan eikä jää tuleen makaamaan niin ens kesänä ajetaan!  :3/4 jättää sen:
Öö, ei kai B230 öljyruiskuilla ole jätealakerta?
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: TVS - 11.01.2018, 21:27:04
Öö, ei kai B230 öljyruiskuilla ole jätealakerta?
Argh! Muisti pettää, pahoitteluni tästä. Tottakai minä pidin tuota konetta B204:sena. Mun huono  :-[
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 11.01.2018, 23:00:10
Osanotot, niin se petti just omastakin italosta öljypumpun pultti ja remmi hyppäsi pois. Saa nähdä kuinka silppua tuli.
Auts! Mikä näis italialaasis just nyt on kun päättävät hajota :P

kannesta saa melko varmasti hyvän kun vaan rapsii ohjarit ja venat uutta, ohjarit on kuitenkin jo muutonkin väljät niin tulee nyt sitten hyvä. Ja samalla kun konetta levittelee lattialle niin TD05-sarjan mitsu sinne koneen kupeeseen, suosittelen lämpimästi jollei tykkää vinguttimista ja muulinpotkusta @4000rpm. Aivan loistava autoon, jolla ajetaan joka päivä.

Riippuu nyt ihan kuinka pahaksi ykkösen palotila on menny kannesta tuos rytäkäs. Jos nyt se on siltä osin vielä pelastettavissa niin tottakai täydellinen kansiremontti ;)

Kyllä mä sen ahtimen jossain välissä päivitän suurempaan :D kolmen sadan paremmalle puolelle tarkotus olis päästä, mutta laitetaan tuo nyt ensin kuitenki edes ajokuntoon (toivottavasti kesäksi)
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: TVS - 12.01.2018, 20:55:09
Tuossa on kyllä se helpottava asia, että siellä on jo tehty se jätealakerran heitto romuun ja muutoinkin tuo on ns valmiiksi paranneltu, niin samanlaisten osien (pl. nyt ehkä ne h-profiilit?) heittäminen tilalle on varsin klik-klok-homma, eikä onneksi vielä ihan kohtuuttoman kallistakaan. Kyllä sen kesäksi ajoon tekee jos ei samalla lähde tekemään monia päivityksiä. Itse odottelen tässä jännityksellä, millonka vastaavasta vermeestä porsii jakopää kun sitä on tullut vähän pyöritettyä ylärekisterissäkin nuita takarenkaita rikkoessa  ::)
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo /moottoririkko
Kirjoitti: apopse - 02.03.2018, 19:25:54
Hankintoja

Ostimpa sitte kokonaisen B234ähvä moottorin, josta teurastan ainakin kannen tuohon paskana olevaan moottoriin ::) Saapahan ainakin B204 kannen vaihdettua isolohkomalliin

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180218_150158.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180218_150158.jpg)

Sekä säädettävät nokkapyörät ja jenkkivilkut S*
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180207_184056.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180207_184056.jpg)

Itse autolle ei ole juuri mitään tapahtunut, kohta pitäisi koneen nostoon ruveta kunhan pihalla tarkenee *kahvia->
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo
Kirjoitti: 460GLE - 07.03.2018, 11:12:48
Tuossa on kyllä se helpottava asia, että siellä on jo tehty se jätealakerran heitto romuun ja muutoinkin tuo on ns valmiiksi paranneltu, niin samanlaisten osien (pl. nyt ehkä ne h-profiilit?) heittäminen tilalle on varsin klik-klok-homma, eikä onneksi vielä ihan kohtuuttoman kallistakaan. Kyllä sen kesäksi ajoon tekee jos ei samalla lähde tekemään monia päivityksiä. Itse odottelen tässä jännityksellä, millonka vastaavasta vermeestä porsii jakopää kun sitä on tullut vähän pyöritettyä ylärekisterissäkin nuita takarenkaita rikkoessa  ::)
Kun nyt kahteen otteeseen oikeen mainitsit tuon jätealakerran niin kerroppas nyt mikä siitä b204ft lohkosta tekee niin huonon?
Pienempi iskutilavuus tietysti vrt. b230, mut tuossahan on vakiona öljyruutat ja isotuottosempi öljypumppu.
Lisäks turbobricksin tietopaketin mukaan takomännät ja 13mm kanget ynnä loiskelevy, jonka hyödystä voi olla montaa mieltä.

