Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.

  • 29 Vastauksia
  • 5402 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #15 : 21.12.2019, 17:37:48 »
Bensasuodatin on vaihdettu, samalla kun bensapumputkin.  Virranjakajan kansi ja pyörin myös. Tulpat ja tulpan johdot tietty. Puola oli mittauksen perusteella vähän jo huono, löytyi kohtuuhintaan uusi Bosch tilalle. Kampiaks. asentotunnistin tuli myös uusittua. Orkkis Biliasta.

Apumiehen puolen maadoituspiste oli hapettunut ja likainen. Se oli hyvä vinkki. Samoin putsasin vasemman puolenkin.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #16 : 21.12.2019, 21:55:05 »
Aika tarkkaan mielestäni imusarjan alle katselin ja en kyllä löytänyt imuilman lämpötilatunnistinta.  Kylmäkäynnistyksen lisäbensasuutin vaan on imusarjan alla keskellä.  Onkohan po lämpötilatunnistin imusarjassa jossain muussa koneessa kuin 230FB?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #17 : 21.12.2019, 22:46:07 »
Aika tarkkaan mielestäni imusarjan alle katselin ja en kyllä löytänyt imuilman lämpötilatunnistinta.  Kylmäkäynnistyksen lisäbensasuutin vaan on imusarjan alla keskellä.  Onkohan po lämpötilatunnistin imusarjassa jossain muussa koneessa kuin 230FB?
Ei siellä sellaista olekkaan, vaan jäähdytysveden lämpöanturi. On siis ruuvattu sylinterikanteen noin sylinterin 3 kohdalle.

Niitä moottorin lämpötila-antureita on kaksi, joista se "helposti näkyvä ja löydettävä" (noin sylinterin 1-2 kohdalla) on mittariston anturi. Se moottorin toimintaan vaikuttava on siellä sylinterien 3-4 tuntumassa, sylinterikannen kupeessa, kaksinapaisella sähköliittimellä.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #18 : 21.12.2019, 23:41:48 »
Ahaa. Vähän väärin ymmärsin aiemmat ohjeet. Sen toisen ämpötila-anturin kannessa huomasinkin.  Ja kun se kerran on tekemisissä käynnin kanssa niin menee kyllä hankintaan.  Ja kuten puhuttiin niin ei mitään tarvikeosia.  Kiitos tarkennuksesta.

Nyt on sen verran korjaustoimia tehty että on hyvä väli koeajaa ennen lämpötila-anturin vaihtoa,  ja jos toimii ilman häiriöitä niin vähän voi arvioida missä vika oli.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #20 : 21.01.2020, 18:23:50 »
Osui silmiin juttua Hal anturista.  Ainakin joissain malleissa on virranjakajassa, pyörimen alla olevan muovilevyn alla.  Onko -91 940 230 FB:ssä myös?  Mikä sen tehtävä on?  Jos on käyntihäiriöitä niin kannattaako vaihtaa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #21 : 21.01.2020, 20:20:27 »
Osui silmiin juttua Hal anturista.  Ainakin joissain malleissa on virranjakajassa, pyörimen alla olevan muovilevyn alla.  Onko -91 940 230 FB:ssä myös?  Mikä sen tehtävä on?  Jos on käyntihäiriöitä niin kannattaako vaihtaa?
Hall-anturi jakajassa hoitaa periaatteessa samaa hommaa kuin kampiakselinasentotunnistin, mutta vähän suppeammin. Molempia ei ole samaan aikaan. 940:ssä ei ole Hall-jakajaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #22 : 21.01.2020, 20:48:00 »
Millastas ongelmaa tässä vielä on?




Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #23 : 22.01.2020, 10:31:54 »
Kaikkien korjausten jälkeen muutama viikko sitten jätti tielle.  Taas oli hyvin märkä keli ja auto oli seissyt vähän aikaa, ehkä 1/2h, edellisen ajon jälkeen ja sitten muutaman km:n ajon jälkeen liikennevaloihin hiljentäessä vähän nyki ja sammui. (aina kun stumppaa, se tapahtuu pienille kierroksille laskiessa)Ekalla startilla hiukan yritti käydä mutta sitten ei enää mitään.  Muutaman minuutin seisomisen jälkeen käynnistyi. Kun käynnistyi niin ensin käynti oli pienen hetken nykivää ja sitten toimi normaalisti.

Lisävaikeuden tuo häiriön harvinaisuus.  Ostin stroboskooppilampun jonka ajattelin ensi kerralla kytkeä niin näkyy tuleeko kipinä. Ja led-lamppukynä on myös ja ajattelin sen laittaa 1-sylinterin suuttimen pistokkeeseen niin näkisi startatessa tuleeko suuttimille ohjausvirta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #24 : 22.01.2020, 23:00:49 »
Onko releet vaihdettu? Bensapumpun rele tuhkiksen takaa ja konehuoneesta suutinrele, paisarin kupeessa.

Tarkat paikat ja kuvat google kuvahaku. Tai täältä faq 7-900 @ takaveto korjaamo.

Edit on vissiin jo vaihdettu.

Mitä bensaa tankissa?
« Viimeksi muokattu: 22.01.2020, 23:02:54 kirjoittanut Kankikari »

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #25 : 24.01.2020, 23:21:46 »
Joo, releet on molemmat vaihdettu.  Sytytyksen pääteaste, tai sytkäboksiksi kai kutsutaan, on vaihtamatta vielä. Voi ehkä antaa jotain häiriödataa eculle?  Mistäpäin muuten tuo sytkäboksi löytyy?
Bensana olen käyttänyt pelkästään 98 oktaanista. Siis E5 bensaa. Aikaisemmin Shellin V-poweria mutta nyttemmin muidenkin ketjujen 98:a.   95E:tä en ole käyttänyt ollenkaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #26 : 25.01.2020, 00:45:39 »
Joo, releet on molemmat vaihdettu.  Sytytyksen pääteaste, tai sytkäboksiksi kai kutsutaan, on vaihtamatta vielä. Voi ehkä antaa jotain häiriödataa eculle?  Mistäpäin muuten tuo sytkäboksi löytyy?
Bensana olen käyttänyt pelkästään 98 oktaanista. Siis E5 bensaa. Aikaisemmin Shellin V-poweria mutta nyttemmin muidenkin ketjujen 98:a.   95E:tä en ole käyttänyt ollenkaan.

Pääteaste on ilmanputsarin vieressä, lokasuojaa vasten. 95 toimii ihan mainiosti B230fb koneessa, eikä 98:lla saa muutakuin kevyemmän lompakon.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #27 : 25.01.2020, 10:30:39 »
Voipi olla, että tästä ei ole mitään apuja, mutta juuri samanlaisia oireita ja vain sateisilla keleillä aiheutti vuoden ikäinen alkuperäinen Bosch- virranjakajan kansi. Vaikka näytti sisältä täysin virheettömältä niin sinne ilmeisesti oli kuitenkin kerääntynyt jonkinlainen ehkä öljyn ym aikaansaama hieno kalvo, joka johti kostealla kelillä kipinät mihin sattui? Kun tuota sisäpuolta ja ne pyörijän vastepinnat vaan huolellisesti siivosin, niin oireet loppu. Voi tietysti olla vaan pelkkää sattumaa mutta nyt mennyt jo pitkään ihan hyvin.

Poissa joosua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #28 : 27.01.2020, 16:41:08 »
Pääteaste on ilmanputsarin vieressä, lokasuojaa vasten. 95 toimii ihan mainiosti B230fb koneessa, eikä 98:lla saa muutakuin kevyemmän lompakon.
Kiitos tiedosta tuon pääteasteen sijainnista.  Se taitaakin olla ainoa osa jota ei ole tullut vaihdettua.  Kannattaako muuta kuin Boshin tekemää tilalle laittaa?

Varmaan ei ole mitään, ainakaan merkittävää, eroa moottorin toiminnassa 95E ja 98E bensoilla, mutta yksi kaverini, mielestäni pätevä autoteknikko, sanoi kerran että etanoli kuivaa kumiosia. Ja aika monta kumiosaa matkalla onkin ennenkuin bensa on tankista siirtynyt palotilaan.  Sitä mikä on sitten todellinen ero eri bensojen vaikutuksella, en tiedä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 -91 230FB kaasuläpän asentotunnistin.
« Vastaus #29 : 27.01.2020, 19:43:19 »
Kiitos tiedosta tuon pääteasteen sijainnista.  Se taitaakin olla ainoa osa jota ei ole tullut vaihdettua.  Kannattaako muuta kuin Boshin tekemää tilalle laittaa?

Varmaan ei ole mitään, ainakaan merkittävää, eroa moottorin toiminnassa 95E ja 98E bensoilla, mutta yksi kaverini, mielestäni pätevä autoteknikko, sanoi kerran että etanoli kuivaa kumiosia. Ja aika monta kumiosaa matkalla onkin ennenkuin bensa on tankista siirtynyt palotilaan.  Sitä mikä on sitten todellinen ero eri bensojen vaikutuksella, en tiedä.
Volvon mallit tainneet olla etanolikestäviä jo jostain 1980 alusta asti.

Omalla 940:llä ajettu 499tkm. Tuosta 90tkm itse, 95e10:llä noin 50tkm ja e85:llä loput. Alkuperäiset pumput, polttoainelinjat jne.

 

Autoracing  KL-varaosat