RallyBaron  Samppasport

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 135624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tynkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vanha aihe mutta vastataan kuitenkin. Täältähän löytyikin ohjeita :). Itellä Volvo v70 2,5TDi ml. 403 tkm, josta meni ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen laakeri. Eilen purin ja manasin sitä että miksi auto pittää tehä niin ahtaaksi? Pikkusen enempi tilaa niin mahtuisi laturikin helpolla pois... Tänään saan laakerin (ja toivottavasti Volvon myös kasaan). Paljonko se magneettikytkimen välys pitäisi olla, 0,40-0,70 milliä? Ja mistä se mitataan? Meinaan vois samalla säätää sen ilmastoinnin. ::)
« Viimeksi muokattu: 23.04.2014, 09:47:39 kirjoittanut tynkä »
-Bensalla pestään pensselit ja Dieselillä tehdään woimaa-

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Joku 0,3mm vois olla hyvä.
Riippuu sit paljon niistä shimmeistä mitä siihen jää välykseksi. Niissä kun on kaikissa eri paksuisia, joissain on kaksi, ja joissain kolme shimmiä.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2014, 13:12:30 kirjoittanut pomo »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Joo, 0,3mm on hyvä.
Se mitataan rakotulkilla siitä hihnapyörän ja päätylaipan välistä.
Kasaa se magneettikytkin, laita päätylaippa paikalleen, koputtele sitä siitä keskeltä, että on varmasti pohjassa ja laita vähän keskiruuviakin kiinni, sitten mittaat välyksen, tuloksesta riippuen ja sielä päätylaipan keskiakselin sisällä olevien shimmilevyjen määrästä ja paksuuksista riippuen sitten otat levyjä tai levyn pois.

Poissa tynkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Kiitoksie vastauksista. Siinähän se viimeyö vierähti volovoa rassatessa; välillä meinasi vastustaakkin, mutta päätin että periksi en anna ennenku auto on kunnossa. Laakerin sain vaihdettua ja niitä säätöprikkoja ei ollut kuin yksi, niin jätin ilmastoinnin senkummemmin säätämättä. Vielä kuuluu pieni ääni hihnalta tietyillä kierroksilla, todennäköisesti kuuluu välirullalta kun tuntu käsikopelolla olevan hieman väljä ja kun pyöritti niin äänsi. No, se on onneksi heleppo vaehtaa :)
-Bensalla pestään pensselit ja Dieselillä tehdään woimaa-

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Kyllä meikäläinen sai rullattua kaikki 5x20 pultit pohjaan saakka ihan helposti eikä tullu millin kymmenystäkään pihalle   :D

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Tuosta löytyy kuvia ja jotain selostusta lisää, eli tein tuon omaan autoon, auto on siis V70 tdi, -99 eli X. Tämä siis selvennyksenä kuvien kera, toimenpide on se mikä tuolla alussa on mainittu. Tein tuon homman kotipihalla ihan perustyökaluilla:


Kompura shimmattu. Kylmäkone tun tuis kytkevän suht normaalisti, ite kytkentä on paljon pehmeämpi nyt. Valot vilkkuu edelleen, eli jotain vikaa on jossain enkä tiedä pitäiskö sen vaikuttaa kompuran kytkentään. Pomon laittamaa linkkiä en oo ehtiny lukea.

Parit havainnollistavat kuvat.

Kytkentälevyn irroitus, itellä ei ollu 5x20mm pultteja joten käytin 5x25mm, ja vielä kuusiokoloja. Hion kummallekin puolen kantaa tasaisen kohdan josta sai sit pikkujakarilla käännettyä. Sit kun pultit oli tarpeeksi syvällä niin sain käännettyä pultteja kuusiokoloavaimella. Muista irroittaa ensin se kytkentälevyn paikalleenlukitseva 6mm pultti (10mm kannalla) joka löytyy sieltä levyn keskeltä upotettuna.

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Kytkentälevy, tuosta kuvasta näkyy miten pultinkannat on hiottu:

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Kytkentälevy sisäpuolelta, kitkapinnoissa oli kulumaa joten shimmaus oli tarpeen:

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Kytkentälevystä löytyi numeroita, en tiedä voiko tuosta päätellä suoraan kompressorin tyypin:

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Simmit, omasta löyty siis 0,3mm ja 0,8mm. Välys oli niin iso että ei tarvinu paljoa miettiä kumman ottaa pois. Simmit löytyy tuolta boorituksen pohjalta, tippuu todella herkästi jos käännät boorituksen alaspäin:

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Parit vinkit:

Ainaki tuo mun kytkentälevy lähti irti asti noilla 25mm pitkillä pulteilla. Tuo 25mm on siis se kierteen pituus joka ilmoitetaan. 20mm pulteilla levy olis jääny pari milliä akselille vielä. Kun lähdet ruuvaamaan pultteja levyn läpi niin ne tod.näk ahdistaa heti alkuun, johtuu siitä liasta ja pölystä joka on niissä kytkentälevyn kierteissä. Järkeä käyttäen ettet riko kierteitä. Pultti kun menee levystä läpi niin sen saa pyöriteltyä käsin perille asti. Sen jälkeen alat kiristää avaimella, kannattaa kiristää esim siten että avain vastaa aina seuraavaan pulttiin, ja sit kiristää sitä seuraavaa. Silloin jokainen pultti kääntyy aina samanverran ja levy lähteeä nousemaan akselilta suorassa ulos. Ite kytkentälevy kannattaa nostaa siinä asennossa pois jossa se irtoaa, ettei simmit tipu pois.  Apulaitehihnaa ei tarvi irroittaa.

