KL-varaosat  Race.fi

240 8V Turboprokkis. 535WHP

  • 696 Vastauksia
  • 326631 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #615 : 09.04.2019, 18:04:52 »
Viikonloppuna kerkesi pitkästä aikaa tätäkin touhuamaan.. On venehommat, käyttiksen vaihdot ynnämuut harrasteet pitänyt kiireisenä. Takapään alusta on nyt kasassa ja osat momentissa jne. Todella hyvältä näyttää ja tukivarret+tolpat meni hienosti paikalleen. Senkus laitto. Tulee tuolla setupilla varmaan härskin näköinen takaapäin kun nuo iskarin alapäät on aika lähellä maapalloa  8) Liikenteessäkin varmaan paistaa hyvin palikat kun ei ole orkkis tankkia, munapusseja eikä poikittaista änkkäriä. Jousista en ole vielä varma mitkä sinne laitan. Voi olla että otan liikenteeseen noilla ja kokeilen miltä tuntuu. Ja sen mukaan sitten tilailen/haen toiset? Tosin helpottaisi seuraavien jousien valintaa jos varmaksi tietäisi onko nuo nykyiset nyt 275lbs niinkuin oli myyjän kanssa puhe vai 325lbs.. Jokatapauksessa nuo nykyiset jouset on 9" pitkät, ja mietin että jos pykälää pehmeämmät laittais tilalle niin vois olla 10" pitkät.. Mutta eikai näitä sepustuksia jaksa ketään lukea niin laitellaan välillä kuvaakin



Tuolta näyttää tällähetkellä. Voi vielä pykälän härskimpi olla kun nuo uudet renkaat tulee. Ne pitäisi pääsiäisen tienoilla olla suomessa. Vanteiden maalausta olen kanssa harkinnut jo useamman vuoden mutta saa nähdä maalautanko ne tässä rytäkässä vai jääkö ensi talvelle..

Suuttimet tiputtelin tuossa viimeviikolla Finjectorille tsekkaukseen ja huoltoon. Ne tulikin nopeasti testattua ja tulokset olivat yllättävän hyvät. Eli varsinaista huoltoa ei tarvinnut tehdä mutta varuiksi vaihtelivat o-renkaat ja teki pikku putsia jne.. Elikkäs maksimituotto oli kaikissa 1,2% sisään jos en väärin muista, ja dynaaminen tuotto tais olla 2,3% sisään kaikissa. Maksimituotto oli kaikissa aavistuksen tippunut mutta on kuulemma normaalia noille kaasusuuttimille. Mutta se nyt ei yhtään haittaa kun nuo on muutenkin vähän overkill. Eiköhän tuo 2100cc tuotto vielä piisaa tähän vehkeeseen  :idiot2: Uutena tais maksimituotot olla 2170cc luokkaa. Mutta hienosti on pitänyt suuttimet setuppinsa. Nuo kummiskin seiso ekat 2,5vuotta hyllyssä kuivana ja sen jälkeen on 3vuotta ollut enemmän tai vähemmän viinaa sisällä. Suuttimet tukkeineen yms tuli myöskin kasattua takasin nyt vklp.

Jakopäänhihnan ja kiristäjänkin sain nyt samassa rytäkässä aikaseksi vaihtaa. Nokan stefa meni vaihtoon kanssa, vaikka ei se vanha siltä näyttänyt että olisi juuri vuotanut. Hihnaksi tuli nyt samanlainen/vastaava kun aikasemminkin eli perus Gates valmistama Mitsubishi galantin hihna. Eli 122hammasta ja 24mm leveyttä jos en ihan väärin muista. Kiristäjäksi tuli perus INA valmiste. Vielä pitäisi apulaitehihnat laitella kiinni ja tulpat vaihtaa. Siihen ei enään into riittänyt kun tuli nuo kaikki em asiat jo yhtenä päivänä tehtyä..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #616 : 14.04.2019, 18:12:10 »
Hommat jatkuu. Apulaitehihnat laittelin takasin, mutta huomasin samalla että tuo tehostimen kiilahihna on aika kypsä. Oli jonkunverran hampaita irronnut/murtunut jo. Joten täytyy se jälkikäteen vielä vaihdella. Liekkö toi 8000rpm rajotin on vähän myrkkyä tuolle jeesuksenaikaiselle kiilahihnasysteemille  ::) Tulpatkin vaihtelin myös. Sinne meni nyt samanlaiset kun ennenkin, eli NGK BPR8ES ja kärkivälillä 0,6mm.

