Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 14.08.2018, 01:05:49

Otsikko: 265 GL -78 D24(T), myyty
Kirjoitti: Lankku - 14.08.2018, 01:05:49
Englantilaisen ollessa telakalla "piti" saada viikonlopuksi(ja alkuviikon illoiksi) ajankäytölle ja motivaatiolle kohde. Aina tutun pihassa käydessä ja ohi ajellessa tuli mietittyä pitäisikö tarjota jotain, mutta aiemmin ei ollut olevinaan sopivaa väliä. Jo keväällä kävin vähän kurkkimassa alle sen mitä erotti ja vaikutti kohtuulliselta. Alunperin B27A, muutettu 2+3 pakuksi D24 +M46 yhdistelmällä. Vaalea nahkasisusta ja edessä sähkölasit. Maalipinta ei ollut häävi tutulle tullessaankaan ja seisontahan on tehnyt vain hyvää.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/22.jpg?img=medium)

Edellinen katsastus 11 vuotta sitten, seissyt katoksessa ensin noin neljä ja noilla sijoillaan noin kuusi vuotta. Tullut kunnon "patina" :D Eikä se juuri pesemällä paranisikaan. Torstaina sovittiin kaupat ja perjantaina töiden jälkeen vetästiin nosturille. Tuttu on ruostesuojannut aika huolellisesti aikanaan ja sen takia on säilynyt hyvin, eikä tuulilasin välistäkään ole mennyt juuri lainkaan vettä vaikka se on osittain irti.

Perjantai-illan jälkeen on päässyt tapahtumaan kaikenlaista pientä ja vähän pienempää. Hyllyssä ollut sen verran kivasti tavaraa, ettei ole tarvinut vielä ostaa kuin jarrunestettä ja valorele tätä operaatiota varten.
- Käytin koneen pois paikaltaan ja se päivittyi D24T:tä vastaavaksi, siinä samalla pesin konehuoneen pikaisesti ja voitelin painelaakerin. Pakoputkisto tuli yhdistelemällä vanhoja osia toisiinsa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/Laitot%202018/17.jpg?img=medium)

- Hitsailin ruosteet pois syylärinaluspalkista, etulattioista, varapyöräkotelosta ja pienen paikan takapenkin aluskotelosta.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/Laitot%202018/13.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/Laitot%202018/16.jpg?img=medium)

- Putsasin lehdet ja muun ryönän ilmanottoaukosta, helmojen etupäistä ja lämppärinkotelosta. Imuri, pieni ruuvari ja paineilma riitti. Sisustaankin kevyt putsaus samalla ja lasien puhdistus.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/23.jpg?img=medium)

- Jarrunesteenvaihdon yhteydessä etujarrut lähti toimimaan kevyellä jumpalla ja laitoin niihin paremmat palat. Taakse vaihdoin englantilaisen vanhat satulat ja tuoreemmat palat.
- Sähkötöistä selvisi yhdellä parkkipolttimolla, lämppärin/äänimerkin sulakkeella ja kannan putsauksella sekä valoreleen asennuksella kun se puuttui.
- Uusin alapallot ja etutukivarsien takaheloiksi tuli nurkista käytetyt uretaanit.
- Ajelin hallin ympäri rinkiä jarruja testaillen ja jotta sai koneeseen lämmöt.
- Laitoin Geminit alle.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/24.jpg?img=medium)

Loput kuvat tuolla: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265+-78+D24/

Optimistina varasin katsastuksen jo perjantaina keskiviikolle, parempi ois olla kunnossa siiheksi. Kovin suuria juttuja ei pitäisi enää tosin olla tuulilasin kiinnityksen lisäksi.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Volvomies89 - 14.08.2018, 02:21:00
No nyt on komea patina, nuo geminit on vaan liian puhtaat tähän. Aloituskuvan vanteet takaisin  ELK
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Maxxxed - 14.08.2018, 07:48:02
Komppaan edellistä, tollasta patinaa ei joka päivä näekään  8)

Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Slowman - 14.08.2018, 11:41:16
Jahas jahas, taas mennään ja näemmä sillä tyypillisellä vauhdilla edeten O0 :D
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: hessu80 - 14.08.2018, 12:54:14
Tässä menopelissä on kyllä asennetta. Nostan hattua, jos tuon saa omin neuvoin kulkemaan konttorille asti ja vielä leimalle. Pestä tätä ei missään nimessä kannata, ne kiillotettavat pirssit on ihan toisessa showroomissa.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Kalamies - 14.08.2018, 13:14:03
Ihan törkeen hieno! Kyllä kannatti pelastaa S*

Laitoit sitten EGR:nkin.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 14.08.2018, 14:24:50
No nyt on komea patina, nuo geminit on vaan liian puhtaat tähän. Aloituskuvan vanteet takaisin  ELK
Tarviihan siinä jotain siistiäkin olla, jottei näytä ihan puun alta otetulta ::) Jos vanteet ois olleet 15" niin ois voinut harkitakin, mutta 14" alikokoisilla renkailla ei houkuttele senkään vertaa.

Tässä menopelissä on kyllä asennetta. Nostan hattua, jos tuon saa omin neuvoin kulkemaan konttorille asti ja vielä leimalle.
Miksei kulkis, on sitä ajettu pidempiäkin matkoja ns. puskista vedetyillä laitteilla. Toki niitä ei ollu rassattu yhtä paljoa ennen liikkeellelähtöä :D Tankkianturin putkilähtöjen kunto on katsottava ja korjattava tarvittaessa.

Ihan törkeen hieno! Kyllä kannatti pelastaa S*

Laitoit sitten EGR:nkin.
EGR-venttiili jäi paikalleen kun ei ole viitsinyt vielä käyttää ylimääräisiin juttuihin liikaa aikaa. TDIC ois ollu ihan kiva, mutta tällä aikataululla jäi tekemättä ja taitaa se kulkea noinkin.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.08.2018, 16:43:39
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/24.jpg?img=medium)
Siinä se on, suomen ylivoimaisesti komein volvo!

Ei voi tehdä yhtään mitään muuta, kuin hattu päästä. Toi ON hieno ja arvostettavaa tekemistä jälleen! *taputuksia*
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Juhizz - 14.08.2018, 18:11:29
Heh heh  :D Nyt on aitoa patinaa havaittavissa. Joo ei kun juuri noin että siistit pyörät alla ja muuten ok mutta koripelleissä patina paikallaan.

Valot on aina sellainen kohde että ne pitää olla kunnossa niin on katsurilla parempi mieli.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 15.08.2018, 01:03:57
 -H-

Töiden jälkeen meni taas pari tuntia. Kiinnitin akun ja pohjamuovin, vedin liimamassan tuulilasin ympärille, putsasin sisustaa, tyhjensin kontista ylimääräiset tavarat pois, poistin vaihteensiirrosta ylimääräisiä välyksiä, jne.

Oikea etupyöränlaakeri ääntää. Työnsin reilusti rasvaa sisään ja hiljentyi vähän mutta uusittavahan se on. Oli aikaa jopa tuhlattavaksi ja laitoin uudemman 240 etuspoilerin kiinni. Ei näytä keula enää niin maasturimaiselta.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 15.08.2018, 11:17:48
Katsastus suoritettu aamulla ilman korjauskehoituksia ja pääsee ajelemaan. "Johan" siihen ehti noin 50km tulemaan.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Elek - 15.08.2018, 11:31:37
Tää onkyl unelma  S*, pistä viestii ku haluut myyä pois
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Eezka-H - 15.08.2018, 21:16:52
Ai witsi, nyt on komee  8) Toivottavasti koppa pysyy tollasena. Yhden tutun sanoja lainatakseni "ruostetta pystyy kuka vaan tekemään helposti, mutta sammal pitää kasvattaa"  :D
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: NBM - 15.08.2018, 21:59:33
Kuin kaksi marjaa  ;D

(https://thumb.ibb.co/kQkc1U/IMG_20180815_175552.jpg) (https://ibb.co/kQkc1U)

Ihme motivaatiopuuskia, "menin ja tempasin puskasta, nyt se on leimattuna radalla"  P>
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 15.08.2018, 22:13:38
Ei kait tuota tarvii pestä kuin sen minkä sade huuhtelee. Pitää vaan lasit, valot ja vanteet puhtaana. Ruostekohtia joutuu käsittelemään etteivät mene puhki.