HUOM! Kulmamieskin aikanaan tuosta jo kirjoitteli, eli nuo pultit vastaa laakerin lukkorenkaaseen, omassa se lähti ainaki pois paikaltaan. Tarkista että on paikallaan, ja laita paikalleen jos on irti tai huonosti paikallaan.

Minkään lattiakaivon läheisyydessä ei kannata ruuvata, työkalut ja simmit tippuu taatusti jotenki sinne kaivoon vaikka se olis kymmenen metrin päässä.

Mihinkähän nämä kuvat ovat kadonneet??
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa volovo240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Elä hyvä mies hättäile??? "Kuva poistettu lainauksesta". Laitappa hiiren kursori tämän tekstin päälle ja klikkaa....

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Elä hyvä mies hättäile??? "Kuva poistettu lainauksesta". Laitappa hiiren kursori tämän tekstin päälle ja klikkaa....

Olen kyllä tuon tehnytkin,  mutta lataantuu vaan "tyhjä"  kuvan paikka.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2014, 07:36:56 kirjoittanut Topelius »
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Enään ainut ongelma tässä asiassa on,  että mistä tuo välys pitää siis mitata?
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Enään ainut ongelma tässä asiassa on,  että mistä tuo välys pitää siis mitata?

Välys mitataan siitä kytkimen ja hihnapyörän välistä.
Seuraa kompuraa auton ollessa käynnissä niin huomaat kyllä miten kytkee päälle ja pois.
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
No niin, kompura shimmattu.
Kohtuullisen helppo homma kun pääsi jyvälle.

Aluksi oli hankalaluuksia avata keskipultti kun ei oikein pystynyt pitämään millään kiinni kytkimestä.
Laitoin sitten avaimen auton palkkia vasten ja väänsin kytkintä rälläkän avaimella niin napsahti auki.

Räikkälenkki on ehdoton hankinta 5x20mm pulteille, muuten menee järki.
Kyseessä oli bensakone joten ahdasta oli mutta kytkin mahtui tulemaan alakautta nätisti kun kampesi konetta hieman.

Kolme prikkaa löytyi, yhteensä reipas milli kun ei ollut tarkkaa mittaa.
Välys minulla oli n.1.3-1.4mm
Poistin kaksi prikkaa ja jätin ohuimman paikalleen.

HUOM!
Jos jätät prikkoja paikalleen niin kannattaa työntää myös keskipultti paikalleen kun laittaa kytkintä booreille.
Mulla kävi niin että prikka pääsi kaatumaan "kyljelleen" ja sitähän ei huomaa.
Kiristelin keskipulttia kunnes en saanu enää kireämmälle, jäi reilu sentin rako.
Ei muuta kun kykin uudestaan irti, prikka oikein paikalleen ja keskipultti reikäänsä.Pysyy siten prikkakin pystyssä.

Kytkin booreille, vedätetään keskipultilla kiinni.

Kiristyksessä oli myös hankaluuksia kytkimen kiinni pitämisessä mutta sain rälläkän avaimella lukittua kytkimen auton runkoa vasten.

Nyt välys n.0.3 - 0.4mm
Ja kyllä muuten kytkee nätisti päälle.
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
HUOM!
Jos jätät prikkoja paikalleen niin kannattaa työntää myös keskipultti paikalleen kun laittaa kytkintä booreille.
Mulla kävi niin että prikka pääsi kaatumaan "kyljelleen" ja sitähän ei huomaa.
Kiristelin keskipulttia kunnes en saanu enää kireämmälle, jäi reilu sentin rako.
Ei muuta kun kykin uudestaan irti, prikka oikein paikalleen ja keskipultti reikäänsä.Pysyy siten prikkakin pystyssä.

Pieni tippa vaseliinia auttaa pitämään prikan paikallaan tai vaikka öljyä.

Poissa L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Pieni tippa vaseliinia auttaa pitämään prikan paikallaan tai vaikka öljyä.

Joo, tämä toimii myös.
Volvo V70 2.4 mkI, -00
(Ex-Volvot:940 2.3i "kartano" -91,940 GL TD -92, V40 1.8 -97)

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Välys mitataan siitä kytkimen ja hihnapyörän välistä.
Seuraa kompuraa auton ollessa käynnissä niin huomaat kyllä miten kytkee päälle ja pois.

Onko se siis periaateessa tuo väli?

V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Onko se siis periaateessa tuo väli?
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Joo, juuri tuo väli, missä nyt näkyy noiden pulttien kierteet

 

Samppasport  Futurez