Se kuuluisa öljypumpun pyöräkö tästä tekee jätettä?
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo /moottoririkko
Kirjoitti: TVS - 07.03.2018, 22:19:09
Anteeksi jatkuva off-topiccaus tässä, mutta yritän tiivistää: mm se öljypumpun ratas, tasapainoakselin hihnojen/kiristimien kanssa tasaisesti ilmenevät ongelmat eri käyttäjillä, kaikki apulaitteet/koneenkumit jne erilaisia kun kasitapissa niin mitään huolto-osaa ei saa hyllystä, ja tilavuus ehkä turbon tapauksessa on suurimpia juttuja. Tuo loiskelevyjuttu onkin uutta, onkos tästä jotain lisäinfoa ja liittyykö se jotenkin siihen erikoiseen öljypumppuun, tai sen oletettavasti erilaiseen imusihtiasiaan?


Jos tuo 234F kansi menee tähän, kannattanee harkita ohjareita jne uusiksi kun se irti on. Itseäni jäi harmittamaan kun vaihdoin vain venakumit ja läppäsin venttiilit, oli vaan melki kaikki ohjurit hitusen väljiä niin jälkikäteen todeten oli kyllä tosi tyhmää kasata vanhoilla.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo /moottoririkko
Kirjoitti: Lankku - 07.03.2018, 22:27:41
Yhden 2l turbon alakerran oon purkanut joskus vuosia sitten ja siinä oli muistaakseni koko lohkon pituudelta ja leveydeltä loiskelevy.
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo /moottoririkko
Kirjoitti: 460GLE - 07.03.2018, 23:09:19
Anteeksi jatkuva off-topiccaus tässä, mutta yritän tiivistää: mm se öljypumpun ratas, tasapainoakselin hihnojen/kiristimien kanssa tasaisesti ilmenevät ongelmat eri käyttäjillä, kaikki apulaitteet/koneenkumit jne erilaisia kun kasitapissa niin mitään huolto-osaa ei saa hyllystä, ja tilavuus ehkä turbon tapauksessa on suurimpia juttuja. Tuo loiskelevyjuttu onkin uutta, onkos tästä jotain lisäinfoa ja liittyykö se jotenkin siihen erikoiseen öljypumppuun, tai sen oletettavasti erilaiseen imusihtiasiaan?
Tuo öljypumpun ratas tuntuu olevan akilleen kantapää joo. Mut päivitetty ratas Volvolta ja 12.9 pultilla liiman kanssa kiinni luulis olevan toimiva ratkasu siihen. Tasapainoakselien hihnan voi näpätä pois niin pääsee siitä riskistä.  ;)
Otsikko: Vs: 960 -91 16V turbo Italo /moottoririkko
Kirjoitti: apopse - 08.03.2018, 08:51:18
Jos tuo 234F kansi menee tähän, kannattanee harkita ohjareita jne uusiksi kun se irti on.

Kanteen tulee uudet venat, ohjurit, kumet ja jouset :)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 25.03.2018, 22:50:55
Moottorihommia

varaosakone luovutti hattunsa
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180311_152229.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180311_175900.jpg/_full.jpg)

Janikol racingiltä tilasin uudet TRW venttiilit ja ohjurit. Jouset tuli myös, uudet volvolaiset 8). ja venttiilit tietenkin läppäsin uuten kanteen
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180317_155305.jpg/_full.jpg)

Ysiä on purettu koko viikonloppu ja tuloksena kone on vihdoin ja viimein saatu nostettua pois  V:>
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180324_161915.jpg/_full.jpg)

Koneenkin kerkesin tänään vielä purkamaan, kannen nosto ei ollut kaunista katseltavaa :'(
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180325_122250.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180325_122317.jpg/_full.jpg)

"Vain" kaksi pakoventtiiliä poikki, kakkospytyn imuvenat on lähestulkoon vaakatasossa ja oikeastaan joka iesuksen venttili on enemmän tai vähemmän kierossa. Lohkossa on ykkös sylinteris jurnut, joten ensimmäiseen ylikokoon pitää porauttaa :P

