Kulkukoira  Proturbo

1800 ES '73

  • 227 Vastauksia
  • 83158 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #210 : 09.07.2014, 15:12:34 »
Huisin mukavaa seurattavaa :) Yritä nyt vaan kehitellä jostain harrastusaikaa, niin saadaan päivityksiä tiiviiseen tahtiin.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #211 : 09.07.2014, 21:47:22 »
Huisin mukavaa seurattavaa :) Yritä nyt vaan kehitellä jostain harrastusaikaa, niin saadaan päivityksiä tiiviiseen tahtiin.

No nyt helpottaa ajan etsiminen, työprojekti alkaa toisella paikkakunnalla ens viikolla ja siellä menee arviolta seuraavan kolmen kuukauden viikot. Pitää ottaa pikkuosia mukaan ja kunnostella hotellikuoleman estämiseksi ja toi koppa lähtee näillä arvioilla ens viikolla yhdelle tutulle, joka tekee noi pellit loppuun, mitä en itse ehdi ja tekee pohjatyöt maalia varten. Itse voin sen jälkeen keskittyä tekniikan kunnostamiseen  :)
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #212 : 22.09.2014, 21:33:07 »
Tähänkin hiukan päivitystä:

Kori käytettiin paikallisella ruostesuojaamolla jossa yritettiin poistaa massat pohjasta. Liuottimet ja 300bar/90 astetta ei riittänyt, loput on sellaista kivettynyttä tavaraa. Tällä hetkellä auto on vieläkin tallissa ja teen sitä aina kun ehdin, eli todella hitaasti. Hitsattavaa on jäljellä enää kuskin helma ja lampun kehys noin suurinpiirtein. Pohjamassan poistoon pitää nyt etsiä korkeapaine vesipesu, se lienee paras vaihtoehto.

Pikkuosia oon kannellut tänne reissuun mukaan ja niitä putsaillu iltaisin. Kromit kiiltää kivasti ja odottelee aikaa kun ne pääsee asentamaan.

Peltihommia pääsin tekemään tuossa viikonloppuna ja pari palaa sain kiinni asti



Takaluukun reunaan sain oikein pihaan toimitettuna korjauspalan, kiitos Siipiveikolle. Ja toi vielä mustapassivointiaineet, mitkä olivät jääneet hänen projektista yli. Niitä tuli kokeiltua pultteihin.

Pesu

Putsaus

Kemiaa

Lopputulos
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #213 : 22.09.2014, 22:41:19 »
Massan poistossa ei tunnu oikein olevan oikotietä onneen, vähän kaikkea tuli oman amazonin kanssa kokeiltua ja siihen lopputulokseen tulin, että ensin enimmät kaasutoholla ja lastalla pois ja sen jälkeen loput rälläkän hiomalaikalla/bensarätillä.
940 classic
Amazon -68

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #214 : 23.09.2014, 07:56:47 »
Massan poistossa ei tunnu oikein olevan oikotietä onneen, vähän kaikkea tuli oman amazonin kanssa kokeiltua ja siihen lopputulokseen tulin, että ensin enimmät kaasutoholla ja lastalla pois ja sen jälkeen loput rälläkän hiomalaikalla/bensarätillä.

Toholla ja lastalla kokeilin vähän, siinä olis ehkä viikon työt kun tekis 12h päiviä. Somalilaikka kuumentaa massaa sen verran että siitä tulee purkkaa eikä lähde mihinkään. Bensarättiä en oo vielä kokeillut, mutta tuo määrä on kyllä sen verran iso että taidan vaan suosiolla etsiä jonkun jolla olisi semmoinen 800-1000bar painepesuri. Itsehän sen pesunkin voisi tehdä, mutta pitäis vaan joku teline rakentaa missä tuo pysyisi. Tehdään nyt noi hitsaukset ensin pois, niin sitten voi pesun jälkeen suoraan viedä maalarille.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #215 : 08.10.2014, 08:52:27 »
Pikkukilkkeitä päässyt taas hiplailemaan ja aika paljon löytyy kikkailtavaa niissäkin. Eilen sain putkisokan irti takaluukun saranasta, kolme poranterää katkesi siinäkin hommassa ja yksi teränpala jäi vielä toiseen puolikkaaseen jumiin. Saranan akseli(teräs) on tehnyt itselleen vähän väljemmän kulkuaukon molempiin sarananpuolikkaisiin ja nyt mietityttää miten tuon korjaisi. Osat ovat jotain valua, sinkkiä tms ja kromattu. Meinasin jos tuossa toimisi ihan vaan reiän putsaus isommaksi ja täyttö kemiallisella metallilla ja sitten poraa uudet reiät akselille. Mutta toimisiko tuossa ihan tavallinen plastic paddingin kemiallinen metalli vai pitäisikö metsästää jotain teollisuuskamaa kuten belzona?

