Kulkukoira  Proturbo

745 4.6T ja Turbo

  • 103 Vastauksia
  • 33357 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #90 : 08.06.2021, 22:08:34 »
Laatikon kardaaninlaippa kävi sorvarilla ja nyt se on oikeissa mitoissa vakiokardaanille. Vanha pulttijako on juuri sen kokoinen, että ulkoreunaan jäi haamujäljet kierteistä. Porailin reiät ja laitoin kiinni laatikkoon.



Jäi sanomatta, että sunnuntaina laitoin autossa ennestään olleen pakoputkiston takaosan paikalleen ja uudet etusumarit. Skandixin sumariumpiot ei ole ihan samoissa mitoissa kuin vanhat orkkistyyppiset Boschit, mutta pikku viilauksella päätypalat menee nätisti paikalleen. Takapöntön voi joutua vaihtamaan isompaan, mutta kokeilee nyt ensin miltä kuulostaa 420 pitkällä ovaalilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #91 : 09.06.2021, 07:50:41 »
Alkuviikosta pakosarjat kävi hiekkapuhalluksessa ja maalasin VHT:n pintaan.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ompa kivan kompaktin näköset pakosarjat verrattuna LS tehdassarjoihin.
!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #92 : 17.06.2021, 00:05:40 »
Joo, onneksi sarjat on sopivan malliset. Ja sisältä paljon isommat kuin 2V koneessa.

Eilen laitoin syylärin paikoilleen, pyörittelin turboa ja saa unohtaa dp:n vetämisen alas koneen etukulmalta. Turhaan tehdä niin ahdasta välikköä. Laitettava turbo viistoon ja dp kulkemaan runkopalkin päällä iskaritolpan ja koneen välistä. Joutuu varmaan kokeilemaan sienifiltteriä, hankala saada mahtumaan kunnon kokoista kartiota. Vaihteisto mahtui laskemalla etupalkkia pidemmillä pulteilla. Kokeilin satunnaista kardaaninetupätkää ja sehän oli hyvin lähelle sopivaa. Ehkä sentti-puoltoista edemmäs porattava tukikumin pultinreiät.

Tänään oli lähinnä laikkahommia kun poistin pakopesästä 1,4kg tavaraa ja hitsasin V-bandin kiinni. Lyhennys helpottaa turbon ja dp:n sovitusta. Vähän muutakin tuli puuhasteltua.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #93 : 20.06.2021, 00:46:25 »
Illan näpräilyjen jäljiltä turbo seisoo omilla jaloillaan ja dp on aika pitkälti hahmoteltu. Pakosarjat laitoinkin jo aiemmin paikalleen ja aloittelin lähteviä putkia. Saa siinäkin hetken pyöritellä. Tässäkin sama homma kuin Country Squiressa, ilmanputsari laitettava turboon kiinni ennen turbon asennusta :P



Viikolla tuli nokkapyörien lukituspalat eli kohta on jakopään vuoro.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #94 : 21.06.2021, 00:44:16 »
Sain oikeanpuoleisen putken turbolle tehtyä ja hitsailtua dp:n lambdanpaikkaa vaille valmiiksi. Mahtuu just taittumaan paikalleen. Eniten aikaa taisi mennä tuumaillessa miten putket vetää :buck2: Vasemmanpuoleinen väliputki jäi yhtä mutkaa vaille ja loppuputkisto kaipaa joustoa.

Siitä se täyttyy vielä:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #95 : 27.06.2021, 00:38:04 »
Eilisen puolella sain tehtyä pakoputkiston aika valmiiksi ja vaihdettua jakopään. Putkistosta puuttuu hukkaportin poistoputki, väliputkien puhallutus ja maalaus sekä lämpösuojanauha. Sitä meneekin pari metriä.




Jakopäässä ei mitään ihmeellistä, vasenkin venakoppa tuli pienellä ujuttamisella. Oikeanpuolen laahurista puuttui jonkin verran ja myös vasemmasta laahurista oli murtunut paloja. Kaikki palat löytyi, eikä jakokaan ollut hypännyt. Uusin kampiakselin etustefan samalla. Nokkien lukituspalat oli löysän oloiset neljään koloon ja yhteen meni naputtamalla paikalleen.



245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #96 : 29.06.2021, 00:33:51 »
Aloittelin hukkaportin poistoputkea ja portin sijainnista johtuen sen saa yhden väliliitoksen lisäämällä käännettyä myös screameriksi jos haluaa testata penkissä. Sitä ennen laitoin etuvakaajan paikalleen ensimmäistä kertaa jottei poistoputki osu vahingossa siihen. Vakaajan korikiinnikkeiden ja runkopalkkien väliin tarvitsee 5-10mm tavaraa jottei ota kiinni öljypohjaan.