NBM, niihän ne on. Tainneet olla samojen puiden alla? ;D

Jäipä sanomatta, että illalla sutaisin tutulle jämäväreistä sekoitettua metallinhohtosinistä paikkakohtiin ja osuipa väri yllättävän lähelle. Kuvaaminen tietysti unohtui, muttei paista punaista enää takakyljessäkään. Kardaaninristikotkin rasvasin. Tänään töiden jälkeen vaihdoin oikean etupyöränlaakerin ja etusatuloihin uudet nipat. Vanhat olikin jo suht rapsakat ::)

Piti ottaa kuva kauniimmalta kulmalta(toisella puolella on paljon vähemmän sammalta :() ihan ulkotiloissa kun sattui maisemakin kohilleen ???
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/25.jpg?img=medium)

Kohennuslistaa oon keräillyt pikkuhiljaa ja kärkipäässä on äänieristyksen parantaminen, takaovien tiivisteiden vaihto ja paksummat vakaajat. Oviin voisi myös päivittää suhinatiivisteet. Lattioiden vanhat äänieristematot olivat ohuemmat kuin uudemmissa ja aivan paperia, uudemmat tilalle ja jos niiden kaveriksi vielä jotain. Etuvakaaja on 19mm ja taka 16mm. Taakse on laittaa tilalle 19 ja eteen tarvinnee kokeilla uudemman 960 vakaajaa jos sen saa kulkemaan öljynsuodattimen ohi. Jos vaikka TDI:n suodatin mahtuisi, niin ei jää kuin linnunluiden sovittaminen.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 16.08.2018, 23:06:22
Laitoin "uudet" äänieristeet etulattioihin, takapenkin alle kaksi levyä STP Silveriä, vaihdoin takaovien tiivisteet, paksummat vakaajat sekä perään pinjoniakselin stefan ja uudet öljyt.

Stefa vuoti koko ajan vaan enemmän ja tänään jo aika rankasti. Melutaso on nyt kohtuu asiallinen ja vakaajat auttoivat oletetusti. Uudemman 960 23mm etuvakaajaa varten ei tarvinnut säätää kuin linnunluiden kanssa. Ohittaa öljynsuodattimen juuri sopivalla ilmaraolla.

Tuossa näkyy myös takapenkin istuinosan rakenne. Ei ole tehdessä pahemmin luistettu sallitusta pehmusteen paksuudesta:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/Laitot%202018/19.jpg?img=medium)
Toki istuinosaa varten on tehty irrallinen pehmuste, jossa on alkuperäisen istuinosan päälinen :P
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 19.08.2018, 22:04:15
Vasen etusatula jäi välillä laahaamaan ikävästi ja perjantaina töiden jälkeen vaihdoin kumit kolmeen mäntään(enempää ei ollut, eikä onneksi tarvinnut). Siitä heti pitikin polkaista länsirannikon suuntaan ja tänään takaisin. Ei tullut kuin noin 815km sillä reissulla ja nyt taitaa ollakin jo 1000km rikki :D

Matkalla piti varoa, ettei lika tartu kovin pahasti jonkun paskaisista kalsareista.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/26.jpg?img=medium)

Ja käydä laiturin reunalla tarjoamassa hetkellisesti merellistä ilmaa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/28.jpg?img=medium)

Taipuilee yllättävän nöyrästi pienemmällä mutkaisella asvalttitiellä. Lukollinen tankinkorkki heitti oikein tiukoissa vasureissa ainetta pihalle. Vuosia sitten tuli kerättyä talteen lukoton vanhanmallin korkki ja vaihdoin sen. Ehkä pysyis kylki kuivana kun tuosta puuttuu roiskeet keräävä kumikaukalo. Vanteet tuli pestyä heti reissun jälkeen.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Elek - 20.08.2018, 07:00:28
Tähän istuis kivasti tdi sitten ku alkaa d24sen vääntö loppumaan  ::)

Onkos noi orkkis lisävalot vai jotku ajanmukaset "tarvikkeet"?
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 20.08.2018, 18:19:05
Ei ole TDI:tä tulossa, ellei sitten joku muu vaihda. Ennemmin takaisin bensaksi jos johonkin vaihtaa.