Tästä syystä nyt sitte uuteen koneeseen tulee wisecon takomännät, ompahan ainakin venakolot valmiina, ettei niitä tarvi alkaa veistelemään :D

Tähän vielä pieni huomio noista venttiileistä, minkä hiton takia nuo vakiot on ontot? :idiot2:

Ja tähän jäätiin tämän päivän osalta, seuraavaksi lohko ja kansi kiikutetaan koneistamolle
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180325_160130.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: Kojontti - 25.03.2018, 22:54:09


Tähän vielä pieni huomio noista venttiileistä, minkä hiton takia nuo vakiot on ontot? :idiot2:


Natriumtäytteiset, luulen. Aikakautensa ratkaisu turboissa.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottoririkko
Kirjoitti: Cupi - 25.03.2018, 23:18:02
Sillehän kävi nätisti.  :( Kai säästät vanhan kannen tai tulisiko mahdollisesti myyntiin jossain vaiheessa?  ::)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottoririkko
Kirjoitti: apopse - 25.03.2018, 23:33:24
Natriumtäytteiset, luulen. Aikakautensa ratkaisu turboissa.
Tästä en ole ennen kuullutkaan. Mitä tuolla on oikein ajettu takaa ???

tulisiko mahdollisesti myyntiin jossain vaiheessa?  ::)
Mullahan ei tolle kannelle käyttöä enää ole, niin jos tuon haluat niin voin siitä luopua
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottoririkko
Kirjoitti: Justus - 25.03.2018, 23:49:04
Tästä en ole ennen kuullutkaan. Mitä tuolla on oikein ajettu takaa ???
http://www.autowiki.fi/index.php/Venttiili
Korkeasti viritetyissä ja kilpamoottoreissa käytetään usein onttoja pakoventtiileitä, jotka ovat täytetty natriumilla. Koska pakoventtiiliin kohdistuu suuri lämpörasitus, on sen lämmönjohtokyky eriyisen tärkeä ominaisuus. Venttiilin sisällä oleva natrium nesteytyy palolämmön vaikutuksesta, jolloin nestemäinen natrium alkaa kiertää venttiilin sisällä johtaen enemmän lämpö venttiilivarren kautta kanteen. Umpinainen venttiili puolestaan johtaa 75 % siihen kohdistuvasta lämmöstä venttiilin tiivistepinnan kautta istukkaan ja loput 25 % varren kautta, jolloin lämpökuorma ei ole natrium-täytteiseen venttiiliin verrattuna yhtä tasainen. 
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 13.04.2018, 20:17:22
Laatikon rallatukseen liittyen tiputtelin laatikon autosta. Ei muuta kuin loota alas ja auki

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180409_184246.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180409_204807.jpg/_full.jpg)

Yllättävän hyvä kuntoiseksi tämä paljastui, magneetissakaan ei ollu mitään metallipöpenöä ::)
mitään poikkeavaa kulumaa en löytänyt niin ei siinä auta kuin laittaa takaisin nippuun

Kasatessa meinasi hieman v*ttu päästä valloilleen kun koppaa takaisin kiinni laittaessa koitin saada sitä kuulaa sinne keppi telineen akselille takaisin ja eikö se tietenkin lentänyt sieltä allekirjoittaneen silmään ja sen kautta hukuksiin >:(
hetken etsiskelyn jälkeen kuula löytyi housun taskusta :2funny: :2funny: Ei IKINÄ ole vielä vastaanvanlaista hyvää tuuria käynyt (ainakaan tämän auton kans)
ja tämän jälkeen tajusin, että sen jousen takana on pultti ja kuulan ja jousen saa sitä kautta asennettua viimeiseksi :facepalm:


Toinen positiivinen asia oli kun tutkin laatikon kyljestä tarraa hieman tarkemmin, pienen putsauksen jälkeen kuluneesta tarrasta saattoi juuri erottaa teksin M90L2  *taavih->