Hitsaamalla täytön voinee unohtaa suosiolla, sillä materiaali on täysin kysymysmerkki ja kromi ei varmaan tykkää.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3444
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #216 : 08.10.2014, 09:23:15 »
isompi reikä vaan ja siihen sopiva tappi jos on vaan tarpeeksi materiaalia ympärillä..
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #217 : 08.10.2014, 09:32:23 »
isompi reikä vaan ja siihen sopiva tappi jos on vaan tarpeeksi materiaalia ympärillä..

No teoriassa toikin voisi toimia, mutta kun tuossa tapissa on urat päissä ja tappi lukittuu putkisokalla joka lyödään siihen uran kohtaan valetun osan toisen reiän kautta. alkuperäinen on kestänyt sen 500tkm ja 40 vuotta, jotenkin kuvittelen ettei tuolla enää ihan noin paljoa ajeta tulevaisuudessa, eikä luukkuakaan varmaan auota ihan noin usein. Mieluusti käyttäisin alkuperäistä tappia ja vaan korjaisin sen ympäristön, mutta kuinka hyvin tuollainen kemiallinen metalli kestää? Toki jos joku belzona kestää hydraulisylintereiden korvakkeissa niin se varmaan kestäisi ihan hyvin tuossakin, mutta kaapissa olisi valmiina plastic paddingia ja sillä sitä kyselin, että kokeilenko sen kanssa vai hommaanko ihan kunnon tökötit suoraan?

Edit: vähän googlailin ja tulin lopputulokseen, että kokeilen tuolla kemisk metallilla tuon korjata, saahan sen sitten 15 vuoden päästä porata pois ja holkittaa jos siltä alkaa vaikuttamaan. Otan siis ensi viikoksi mukaan ja fiksaan nuo. Nyt pitää keksiä joku konsti millä saisi nuo kaksi putkisokkaa ja tuon yhden missä on katkennut poranterä sisällä, pois tuolta saranasta...
« Viimeksi muokattu: 08.10.2014, 09:54:15 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6584
  • 1% Hybridi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #218 : 08.10.2014, 21:18:07 »
"uusia" parempikuntoisia saranoitako ei löydy mistään ?

Jos nuo nykyiset saranat veisi jollekkin koneistamolle puuhasteltavaksi, pääsis helpommalla  ::)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #219 : 08.10.2014, 23:14:26 »
Ammiksessakin on päteviä kavereita. :hello:

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #220 : 09.10.2014, 08:12:55 »
"uusia" parempikuntoisia saranoitako ei löydy mistään ?

Jos nuo nykyiset saranat veisi jollekkin koneistamolle puuhasteltavaksi, pääsis helpommalla  ::)

Ei ole löytynyt uusiakaan, eikä noiden korjaus mahdoton homma edes ole. Helpoimmalla olisi päässyt jos olisi jättänyt auton vaan sinne tullivarastoon, mutta mitäs mieltä harrastamisessa sitten on?

Tosin nyt katkesi jo toinenkin poranterä tuonne putkisokan sisään... Mitähän helvetin materiaalia nuo sokat oikein on??

Pitää patentoida joku työkalu tässä viikonlopun aikana, jos vaikka nuo terän jämät nyt ainakin saisi pois.

Ammiksessakin on päteviä kavereita. :hello:
Pistetään korvan taakse  :)
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #221 : 09.10.2014, 11:24:53 »
Taitaa olla sokat ja lukkorenkaat yms, jotain sitkeää jousiterästä. Ei varmastikkaan helpoin teräslaatu työstettäväks.
V70 TDI

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #222 : 09.10.2014, 13:02:47 »
Putkisokka lähtee helpoiten tällä ,(jos on 3mm reikää auki)


KOKO KOVAMETALLI jyrsin, 3mm varsi ja pää,(joku sanoo pyörivä viila,raspi)  tarpeeksi kierroksia  (+ - 30000 riippuen jyrsimestä).
Jyrsimiä on monen eri mallisia ,halvimmillaan sopivan koneen löytää BILTEMASTA ( 15-472   26,90eur) ammattikoneet on
paljon kalliimpia.
Samasta paikasta saa timanttihiomapuikkoja  20-546 ,20-545 ,on myös kovametalli (raspi ?) 20-544 ,muuta siinä sarjassa ei ole tällaista ohutta 3mm päällä olevaa ,itse olen ostanut niitä oikeesta työkalukaupasta ,(työkalupalvelu,teräskonttori,maan terä )
Kovametalli pystyy putkisokkaan ,hio ohuemmaksi (melkein läpi)sokan ehjää sivua sisältä ,tiukkuus "helpottaa" ja sokka irtoaa .
Jos reijässä on poranterä ,"halpaan "terään pystyy tämä kovametalli ,muta jos on laadukkampi materiaali ,voi joutua hiomaan timanttiterällä ,nämä pystyy kierretappiinkin



Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #223 : 09.10.2014, 13:13:37 »
Putkisokka lähtee helpoiten tällä ,(jos on 3mm reikää auki)

(Kuva poistettu lainauksesta.)
KOKO KOVAMETALLI jyrsin, 3mm varsi ja pää,(joku sanoo pyörivä viila,raspi)  tarpeeksi kierroksia  (+ - 30000 riippuen jyrsimestä).
Jyrsimiä on monen eri mallisia ,halvimmillaan sopivan koneen löytää BILTEMASTA ( 15-472   26,90eur) ammattikoneet on
paljon kalliimpia.
Samasta paikasta saa timanttihiomapuikkoja  20-546 ,20-545 ,on myös kovametalli (raspi ?) 20-544 ,muuta siinä sarjassa ei ole tällaista ohutta 3mm päällä olevaa ,itse olen ostanut niitä oikeesta työkalukaupasta ,(työkalupalvelu,teräskonttori,maan terä )
Kovametalli pystyy putkisokkaan ,hio ohuemmaksi (melkein läpi)sokan ehjää sivua sisältä ,tiukkuus "helpottaa" ja sokka irtoaa .
Jos reijässä on poranterä ,"halpaan "terään pystyy tämä kovametalli ,muta jos on laadukkampi materiaali ,voi joutua hiomaan timanttiterällä ,nämä pystyy kierretappiinkin


(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tämäpä hyvä tieto. Pitänee siis päivittää tuo mun vanha ferm kun siinä ei toimi enää kuin yksi kierrosalue ja samalla hankkia noita teriä. Toimiiko dremelin terät tuossa hommassa?
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 1800 ES '73
« Vastaus #224 : 09.10.2014, 14:21:54 »
Ei ole löytynyt uusiakaan, eikä noiden korjaus mahdoton homma edes ole. Helpoimmalla olisi päässyt jos olisi jättänyt auton vaan sinne tullivarastoon, mutta mitäs mieltä harrastamisessa sitten on?

Helpoimmalla pääsee, jos hakee kaupasta uuden tohatsu anjoviksen ja kasan osamaksulappuja...
Itselleni näprääminen on ainakin hermoja lepuuttavaa terapiaa ja, kun saa vaikka jakajan herkisteltyä hyväksi niin voi olla kiva ihmisille jonkin aikaa taas. >:D
Se offtopicista mutta tuo norttiaskin väri sopii kyllä ESsiin kivasti.
Jos pähkäilet vielä orkkishenkisiä vanteita niin entäs tuollaiset:
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1875670
« Viimeksi muokattu: 09.10.2014, 14:29:47 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Kulkukoira  Proturbo