Carcom Oy  Ateho

Volvo 240 GL 1988 ja Volvo V70 2,5T geartronic 2007 huoltomuistion tapainen..

  • 844 Vastauksia
  • 187230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Saako tuolla viinalla ajaessa mitään rahallista hyötyä?  :idiot2: Eikös kulutus nouse varsinkin nurkka-ajossa aika jyrkässä suhteessa, kun menovetenä toimii viina.

Kulutus nousee viinalla ajettaessa ja ainahan voi ajaa 98-bensalla, jos haluaa..

Onhan nuissa litrahinnoissa eroja, mitä tuossa katselin eroja..
« Viimeksi muokattu: 19.09.2019, 17:05:43 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Saako tuolla viinalla ajaessa mitään rahallista hyötyä?  :idiot2: Eikös kulutus nouse varsinkin nurkka-ajossa aika jyrkässä suhteessa, kun menovetenä toimii viina.

Kyllä siinä etua saa. Hintaero karkeasti kuitenkin noin 1,7 kertainen etanoliin suhteutettuna. En nyt enää muista edellisen 2005 2.5T speksejä, mutta kyllä säästöt oli ihan merkittävät. Kilometrejä tais tulla 28tkm tai 38tkm etanolilla ja eFlexFuelilla.

Edit: löytyi joku vanha muistiinpano, keskiarvolla bensankulutukseen muutos kulutuksessa 28% tankkaushistoriaan peilattuna.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2019, 17:06:41 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Kyllä siinä etua saa. Hintaero karkeasti kuitenkin noin 1,7 kertainen etanoliin suhteutettuna. En nyt enää muista edellisen 2005 2.5T speksejä, mutta kyllä säästöt oli ihan merkittävät. Kilometrejä tais tulla 28tkm tai 38tkm etanolilla ja eFlexFuelilla.

Jo vain alkaa kiinnostamaan enemmän tuo eFlexFuel-muunnossarjan hankkiminen..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Jo vain alkaa kiinnostamaan enemmän tuo eFlexFuel-muunnossarjan hankkiminen..

Voin kyllä suositella. Itsellekin tulossa taas heti, kun ehtii vain hankkia ja asentaa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Hallituksen korottaessa polttoaineveroa alkaa kiinnostamaan tuo V70:sen muuttaminen etanolille.

Mitäs kaikkee tuohon pitikään tehdä sen suhteen että saa toimimaan ?
Sarja kiinni ja viinaa tankkiin. Maadoitus, liititmet suuttimien ja niiden virtaliittimien väliin ja etanolianturi polttoainelinjaan.
Motonetista saanee osat ?
Jep, tai suoraan valmistajalta.
Olikos se muuntotuki voimassa vielä tämän vuoden ??
On, 200€ takaisin muutoskatsatuksen jälkeen. Voimassa 2021 syksyyn.
Tuosta yritin lueskella ohjeita:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.0
Jollain oli ollut ongelmia boksien ja puhelimen yhteydessä (turbo 242?) ja Hanna^lla oli kai mennyt laitteet sekaisin(?), mulla on oma sarja toiminut hyvin 10tkm talvikontissa. Säästöä ei kertynyt paljon "vanhoilla" bensahinnoilla, korotusten jälkeen kertyy paremmin. E85 on myös kevennetyllä verolla, joten jossain vaiheessa siinäkin varmaan hyöty poistuu... Öljythän pitäisi vaihtaa tiheään kun ajaa viinalla, joten jos an ajanut pitkillä väleillä saa vähentää säästöistä.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
240:sen etuovien rojulokerot vaihdettu ehjiin, kun edellisten korjaus liimauksella ja vahvalla huopakankaalla ei ollut hyvä ratkaisu..
Vielä pitäs saada jarrut laitettua kuntoon, johan tuo on ollut pukkien päällä useamman viikon..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Jahas, jos sitten lämmityslaitteen kimppuun V70:ssä..
Eli ongelma on siinä kun vähentää lämpöä säätimestä pykälän, niin rupeaa puhaltamaan samantien kylmää.

Jossain topicissa oltiin korjattu tuollainen ongelma uudella vastuksella.
Muistaako kukaan minkälainen vastus siinä lämmityslaitteen paneelissa on ?
Epäilyttää vaan voiko se ntc-vastus ? olla kaputt..

Automaattiasennolla puhkuu koko ajan täysillä eikä missään vaiheessa vähennä puhaltimen säätöä alaspäin vaikka säätää lämpötilaa..

Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2870
Eikös sulla ollut myös V70:ssä se CFE? Eli ajotietokoneesta näkee sisätilan lämpötilan? Jos se näyttää loogista lukemaa, niin lienee ainakin se lämmityslaitteen paneelissa oleva anturi OK. Tämä lienee ehdottomasti helpoin taka varmistaa sen anturin toimivuus. Toimiihan ulkolämpömittari ok?

Mulla on myös autossani tuo CFE-palikka millä näkee tuon sisätilan lämpöanturin lukemat, eli voin tarvittaessa pyörähtää siellä jos on tarvis. :D
« Viimeksi muokattu: 24.10.2019, 23:48:45 kirjoittanut tuomaril »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Eikös sulla ollut myös V70:ssä se CFE? Eli ajotietokoneesta näkee sisätilan lämpötilan? Jos se näyttää loogista lukemaa, niin lienee ainakin se lämmityslaitteen paneelissa oleva anturi OK. Tämä lienee ehdottomasti helpoin taka varmistaa sen anturin toimivuus. Toimiihan ulkolämpömittari ok?

Mulla on myös autossani tuo CFE-palikka millä näkee tuon sisätilan lämpöanturin lukemat, eli voin tarvittaessa pyörähtää siellä jos on tarvis. :D

Kyllä kaikki toimii niin kuin pitää eli lämmöt pysyy ja sisälämpötilakin asetetussa arvossa, tuon paneelin käyttäytyminen vaan jotenkin ihmetyttää..

Ulkolämpömittari näyttää oikeita lukemia.

Eli kun lämpöpyynti täysillä ja tiputat sitä 1 pykälän niin saman tien rupeaa puhaltamaan saman tien kylmää eli tiputtaa lämpöpyynnin pois.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2019, 09:15:04 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Hallituksen korottaessa polttoaineveroa alkaa kiinnostamaan tuo V70:sen muuttaminen etanolille.

Mitäs kaikkee tuohon pitikään tehdä sen suhteen että saa toimimaan ?
Motonetista saanee osat ?

Olikos se muuntotuki voimassa vielä tämän vuoden ??

Tuosta yritin lueskella ohjeita:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.0

Motonetista saa kaiken tarvittavan.

Ostat eFlexfuel etanolimuutossarjan + liitinsarjan (sis. polttoainelinjan pikaliittimet ja polttoaineletkua)

Autosta ei tarvitse katkaista yhtään johtoa tai letkua. Suutintukista kannattaa päästää paineet ensin pois neulaventtiilin kautta. Polttoainelinjassa on pikaliitin tulipellin tienoolla jakopään puolella moottoria. Siitä liitos auki ja letkulla + pikaliittimilla etanolianturi polttoainelinjaan. Suuttimilta johdot irti ja mittaus kumpi nastoista on +. Sen jälkeen eFlexfuelin johtosarjasta tökkii pinnit liittimiin ja laittaa johtosarjan auton johtosarjan ja suutinten väliin ja maadoitus auton runkoon. eFlexfuelin johtosarjan iso liitin purkkiin kiinni ja auto käyntiin.

Minä laitoin purkin auton poikkitukeen kiinni, kun en muutakaan paikkaa keksinyt, johon johdot olisi riittänyt. Maadoitusta täytyi jatkaa.

Eikös muuntotukea saanut hakea vielä muutaman vuoden ajan? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Saako tuolla viinalla ajaessa mitään rahallista hyötyä?  :idiot2: Eikös kulutus nouse varsinkin nurkka-ajossa aika jyrkässä suhteessa, kun menovetenä toimii viina.

Kulutus ei nouse nurkka-ajossa tai kuormittaessa yhtään etanolin ominaiskulutusta enempää. Reilu 3000km vedin asuntovaunua kesällä, joista muutamaa tankkausta lukuunottamatta kaikki meni viinalla. Keskikulutus oli järjestäin päälle 20litraa/100km. Silti oli edullisempaa ajaa etanolilla, koska ysikasia olisi mennyt alkaen 16litraa/100km.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Jollain oli ollut ongelmia boksien ja puhelimen yhteydessä (turbo 242?) ja Hanna^lla oli kai mennyt laitteet sekaisin(?), mulla on oma sarja toiminut hyvin 10tkm talvikontissa. Säästöä ei kertynyt paljon "vanhoilla" bensahinnoilla, korotusten jälkeen kertyy paremmin. E85 on myös kevennetyllä verolla, joten jossain vaiheessa siinäkin varmaan hyöty poistuu... Öljythän pitäisi vaihtaa tiheään kun ajaa viinalla, joten jos an ajanut pitkillä väleillä saa vähentää säästöistä.

Joku vika mulla on siinä purkissa, kun läheskään joka kerta niin halutessaan ei saa purkkiin yhteyttä. Toivon, että se purkki kuitenkin tekee töitä sielä taustalla. ??? Täytyisi kysyä valmistajalta asiasta, kun saisi aikaiseksi.

Flexfuel Volvoissa on 15tkm öljynvaihtoväli. Minä vaihdan/vaihdatan 10tkm välein, ajan sitten bensalla tai viinalla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
V70:sen takaluukun kahva sanoi työsopparin irti, oli murtunut sieltä kahvan juuresta..
GHOST lähetti uuden kahvan ja tuossa iltapuoleen asensin sen paikalleen, ainakin ensimmäiset kerrat avasi luukun lukon joka kerta..

Lämmityslaitteen kanssa pitänee käydä viisaampien juttusilla..

Ja tuota etanolipäivitystäkin pitäs alkaa työstämään.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2019, 22:22:27 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Takaluukun kahvan vaihto oli onnistunut korjaus, eli nyt luukun saa auki ilman kahvan vääntelyä.

Ja jottei olisi liian helppoa, niin sisäpuhallin päästi SKRIIK-äänen eilen eli toimintasavut pihalle..
Joten leuka rintaan ja kohti uusia korjauksia  :-\

Taidan kohta siirtyä vanhempaan kalustoon auton suhteen.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2019, 07:41:45 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Solis huomenna puhaltimen vaihtoa, nappasin KL-Varaosasta tuollaisen mukaan:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/lam_lait_moot_s60_v_xc70_s80_xc90-p-91052-0
Ja sai vielä alennuksen kun sanoi tiskillä "VRCF"..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Proturbo  Autodiagnoosi