Tuo on vähän samanlainen kysymys kuin että mikä automerkki tai öljymerkki on paras? Kaikki merkit toimivat ja kestävät aikansa.
Itse en kajoaisi alkuperäiseen ennen kuin on murheita esim. Webasto ei halua pysyä päällä.
Totta ja auton elektroniikan määrä vaikuttaa. Vaimolla on 2004 vuosimallin Corolla ja siihen vaihdoin alkuperäisakun tilalle uuden noin 11 vuoden kuluttua. Akku ei vieläkään osoittanut hyytymisen merkkejä, mutta minulta meni hermot. En kestänyt enää odottaa.
Hain uuden akun oikein merkkiliikkeestä ja kysyin, että kestäähän tämä saman verran kun on Tojotan alkuperäisakku? "Kyllä, ei kestä", sanoi varaosamyyjä.
AGM akusta sen verran eli esim. VAG-kulkineet latailee akkua tarpeen mukaan eli laturi ei puske koko ajan sähköä akkuun. Akun varaus voi pudota aika alas ja jokaisessa jarrutuksessa laturi lataa. Vähän kuin KERS. Siksi näissä uusissa taitaa olla AGM akku, kun sitä ei enää ladata "vanhaan" tyyliin. Tuo lisälämmitin on sitten se toinen syy AGM-akkuun ja muutenkin uuden auton elektroniikka.