Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 240DL -88 farkku

  • 21 Vastauksia
  • 15365 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Volvo 240DL -88 farkku
« : 18.08.2012, 23:58:56 »
Kolmisen kuukautta sitte tuli ajettua vuoden 1988 farmari 240 pihaan. Ilmeisesti USA malli, nahkapenkit, toimimaton ilmastointi, madallettu ja B230F 2.2 LH-Jetillä. Pari kuukautta tuli ajeltua ja asenneltua pikkuosaa, mm. snowcapit, huomiovalot, vanteet vaihtu, soitin paikalleen, ku kerta virtajohtoki oli valmiina ni sulake paikalleen ja etupäälle vahvistin, subi + vahvari, lisäpitkät poistettu ja jotain pientä korjailua.

Ostohetkellä:


Pari viikkoa eteenpäi, vanteet, lisävalot pois, snowcapit:


Huomiovalot, (huomaa siirrettävä "autotalli" taustalla.. ;D):


Subi, (kuskin penkki tarvis näköjään pientä korjausta muutenki ku vaan verhoilua..):


Viimme viikolla tuli alotettua pakoputken rakennusta ku vanha vuotaa, ostoksille siis:


Ei muutaku pakosarja irti koneesta, 4/8 pulttia poikki... Sen lisäks 2 pytyn pakokanava näytti tältä:


Vähä saattanu laihalla käydä?  ::)
Noo, kannen irrottamisen jälkeen löyty kahden vuotavan pakosarjan tiivisteen lisäksi mm. vuotava imusarjan tiiviste, löysä nokkahihna jonka kiristys tapis, kulunu nokkapyörä, laakeriton laturi, vuotava vesipumpun tiiviste...
Taas sai käydä ostaas.. Tiivisteitä, vesipumppu, nokkahihna + kiristin, stefat apuakselille ja kampuralle ku oli vuotanu, sähköflekti, pinnapultit ja kupari mutterit pakosarjalle.

Tähän jäätiin viimmevkl:


Tähän päästiin tänään:


Jakopää oli tarkotus saada kasaan tänään mut löyty pikku ylläri viel:

puuttuu 1-2mm tosta kiilasta joka pitäs tulla prikan läpi ja remmipyörälle, ihme jos remmipyörälle ei löytyny oikeeta kohtaa...  ::)

Ilmeisesti joskus ollu vähä vääräs kohas kiristys vaihees:


Huomenna pitää toisesta koneesta ottaa jakopäähän kaikki remmipyörät ja kasata, sit pääseeki pakoputken kimppuun josta koko "huolto" alkoi  :2funny:

Suunnitelmis on hifipäivitystä, megaruuttaa ja fööniä mut niistä lisää aikanaan..  ::)
« Viimeksi muokattu: 05.10.2014, 22:14:55 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #1 : 19.08.2012, 00:40:46 »
pökätään tähän parit miittikuvat vielä ;)





240 -86 @buildingbrick240

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #2 : 19.08.2012, 00:59:12 »
Jaa nii, renkaita vaihtaes katkes pultti kuskinpuolelta takaa, jollaki oli siitäki kuva miitistä.  :2funny:
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #3 : 19.08.2012, 01:05:04 »
Onko tuo takapuskuri pitempi/isompi tässä jenkkimallissa vai vääristääkö kuva, magian näkönen perä :pomo:

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #4 : 19.08.2012, 01:08:14 »
On se ainaki sedaniin verrattuna pidempi, farkkuja mul ei oo ennen tätä ollukkaa ni en osaa sanoo..  ???
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #5 : 19.08.2012, 05:32:52 »

Jenkkimallissa on oma takapuskurinsa. Siihen ei sitten käy euromallin päällismuovi eikä päällilistat, jos sattuu vaikka osumaan johonkin...
Joku väitti, että etupuskimessakin olisi jotain eroa mutta en koskaan omastani mittaillut.
Tuokin oli -88 USA malli:

http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/Lankkufarkku+ja+Lapin+lumoa/
« Viimeksi muokattu: 19.08.2012, 05:38:00 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #6 : 19.08.2012, 21:54:09 »
Konetta kasattu, enää puuttuu laturi, vesipumpun remmipyörä, vesiputket, syyläri, remmet, IMM ja ilmanputsari. Huomenna loput osat kii ja koittaa et vieläkö se toimii, sen jälkeen pakoputken rakennus loppuun, nyt on katille asti valmiina, katis laippa ja pala putkee kiinni.

Ihme jos kuulosti vähä et putki vuotaa ::)
« Viimeksi muokattu: 07.01.2014, 23:36:39 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #7 : 17.10.2012, 22:04:27 »
Nostetaan välis vaikka juuri muuta ei oo tapahtunu muutaku auto on pesty ja varustettu talven pimeille.
Sisustaan ostettu vähä pikkuosaa, josko ensviikolla sais hifit ja sähkölasit asenneltua paikalleen.
Pikkumittareiden kehyksiä ja kiinnikekumeja saa tarjota, niistä on ostoilmotuski.



Katsastus ois edes, ainaki käsijarru, rekkarin valot ja pakkivalot pitää korjata.

E: Jos joltain löytyy poikkituen laippoihin piirrustukset mittoineen tai linkki niihi nii saa pistää YV.
E2. kuvat.fi loppu, kuvat rikki.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2012, 14:02:10 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240 farkku -88
« Vastaus #8 : 27.02.2013, 16:30:30 »
Nonii jotaki muutaki saatu aikaan ku vaan maileja mittariin:


Toinen ovi pitäs enää ruuvata kasaan ja vahvari paikalleen jos vaikka innostuis tekee enemmänki sit.
Pikkuosia turbokoneeseenki o tullu kerättyä pikkuhiljaa, tarvis vaan joku kiva ja halpa pikkufööni löytää millä pääsis alkuun.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240DL -88 farkku, 240DL -88 sedan (björni)
« Vastaus #9 : 14.07.2013, 03:12:02 »
Rojekti on jäis jonkuaikaa osittain rahatilanteen takia ni ehkä paree showroomin puolella nii voin lisätä ton sedanin samaan topicciin mistä oon ruosteita hinkannu jne aikani kuluks. Tullu Divin 240 rassattua enemmän ku omia.. ::)

Farkku:
Farkulle ei oo kauheesti tapahtunu talven jälkeen: 320000 mailia tuli mittariin, ~250tkm ajettu B230F ostettu odottamaan vahvempia sisuskaluja, megaan kolvailtu modeja, ratti vaihtu pienempään (kiitokset 240 -87 :hg:), lämmityslaitteen puhallin hiljeni ja takaluukku vähä ratkes. Ei puhalla ollenkaa ja jos avaa lasit ni vetää luukun välistä pakokaasua koppihin.. Lasit kii ni ei ainakaa oo kylymä ajella näin kesällä :buck2: Uus luukku ostettu, kaipaa maalit päälle ja lasin paikalleen, uus puhaltimen moottori ostettu, tarvis vaan vaihtaa paikalleen. Puhaltimen vaihdon jälkeen pitäs ilmastointia kattoo jos sen sais korjattua pienellä vaivalla.
Talvirenkaat tuli alkutalvesta haettuu, niiden vanteet pitäs viedä maalattavaks ennenku talvi yllättää ;D

Sedan:

Ainoot varusteet on oikeestaan keskuslukitus etuovis jonka oon ite laittanu sillon ku ajokortin sain (oli eka kilvellinen auto :P) ja varttinahapenkki (?  :o). Tarkotus ois ruosteet putsata, huonot peltiosat vaihtaa parempiin, b200k tilalle b200f ehkä megalla ja turbolla ja maalata samalla volvon 189 valkosella ku farkkuki, keskuslukituksen hilut pistää takaoviinki. Ei ny sinänsä projekti oo ihan, teen mitä pystyy pikkurahalla :-[

Perästä ruosteita oon putsaillu jo, puskurin päällä oleva peltireuna tarvii vaan vähä uutta peltiä ku oli ruostunu läpi, muut oli vaan pintaruostetta joka lähti helposti.


Yhen raadon purkamisesta jäi b200f ylimääräseks jota ajatelin vähä käydä läpi ja laittaa b200k tilalle. Pitää tehä öljynpaluulle paikka lohkoon ja koittaa jos Garrett TB2514 ois soppeli, tarvii ettii joku halpa isompi sit jos em. on liian pieni. Männistä ois tarkotus sorvata patit pois, jos mittasin ja laskin oikein nii pitäs joku 9,5 jäädä puristussuhteeksi. Kannen palotiloja muotoilemalla sais varmaan laskettuu lisää mutta pitää ny kattoo. Tehoo ny ei varmaan kauheesti oo tarkotus ottaa (~150hv?)
Lohko on maalattu, öljynpaluun ku porais ni sais kasata jo pikkusen.


Oiskoha siinä ollu kaikki tälläkertaa. Ideoita, ehdotuksia, kommentteja jne saa heitellä jos mieleen tulee. :)
« Viimeksi muokattu: 14.07.2013, 03:19:22 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Joni-:n volvokokoelma
« Vastaus #10 : 19.08.2013, 23:30:24 »
Pitää olla rojektia ettei tekeminen lopu kesken :uglystupid2: Vaaleensininen GLE ei päässy kuvaan ku ei oo ajokuntonen. Pitää tankki rakennella sinne että saa sitäki siirrettyy ajamalla.

Farkkuun sovittu 21mm takavakaajasta kaupat (paikallaan 16mm, edes 23mm), punasesta pitää pohja parsia kasaan ja leimata, kermanvärisen lohkoon tehä öljynpaluu huomisen aikana että saa kierretapin palauttaa ku on lainas.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Joni-:n volvokokoelma
« Vastaus #11 : 20.08.2013, 22:23:11 »
Sellanen siit ny tuli, saa koko B200 toimia harjotuskappaleena.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Joni-:n volvokokoelma
« Vastaus #12 : 23.08.2013, 21:47:31 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kaikille mukavee kun ei oo ylimäärästä tilaa takaluukussa  :juhau:
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 240DL -88 farkku & sedan
« Vastaus #13 : 07.01.2014, 23:49:22 »

Mittari asennettu, turbo vaan on pöydällä vielä :( Siin onki sit oikeestaan kaikki mitä edellisen kirjotuksen jälkeen on näille tullu tehtyä.

Näillä näkymin farkun tekniikaksi tulee
- MS1 v2.2
- B230F 13mm kangilla
- 530 kansi D nokalla ja kanaville vähä putsausta
- hukkakipinä volkkarin puolalla
- 630cc dekat
- 16t mitsu
- M47

Mihis asti 940 turbon kytkin piisaa jos sellasen pistää? Kestääkö enemmän ku M47? Laatikkoa ei oo tarkotus väkisin yrittää rikkoo mut ei kytkimen tarvis välttämättä luistaakkaa.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240DL -88 farkku & sedan
« Vastaus #14 : 07.01.2014, 23:57:35 »
Mitä nyt oon lukenut niin 200hp hujakoilla kestää turbon kytkin.
Noissa käytetty yleensä turbon asetelmaa ja dieselin levyä & sintteriä. Tosin sintteri hieman paskamainen katukäytössä, mutta kestää varmasti enemmän mitä laatikko.

Viisaammat varmistaa

 

RallyBaron  Samppasport