Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: VolvoMees25 - 07.07.2019, 21:39:10
-
Moi! En tiedä olenko oikeassa paikassa. Kysymys liittyen johdotuksiin. Mitä muita johtoja tarvitsen kun muutan kaasarista ruiskuksi kuin itse tuon olemassa olevan ruiskun johtosarjan ja bensapumpuilta kuskin jalkatilaan menevät johdot. Yv:ssä voi laittaa kaavion tai kuvia liittimistä ja johdoista jotka tuohon väliin tulee (?) Jotkuthan menee sulakkeille, virtalukolle ja mittaristoon
-
Lisäyksenä...Ruiskun omasta johtosarjasta lähtee vain anturiliittimiä ja yksi iso liitin johon menee 12 johtoa. Muita mitä olen lukenut niin vänkärin jalkotilassa pistoke on 9 pinninen, mutta tässä on 12... Nämä 3 "ylimääräistä" väriä on keltainen, musta ja punainen. Muut värit on samat kun 9 napaisessa pistokkeessa.
-
Toinen on varmaankin ihan viimesten vuosien johtosarja ja toinen noin -91 tai vanhempi.
Tuolta katsoo vaikka -90 ja -92 kaavioista mitkä johdot on kyseessä: http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html
Volvo 240 1990.pdf ja vastaavalla tavalla nimetyt on jälkikäteen piirrettyjä kaavioita jotka on mun mielestä selkeämmät kuin alkuperäiset.
-
Kiitos todella paljon :) Alkaa näyttää jo selkeältä paketilta kun tuolta katselin.
-
Tässä vastaus VolvoMees25 privaviestiin ja tietoa muillekin :)
9-nap on ainakin todettu seuraavasti:
- sininen Virtalukko (+)
- Paksu keltanen/punanen Bensarele
- ohut keltainen/punanen Lambda lämmitys
- sininen/musta Nopeustunnistin
- pinkki Vikavalo, mittaristo; esim ryypyn valoa voi käyttää
- sininen/keltainen Startti, syöttää (+) kun käynnistää
- vihreä AC painekytkin
- harmaa/punainen AC rele
- violetti Vaihteen vaihtamisvalo, mittaristo
12-nap eroavaisuuksia
- keltainen ?
- pinkki/valkea Vikavalo
- musta Maa?
- punainen Jatkuva (+)?
Keltainen on ollut yleensä mittaristosta Cruisen signaali, tätä väriä ei löydy ECU tai EZK johdoista. Musta voisi ehkä olla maa ja pun. jatkuva (+). Itsellä on kaikki johtosarjat myyty, niin ei voi enää tarkistaa.
Mittaa nämä puuttuvat kytkennät piuhoista/liittimestä/johtosarjasta minne menee ja laita tieto tänne!
PS.
Johdottamalla ECU-liittimestä nasta 10 (low) ja 11 (high), saa sähköflektinkin toimimaan, jos on -9xx sarjan ECU boxi.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/vaihe6/SDC10080.JPG)
-
Tässä siis johtosarjalta tuleva liitin:
(https://i.ibb.co/D4Jjhmc/image.png) (https://ibb.co/D4Jjhmc)
Ja tässä vastakappale joka lähtee virtalukolle yms.
(https://i.ibb.co/MhVwchr/image.png) (https://ibb.co/MhVwchr)
-
Musta todettu maaksi ja punainen jatkuvaksi(+). Keltaisen johdon päässä on yksi naarasliitin joten menee jollekkin anturille tms? Imusarjan alapuolelle kumminkin.
-
Musta todettu maaksi ja punainen jatkuvaksi(+). Keltaisen johdon päässä on yksi naarasliitin joten menee jollekkin anturille tms? Imusarjan alapuolelle kumminkin.
Lämpömittarin anturi.
-
Kiitoksia ;D
-
Näissähän on kaksi lämpötila-anturia tyylillä että toinen mittaristolle ja toinen eculle? Elikkäs silloin teoria on keltainen johto menee toiselle lämpötila-anturille joka menee mittaristolle. Musta ja punainen johto tulevat jonnekkin akun läheisyyteen. Tässä paketissa jotka menevät akun läheisyyteen on yksi paksu punainen joka menee startille, eli menee akun + napaan. Ohuet musta ja punainen tulevat näin ajatellen johonkin kiinni akun ympäristössä. Ei varmaan merkittävää tapahdu jos en laita niitä minnekkään kiinni mutta kaikki muut kytken. Purin johtosarjaa ja totesin että eihän nämä tietenkään ruiskun kaaviossa näy kun ei ole ruiskun omia johtoja ollenkaan, laitettu vaan samaan sarjaan että ei menisi joka johto yksitellen suojamuovissa :D Kiitokset kaikille auttaneille, eiköhän tämä saada vielä käyntiin ;)