Lohkon päätin nyt maalata vaikka tuossa nyt aika kelpo maali vielä olikin mutta kerta kun irti on niin maalataan nyt uusiks
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180407_191328+%281%29.jpg/_full.jpg)

Uuden ruutumaskin ruottista tilasin ja niissähän ei kenoviivaa ole. Vähä siitä tulis tyhmän näkönen ilman joten toisesta maskista merkki ja epoksilla kiinni ruudukkoon.
Tuli huomattavasti parempi S*
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180404_203903+%281%29.jpg/_full.jpg)

pitäähän laivalla fiini ruori olla joten ostin puuruorin 8)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180411_185658.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 28.05.2018, 21:40:50
jotain puuhattua

kannelle näytin hieman vinkua, kanavat siistin valuröpelöstä ja kanavien sisämutkista tein hieman loivemmat ja pyöreämmät ettei olis niin jyrkät kuin vakiona
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180430_153906.jpg/_full.jpg)

Tilaamani Männät ja kanget saapuivat viimeinkin, männät 0,50mm ylikoossa :)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180512_205918.jpg/_full.jpg)

näin ollen Lohko, kansi, kampura ja kanget ovat koneistamolla tällä hetkellä

Hammastangonkin vaihdoin kun merkkasi ihan hyvään tahtiin reviiriään, MUTTA eihän tietenkään kaikki voi mennä niinkuin strömsöös.
Ostin uudet raidetangon päät mitkä oli mk2 960 tarkoitettu (nuo pitkät), koska hammastankokin on mk2 peräisin ja siinä on lyhyemmät raidetangot kuin tuossa alkuperäisessä hammastangossa missä oli nuo lyhyemmät raidetangon päät, koska pidempi raidetanko.

Tässä on vaan sellainen ongelma, että nuo pidemmät raidetangon päät (180mm) on aika raakasti pitkät eli vaikka ne ruuvaa niin pitkälle kun saa niin pyörät harottaa ulospäin ihan reippaasti.
Sitten taas lyhyemmät (75mm) on liian lyhyet eli ei piisaa pituus saamaan pyöriä suoraan.

Pituudeltaan tuosta väliltä kun löytäisi päät niin helpoimmalla pääsisi, mutta ei tahdo olla sopivia.
Päikseen nuo raidetangot sais vaihdettua vanhasta uuteen, joten lyhyemmät päät olis sillo just soppelit. Melko lujassa vaan tahtoo olla, ei inahtanutkaan kun kokeilin irroittaa :-[

Onko tuohon jotain vippas konstia millä ne sais fiksusti irti :idiot2:
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180527_151940.jpg/_full.jpg)

Noh saapahan ainakin tällä viikolla moottorin osat koneistamolta :nälkä:
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: TVS - 28.05.2018, 22:29:53
Viitsitkö mittailla, onko nuissa kartiokulmat mitä noissa 740 ja 960 mk2 raidepäissä?
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: ImportTuning - 29.05.2018, 13:45:30
Sun täytyy vaihtaa sekä Sisä että ulkopäät en muista tarkalleen miten niitä piti venkslata kun laitettiin yhteen 940koriseen 960 olka-akselit mutta sen muistan että heittämällä ne ei mennyt...oliko jopa niin että sorvattiin sitä sisäpäätä lyhyemmäks ja tehtiin lisää kierrettä siihen jotta se olisi sopinut nimimerkki T.K. Auto on kyseessä joten kysäsepä siltä se muistaa varmasti.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: T.K - 29.05.2018, 16:43:21
Omaan 940 tehtiin se niin että käytettiin 850:n rt-ulkopäitä(sama kuin 960) ja 940:n sisäpäitä 960:n olka-akseliin. Sisäpäistä otettiin tosiaan pätkä pois ja kierrettä jatkettiin muistaakseni n.50mm. Jos teet sen noin, niin mitan saat sulla paikallaan olevasta 940 alkuperäisestä sisä-ja ulkopään kokonaismitasta.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 29.05.2018, 21:34:53
Viitsitkö mittailla, onko nuissa kartiokulmat mitä noissa 740 ja 960 mk2 raidepäissä?
noin 7 astetta

tänään hain osat koneistamolta, lohkosta vaan oli juuri maalaamani pinta rapsahtanut, joten uusiks pitää maalata. Perhana kun ei tajunnu tuotakaan etukäteen  :facepalm:

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180529_200051.jpg/_full.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/IMG_20180529_200017.jpg/_full.jpg)

on se tuore koneistusjälki vaan kaunista S*
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: Joni- - 29.05.2018, 22:36:46
Kannattaa öljynpaineanturi tarkistaa jos oli kiinni ku lohko kävi pesukonees, saattaa olla mykkä.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 30.05.2018, 06:27:39
Kiinnihän se oli, meinasin kyllä ottaa irti ennen kun vein koneistamoon, mutta ei ollu kaksnelosta lenkkiä käsillä >:(
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 17.06.2018, 22:06:23
edistymisiä

lohko on nyt maalattu toisen ja toivottavasti viimeisen kerran
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180531_213748.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180531_213748.jpg)

kansikin sai maalin pintaan
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180609_192057.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180609_192057.jpg)

ja venakoppa, väriksi valikoitui 441 laser blue 8)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180613_203520.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180613_203520.jpg)

kannen kasaus

tähän tuli nyt sitte tuplajouset, isompi jousi on vakiojousi ja sisällä on apujousi. Vakiojouset on uudet suoraan paketista ja pienemmät on käytetyt ja retainerit on noille jousille tehdyt, en tiedä kenen tekemät, käyvät kuitenkin vakionostajille.

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180616_161102.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180616_161102.jpg)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180616_154908.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180616_154908.jpg)

paketti valmiina, täytyy kyllä sanoa, että itse oon tyytyväinen tuohon kanteen, ainakin hieno siitä tuli S*
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180616_195206.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180616_195206.jpg)

alakerran kasausta jo vähän aloittelin, mäntiin pitää tehdä vielä männäntapille 3,5mm holkit, jotta kanget sais keskitettyä ja kanget on just sitä kapeampaa mallia niin ei kampuraltakaan keskitä. Kasaaminen olis melke enää niitä vaille ::)

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180610_162942.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180610_162942.jpg)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 26.06.2018, 16:35:04
Ruotsista tuli paketti, joka sisälsi loput tiivisteistä mitä tarvitaan, Kannentiivisteeksi otin elring 1,2mm ja ne männäntapin holkit tuli myös ja niistä heräsi kysymys

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180626_161626.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180626_161626.jpg)

koska nämä ovat alumiinia, niin onko se tähän tarkoitukseen liian pehmeää materiaalia :idiot2:
mielummin itse kyllä ehkä tuonne pronssiholkit laittaisin :-\
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: Joni- - 26.06.2018, 17:58:17
Alumiiniahan männätki on nii eikö holkitki mee sillon.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 26.06.2018, 18:20:59
Tottahan tuokin on, joskus oon vaan lukenu, että holkit kannattais tehdä pronssista
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: Kojontti - 28.06.2018, 13:16:13
Jotain on jo poskellaan silloin jos nuo holkit joutuu kantamaan niin suuria kuormia ettei alumiini kestä.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 08.07.2018, 00:50:18
jotain on taas tapahtunut ::)

männän tappeihin viilailin holkit sopiviksi
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180626_185126.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180626_185126.jpg)

ja alakertaa nippuun
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180627_215048.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180627_215048.jpg)

hattu päälle ja välikanteen liimat kuivumaan, oli muuten harvinaisen perseestä tiivistää tuo :P
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180701_212428.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180701_212428.jpg)

jakopää kasaan ja pakopuoli
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180704_151649.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180704_151649.jpg)

valmiina nostevaksi  8)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180705_173521.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180705_173521.jpg)

the eagle has landed
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180705_204305.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180705_204305.jpg)

rupeaa olemaan hyvällä mallilla, olis kyllä tehny mieli laittaa vaparimallin imusarja tuohon kun kerta sellainenkin on hyllyssä. On tuo turbo mallin oma vaan niin pirun ahdas :D
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180706_202859.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180706_202859.jpg)

ja tänään sai vääntää avaimesta ja hörähtihän se O:-)
https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+960/VID_20180707_164536.mp4

joo nostajat naputtaa, mutta kyllä ne siitä sitte hiljeni. Alkuun meinas tyhjäkäynti olla melko hörskyttelevää (samanlainen kuin olis oikeen jyrkät nokat konees)ja tärisevää. meinas aina sammua kun paino kytkimen pohjaan ja hieman kierroksetki leijaili välillä.

huomasin sitte kun ajoon auton kotia, että kone huonees käy helvetinmoinen puhina ja yks imusarjan letku sielä oli sitte revenny aiheuttaen imuvuodon :D
Pitää huomenna korjata jos vaikka vähä helpottais tyhjäkäyntiä
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo /ajossa
Kirjoitti: apopse - 15.07.2018, 21:44:54
viikon verran tullu nyt ajeltua uudella koneella vaihtelevalla menestyksellä :D

imusarjasta oli revennyt sellanen kumiadapteri joka oli imusarjan nipan ja kabiinista tulevan alipaineletkun välissä, tämä on nyt väliaikaisesti korjattu vulkanisoidulla teipillä.

hörsköttävän tyhjäkäynnin syynä oli, että jako oli hieman pielessä, imunokka oli liian aikaisella ja pakonokka liian myöhäisellä.
Jaon laitoin merkkeihin, mutta edelleen kävi vähän tärisevästi. Säädin pakonokkaa 2 astetta aikaisemmalle ja imua 3 astetta myöhäisemmälle niin rupes käymään tasaisemmin

vikakoodia pukkaa viallisesta kampiakselin asentoanturista ja sen vaihdoinkin muttei vaikuttanut asiaan :idiot2: ajossa välillä kun nostaa kaasulta ja painaa kytkimen pohjaan niin meinaa sammua (joskus sammuukin).

jos jotain positiivista pitää hakea niin kone ei ainakaan vuoda mitää nesteitä ::)

Laitoin ruutumaskin ja usa-vilkut paikalleen, huomattavasti koheni keulan ulkonäkö S* vielä pitäis finnittömät kilvet hankkia
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180715_205228.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180715_205228.jpg)

niin ja kesäpyörät kans :D Etuoviin laitoin tupakkimuovit paikoilleen (ostaisin myös takaovien tupakkimuovit)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180715_205158.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180715_205158.jpg)

pahasti tämä alkaa siltä näyttää, että pitää tällä lähteä kesämiittiin :)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: janne81 - 15.07.2018, 22:20:03
Mukava että tää on taas liikenteessä  :) Vähän kaipailen sitä R-spoileria luukun päälle, oli se niin hieno siinä vaikka osallaan aiheuttikin joittenkin mielestä nokkamukiefektiä  :2funny:
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 15.07.2018, 22:41:39
Jep, on tuo kontti vähä tylsän näkönen ilman sitä. Saatan sen spoikan tuohon vielä joskus istuttaa nokkamukeista huolimatta :D

Kontinluukusta puheenollen siitäkin maalit on alkanu rapsahtaan lisää, että pakkeli paistaa :P tekis vaan mieli ylimaalata tuo
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: P11S1 - 15.07.2018, 23:06:42
Hienoa että teknillisesti taas kunnossa! :) Siitä on aika tarkalleen vuosi aikaa kun kävin tällä samalla autolla lenkin ajamassa, hienosti kulki kyllä. Mitä ulkonäköön tulee niin sitä spoileria tuo kyllä kaipaa. Ja etupäästä oletkin jo tehnyt samallaisen mitä se oli vuosi takasin.  :D
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: Jore - 15.07.2018, 23:18:19
Jep, on tuo kontti vähä tylsän näkönen ilman sitä. Saatan sen spoikan tuohon vielä joskus istuttaa nokkamukeista huolimatta :D

Ehottomasti lippa. Nää ysit on ihan liian tylsiä ilman ;)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: apopse - 15.07.2018, 23:31:31
Siitä on aika tarkalleen vuosi aikaa kun kävin tällä samalla autolla lenkin ajamassa, hienosti kulki kyllä.

Kohtahan tämä on mulla jo vuoden ollukki jo ;) tosin vuoden aikana tämä on ollu enemmän paskana kuin ajokunnossa :D
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: Kisko - 18.07.2018, 19:58:45
Hienoa että on taas ajossa! Keulahan näyttää yhtä komialta kuin joskus ennen  ;)

(https://kisko.kuvat.fi/kuvat/960%20Turbo%201991/IMG_2189_zpsbo324ecf.jpg?img=full)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 31.07.2018, 21:52:55
hieman säädettyä

ennen kesämiittiä syyläristä korkkas paisarin letkun nippa poikki ja vedet siten pihalle.
motonetistä ostinkin sitten uuden "turbo ysin" syylärin, mutta hieman oli pieni :idiot2: kuvassa siis takanurkka on kohdakkain vanhan kanssa
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180721_131802.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180721_131802.jpg)

kuvassa vähä näkyykin tuota väliaikaista patenttia minkä tein eli vanha letku lähtö tulpaten ja viereen reikä ja siihen lvi-tarvikkeista jonkin näkönen nippa, että pystyis ajamaan tuolla. Yllättävän hyvin se piti.
Saksasta sitten tilasin uuden hellan syylärin ja tänään sai hakea ja tämä oli oikea :D pitää vain sähköflektin anturille tehdä kierre.

seuraava ongelma olikin, että ahdot ei pysy yhtään kurissa. Vaikka turboruuvia pyöritteli niin ei mitään vaikutusta. Lopuksi ruuvi sitten vielä meni jumiinkin :2funny: se pieni jousi meni säätöruuvin väliin, eikä sitä ehjänä enää pois saanu, joten päätin ostaa uuden ruuvin. Aito turbosmartti tällä kertaa.

Letkut kävin läpi ja niistä en vikaa löytänyt, pitää hukkiksen kello ottaa irti ja tarkastaa kun jaksaa *kahvia->

jarrulevyt ja palatkin vaihdoin ennen miittiin lähtöä
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180721_145054.jpg/_smaller.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180721_145054.jpg)

Ihme kyllä miittiin asti päästiin ja vielä takaisinkin, mutta ei aivan ongelmitta.

paluu matkalla M90 2. synkro päätti sitten hajota :uglystupid2: vaihderatas ei sentään hajonnut kun kakkosen saa välikaasulla jotenkin vielä päälle.

Lisäksi kytkinkin on alkanut taas ravistamaan luistattaes :idiot2: viimeksi oli vauhtis selvä, mutta nyt vielä hyvällä pottapyörälläkin konerempan jälkeen

Ettei menis liian helpoks niin käyttikseenkin syttyi moottorinvikavalo :2funny:

Seuraavaksi pitää laatikko tiputella alas. Kattelen jostain toisen M90 tuohon, kun suoraansanottuna ei kiinnosta ruveta korjailemaan tuota vanhaa ja jos sitä tänä kesänä vielä kerkeäis ajelemaankin. kytkin pitää tsekata samalla mikä sillä on hätänä. Vähä epäilen koneen takastefaakin
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo / moottorihommia
Kirjoitti: gearbox - 02.08.2018, 12:18:56
Hienoa että on taas ajossa! Keulahan näyttää yhtä komialta kuin joskus ennen  ;)

(https://kisko.kuvat.fi/kuvat/960%20Turbo%201991/IMG_2189_zpsbo324ecf.jpg?img=full)

Kukaan ei varmaan ole tätä sulle koskaan sanonut,mutta aivan helevetin hieno auto sulla ! Ja noi vanteet kruunaa kaiken... 10+



Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 02.08.2018, 21:31:08
Kiitoksia :)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 12.10.2018, 18:29:09
tapahtunutta

kesämiitin jälkeen ruvettiin kattelemaan parempia harrastustiloja ja sellainen löytyikin, joten ysi siirrettiin sinne laatikkoremonttia varten.

Elokuussa ostin toisen M90, johon on tehty kolmosen vahvistushitsaus. Ei sitte muutakuin laatikkoa vaihtamaan.