Nuo takajouset on nyt tosiaan ilmeisesti 325lbs, eikä 275lbs kuten oli puhetta. Mutta jokatapauksessa ne on liian kovat. Ulosjoustoa ei ajokunnossa ole kuin n.26mm (ilman kuskia). Ja jouset käytännössä nolla esijännityksellä. Eli on niin ettei heilu tunkattuna vapaana mutta ei myöskään ole nimeksikään spendingiä. En tiedä mikä olisi optimi, mutta hattuvakiolla veikkaisin että olisi hyvä olla 35-45mm ulosjoustoa? Iskarin liikerata on n.90mm ennenkun alkaa ottamaan pohjaanlyöntikumeja vasten. Eli tod näk jousi pitäisi olla 200-250lbs että sinne sais sen 35-40mm ainakin ulosjoustoa ja hieman esijännitystä. Perä alkaa olla aika matala, joten pehmeämmällä jousella saa varmaan muuttaa iskarin alapään kiinnityksen keskimmäiseen reikään.

Mutta nyt on auto virallisesti taas ajossa. Eli tein liikennekäyttöön oton, kevyet pesut ja kävin hieman ajelulla. Hienosti pelaa, mutta tosiaan alusta on aika kova ja hieman pompottaa. Mutta eiköhän siihen lääke löydy kun vaihdellaan pehmeämpää jousta ja säädellään iskaria kohdalleen.



« Viimeksi muokattu: 14.04.2019, 18:19:05 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #617 : 24.04.2019, 19:05:56 »
Perjantain olin taas tällä liikkellä. Tuli myös tehtyä samalla vuoden ekat oikeat pesut. Esipesu vaahdottimesta n.5% seoksella Korrek PP-clean. Huolelliset huuhtelut ja sen jälkeen kinnastelu CG maxisuds ii +huuhtelut. Sitten kuivailut Gyeon silkdryerilla ja samalla suihkuttelin pintaan Obsession waxin flawless qd:ta kun sitä hyllyssä lojui pullo..



Säädin aavistuksen vielä takaiskareita "tekohengityksenä" kunnes sopivammat jouset tulee. Otin sisäänjoustoa 2naksua löysemmälle ja reboundia 2naksua kiinni. Nyt ne ovat muistaakseni Comp 8naksua täysin auki asennosta kiinnipäin ja rebound 14naksua. Säätörange noissa tais olla 22naksua. Sen enempiä en alkanut turhaa säätämään kun jouset vielä vaihtuu. Taakse tulee 225lbs 9" jouset nyt noiden oletettavasti 9x325lbs tilalle. Otin myös yhdet 9"x375lbs jouset etupäätä varten, ellen laita sinne jopa noita takapäästä ylimääräiseksi jääviä 9x325lbs.

Etuiskarit ovat nyt hieman kysymysmerkki. Nehän on siis Bilstein b6 sporttipamput, joita on Rallysystemsin toimesta aikanaan lyhennetty/ulosjoustoa rajoitettu 50mm. Mutta ne on tahtonut olla vähän turhan lepsut noille jäykille jousille mitä olen käyttänyt. Vähän olen arponut että vaihtaisiko etuiskaritkin säädettäviin GAZ tuotteisiin kuten takana. Vai shimmaisiko noi nykyiset Bilsteinit.

Mutta Bilsteinien shimmaus+perushuolto olisi pikkasen päälle 300e. Eli samanverran mitä uudet GAZ säädettävät patrunaat maksaisi. Tosin nuo Bilsteinit on tullut maksamaan mulle jo yli 400e ja ne kaipaisi perushuoltoa muutenkin joten ei niitä viitsisi nurkkaan jättää lojumaan ja ostamaan "heppoisempia" GAZeja tilalle. Ainut mikä tuossa Bilsteinissä on, että vaikka shimmaisi ja huoltaisi ne kalliilla niin ei ole mitään takeita että niistä tulisi hyvät. Ja edelleenkään niissä ei olisi säätöä..

