Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Nahkapenkin ehdostus

  • 14 Vastauksia
  • 33561 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jamppa77

  • Vieras
Nahkapenkin ehdostus
« : 17.06.2011, 16:09:09 »
Eli onko jotain hyvää ainetta jolla saisi hieman jo enempi kuluneen nahkapenkin ehostettua, muutamasta kohti on pinnasta väri lähtenyt ja ajattelin hieman tee se itse miehenä fiksailla.
Ostin kunnon nahkan puhdistus ja hoitoaineet, mutta väri vielä puuttuu.
Mistä ja mitä väriä kannattaa käyttää, nahka on väriltään beige tms.

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #1 : 17.06.2011, 16:41:22 »
Mulla on sama operaatio edessä. Ehjät mustat nahkapenkit, joiden väri on kulunut ja nahka mennyt kovaksi. Kävin verhoilijalla kyselemässä neuvoja ja hän taas soitti kaverilleen, joka on värjännyt nahkoja ~30 vuotta.

Kaksi keinoa löytyi: Ensimmäinen oli todella "pro" ja vaatii hiukan enempi taitoa ja tietoa. Vanhat maalit pestään penkeistä kokonaan pois asetonilla, jonka jälkeen niihin ruiskutettiin ihan maaliruiskulla nahkavärit. Niitäkin taisi tulla eri kerroksia + lopuksi jonkinlainen suojakerros. Näin menettelemällä penkeistä saa todellakin uuden veroiset...

Toinen keino oli helpompi ja se onkin tarkoitus tehdä itse omille penkeille. Penkit puhdistetaan kunnolla miedolla saippualla ja vedellä. (tarvittaessa useampaan kertaan) ja lopuksi "huuhtelupesu" pelkällä vedellä saippuajäämien pois saamiseksi. Ns. "Marseille-saippuaa" on kehuttu nahan puhdistuksessa, mutta miksei muutkin käy. Huolellisen kuivatuksen jälkeen seuraa jatkokäsittely. (Tässä pettää mun muisti, koska en muista kummin päin nää tehdään...  :-[ ) Siis joko ensin oli maalaus nahkaväreillä ja sen jälkeen hoitoaineen levitys taikka toisinpäin... Pitää varmistaa, kunhan aloitan homman.

Nahkamaalit on tilauksessa em. verhoilijan kautta Keuruulta jostain erikoisfirmasta. Hoitoaineita on monessakin liikkeessä, mm. hyvin varustetuissa tavarataloissa. Hoitoainetta saa siihen kuivaneeseen nahkaan hieroa jonnin verran, että se pehmenee... Sen jälkeen puhtaanapito ja vuosittainen hoitoaineen levitys riittää kunnossapidoksi.

jamppa77

  • Vieras
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #2 : 17.06.2011, 21:12:28 »
Joo tuo jälkimmäinen on se minullekin parempi vaihtoehto, hoitoaineet löytyy mutta väri pitäisi jostain vielä löytää. Omassa autossani on tuollaiset vaaleat beiget noi penkit, jos joku tietää oikean värisävyn ja mistä löytyy niin tietoja otetaan vastaan.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #3 : 17.06.2011, 22:16:23 »
Ainakin vanhemmissa volvon penkeissä on sitten keinonahkaa ja oikeaa nahkaa sekaisin. Se kannattaa huomioida aineita valitessa.

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #4 : 17.06.2011, 22:42:41 »
Aiemmin jossain muussa topicissa käyty samaa läpi.
Tää oli jossain tekniikan maailman testissä hyvillä tuloksilla pari vuotta takaperin...
Viides tuote alaspäin mennessä. Erittäin hyvä tuote käyttää.
Lisäksi pitää hankkia vielä suoja-aine.

http://www.leathermaster.fi/leather_tuotteet_auto01.html
volvo V70 2001

Poissa Tube

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #5 : 21.07.2011, 13:31:27 »
Väreistä en tiedä, itse olen tuore volvon omistaja ja autossani on nyt 6 vuotta vanhat nahkasisustat joita ei ole pesty/hoidettu kertaakaan ja rupistuminen alkaa jo näkyä.