Vauhtipyörä kävi samalla koneistamolla, jossa kytkinlevy pinta sipaistiin tasaiseksi.
Asennus meni vähän vihkoon, kun alkuun laitoin huolimattomuuttani vauhtipyörän väärään asentoon :facepalm: :facepalm: nyt ainakin laatikon asennus menee rutiinilla.

Vuotavan syylärin vaihdoin myös uuteen ja kuuleria vähän sovittelin, yläkiinnikkeitä piti vähän muokata, mutta muuten oli bolt-on
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180920_192709.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180920_192709.jpg)

uusia lisämittareitakin tuli viriteltyä, AEM X-sarjan laajakaista, öljynpaine ja nestevaimennettu ahtomittari.
Öljynpaineen kellon laitoin jakoblokilla siihen perus öljynpainemittarin reikään, siitä nyt ei satu kuvaa olemaan.
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180924_203626.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180924_203626.jpg)

paikallaan, ahtomittarin olisin kyllä mielummin laittanut takalähtöisen, mutta mennään nyt tuolla :)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180929_170839.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20180929_170839.jpg)

takaovien tupakkimuovitkin sain haalittua, ei näytä enää niin tyhmältä kun pelkissä etuovissa oli vaan 8)
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181001_164709.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181001_164709.jpg)

Ja ilmastointi järjestelmään ruikattiin öljyä sekaan, joten nyt pelaa ilmastointikin S*

Vielä on hieman tekemistä esim. kytkin on ilmaamatta ja öljynpainemittari näyttää jostain syystä koko ajan maksimia :idiot2:
mutta kohta pääsee taas ajamaan :sundaydriver: leimallekkin pitäis pikkuhiljaa mennä
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: puppet - 13.10.2018, 07:56:42
Öp-mittarista maa- ja singaali johot ristissä?
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 28.10.2018, 21:37:04
Öljynpainemittari rupes pelaamaan kun käänsi öljynpainekellon johdot toisinpäin :D

Leimallakin tuli käytyä hakemas vuosi lisää ajoaikaa, ainut korjauskehotus tuli etuparkeista mitkä ei pala. Johdotuksessa on jotain vikaa.

omana omistusaikana on aina ollut ominaisuutena, että jarruttaessa jarrupoljin painuu lähes puoleen väliin liikerataa ennen kuin yhtään mitään tapahtuu, kunnolla painaessa painui lattiaan asti, ilmeisesti vanha jarrupääsylinteri kusee nestettä piirien välillä. Joten tuli ostettua uusi jarrupääsylinteri.

Asennettuna, jarrunesteetkin kaipas vaihtoa, joten samallahan nekin vaihtu
Jarrutuntuma parani kyllä satakertaisesti paremmaksi, ei voi olla kuin tyytyväinen :)

(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181026_123145.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181026_123145.jpg)



En montaa kilometriä päässyt tuon remontin jälkeen kun lämppärin hana sano sopimuksen irti ja nesteet pitkin kylää :2funny:
Onneksi en kauemmas kerinny, sopiva putken pätkä tilalle, nesteet sisään ja matka jatkui
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181026_215533.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181026_215533.jpg)


säädettävän bensapaineensäätimenkin laitoin, asennusta pitää vähä parannella, mutta hyvin pelaa
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181028_181718.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181028_181718.jpg)

ennen talvipyöriä pyöräytin vielä polarikset alle S*
(https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181014_183403.jpg/_medium.jpg) (https://aaposeppi.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960/IMG_20181014_183403.jpg)
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: Juho_ - 28.10.2018, 22:10:39
On komean näköinen ysi.
Kannattaa asentaa tuo bensapaineensäädin joustavasti kuitenkin.

Käsittääkseni ei oikein tykkää värinöistä.
Itellä on kyllä oma yksilö (autotunelta ostettu halppis) toiminut kiitettävästi E85:lla, ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: 960 16V turbo Italo
Kirjoitti: apopse - 28.10.2018, 23:03:08
Joo suunnittelin säätimen siirtämistä koriin iskaritornin kylkeen, olisi vähemmän tiellä kuin tuossa ja paineen lukeminen olis helpompaa.

Tämä on ostettu ahtoja.comilta, samoja säätimiä nämä kaikki halppikset taitaa olla :D