Jotkut tarvike H4 sumu/kaukovalot ne on. En ole merkkiäkään katsonut, mutta pitkät näyttää hyvin.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Kalamies - 20.08.2018, 18:25:37
Jos ei olis noin hyvät paperit, niin tämähän suorastaan huutais ahdettua kutosta  V:>
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 20.08.2018, 18:52:44
Johan tässä on ahdettu kutonen :idiot2:
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Kalamies - 20.08.2018, 23:13:01
Johan tässä on ahdettu kutonen :idiot2:
Ei sun mittapuulla   ;D

Mutta jotain "B6284T" -ratkaisua tosiaan tarkoitin
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 21.08.2018, 20:07:14
Johan tätä on rakenneltu tähän väliin ihan tarpeeksi joten ruksutellaan nyt toistaiseksi. Englantilaisenkin kasaamista joutuu venyttämään kun yksi rahareikä on tulossa kuunvaihteessa. Ellei sitten F350 mene vahingossa kaupaksi kun V90:kin seisoo töissä edelleen ::)

Koppa on vasemmalle kallellaan ja jostain syystä vasemman puolen jouset vaikuttaa kuoleentuneen enemmän ??? Aluksi epäilin, että onko etujousien ylälautaset menneet ristiin jossain vaiheessa, mutta tilanne on täysin sama edessä ja takana. Korjasin tilannetta laittamalla eteen tolpan ja korin väliin tavaraa sekä takajousen alle ohuen lätyn. Vasemmalla camber oli positiivisella aika reilusti ja säätämään joutui, vaikka korin asento kohentuikin.

Ohjaustehostimen kytkin toimintaan. Ei ennen reissua viitsinyt laittaa jos laskee öljyt suoraan pihalle. Uusi hihna paikalleen ja öljyt sisään. Hyvin toimii eikä vielä näy vuotoa.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: sekokupu - 21.08.2018, 21:31:36
Hitto kukas tuommoset paskaiset kalsarit tuonne on työnnelly parkkiin, luulin että siihen on vielä W-nokan asennus kesken :o
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Jule - 21.08.2018, 21:55:31
Koppa on vasemmalle kallellaan ja jostain syystä vasemman puolen jouset vaikuttaa kuoleentuneen enemmän ??? Aluksi epäilin, että onko etujousien ylälautaset menneet ristiin jossain vaiheessa, mutta tilanne on täysin sama edessä ja takana. Korjasin tilannetta laittamalla eteen tolpan ja korin väliin tavaraa sekä takajousen alle ohuen lätyn. Vasemmalla camber oli positiivisella aika reilusti ja säätämään joutui, vaikka korin asento kohentuikin.
.

Siellä on ollut iso kuski.

Jos siellä olis mennyt joskus jousi poikki ja vaihdettu vaan toiselle puolelle uusi. Voi olla vaihdon jälkeen ihan hyvä, mutta ajan kanssa toinen puoli painuu nopeammin.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 23.08.2018, 12:55:55
Ei ainakaan kuskinpenkin kunnon perusteella tai sitten se on vaihdettu joskus. Mittarissa on kuitenkin 504tkm ja penkki on varsinkin siihen nähden oikein hyvässä ryhdissä.

Noinkohan ois vaihdettu jousia pelkästään toiselle puolelle, mutta kaikkea mahtuu vuosien varrelle.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 23.08.2018, 14:29:54
Eikös noista takavetojen "nojaamisesta" ole ennenkin tällä foorumilla pulistu?

Oma arpa sanoo panhard, että se jotenkin ajan saatossa kuoleentuisi puslistaan ja alkaisi vänkäämään.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 23.08.2018, 14:42:15
Se on koskenut lähinnä 700/900-sarjalaisia. Itselle ei ole tullut vielä vastaan 200:sta joka ois ollut kenollaan ilman ns. selvää syytä, kuten katkennutta jousta. Silloinkin yksi nurkka on alempana, eikä koko kylki saman verran. Jos selvyyden haluais, niin ois purettava jouset pois ja mitattava vapaapituudet sekä tarkistettava onko yläjousilautaset edessä oikeilla puolilla.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Jule - 23.08.2018, 20:18:36
Väitän että 200-sarjaisessa ei hyväkuntoinen kuskinpenkki ole tehtaalta lähteneessä kuosissa. Itse kangas voi tuon kestää, mutta vaahtomuovi ainakin haurastuu niin paljon ettei sitä kukaan hyväkuntoiseksi voi enää sanoa. Lisäksi se selkänojan runko pyrkii ajankanssa nitkahtamaan, tai ainakin taipuu.

Tuo isokuski oli kyllä lähinnä vitsi, loppujenlopuksi ajallisestihan siellä autossa on joku kyydissä kuitenkin hyvin harvoin.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 23.08.2018, 20:22:19
Pitkä seisominen ns. "kenallaan" tai esim. sivuttain mäessä voisi myös kuolettaa jouset hiukan erilleen...?
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 25.08.2018, 18:04:21
Siloin luulisi oikean puolen olevan painuneempi, koska oli siihen suuntaan kallellaan seisoessaan :P

Tuli käytyä nappaamassa kuva cc57:n PV:n kanssa. Ei ole ihan yhtä paljoa patinaa, mutta samantyylisessä kuosissa ja sekin on katsastettu pari viikkoa sitten pitkän seisonnan jälkeen :D

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/29.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/265%20-78%20D24/30.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: janne81 - 25.08.2018, 21:12:52
Siinähän on kunnon kalenterikuva kerhon kalenteriin toi edestä otettu  ;)
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 26.08.2018, 16:56:47
No jos tän kerran kun kerran sanoit.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Wompatti - 26.08.2018, 18:30:48
Tuo Eskon pv on kyllä aika ”paha”, ahvenistolta kun tultiin niin pääsin oikein hetkeksi tähän kuskin paikalle fiilistelemään.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 26.08.2018, 21:25:27
Niinhän se on.

Tulipa kokeiltua matkamittarin virhettä maantielenkin perusteella ja näyttäisi Google mapsin perusteella lukema olevan noin 4% alakanttiin. Nopeusmittarikin näyttää liian vähän, lienee vaijerin ratas laatikossa väärä. Ns. korjatun ajomatkan perusteella kulutus oli 7,4l/100km.
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 27.09.2018, 18:33:01
Töiden jälkeen vaihdoin laatikkoöljyt kun en niitä ollut vielä vaihtanut. Laatikko toimi hyvin niin ei ollut kovin kiireellinen asia. Sunnuntaina hävisi ylivaihde vaikka rele naksui ja valo syttyi. Oli solenoidin maajohto katkennut liittimen vierestä.

Muuten ei ole juuri mitään tarvinnut tehdäkään kuin tankata. 1,5 kuukauteen tullut vain 3000km V:>
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 01.10.2018, 22:48:27
Sepäs lähti äkkiä. Eilen illalla laitoin myyntiin, jo aamupäivällä tuli soitto ja pari tuntia sitten lähti pihasta. Hyvä että ehti tutulle takaisin menevät lisävalot ottamaan pois ja vaihtamaan pellit alle. "Korvike" on jo tiedusteltu samasta pihasta josta tämäkin tuli, siitä sitten kun asiat etenee :D
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.10.2018, 23:14:22
Eli se oli tämä seppälän prisman parkissa tossa tunti sitten. :D
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Lankku - 01.10.2018, 23:23:51
Todennäköisesti, sinnepäin se lähti. Muuttui ulkonäkö aika rankasti mustilla 15" pelleillä :P
Otsikko: Vs: 265 GL -78 D24(T)
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.10.2018, 23:34:11
Todennäköisesti, sinnepäin se lähti. Muuttui ulkonäkö aika rankasti mustilla 15" pelleillä :P
Jep. Pimeässä ei meinannut sammaleet näkyä ja yksi nuoripari piti minua varmaan kyylänä kun tuijotin heidän suuntaan (auto oli heidän takana) piiiitkäään. :D