Samppasport  Futurez

XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori

  • 6 Vastauksia
  • 3054 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Deefive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« : 21.05.2019, 22:40:25 »
Tulipa kesä ja kärpäset... Ja allekirjoituksen mukaisen XC60:n ilmastointi vastasi lehmän henkäystä. Käytin auton ilmastointihuollossa (ei sinisellä) jossa todettiin, että järjestelmässä on kyllä kylmäainetta ja on tiivis mutta kompressori ei vaan jaksa hönkiä kuin muutaman hetken käynnistyksen jälkeen. Painetta ei kuulemma muodostu, kompressori kaputt. Korjausarvioksi kirjattiin 1150 eur joka pisti vähintäänkin nikottelemaan.

Onhan auto jo 276 tkm ajettu joten lienee joltain osin ymmärrettävää, että tämmöistä tapahtuu. Mietin kuitenkin, josko etsisikin käsiinsä purkuosan (varaosahaku.fi tuottikin varsin miellyttävähintaisia ratkaisuja, alle 100 tkm ajetuista autoista) mutta meneekö arpapeliksi ja sopivatko kompurat eri moottoriversioiden välillä vai onko näissä eroja - tai olisiko jollakulla kokemusta/vinkkejä inhimillisen hintaisista kompressoreista?

Lisäksi vielä vikamuistista löytyi vikakoodi CCM-B108277, mutta huoltofirman mielestä tämä ei vaikuta ilmastoinnin kompuran toimintaan.

Hitsi mitä tehdä?
MY2005 V70 2.5T Chromium Summum Geartronic
2012 Audi Q7 3.0 TDI V6

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« Vastaus #1 : 21.05.2019, 23:38:48 »
https://www.carparts-pros.com/page_1_3.php#oeformo

36011428

Tuon 36011428 pitäis sopia kaikkiin 5syl moottorisiin. Näppäile auton VIN skandix.de sivustolle ja haen kompuran numero. Tai katso kompuran kyljestä numero jos arveluttaa. Itse ottaisin ton orggiskompuran (480Eur).

Vaihto ei pitäisi olla kaksinen homma.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2019, 23:42:09 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« Vastaus #2 : 22.05.2019, 11:37:28 »
Vähän vanhemmissa autoissa magneettikytkin kuluu eikä kompura pysy siksi päällä. En tunne tätä niin tarkkaan, että voiko olla sama vika. Tuon pystyy korjaamaan ns. "limun poistolla" eli otetaan yksi shimmi pois kytkimestä.

Oire tuossa viassa on juuri sellainen, että kylmää tulee pienen hetken käynnistyksen jälkeen mutta sitten lakkaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Vs: XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« Vastaus #3 : 22.05.2019, 11:49:58 »
Vähän vanhemmissa autoissa magneettikytkin kuluu eikä kompura pysy siksi päällä. En tunne tätä niin tarkkaan, että voiko olla sama vika. Tuon pystyy korjaamaan ns. "limun poistolla" eli otetaan yksi shimmi pois kytkimestä.

Oire tuossa viassa on juuri sellainen, että kylmää tulee pienen hetken käynnistyksen jälkeen mutta sitten lakkaa.

Sama tuli mieleen. Kannattaa tutkia ennen uuden kompuran tilaamista, että millainen magneettikytkin on rakenteeltaan. Shimmin poistaminen on melko edullista uuteen kompuraan tai -magneettikytkimeen verrattuna.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Deefive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« Vastaus #4 : 23.05.2019, 22:19:20 »
Kiitokset kaikille vinkeistä!

Illan olen nyt testaillut tuota ilmastointia ja kyllä se tosiaan päälle naksahtaa ja jopa jäähdyttääkin.  Tuntuu vaan, että kompuraa pitää herätellä välillä eli kliksutella AC:ta off-on-off-on. Joka kerta päälle kytkiessä kompura naksahtaa päälle - ja parhaimmillaan sain auton jäähtymään edes jonkin verran (puhalsi n. +5 asteista ilmaa, verrokkina perheen V70 joka puhalsi +3 asteista). Välillä vaan tuntuu, ettei ilmastointi anna tasalaatuista lopputulosta ja välillä taas jäähdyttää vähän paremmin.

Kuitenkin semmoisen 15 min jaksaa toimia jollakin tavalla mutta sen jälkeen voi hyytyä - tai sitten vaan pitää herätellä ilmastoinnin kytkintä rämppäämällä.

Eli äkkiseltään tuntuu tuo magneettikytkin syypäältä - ei niinkään kompura. Vidan päässä ei autoa ole vielä tullut käytettyä mutta noinkohan se ilmastoinnista osaa viitteitä edes antaa... Ellei sitten kyseessä ole joku sisätilan lämpötunnistin.
MY2005 V70 2.5T Chromium Summum Geartronic
2012 Audi Q7 3.0 TDI V6

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« Vastaus #5 : 24.05.2019, 08:01:47 »
Mittaa se välys, mang. kytkimesetä. Ainakin omasta pystyy, en tuosta sinun autosta osaa sanoa. Eikös se rako pidä olla +/- 0.5mm.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa mazcu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D3 MY2011 ja ilmastoinnin kompressori
« Vastaus #6 : 15.07.2019, 22:45:13 »
Mulla alkoi ilmastointi tuossa joku aika sitten vikisemään. Nyt tuli otettua remmit pois tarkistusta varten.
Ei ainakaan käsin pyöritellessä tuntuisi laakeri saa mitään isompaa olevan.
Hihapyrältä kyllä tuntui pienepieni klappi.
Mutta se mikä hämmästytti oli kun pyöritti magneettikytkimestä, niin kuului pieni narina.
Narina kuulosti ihan kuin joku kumitiiviste olis kuiva.
Onko muut törmännyt vastaavaan?
Onko siellä tiivisteitä välissä?

 

Proturbo  Autodiagnoosi