Gaz patruunoita jo kyselin suomesta Rallyracelta. Ne on kuulemma loppu mutta tulossa lähiaikoina varastoon. Mutta ne ovat 185mm liikeradalla, eli vain hieman vakioita lyhyemmät. Nuo nykyiset kun taas on 140-150mm liikeradalla eli reilusti lyhyemmät. Joten hirveästi nykyisiä pidemmät ei korvaajat saisi olla joten tuo 185mm on hieman pois-suljettu että saa edelleen riittävän matalaksi ja ulosjousto pysyisi fiksuna..

Retroturbon kautta taas saisi -30mm ja -60mm GAZ patruunoita. Eli vaihtoehdot olisi sitten melkeen tilata sieltä tai jatkaa nykyisillä Bilsteineillä.. Täytyy asiaa vielä jokunen hetki harkita. Toki voisi eteen vaan vaihdella jouset ja kokeilla että josko lepsummilla noi Bilsteinit toimisi. Tuli vaan niitä tutkaillessa huomattua että ne on hieman päästänyt öljyä jo läpi, eli tarvis jotain niille kohta tehdä kumminkin..

Zestinon renkaat saapui suomeen pääsiäisenä. Eli sieltä ois mullekkin renkaat lähdössä kohta, ellei ole jo matkalla etelään. Ainut probleema nyt vaan oli että tilasin tosiaan 225/45 mediumit eteen. Mutta tehdas ei ollut saanut mitään 225 leveitä 17" toimitettua? Eli eteen tulee nyt sittenkin 215/45 softit. Sinänsä tuo softi seoksena on eteen varmaan ihan jeppis, ja tilan kannalta tuo 215 on parempi kuin 225 sillä nuo semit ovat vähän tuhdimpia kun vastaavilla spekseillä olevat katurenkaat. Mutta ulkonäöllisesti tuo 225 olisi ehkä ollut enemmän omaan mieleen sekä speksien varjolla se olisi ollut sopivampi 8,5" leveälle vanteelle kuin 215.. Mutta katsotaan miten ne istuu jahka ne saan käsiini ja vanteille..

Tässä on edelliseltä kotimaanreissulta tänään kotiuduttu ja huomenna lähden seuraavalle joten tän kanssa hommat jatkunee viikonvaihteen jälkeen kun noita tuotteitakin pitäis alkaa saapumaan.. Koitetaan loppulomasta saada vielä uudet renkaat alle jne!
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #618 : 24.04.2019, 19:38:06 »
Onko BC:een etutolpat poissuljettu vaihtoehto? Vaatii tosin hitsaamisen olka-akseliin.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #619 : 24.04.2019, 19:59:42 »
Onko BC:een etutolpat poissuljettu vaihtoehto? Vaatii tosin hitsaamisen olka-akseliin.

Ovat aikalailla. Aika paljon olisi rahanmenoa suhteessa saatavaan hyötyyn. Oikeastaan melkeen enempi olis haittaa noista.

Koska nyt mulla on jo hyvät coilirungot edessä ja varsin toimivat uniball camber/caster -säätöyläpäät jotka rakennettu just tän korin kanssa yhteen. Sekä nyt eteen ja taakse menee ristiin samanmittaiset ja saman halkasijan jouset. Ja noita jousia on kohta mulla aika valikoima jotka menee molempiin päihin. 225lbs ,325lbs, 375lbs, 450lbs ja 550lbs. Että oikeastaan muuta ei kaipaisi kun iskarin shimmaus tai säädettävät iskarit eteen. Joten nuo BC tolpat olisi aika iso raha siitä että saisi lisää oikeastaan vaan säädettävät iskarit. Enkä oikeastaan pidä noita BC yhtään sen laadukkaampana kun GAZ tai Bilstein. Oikeastaan pidän perus BC huonompina kun noita GAZ/bilstein tuotteita. Ja sitten jos alkaisi sekottamaan vielä BC tohon yhtälöön niin tarvis taas lisää erilaisia jousia jne koska niissä eri mitoilla jouset kun mitä nyt tässä käytän..

Sitten tietysti vois ehkä kokonaan vaihtaa etutolpat jos teettäisi vaikka GAZ tehtaalla customina tolpat omiin napoihin. Tai Bilstein runkotolpat rallysystemsiltä tms.. Mutta sitten menee jo aika paljon lisää rahaa. Ja vaikea tähän on tehdä kompromissitonta alustaa, koska tällä pitäis pystyä ajamaan kadulla, mutkaradalla ja vartilla. Joten sinänsä paras olisi että säädettävät iskarit joka nurkassa ja tarvittaessa vaihtojousia vielä. Vaikka säädettävillä iskareilla jo pelkästään pystyis vähän eri olosuhteiden mukaan muuttamaan käytöstä..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #620 : 24.04.2019, 21:06:09 »
Muistaakseni englantilaisessa on Retroturbon myymät -60mm Gazit. Kyllähän nuo on asiansa ajaneet jo useamman vuoden, tietysti mieli tekisi kokeilla jotain muutakin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #621 : 24.04.2019, 21:56:02 »
Meillä kolmessa autossa edessä gazit ralli samilta, viimeinen setti tosin saattoi olla merkiltään spax vaikka onkin samanlaiset. Ja olikohan niin että patruuna oli pidempi että ei tarvinnut alas holkkeja. Rally raceen kun Samille soittaa niin hän tietää mistä kyse.

Hinta/laatu/säädettävyys/kestävyys ihan ok.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #622 : 29.04.2019, 20:47:32 »
Zestinot saapui. Torstaina tuli matkahuollolta ilmoitus saapuneesta lähetyksestä, ja lähdinkin sitä melkein samantien hakemaan kun liikenteessä olin. No eipä siellä ollut sitten kun takarenkaat. Eturenkaat oli lähetetty samaa aikaa samasta paikasta, mutta eivät olleet sitten matkanvarrella kulkenut samaa matkaa perille.. Lähdin siitä sitten reissuun joten eturenkaat jäi odottelemaan. Niistä tuli sitten saapumisilmoitus kun olin reissussa joten pääsin tänään vasta hakemaan.

Lähdinkin matkahuollosta sitten suoraan tallille laittelemaan autoa pukeille ja irroittelemaan pyöriä. Kuskasin ne sitten sen jälkeen lähellä olevaan rengasliikkeeseen. Ja tosiaan renkaat löysi paikkansa vanteilta.



Ja ihan hyvältähän ne vanteilla näyttää.



Sen perään sitten tein pyörille huolelliset pesut vannepesu/raudanpoistolla ja PPclean vaahdolla. Sen perään sitten kuivailut ja pyyhinnät BH cleanserfluidilla. Sipasin sitten pintaan Gyeon vannepinnoitteen. Perjaatteessa tähän käyttöön olisi riittänyt vahauskin vanteille, kun autolla tulee suht vähän kilometrejä ja nekin pääsääntöisesti hyvällä kelillä. Mutta laitoin nyt tuon kun sitä oli avattu puteli. Ja on toi toisaalta tosi hyvä kun on tuota kemikaalin kestoa niin uskaltanee kunnon aineilla pestä vanteet ilman pelkoa vahan antautumisesta.



Vanteet jäi sitten talliin odottelemaan pinnoitteen kuivumista ja ruuvailen ne alle tuossa joku päivä sitten. Samalla ajattelin takajouset vaihtaa ja säätää kohdilleen, jahka ne tulee. Nyt kun auto on valmiiksi pukeilla. Mutta katsotaan josko jouset saisi tässä lähipäivinä käsiin ja auton viikonlopuksi entistä ehompana ajoon.

Etuiskarit on vielä vähän auki, ja eteen en jousia vaihda ennenkun on iskarihommat päätetty ja saatettu maaliin. Retroturbolle laitoin kyselyä, ja siellä ei kuulemma 60mm vakiota lyhyempiä GAZeja ole hyllyssä. 2-3viikon varotusajalla saisi + rahti suomeen eli 3-4viikkoa yhteensä. Mutta kuulemma 40mm vakioita lyhyemmät olisi, ja ne saisi aika nopsaan suomeen? Mutta vedetään vielä hetkeksi mietintämyssy päähän ja katsotaan josko ne tilaisi vai mitä tekisi.

Mutta jatketaan.

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #623 : 29.04.2019, 21:12:45 »
Tulossa MLV-miittiin Lohjalle?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #624 : 01.05.2019, 10:56:02 »
Tulossa MLV-miittiin Lohjalle?

Kyllä olis tarkotus. Jos ei mitään ihmeitä tässä esiinny ennen sitä. Aika pahat kelit vaan oli luvassa viimeksi kun katsoin, mutta eiköhän ne siitä vielä muutu kun on tässä aikaa.. Huonoa tuuria tapahtuman kannalta jos tuo tyyliin +4c ja räntää/vettä toteutuu. Kun on ollu niin hyvät kevätkelit viimeiset pariviikkoa.. Mutta katsotaan.

Jouset pitäisi olla käsissä torstai päivällä. Loppuu vaan nyt loma tänään, mutta eiköhän noi jouset kerkeä vaihtamaan ennen vklp ja laittamaan pyörät alle. Samalla tarvis sitte tolpista säätää esijännitys ja ajokorkeus sopivaksi uusilla jousilla.. Etujousia en tosiaan vielä vaihda.. Iskareiden suhteen alan vähän kallistua siihen että nykyiset Bilsteinit huoltaisi ja shimmaisi.. Vaikka se on arvokas operaatio mutta tuntuisi turhalta heittää 'hukkaan' noita iskareita jotka tullu maksamaan mulle jo 450e. Eikä niistä oikeen myymälläkään saa ihmeitä kun huoltokin olisi kohta edessä.. Retroturbon kanssa vielä viestittelin, ja niillä oli tosiaan -30mm gazit varastossa, ei -40mm. Eli odotteluksi menisi että saisi -60mm. Ja retroturbolla oltiin sitä mieltä että noi gaz etuiskarit on hyvä vastine rahalle, mutta lähinnä katuautoon. Että jos autoa käyttää rata-ajoon jne ni Bilstein parempi.. Luulisi että asia sitten näin on kerta Gaz virallinen jälleenmyyjä sanoo että kovempaan käyttöön pidä Bilstein  ::)

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #625 : 05.05.2019, 16:49:06 »
Perjantaina löysi pyörät auton alle, ja samalla vaihtelin taakse nuo 9"x225lbs jouset. Lähdin nyt aluksi kokeilemaan sillä että iskarit vielä tukivarsien alimmissa kiinnityspisteissä ja laittelin esijännitystä sen verran että jousi on kasassa 10-15mm kun iskari täysin aukiasennossa. Auto on nyt suht matala, ja ulosjoustoa ei ajokorkeudesta ole tolla esijännityksellä kun 30mm tai aavistus yli. Ja sisäänpäin on varaa joustaa n.40mm ennenkun rengas alkaa ottamaan koteloon. Joten täytynee esijännitystä hieman löystää ja laittaa iskarit alapäästä keskimmäiseen vaihtoehtoon. Voi olla vaan että sillä setupilla jää ajokorkeus vähän korkeaksi omaan makuun, mutta niin saisi tilanteen että n.40mm ulosjoustoa ja sisäänpäin olisi varaa joustaa 50mm. Optimaalisin tilanne olisi jos tolpat olisi tuuman pidemmät, niin silloin saisi sopivan korkuiseksi käyttäen tuota alinta kiinnitysvaihtoehtoa ja saisi samalla mah. pitkän iskarin liikevaran ja tuuman pidemmän jousen. Mutta ei oikeen huvittaisi alkaa tuuman takia tilailemaan uusia tolppia, kun noi tuplasäätöiset alumiinirunkoiset jo jonkun pennin maksaa..



Kokeilin ja mittailin tuossa mitenkä syvälle saa pyörä mennä ennenkun nappaa johkin kiinni. Eli tunkkailin iskarin päät irrallaan perää niin kauan että alkoi raapimaan. Ja kyllähän tuo aika syvälle saa sukeltaa vaikka on 255mm semislicksi. Nyt kun akseli on 20mm edempänä niin kyllä on kivasti lisää tilaa joustaa ja näyttääkin paljon paremmalta kun pyörä istuu kaareen symmetrisemmin ja täyttää kaarta/koteloa tasaisemmin..

Lauantaiaamulla kävin sitten ajelemassa koeajolenkkiä reilut 30km. Koeajolla totesin että auto on nyt todella tarkka ajaa joskin hieman liukas ja pomppimisherkkä edelleen. Veikkaan kyllä että tuo rauhoittuu kun vielä eteen vaihtaa pehmeämmät jouset ja shimmaa iskarit. Ja takapään osalta hieman höllää esijännitystä jousesta ja säätää iskarin kohdalleen. Koeajon perusteella sitten takaiskareista otin vielä 2naksua comppia auki ja 2naksua reboundia kiinni. Ja säätelin rengaspaineet lähemmäs totuutta. Koeajolla oli kylmäpaineet edessä 2,5bar ja takana 2,4. Koeajon jälkeen laitoin kädenlämpösiin renkaisiin 2,3 eteen ja 2,2 taakse eli tekee kylmäpaineena n. 2,1 ja 2,0bar. Nuo semisliksithän on todella jäykällä rungolla, ja tarkoitettu toimivaksi melko pienillä paineilla. Sen perusteella mitä maahantuojalta kyselin ja tuon koeajon perusteella totesin niin ns. ratapaineet on tuon auton ja noiden renkaiden kanssa varmaan 1,8-2bar kylmäpaineen tienoilla. Takapäästä voi vielä reilummin laskea, etenkin jos kunnolla haluaa vetopitoa esim kiihdyttelyhommiin. Takapäästä voinee laskea 1,0-1,5bar väliin tarvittaessa. Vaikka ei nuo mitkään varsinaiset kiihdytyskumit ole koska 40profiili ja jäykkä runko. Sen kummemmin en osaa vielä kommentoida Zestinoiden pitoa, koska koeajon jälkeen alkoi satamaan lunta ja eipä noita renkaita vielä kerennyt juurikaan "sisäänajaa".

Koeajon jälkeen aloin sitten tosiaan autoa pesemään, ja kerkesin esipesut tehdä niin alkoi lunta satamaan. No ei siinä kumminkaan auttanut kun pestä loppuun eli kinnastelut jne. Kuivatakkin yritin, mutta märkää lunta tuli kovempaa tahtia lopussa pintaan kun mitä kerkesi pintoja kuivaamaan. Joten ei muuta kun vajaat kuivaukset ja tienpäälle kohti Lohjaa. Pikkasen kyllä jännitti matkalla työntää motaria kun räntää satoi taivaantäydeltä ja välillä matkalla oli jo penkat valkoisena ja ulkolämpö 1c. Päästiin kumminkin ilman ongelmia perille Lohjan ABC:lle eli MLV&Friends springmeettiin. Paikanpäälle kun pääsi niin sateet oli jo loppunut ja paikanpäällä kuivat tiet. Auto kumminkin kerkesi likaantua kohtuu hyvin etenkin puskureiden osalta kun matkalla rapa lensi ja kohteessa alkoi jo auto heti kuivamaan. Mutta pirusti oli porukkaa paikalla säästä huolimatta. Me saavuttiin pelipaikoille puolisen tuntia ennen tapahtuman alkua ja oli piha jo melkein täysi. Kivasti tapahtuma meni ja Volvo jälleen keräsi yllättävän paljon ihmettelijöitä vaikka tuon kanssa olen jo aika monet MLV tapahtumat ja cruisingit kiertänyt. Joten lienee tuttu kikotin jo isolle miittiporukalle. Miitti selvittiin ilman sateita, mutta hieman taas alkoi satelemaan kun illalla hämäränkoittaessa lähdin takasin tallillepäin. Takasinkinpäin selvisi auto suosiolla, ja oli jo kuivahkot tiet moninpaikoin niin pääsi huoletta työntämään. Päivän aikana tuli kilometrejä n.180.

Mutta tästä hommat jatkuu tulevalla viikolla etuiskareiden purkamisella. Jatketaan siis myöhemmin kirjoittelua...
« Viimeksi muokattu: 05.05.2019, 16:52:36 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1466
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #626 : 09.05.2019, 11:57:15 »
Mullakin ollu käytössä zestinot ja kokemus on että vaatii aikalailla kiertämistä radalla että rupee pitää. Ainakin 2-3 kierrosta kemoralla. En muista mikä mulla oli trw oisko ollu 280 kylmäpaine kun mittaa 1.8 niin nousee kyllä jonnekin 2.5
Katuajossa voit varmaan pitää kylmäpaine jossain 2

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #627 : 12.05.2019, 14:47:30 »
Mullakin ollu käytössä zestinot ja kokemus on että vaatii aikalailla kiertämistä radalla että rupee pitää. Ainakin 2-3 kierrosta kemoralla. En muista mikä mulla oli trw oisko ollu 280 kylmäpaine kun mittaa 1.8 niin nousee kyllä jonnekin 2.5
Katuajossa voit varmaan pitää kylmäpaine jossain 2

Juu eiköhän ne sopivat paineet tuosta löydy kun pääsee kunnolla ajelemaan uusilla renkailla. Vielä ei oikein kerennyt kunnolla testaamaan ja saamaan tuntumaa.

Etutolpat purin tuossa viikolla irti, ja vein iskarit Rallysystemsille shimmattavaksi ja huollettavaksi. Katsotaan minkälaisena ne sieltä tulee nyt takaisin, mutta odotukset on niiden suhteen ainakin että nyt rupeaa pelittämään. Vielä kun saa sopivat jouset niiden kaveriksi. Laitan nyt eteen ainakin aluksi varmaan nuo 325lbs/ 57kg/cm jouset. Olisi myös 375lbs jouset varastossa mutta veikkaan että ne on piirun liian kovat..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #628 : 25.05.2019, 13:28:27 »
Alkuviikosta tuli iskarit valmiiksi ja kävin hakemassa ne pois. Niihin tehtiin nyt pikkaisen enempi kuin mitä oli aluksi oletus, mutta hinta pysyi kumminkin arviossa, tai jopa vähän alempana joten todella tyytyväinen olen hommaan tähän mennessä. Niihin tuli nyt uudet männät/kilkkeet kun niillä alkuperäsillä ei olis kuulemma saanut shimmattua tarpeeksi tymäkäksi. Nuo etuiskarit ovat siis pohjiltaan perus sportit eli melko lepsuille jousille tarkotutetut. Mäntäkilkkeiden lisäksi sitten shimmaus ja perushuolto. Eli nyt pitäisi olla hyvä. Tuokin on sellanen homma mikä olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, tai lähtöjään jo ostaa Bilsteinin clubsportti tms versiot.. Mutta ei sillon 5vuotta sitten ollut oikein itsellä tietoa että mitkä on vakiojousien jäykkyydet, mitkä jouset sinne pitäisi laittaa ja minkälaisen iskarisetupin kanssa. Nyt on sitten tieto vähän karttunut, ja yrityksien ja erehdyksien kautta tuota alustapuolta jalostettu parempaan päin. Nuo perus B6 sportit on tarkoitettu joko vakiojousien tai perus lesjö/ipd sporttijousien kanssa. Eli n.90-150lbs jousien kanssa toimivaksi? Sellaisia arvoja olen ainakin ameriikan foorumeilta saanut ymmärtää. Joten ei sinänsä paperilla ainakaan ihme että ei oikein vaimennus riitä kun aluksi oli 550lbs etujouset ja sittemmin on menty 450lbs etujousilla..



Nyt on sitten tolpat kasattu uusituilla Bilsteineillä 325lbs jousien kera. Nyt pitäisi kaiken järjen mukaan olla jousi huomattavasti lähempänä totuutta ja iskarit "rakennettu" tolle jäykkyysluokalle sopivaksi. Homma on nyt kasassa, mutta vasta eilen illalla sain auton takasin pyörilleen joten ei ole vielä aika ja kelit riittänyt koeajoille. Ajokorkeutta pitää vähän vielä hieroa, ja takaiskarien setuppia. Takaiskarit jätän nyt sittenkin toistaiseksi alimpaan kiinnityskohtaan, ajattelin vain hieman esijännitystä ja iskarien säätöjä ruuvailla. Toistaiseksi tuntuu siltä että jos iskarit siirtää ylempään kiinnityskohtaan, niin perä jää sen verran "korkeaksi" että joutuu keulan ruuvata melko ylös että auto ei ole etukenossa. Aikaisemmin tuo balanssi on ollut ehkä vähän liiankin etukeno, joten koitan nyt ruuvvailla niin että helmalinja olisi lähempänä vaakatasoa ajokorkeudessa. Sehän on näissä, ja monessa muussakin autossa aika tyypillistä että takakaari on alempana kuin etupyörän kaari. Sitten jos pyörän fitmentit laittaa molemmissa päissä vastaavaksi niin auto on aika etukenossa.. Ja sitten kärsii ajo-ominaisuudet.. Ainut varjopuoli on että perän kun jättää nykyiselle korkeudelle, tai vielä vähän alemmaksi niin sisäänjousto jää aika lyhyeksi, 30-40mm väliin. Mutta ei se haittaa jos ei ala raapimaan pyörä ajossa. Sitten jos ei mahdu joustamaan riittävästi, niin pakko varmaan muuttaa iskarin kiinnityspaikkaa ja ruuvvailla tuo keula korkealle sitten.. Mutta testailut jatkuu....
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 240 8V Turboprokkis. GTi Magazine 2/17
« Vastaus #629 : 30.05.2019, 22:11:21 »
Eilen pääsi tämäkin pitkästä aikaa ulkoilemaan. Aluksi tuli alusta/pohja pestyä:




Ensin perä ylös, sitten vaahdottimella tarexit pohjaan sen verran tujulla seoksella mitä lancella saa. Muutaman minuutin vaikutus ja huolellinen huuhtelu perään. Sitten vaahdotus ppcleanilla, jotta saa tarexin mahdolliset jämät pois ja neutralisoitua sen happaman koostumukaen. Ja huuhtelut perään. Sitten keula vielä ylös ja nuo edellämainitut toimenpiteet etuosaan myös. Lopuksi ppclean vaahdottimen kautta koko auton päälle ja huuhtelu perään.

Sitten koeajolle. Etupää tuntui nyt huomattavasti paremmalta kun ennen, joskin pyöränkulmat tarvitsisi säätää jossainkohtaa uusiksi nyt kun tolpat ollut irti ja ajokorkeus hieman muuttunut. Takapää vielä hieman liian jäpäkkä ja nypyttämisherkkä. Iskareita on vielä varaa säätää, mutta jos ei sillä parane niin joutuu harkita vielä pikkasen pehmeämpiä jousia. Toki rengastuskin hieman vaikuttaa kun on jäykät kumit ja niissä ehkä tarpeettoman paljon painetta.

Laskin sitten takarenkaista kylmäpaineet 1,7bar tasolle. Ajossa tuntui ehkä aavistuksen paremmalta näillä paineilla. Tuli sitten kokeiltua miten se irtoaa paikaltaan tällä rengas+alustasetupilla. Suljetulla testiradalla tietysti. Lähtö launchilla kaasupohjassa ja livakalla kytkimen nostolla tietysti. Jonkunverran rengas pyöri joutavaa ja samalla kuului hieman uusia sivuääniä laatikon suunnilta. Ei kumminkaan nopeaa huolestumista tapahtunut joten ykkösellä mentiin tappiin ja kiskasin seuraavaa pykälää kaappiin. Kakkosella lähti hieman sutimaan kanssa ja nyt kuului reilua meteliä laatikon suunnilta joten oli pakko nostella ja rullailla kevyesti parkkiin. Hetken päästä uudestaan käyntiin ja takasin tallille päin. Käynnistäessä kuului kytkimen suunnilta jännittäviä ääniä ja vähän mietitytti että näinköhän tämä tallille selviää. Tallille kumminkin selvittiin joskin välillä matkalla kuului satunnaista meteliä. Tallilla nostin keulan pukeille ja tarkastelin silmämääräisesti voimansiirtoa ja ei sieltä mitään ollut tullut ainakaan läpi asti ja kaikki palikat kiinni. Sen enempiä en alkanut tutkimaan joten vähän arvailun varassa on mitä sieltä pettänyt. Varmaan kytkinlevystä niittauksia pettänyt, ehkä painelaakeri? Vauhtipyörän kiinnityksen löystyminen tai laatikon hajoaminenkaan ei liene pois-suljettuja. Kytkin kumminkin toimi normaalisti ja vaihteet meni sisään.. Joutunee siis tulevalla viikolla laatikon irroitushommiin. On tämä niin hyvin kyllä tähän asti kestänytkin että on tässä jo vähän odotellutkin millon jotain hajoaisi. Ei nimittäin mitään vikaa ole ollut missään tämän kanssa.. Tosin ei nytkään mitään katastrofia sattunut, kun mitään ei tullut mistään ulos ja laite vei perille  :2funny:

Mutta katsotaan kun mökiltä kotoutuu ja "pääsee" tämän kimppuun..

Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Kulkukoira  Proturbo