Yksi keino millä ainakin itse sain mahtavia tuloksia oli pesu satulashampoolla (saa esimerkiksi ratsastusliikkeistä), tämä ottaa myös nahkahuokosiin jääneen skeidan nahanpinnalle kun antaa pari minuuttia vaikuttaa, sen "kiilotin" pois tai pyyhin mikrokuituliinalla. Tämän jälkeen juhannuksena laitoin nahkiss -merkkistä nahanhoitoainetta joka on mehiläisvaha pohjainen "hoito/pesu/suoja -vaha" (maksoi muistaakseni 8€ purkki josta riittää useampaan käsittelyyn), annoin imeytyä juhannuksen yli (lyhyempikin aika riittää) ja kiilotin ylijäämät tavarat pois, eli kun aine on imeytynyt nahkahuokosiin niin ylijäämä aine jää pinnalle koska ei mahdu minnekkään.

Voin sanoa että tulos oli loistava! Käsittely ei tietenkään poistanut jo olemassaolevia "viiruja" mutta ennaltaehkäisii uusien syntymistä ja pehmitti nahkaa ihan kivasti. Onneksi omissa penkeissä ei ole vielä yhtään repeämää.
Volvo S40 2.4 -05 momentum bussiness *Wax on, wax off*

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #6 : 21.07.2011, 23:00:36 »
Väreistä en tiedä, itse olen tuore volvon omistaja ja autossani on nyt 6 vuotta vanhat nahkasisustat joita ei ole pesty/hoidettu kertaakaan ja rupistuminen alkaa jo näkyä.

Yksi keino millä ainakin itse sain mahtavia tuloksia oli pesu satulashampoolla (saa esimerkiksi ratsastusliikkeistä), tämä ottaa myös nahkahuokosiin jääneen skeidan nahanpinnalle kun antaa pari minuuttia vaikuttaa, sen "kiilotin" pois tai pyyhin mikrokuituliinalla. Tämän jälkeen juhannuksena laitoin nahkiss -merkkistä nahanhoitoainetta joka on mehiläisvaha pohjainen "hoito/pesu/suoja -vaha" (maksoi muistaakseni 8€ purkki josta riittää useampaan käsittelyyn), annoin imeytyä juhannuksen yli (lyhyempikin aika riittää) ja kiilotin ylijäämät tavarat pois, eli kun aine on imeytynyt nahkahuokosiin niin ylijäämä aine jää pinnalle koska ei mahdu minnekkään.

Voin sanoa että tulos oli loistava! Käsittely ei tietenkään poistanut jo olemassaolevia "viiruja" mutta ennaltaehkäisii uusien syntymistä ja pehmitti nahkaa ihan kivasti. Onneksi omissa penkeissä ei ole vielä yhtään repeämää.

Tuossa korostuu juurikin se huolellisuus joka vaikuttaa suoraan, ja ratkaisevasti lopputulokseen. Jos vaan ostaa kalliin litkun jolla saa kiillon pintaan nopeasti niin ei se kauan kestä, eikä auta myöskään kestävyyden suhteen.

Poissa Tube

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #7 : 22.07.2011, 10:44:01 »
Tuossa korostuu juurikin se huolellisuus joka vaikuttaa suoraan, ja ratkaisevasti lopputulokseen. Jos vaan ostaa kalliin litkun jolla saa kiillon pintaan nopeasti niin ei se kauan kestä, eikä auta myöskään kestävyyden suhteen.