Laikkasin akkukotelonnurkasta lahoja pois ja tein turbon öljynpaluun putkiosan valmiiksi. Letkua mallailin ja jonkun mutkan joutuu matkalle laittamaan. Tehtävä muutama pidike sille. Tehtävä varmaan varmaan huoltoluukku pyöräkotelon puolelle, muuten öljynpaluun irrotus ja asennus on turhan hankalaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #97 : 01.07.2021, 21:22:18 »
Maalasin väliputken, kaadoin öljyt koneeseen ja lyhensin öljytikkua saman verran kuin öljypohja on madaltunut. Laitoin öljynsuodattimen aiemmin paikalleen vähän esitäytettynä. Nyt kaadetun määrän perusteella öljypohjan tilavuus on hyvin lähellä alkuperäistä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #98 : 05.07.2021, 23:49:20 »
Eilen tein keppitelineen, maalasin turbon "jalustan" ja näpertelin muuta. Kepin liikkeet on hyvät, voisi silti tehdä vielä vaihdevälinlyhentimen ja lisätä sivuttaisjäykkyyttä kovempaa käyttöä ajatellen. Mustangin vaihteensiirtovipu onkin umpirautaa ja kepin päähän tehtävä holkit prikkojen tilalle.



Tänään muotoilin alavesiletkun ja aloitin sähköhommia. Ylävesiletku tuli suoraan sopivasta pätkästä. Akku majoittuu oikeaan takasivukoteloon. 175mm korkealla akulla jää varaa tehdä teline, eikä ota kiinni pohjalevyyn.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #99 : 07.07.2021, 00:06:22 »
Sähköjen tiirailu jatkui pääasiassa ylimääräisten poistolla. Kytkinlinja oli tehty teräspunoksella ja kävin lyhennyttämässä siitä puolet pois. Bensalinjaakin pyörittelin ja laitan 960 suutintukissa olevan paineensäätimen kuten oli toisessa koneessa. Näissä ei ole paluuta ollenkaan ja tuon mallin paineensäätimessä on paluu itsessään.

Käärin väliputken ja laitoin sen paikalleen. Laitoin alavesiletkuun vähän lämpönauhaa myös ja se on kiristettynä paikalleen. 960 automaatin etupätkä käykin suoraan paikalleen. Aiemmin ei ollut mallatessa kiinnityslevyä.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2021, 00:08:48 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #100 : 07.07.2021, 15:11:28 »
Tosi asiallinen hanke! Paljonko tollaseen kattilaan uskaltaa laittaa ylipainetta? Mekaaniset ahtimet tuottaa kait reilun puoli baaria, mitä mainostetaan bolt oneina. Ohjaatko kasia megaruutalla vai saatko ronkittua moottorin omaa ohjainlaitetta?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #101 : 08.07.2021, 00:28:23 »
Turbolla varmaan 0,6-0,7bar välimaastossa bensalla. Kumminkin jenkeissä kirjottelevat, että 450-500hv paikkeilla on vakiolla koneella alakerta kestää vielä käyttöä.
Vanhasta johtosarjasta on jäljellä lähinnä liittimet johdonpätkillä eli megalla kuten edellinenkin.

Osa päivästä meni tarpeita hakiessa ja yhdessä sivuhommassa. Turbon öljynpainelinja on muuten valmis, mutta antoi vääränlaisen nipan öljynpaineanturinreikään. Nousu on molemmissa sama, mutta alkuperäinen anturi on vajaan millin pienempi. Pyöräytän suodatinjalkaan isomman kierteen jos saan lähistöltä kierretapin, muuten siirtyy myöhemmälle. Molempiin päihin tefloninpätkät ja väliin rosteriputki. Bensalinjat on konehuoneen osalta klemmareita ja paineensäätimen jalkaa vaille valmiit. Bensakiskoon tulevassa vakiossa pikaliittimessä oli aika pieni sisäreikä joten porasin sen isommaksi.

Vaihdoin apulaitehihnakiristimenrullaan laakerin ja herkistelin kiristimen. Sisällä oleva jousi tainnut ottaa pintaan sen verran ruostetta ettei halunnut liikkua kunnolla. Paineilmaa ja voidetta nitkuttelun kera auttoi siihen. Johdolla suoritettu hihnan pituuden arviointi osui kohdalleen ja hihna menee kivutta paikalleen kun kiristin on ääriasennossa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #102 : 30.12.2021, 21:47:11 »
Täysin ei ole päässyt unohtumaan, vaikka laitoin myyntiinkin ja ajatustasolla pyöritellyt koneen siirtoa johonkin toiseen koriin. Hommasin vastaavuustodistuksen ja ainakin tämän kohdalla on aika turha paperi. Volvo sallii maksimitehot kun laittaa vähintään 195/60/15 pyörät ja Turbon iskarit :D

IPD:n vakaajia satunnaisesti kytännyt Skanidixilta, koska sieltä niiden piti alunperinkin tulla muttei saaneet tavaraa. Ens kuun loppupuoliskolla voisi yrittää tilata uudestaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6T ja Turbo
« Vastaus #103 : 19.02.2022, 15:10:06 »
Kori otti ja lähti isoilla jarruilla sekä BC:n etutolpilla uuteen kotiin, joten tämä aihe menee lukkoon.

Tekniikkapaketti jäi toistaiseksi nurkkiin, saapa nähdä kehittääkö siitä jotain ???
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron