Homma lähti siitä kun käyttöautoksi tuli pitkästä aikaa 740 volvo. Volvojahan mulla on ollut 2000-luvun alusta. Omistuksessa on ollut -70 amazon, 145,242 (johon rakensin kaasariturbon), 740 sedan 2.3 K-jet koneella ja D-nokalla (ihan pirteä) sekä pari 850:ppiä joille juotin viinaa (10-venasen re85 muutos ei vaadi kuin isommat suuttimet ja uuden bensapumpun). Välissä on ollut pari foordia ja bemaria mutta kun viime kevään käyttispommi mitsu sytty liikennevaloissa tuleen, oli uuden auton hankinta hyvinkin nopea tapahtuma: nettiauto auki ja selaamaan mitä lähikunnista löytyy. No löytyi 740 farkku kohtuuhintaan. Tietä oli jo kulutettu jo yli 400tkm mutta sehän ei tällaiselle autolle ole mikään lukema. Ajelin onnellisena viime keväästä tähän syksyy koska leimaa oli, eikä muita murheita ollut. Mitä nyt tyhjäkäynti tuntui raskaalta, mutta ajattelin sen olevan syttytulppien tai jonkun muun moottorin kulutusosan syy. Syttytulpat vaihtuikin kesällä, mutta raskas tyhjäkäynti jatkui. En murehtinut asiasta sen enempää kun ajossa toimi eikä polttoaineen kulutuskaan ollut hirvittävä eli alle kymmenen litraa sadalle.
Nyt kun käytin leimasedän tarkastettavana löytyi väljä alapallo, vasen takaiskari vuoti eikä käsijarrukaan pitänyt tarpeeksi. Mutta kun päästöissä arvot oli muuten hyvät (tk:CO%=0,05,CO2=12,4,HCppm=30,O2=3,6(korkealla, myönnän)kk:CO%=0,09,CO2=14,1,HCppm=31,O2=1,2) paitsi sitten se mittarin mittaama lambda-arvo=1,06 niin alkoi vähän nykiä. No arvelin että mittailemalla ja tutkimalla selviää mikä siellä on vikana. Vielä erikseen on mainittava että pakoputki katista taaksepäin tuli kaikki uutta ennen katsastusta ja joka liitos tuli tarkastettua moneen kertaan sekä tahnaa väliin että riittää.
Mittasin lambda-anturin jännitettä oskilloskoopilla ja hyvin heilui noin nollan ja puolen voltin väliä melkein siniaaltoa muistuttaen (kuten kuuluu?). Sitten mittasin imm:n jännitteen joka taisi olla 2.5v tyhjäkäynnillä. No siitä imuvuotoja etsimään. Sellainen löytyikin hiilisäiliön ja imusarjan välisestä letkusta. Korjasin vuodon ja ajattelin vian olleen siinä. No tänään kävin tutun korjaamon pakokaasutesterissä, eikä muutosta. Edeleen se lambda-arvo liian suuri eli kone käy "laihalla". Siitä suivaantuneena otin kotona lh-jetin ja suolistin sen koska minulla on hyllyssä jo kertyneenä jonkun verran ohjelmoitavia moottorinohjauksia ja niiden osia. Olin aiemmin kasannut ns. Speeduino-ohjaimen ihan vaan koemielessä että pääsen tutkimaan laitetta. Sen oli aiemmin tarkoitus olla koekaniini aiemmassa ajoautossa, BMW e39 520:ssä, mutta bemari kerkesi mennä paaliin ennen kokeiluja. No nyt kun tilaisuus vaati, tinasin sen Volvon Jetronicin tilalle. Homma vaati myös EZK-purkin suolistamisen, mutta EZK:n sisälle ei tarvita kuin muutama hyppyjohto että Volvo alkaa pelaamaan Plug and play-tyylisesti Speeduinon kanssa.
Tässä alkusepustus ja lisää tarinaa kun jaksan. Tarkoitus on säätää auto tässä lähipäivinä laajakaistalla tieliikennekelpoiseksi ja päästellä ensi talvi Speeduinolla mutkaista tietä harmaaseen taivaanrantaan.