Muista myös että nahkasisusta autossa on (ainakin hyvin yleisesti) ihan nahkaa. Itse en lähtisi ostamaan mitään spessu autoille tarkoitettua tavaraa vaan kysyisin ihan esimerkiksi suutarista tai jostain nahkaverhoomosta miten sielä huonekalujen hoito tehdään. Tässä kohtaa voin sanoa että autoglymin nahanpesuaine on ihan ok mutta se suojatökötti on aivan jäätävää kuraa ja maksaa maltaita. Muuten olen ollut suht tyytyväinen autoglymin tuotteisiin. Lämpimästi suosittelen (niinkuin edellä kirjoitin jo) satulashampoota ratsastusliikkeestä (oma kilon purkki maksoi 14€ ja voin sanoa että tavaraa riittää varmaan koko auton eliniäksi..) ja nahkiss oli 8€ purkki+toimituskulut, eli kannattanee niinkuin itse tein niin tilata useampi kerrallaan ellei ainetta ihan jostain kaupasta/markkinoilta löydä. 22€ yhteensä ja riittää todella pitkäksi aikaa, autoglymin pesuaineet olivat muistaakseni 28-35€ yhteishinta ja niistä ei todellakaan riitä yhtä pitkäksi aikaa + molemmat aineet ovat nestemäisiä kun taas satulashampoo ja nahkiss ovat molemmat kiinteitä aineita jotka imeytyvät hitaammin mutta vaikuttavat pidempään. Sama koskee maalipinnan vahausta.
Volvo S40 2.4 -05 momentum bussiness *Wax on, wax off*

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #8 : 22.07.2011, 17:05:54 »
Tuolta löytyy hyvät ohjeet penkkien kunnostukseen, eikä mitään mutuilua.

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=15&t=810

Poissa Tube

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #9 : 22.07.2011, 18:55:42 »
Tuolta löytyy hyvät ohjeet penkkien kunnostukseen, eikä mitään mutuilua.

http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=15&t=810

Tossa on kyllä aivan mahtavat ohjeet jos penkit tosiaan tarvitsee kokonaan uuden pinnan! Kiitos linkistä, pitääpi ottaa ylös sitten kun itse joskus tarvitsee laittaa pinnat uusiksi. =)
Volvo S40 2.4 -05 momentum bussiness *Wax on, wax off*

Poissa Vulva Royale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
    • S90 Royal
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #10 : 22.07.2011, 21:28:43 »
Omat nahkat pesin kesän alussa Le Chat -saippualla, suojaus ja rasvaus hoitui Softcaren aineilla. Työskentelyaika yhteensä tunteja + kuivumiset joka välissä päälle, mutta hyvä tuli. Kuskin penkkiä voisi ehkä maalata/maalauttaa
http://s1117.photobucket.com/albums/k592/VulvaRoyale/Puhdasta%20nahkaa/
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011, 00:09:27 kirjoittanut Vulva Royale »

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #11 : 23.07.2011, 17:46:42 »
Omat nahkat pesin kesän alussa Le Chat -saippualla, suojaus ja rasvaus hoitui Softcaren aineilla. Työskentelyaika yhteensä tunteja + kuivumiset joka välissä päälle, mutta hyvä tuli. Kuskin penkkiä voisi ehkä maalata/maalauttaa
http://s1117.photobucket.com/albums/k592/VulvaRoyale/Puhdasta%20nahkaa/

Näyttäis hieman kiiltäviltä nuo penkit? Vai valehteleeko kuva? Puhtailta ainakin näyttää.
Käytitkö softcaren huonekaluille kuuluvia nahanhoitotuotteita, vai autoon tarkoitettuja hoitotuotteita?
volvo V70 2001

Poissa Vulva Royale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
    • S90 Royal
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #12 : 25.07.2011, 17:29:58 »
Semmoiset puolikiiltävät nuo ovat. Taitaa Softcaren autotuotteet olla tekstiileille tarkoitettu, eli tuolta löytyvillä tuotteilla käsittelin. 

Poissa jii_pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #13 : 25.07.2011, 19:32:52 »
Semmoiset puolikiiltävät nuo ovat. Taitaa Softcaren autotuotteet olla tekstiileille tarkoitettu, eli tuolta löytyvillä tuotteilla käsittelin.

Niinhän nuo tosiaan onkin. Leathermasterilta saa auton nahkoille omat aineet. Olenkin sen tainnut täällä aiemminkin mainita.
Niissä suoja-aine jättää täysin mattapinnan nahkaan, josta ainakin itse pidän erittäin paljon.
volvo V70 2001

Poissa Volmanni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Nahkapenkin ehdostus
« Vastaus #14 : 25.07.2011, 19:59:52 »

Tuo autoglymin leathercream ei mikään huipputuote ole,liberon on parempaa tavaraa. Ei tee penkeistä niin liukkaita ja kestääkin pidempään.
V70 D5 AWD

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron