Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: jvVolvo - 11.10.2014, 20:18:50
-
Kokemuksia ja supinaa ns. Halpisturboista. Itseä kiinnostaisi ainakin masterpower merkkiset turbot hintansa puolesta.
-
MP ei ainakaan minusta ihan halpikseksi taitu. Hyviä, toimivia perussolmuja kuitenkin.
Halpis on taas sitten näitä kiinakopioita joita mahtuu kolmetoista tusinaan, eli merkillä ja mallilla ei ole väliä kun brändivalmistajia joka tehtaalle on se toistasataa...
-
Kokemusta on T3/T4 kinukkiahtimesta ja se alkaa syömään öjyä siinä 8000 km kieppeillä. Muuten pelas ihan hyvin, auton möin kun olin ajanut 10 000 km.
-
Omat kokemukset olivat pelkästään myönteisiä kiinan t3/4 ahtimella.
Kesti 15000 km 1.2 barin paineella ajelua ja auto sai koko ajan kenkää.
Turboa pois käytettäessä ei löytynyt välyksiä tai öljyvuotoa ja viimeistely omaan silmään paremman näköinen kuin alkuperäisessä garretissa.
Ebaystä 220€ kotiovelle toimitettuna. Myyjä muistaakseni maxspeedingrods.
T-panta kiinnitys ei ollut minun mielestä mikään hyvä kiinnitystapa downpipelle.
Auto on vieläkin parin vuoden jälkeen liikenteessä samalla ahtimella.
-
Halvalla ei saa hyvää! TAi jos ostaa halvan ja sen jälkeen hyvän, niin halpa muuttui erittäin kalliiksi.
Näistä kiinaturboista tehtiin pari vuotta sitten testi DNSF:n puolella missä maahantuoja antoi ilmaiseksi turbon jos sen asentaja tekisi dokumentin miten turbo toimii. Toimi peräti 200 metriä. Turbo kun ei ole sama asia kuin kiinalainen välijäähdytin. Siinä on pari muuttuvaa tekijää enemmän jotka liikkuu ja vielä suurilla nopeuksilla. Tämän vuoksi ostaisin ennemmin vaikka hyvän käytetyn, kuin halvan kiinalaisen. Tietenkin jos on varaa kokeilla ja ainahan lotossakin voi voittaa ;). Ainoa jos kilahtaa väärässä paikassa, niin 500-1000 euron säästämisessä voi tulla 2000-4000 euron remontti, kun uusit moottorin ja turbon.
-
Näinki voi käydä! ::)
https://www.youtube.com/watch?v=hKUHLfvMDbc
-
Ite haluan ainaki nukkua yöni rauhassa joten maksan mielellään sen muutaman satasen enemmän että saan kunnon ahtimen.
-
Ite haluan ainaki nukkua yöni rauhassa joten maksan mielellään sen muutaman satasen enemmän että saan kunnon ahtimen.
Yhden kiina 3/4 turbon ostin. Oli käyttämätön kampes, enempi pitkittäisvälystä akselissa ku paskaksi ajamassani 15g mitsussa :D
Vaan toisaalta tiedän kaks kiinaturboa mitkä ajossa ja hyvin toimii ei mitään ongelmia.
Sehän se suurin syy tahtoo olla että kiinaturbo 200e, kunnon ahdin on 1000e kalliimpi. Ja millaseen käyttöön. Isoja ehjiä holsetteja saa varsin edullisesti jo uutena... Vaan kuten minäkin halusin käyttää orggis pakosarjaa, sis.hukkis oli pakollinen, vaihtoehdot käy hyvin vähiin ja hinta nousee, jolloin monikin varmasti päätyy kokeilemaan kiinaturboa.
Ja tuota Master powerha on ihan laatukampes
-
Yhden kiina 3/4 turbon ostin. Oli käyttämätön kampes, enempi pitkittäisvälystä akselissa ku paskaksi ajamassani 15g mitsussa :D
Minäkin ostin yhden kiina turbon ja siinä ei ollut pitkittäisvälystä.
Möin muistaakseni sen sinulle. Ajoitko sillä vai mistä välys ilmestyi?
-
Masterpowerista ihan hyviä kokemuksia. Kolmas kesä nyt tulollaan ja hyvin rokkaa. Paineet olleet "pahimmillaan" yli 2 bar.
-
Monellakaan noista kiinaturbon haukkujista ei ole minkäänlaista omaa kokemusta asiasta ja kaikki on netistä etsittyä huhupuhetta.
Kaikilla turboilla on takuu ja joissain firmoissa tarkistetaan myös tavara ennenkuin se lähetetään asiakkaalle.
Tiedän ainakin pari muutakin kokemusta kiinanahtimista omien lisäksi ja haukuttavaa ei ole löytynyt.
Noissakaan ei varmaan kannata sitä halvinta ottaa, vaan etsiä myyjä joka on sanut hyvää palautetta tuotteista.
Kuka esim ottaa sellaisen ahtimen vastaan jossa on valmiiksi välyksiä? :D
-
Monellakaan noista kiinaturbon haukkujista ei ole minkäänlaista omaa kokemusta asiasta ja kaikki on netistä etsittyä huhupuhetta.
Kaikilla turboilla on takuu ja joissain firmoissa tarkistetaan myös tavara ennenkuin se lähetetään asiakkaalle.
Tiedän ainakin pari muutakin kokemusta kiinanahtimista omien lisäksi ja haukuttavaa ei ole löytynyt.
Noissakaan ei varmaan kannata sitä halvinta ottaa, vaan etsiä myyjä joka on sanut hyvää palautetta tuotteista.
Kuka esim ottaa sellaisen ahtimen vastaan jossa on valmiiksi välyksiä? :D
Jos tuotteessa on oleellisin asia takuu, niin miksi Suomalaiset maahantuojat eivät noita tuo maahan? Silmämääräinen tarkistus turbolle ei takaa yhtään mitään. Mä kerroin ihan esimerkin missä Suomalainen maahantuoja maksoi ihan turbon ja haluasi nähdä miten nuo kiinaturbot toimii. Ideana nähdä toimiiko ne käytännössä ja kannattaako tuoda maahan. Minua ei ainakaan lohduttaisi jos paska turbo sylkäisee sisuskalunsa moottoriin oli sillä takuu tai ei. Rupeappa sen jälkeen jonkun vinkuintialaisen ebay-myyjän kanssa vääntämään kättä kuka maksaa vielä moottoriremontin vaikka uuden turbon saisitkin. Suomalaisen maahantuojan kanssa se onnistuu EHKÄ pikkaisen helpommin.
Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa eikä kaikki harrastajat viitsi turbon vaihtoa tehdä kymppitonnin välein. Tähänkin pätee se fakta: Halvalla ei saa hyvää ja eurolla saa euron tuotteen.
-
Jos tuotteessa on oleellisin asia takuu, niin miksi Suomalaiset maahantuojat eivät noita tuo maahan? Silmämääräinen tarkistus turbolle ei takaa yhtään mitään. Mä kerroin ihan esimerkin missä Suomalainen maahantuoja maksoi ihan turbon ja haluasi nähdä miten nuo kiinaturbot toimii. Ideana nähdä toimiiko ne käytännössä ja kannattaako tuoda maahan. Minua ei ainakaan lohduttaisi jos paska turbo sylkäisee sisuskalunsa moottoriin oli sillä takuu tai ei. Rupeappa sen jälkeen jonkun vinkuintialaisen ebay-myyjän kanssa vääntämään kättä kuka maksaa vielä moottoriremontin vaikka uuden turbon saisitkin. Suomalaisen maahantuojan kanssa se onnistuu EHKÄ pikkaisen helpommin.
Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa eikä kaikki harrastajat viitsi turbon vaihtoa tehdä kymppitonnin välein. Tähänkin pätee se fakta: Halvalla ei saa hyvää ja eurolla saa euron tuotteen.
Tässähän se on se perimmäinen pointti, että jos rakentelet ensin moottori X-määrällä euroja ja säästät sitten siiinä turbossa ja se laukiaa nii ei se uus ahin paljoo mieltä lämmitä ku noukit niitä siivenpaloja männän päältä.
-
Näistä kiinaturboista tehtiin pari vuotta sitten testi DNSF:n puolella missä maahantuoja antoi ilmaiseksi turbon jos sen asentaja tekisi dokumentin miten turbo toimii. Toimi peräti 200 metriä.
Siis viittaatko tähän joskus vuonna 2006 tehtyyn testiin jonka nimimerkki Teppo on ilmeisesti tehnyt? http://www.dnsf.org/showthread.php?13248-JDM-Sport-T3-T4-turbo&highlight=kiinaturbo Toi on tehty tosiaan vähän reilut pari vuotta sitten. Liekkö laatu muuttunut yhtään mihinkään?
Tämän vuoksi ostaisin ennemmin vaikka hyvän käytetyn, kuin halvan kiinalaisen.
Silmämääräinen tarkistus turbolle ei takaa yhtään mitään.
Mites toi hyvän käytetyn turbon hyvyys arvioidaan? Monellakos muuten näitä turborikkoja on tapahtunut? Jos ilmeisesti yksi kiinaturbo on hajonnut noin kahdeksan vuoden aikajaksolla, niin ei niiden laatu voi kovin huono olla. Harmi kun kyseisen jutun dokumentaatio on kadonnut internetistä.
-
Mites toi hyvän käytetyn turbon hyvyys arvioidaan? Monellakos muuten näitä turborikkoja on tapahtunut? Jos ilmeisesti yksi kiinaturbo on hajonnut noin kahdeksan vuoden aikajaksolla, niin ei niiden laatu voi kovin huono olla. Harmi kun kyseisen jutun dokumentaatio on kadonnut internetistä.
Sä dissaat todellisen testin ja vaadit minulta faktoja? Minulla EI ole hajonnut elämäni aikana yhtään turboa, mutta useasti vanha on vaihdettu uuteen isompaan (On ollut käytettyä ja uutta merkkiturboa). Nopeasti laskettuna noita turboja on tullut vaihdettua yli 10kpl, mutta kiinalaisiin en ole käsiäni paskannut. Turbollisilla autoilla olen ajanut noin puolimiljoonaa kilometriä ja tuohon ei ole laskettu kuorma-autoja.
Eiköhän tältäkin forumilta löydy yhteistyökumppaneita jotka voi jollekkin projektiin toimittaa tusinakiinaturbon ja tekee siitä sitten uuden käyttötestin miten nuo toimii. Mielummin vaikka kolmelta ei valmistajalta turbot.
EDIT: Haluan vielä lisätä, että minulla ei ole mitään taloudellista tai muuta intressiä dissata näitä kiinaturboja. Suurin syy skeptisyyteen on se, että en halua kenenkään aloittelevan harrastajan pettyvän suuresti, kun nettiforumeilla on hehkutettu halpaa hyväksi ja sen lauetessa pienellä budjetilla harrasteleva lopettaa harrastamisen. Mielummin kerron faktaa ja sen jälkeen totean mitä minä sanoin. Tosin harvempi Suomalainen tulee jälkikäteen kertomaan ostaneensa kourallisen paskaa, vaikka se palvelisi yleistä suurempaa yleisöä. Ja minun kommenttini eivät koskeneet master power:n turboja, kun yleisesti puhuin "kiinaturboista". Eivätähän ne edes hintatasoltaan ole halppisturboja.
-
hyvin suattaa kestee tai olla kestämättä, ostaja ottaa tietoisen riskin. Aikoinaan tuommoisen 3/4:n hommasin ensimmäisen turboräpellykseen ~500e kokonaisbudjetilla sis. moottorinohjauksen, sama vaihtui sitten myöhemmin turbovikaisena hankittuun ysiin, jossa rokkaa edelleen ok välyksillä. jos budjekti antaa myöden, modernimmalla ahtimella saa paremman heräämisen ja tehon.
-
Miinusta noissa ainakin se että huoltoihin ei moni firma tykännyt suostua ja ken suostu ei tietty antanut huollolle mitään takuuta. Oma yksilö oli kehuttavassa tasapainossa kinukiksi, mutta tasapainotettiin uudelleen. Eräs alan yrittäjä oli myös testannut kiinaturboa tasapainottamalla sen ja sitten lämmittämällä (en muista miten kuumaksi, vastaa kuitenkin kovaa rasitusta). Siivissä tapahtu muodonmuutoksia ja tasapaino hävis...
Tosin kaikki kiinalaiset taitaa olla jonkun "aidon" turbon kopioita esim nuo wr-sarjan kinukit on sisuksiltaa garretteja joten jossain määrin tollaseen kiinaturbon kuoriin voi rakentaa merkkiahtimen :)
-
Halvalla ei saa hyvää!
Kun näistä kinukeista puhutaan niin tuo ei sinänsä pidä paikkaansa. Halvalla saat mitä sattuu tulemaan, näin se menee.
Euroopan kuluttajansuojan takia kannattaa ostaa EUvostoliitosta, ja noita kiinapuhaltimia tuodaan jatkuvasti maahan...
Ps. sen verran huudellaan perään ettei varmaan kannata ostaa halvinta Hi-Po kuulalaakeriahtimen kopiota mitä Alibabasta (alle 200€ kotiovelle tais olla?) löytyy, sen verran muistan tuosta nismotestistä... Liukulaakeriturboja osaa kiinalainenkin kopioida kohtuudella.
-
Sitten kun esim. Scania tai Volvo alkaa käyttämään kiinalaisia ahtimia raskaankaluston ensiasennusahtimena, saattaisin sellaisen kelpuuttaa.. Kiinalaiset välijäähdyttimetkin ovat hyvin paljon jäljessä esim. Garretin kennoja, turbossa muuttujia on sitten jo kuitenkin hieman enemmän...
-
Sitten kun esim. Scania tai Volvo alkaa käyttämään kiinalaisia ahtimia raskaankaluston ensiasennusahtimena, saattaisin sellaisen kelpuuttaa.. Kiinalaiset välijäähdyttimetkin ovat hyvin paljon jäljessä esim. Garretin kennoja, turbossa muuttujia on sitten jo kuitenkin hieman enemmän...
Tuntunut tuon VNT-tekniikan myötä takkuavan jonkun verran ihan "merkki"turboillakin, kestävyysongelmia ollut ilmeisesti aikalailla ensimmäisissä muuttuvasiipisissä. Mutta nuo taisi olla vain lyhyt välivaihe siirryttäessä sarja-ahdintekniikkaan.
Edit: Siis raskaalla puolella.
-
The Holset Engineering Co. was a British company that produced turbochargers, primarily for diesel and heavy duty applications
In 1973 the company was purchased by Cummins after briefly being owned by the Hanson Trust. Holset now operates facilities in China, India, Brazil, the Netherlands, the United Kingdom, and the United States.
-
The Holset Engineering Co. was a British company that produced turbochargers, primarily for diesel and heavy duty applications
In 1973 the company was purchased by Cummins after briefly being owned by the Hanson Trust. Holset now operates facilities in China, India, Brazil, the Netherlands, the United Kingdom, and the United States.
No valmistetaanhan Volvojakin Kiinassa ja on kiinalaisomisteinenkin, mutta ei se nyt ole mikään Landwind sentään. :D
Kiinalaisella bulkkikopiolla ja Kiinassa valmistetulla vakavasti otettavan valmistajan tuotteella on aika iso ero. Itse tarkoitin "kiina-ahtimella" nimenomaisesti ensiksimainittua.
-
No valmistetaanhan Volvojakin Kiinassa ja on kiinalaisomisteinenkin, mutta ei se nyt ole mikään Landwind sentään. :D
Kiinalaisella bulkkikopiolla ja Kiinassa valmistetulla vakavasti otettavan valmistajan tuotteella on aika iso ero. Itse tarkoitin "kiina-ahtimella" nimenomaisesti ensiksimainittua.
Näinhän se on. :)
Entäpä tilanne jos samalta linjalta otettuja osia myydäänkin laitt.. laillisesti tarvikkeena? Näitäkin sattunut joskus eteen. Ahtimien kohdalla vähän harvinaisempaa kylläkin.
Näihin kiina ahtimiin pätee kaava: markalla saa markan osan. Kahdella markalla toimivan kopion ja 5 markalla aidon.
-
En tiedä pätee turboihin mutta mm. Scania hylkää koko sarjan osia jos testeissä löytyy tietty määrä "viallisia" yksilöitä. Ja hylätyt myy sitten tarvike liike puoleen hintaan. Ja siis viaksi riittää esim kuoren valu vika yms.
-
En tiedä pätee turboihin mutta mm. Scania hylkää koko sarjan osia jos testeissä löytyy tietty määrä "viallisia" yksilöitä. Ja hylätyt myy sitten tarvike liike puoleen hintaan. Ja siis viaksi riittää esim kuoren valu vika yms.
Jarru osissa tämä loistaa erittäin hyvin, jotkii palat on pikkusen (1mm) pitempiä eli ei ihan sovi satulaan tällöin ne usen on "tarvike" nimellä ja puoleen hintaa.
Mutta asiaan turboista. Jostain ehkä vois saaha jotain B-luokan holsetteja joissa esim. kuoressa pikku valu vikoja, mutta nämä kiinanturbothan on just niitä ihteensä, eli valtamerkeistä muodollisesti suoraan kopioituja, työn viimestelyissä ja materiaaleissa säästeltyjä näköis kappaleita.
-
Voi olla että menee nyt hieman ohi aiheen, mutta ei paljoa kummiskaan ;)
Eli onkos täällä kenelläkään kokemuksia noista turbobanditin turboista. Kauheasti ei semmoisia ole tullut vastaan tai ainakaan omaan silmään osunut.
En nyt niitä ehkä aivan "halppis" turboiksi kutsuisi mutta omasta mielestäni suht. ok hintasia jos vielä hyvin toimivat.
E: Tähän löytyikin jo vastaus :)
-
Mulla oli w124 300dt Mersussa 100tkm kiinni kiinalainen ahdin, eikä siitä yksilöstä ollut pahaa sanottavaa. :)
-
Kyllähän se vähän niin on että sitä saa mitä sattuu tulemaan ;D
Toiset ajanu monta kesää ja kaikki ok, kun taas toiset (myös minä) ajanu 1000km ja ahdin ihan väljä loso, sit ku osti aidon niin eipä oo paljoo välyksiä ollut.
-
Nostellaampas vähäsen niin ei tarvitse uutta topiccia väsäillä...
Olisi tuommoinen kopio garretti mietinnässä: http://www.ahtoja.com/product/405/gt3076
Kokemuksia kenelläkään?
Ensimmäiseen kokoonpanoon olisi tulossa. 250 -> tavoitteena...
Saa linkkailla maksimissaan tuon hintaluokan ahtimia. Laippana joko vakio B230FT pakosarjaan menevä tai T25 laipalla. Vaihtoehtona olisi myös http://www.turbomeck.se/node/160 tuommoinen mitsu ruotsinmaalta...
-
Nettivaraosa auki, tolla hinnalla saa käytettyjä laatu ahtimiakin ja saattaa olla jopa varaa valita.
Tää on oma mielipide, ite en ikinä kiinanturboon laittais rahojani.
Jos välttämättä tollasen haluaa niin kaveri osti vastaavan ebaysta kahdella sataa toimituksineen, kesti vajaan kymppitonnin.
Btw, kkd motorsportilla oli just holsetti tarjouksia, uus laatuahdin 500e.
-
Hetkittäin oon nähny tarjouksia että ku pikkusen tohon laittaa lisää rahaa nii saa jo uuden laatuahtimen. Itte en tuosta vajaata 500€:tä maksas. Ja foorumin raicing osien myyntipalstallakki tuohon rahaan jo monen monta ahinta myynnissä.
-
Ite oon kans sitä mieltä että merkkiahdinta kehiin. Nimim. kiina-ahtimeen merkkiahtimen verran sijoittanut
-
Noita kiinalaisia saa alle 200€, jonkun verran toimivia saa vähän yli 200€ (mutta suomesta ostettaessa 500€).
+500€ saa toimivia aitoja Holset, Mitsu, tai vaikka kinugawan mitsu "kopioita" jne jne
-
Terve vaan!
http://www.bin-works.com/store/p34/HX30W_.html Onkos kellään kokemusta kyseisestä ahtimesta? Plussat ja miinukset kehiin!
Olisiko passeli n.280-320hp tehoihin? siis B230FT perusvireillä... (Lastut , isommat suuttimet , alucooleri ym ym..)
Voi suositella muitakin ahtimia maximissaan tuohon hintaluokkaan... Käytetytkin kelpaavat!
Garrett T28 kiinnostaa myös, mutta mietityttää että onko potkua ihan noihin tehoihin? Niitähän löytää sopivalla hinnalla!
Kiitosta...
-
Toikin on joku kiinakopio. Ite laittasin varmaan hx35 kokoluokkaa olevan niin jäis vielä vähän varaa kiristää eikä ois ahdin ihan tapissa.
-
Mites tuo Garrett T28 jostain 200sx:stä? Onko ketään kokeillut moista ahdinta vinokoneessa? Jaksaako puskea päälle 250 ? Kuten aiemmin sanoin niin niitä tosiaan löytyy japaniautofoorumeilta paljon hyvään hintaan!
-
Eiköhän sillä t28:lla lähelle 250 pääse, kun t25 on vakiona jo 190hv.
Käytetty hy35 vois kans olla sopiva ahdin, ilmeisesti tarvis olla vakiosarjaan sopiva ja sisäsellä hukkaportilla? Tai sitten jos 250hv riittää niin menet siitä mistä aita on matalin ja ostat 15g:n.
-
Ja hetkittäin forumilla pöyrii järkihintaan T19-mitsuja, joilla pääset helposti siihen 280-300hp:hen. Ja varmasti parempi kun ykskään uus kiinalainen.
-
Pakosarjana toimii eteen ylös tyylinen t25 laipalla, joten siksi miettinyt garrettin t28 ahdinta... Ja tavoitteena 250... Mitä enemmän sen parempi mutta budjettikin on tässä hommassa. Eiköhän se siitä sitten pikkkuhiljaan lähde mopo tunnetusti keulimaan :idiot2:
-
Herätellääs taas keskustelua eli onko kellään kokemusta bilteman turboista? Huomasin, että tuolta löytyy jopa TD04HL-16T halvalla ja rupesin semmoista pohtimaan omaan projektiin V:>
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Ylilataus/Turboahdin/TURBO-WTD04HL16T-2000029740/