Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Leo - 05.08.2020, 13:40:43

Otsikko: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Leo - 05.08.2020, 13:40:43
Tuossa auton vaihto alkaa olla ajankohtainen ja katsellut 2014 ja uudempia V70:siä 8-vaihteisella loovalla. Miten noissa isoilla kilometreillä kestävyys? Näkyy ainakin yli 500 tkm ajettuihin loovia uusittu, mutta jos pitäydytään 300-400 tkm ajetuissa eli sisäänajo vielä vaiheessa olevissa yksilöissä. Eli mitä korjauksia noihin on ollut isoilla kilsoilla tiedossa ja miten ilmenee ongelmat käytöksessä, jotka voisi koeajolla huomioida?

6-vaihteisissa oli kahdenlaista vikaa riippuen vuosimallista eli venttiilipöytä vanhemmissa ja tiivisteet loovan sisällä uudemmissa. Oliko uusissa 8-vaihteisissa myös nätti tehdä loovan huuhtelu vaikka autokatoksessa?
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 17.08.2020, 14:44:02
Kyllä se huuhtelu kannattaa ihan pajalla oikealla koneella tehdä.

60tkm välein on suositus taksikäyttöön.

Itsellä toiminut ihan moitteetta, toki tyyppivika on alaspäin vaihdettaessa että saattaa "töksäytellä" sekä jos laatikko oppii tiettyyn ajoon niin erillaisessa ajossa se ei välttämättä tule niin nätisti mukana.

Tähän auttaa laatikon opettaminen uudelleen, esim 60-80tkm välein, miten nyt öljyjä sinne vaihtaa.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Kaldonia1 - 17.08.2020, 15:47:54
Kyllä se huuhtelu kannattaa ihan pajalla oikealla koneella tehdä.

60tkm välein on suositus taksikäyttöön.


Miksi pajalla? Eikö muuten onnistu?

Entä tuo "taksikäytössä" 60 tkm?

Mulla on tieto, jonka mukaan "uudempien" Volvojen automaattilaatikoihin on öljyt vaihdettava 6-vaihteisesta lähtien 60 tkm:n välein ja ns. Poweshift-vaihteiset 80 tkm. Siniseltä saatu tieto.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Niclashki - 17.08.2020, 16:16:54
60tkm on taksikäytössä jo huolto-ohjelmassa ja yksityis käytössä eivät kyllä oikein Volvolla mitään suosittele. Riippuu ihan Volvon huollosta ja asentajasta keneltä kysyy  Kuulemma jos on raskaat olosuhteet (esim vetää matkailuvaunua),  niin 60-90tkm välein SUOSITELLAAN öljyjen vaihtoa. Yhdelläkään kertaa eivät ole erikseen tarjonneet tai suositelleet laatikon öljyjen vaihtoa, vaan se on erikseen älyttävä pyytää. Sama koskee myös muuta voimansiirtoa (kulmavaihde, perä, haldex- öljyt). Mieluummin sit myyvät uusia voimansiirron komponenetteja yksityisille kultapähkinä hintaan.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Kaldonia1 - 17.08.2020, 16:40:45
Käytetyissä 2008-2012 ja myös vuosimallin 2014 V70 ja V60 malleissa on todella harvoin vaihdettu vaihteistoöljyjä riittävän usein.

Olen jo useamman kuukauden niitä tsekkaillut. Ei uskalla vaihtaa uudempaan, koska ovat huonommin huollettuja kuin nykyinen.  >:( >:(
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: juho82 - 17.08.2020, 17:03:54
Käytetyissä 2008-2012 ja myös vuosimallin 2014 V70 ja V60 malleissa on todella harvoin vaihdettu vaihteistoöljyjä riittävän usein.

Olen jo useamman kuukauden niitä tsekkaillut. Ei uskalla vaihtaa uudempaan, koska ovat huonommin huollettuja kuin nykyinen.  >:( >:(

Uuden ku ostaa nii voi sit vaihdattaa öljyt miten lystää
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: hessu80 - 17.08.2020, 18:30:08
Aloittajan haaveilemassa autossa moottori on pahempi kompastuskivi kuin laatikko. Mitä olen joskus huvikseni noita paljon ajettuja takseja katsonut, niin liian moneen on vaihdettu moottori jossain 200 tkm korvalla. 300 tkm ajettu voi olla ihan ok valinta, jos moottori on jo vaihdettu. 400 tkm ajetussa joutuu vaihtamaan kohta moottorin toistamiseen. Vähempi on kuulunut murhetta 8-lovisesta laatikosta. 
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Niclashki - 17.08.2020, 19:41:05
Aloittajan haaveilemassa autossa moottori on pahempi kompastuskivi kuin laatikko. Mitä olen joskus huvikseni noita paljon ajettuja takseja katsonut, niin liian moneen on vaihdettu moottori jossain 200 tkm korvalla. 300 tkm ajettu voi olla ihan ok valinta, jos moottori on jo vaihdettu. 400 tkm ajetussa joutuu vaihtamaan kohta moottorin toistamiseen. Vähempi on kuulunut murhetta 8-lovisesta laatikosta.

Onkohan näihin koneisiin mitään muutoksia tehty vm 2014 vs esim 2018? Ainakin alkupään VEA -koneissa oli aika paljon kaikkea "kivaa" ja paukahtelivat ennen aikojaan sekä popsivat oikeasti öljyäkin. Tietää vain omassakin pitäytyä silloin pienissä kilsoissa, ennen vaihtoa seuraavaan.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: hessu80 - 17.08.2020, 20:51:39
Onkohan näihin koneisiin mitään muutoksia tehty vm 2014 vs esim 2018? Ainakin alkupään VEA -koneissa oli aika paljon kaikkea "kivaa" ja paukahtelivat ennen aikojaan sekä popsivat oikeasti öljyäkin. Tietää vain omassakin pitäytyä silloin pienissä kilsoissa, ennen vaihtoa seuraavaan.
EGR-venttiili on uudemmissa erilainen, mikä voi pelastaa vähän. Muuten moottorin perusrakenne on edelleen varsin samanlainen. Ei ole varmaa tietoa, ovatko muuttaneet esim.  männänrenkaita tuon öljynkulutusprobleeman takia. 
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Kaldonia1 - 17.08.2020, 21:18:03
EGR-venttiili on uudemmissa erilainen, mikä voi pelastaa vähän. Muuten moottorin perusrakenne on edelleen varsin samanlainen. Ei ole varmaa tietoa, ovatko muuttaneet esim.  männänrenkaita tuon öljynkulutusprobleeman takia.

Mitkä vuosimallit ja mitkä nimenomaiset koneet ovat tunnettuja öljysyöppöjä?
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: gubbe - 17.08.2020, 21:29:46
VEA D4 moottorin mallimerkintä oli 2015 asti D4204T5 ja MY 2016 eteenpäin D4204T14, olisko tuolloin jotain muutettu.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Niclashki - 17.08.2020, 21:46:42
Mulla on joku D4204T23 merkinnältään. Tiedä sit mitä on syönyt tai miten kestää. Nyt 104tkm lasissa ja taitaa kyllä moottoriöljykin maistua dieselin lisäksi. Positiivisena puolena pitää sanoa, että tuo 8v- aski toimii hienosti verrattuna edellisen auton 6v pommiin.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Leo - 17.08.2020, 23:28:49
Mites nuo alkupään VEA koneet kun ohjelmoi EGR:n pois ja tarvittaessa myös hiukkasloukun poistaa ahdistamasta. Öljynvaihto 10-15 tkm välein niin pysyy puhtaampana paikat. Liekö sitten hieman paremmin pysyis kuosissa. Vai onko vain parempi bensapuolelta katsella VEA koneet.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: volvotdi - 18.08.2020, 09:09:14
Mites nuo alkupään VEA koneet kun ohjelmoi EGR:n pois ja tarvittaessa myös hiukkasloukun poistaa ahdistamasta. Öljynvaihto 10-15 tkm välein niin pysyy puhtaampana paikat. Liekö sitten hieman paremmin pysyis kuosissa. Vai onko vain parempi bensapuolelta katsella VEA koneet.

EGR ja imusarjan läpät pois käytöstä niin alkaa olemaan ongelmaton moottori. DPF kannattaa jättää kun sen poistosta ei ole hyötyä, polttelee sen verran harvoin.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 18.08.2020, 11:29:41
Itsellä kohta 400tkm ajettu 2014vm VEA V70 D4.
Syö ölppää kyllä, DPF ja EGR off.

Ei ole sen kummemmin muita ongelmia ollut ja auto liikkuu nätisti eteen ja taaksekin päin.
Olen vaihtanut 0w-20 öljystä 5w-30:iin, vie jonkun 4desiä tonnille tai vähemmän, riippuu todella paljon ajosta ja olosuhteista.

Kuulemma uudempaan versioon (eri moottorikoodi) on vaihdettu parannellut männänrenkaat joiden pitäisi korjata "syöminen", mutta tiedä sitten.
Ei itseä inspiroi näin paljon ajettuun enää niitä renkaita vaihtaa, kun kuitenkin syöminen on jotenkin hallinnassa.

Takaisinkutsuun pitäisi viedä ja sitten ajella Iisalmeen pajalle ohjelmoimaan uusiksi, itselläni siis DPF pamahti tukkoon ja jopa erilliset poltot eivät sitä pelastaneet.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: volvo2020 - 18.08.2020, 13:43:20
Itsellä kohta 400tkm ajettu 2014vm VEA V70 D4.
Syö ölppää kyllä, DPF ja EGR off.

Ei ole sen kummemmin muita ongelmia ollut ja auto liikkuu nätisti eteen ja taaksekin päin.
Olen vaihtanut 0w-20 öljystä 5w-30:iin, vie jonkun 4desiä tonnille tai vähemmän, riippuu todella paljon ajosta ja olosuhteista.

Kuulemma uudempaan versioon (eri moottorikoodi) on vaihdettu parannellut männänrenkaat joiden pitäisi korjata "syöminen", mutta tiedä sitten.
Ei itseä inspiroi näin paljon ajettuun enää niitä renkaita vaihtaa, kun kuitenkin syöminen on jotenkin hallinnassa.

Takaisinkutsuun pitäisi viedä ja sitten ajella Iisalmeen pajalle ohjelmoimaan uusiksi, itselläni siis DPF pamahti tukkoon ja jopa erilliset poltot eivät sitä pelastaneet.

0,4l/1000km sehän on 30tkm öljynvaihtovälillä kevyet 12 litraa ölppää. Vai oliko näissä jo vaihdettu 20tkm öljynvaihtoväliin? No silloinkin menee 8 litraa. Ei ihme, että dpf tukossa kun savuttaa varmasti tuon öljynsyönnin takia  :buck2:
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Volvosteri - 19.08.2020, 20:00:18
Itsellä 2014 D4 V60 ja ajettu nyt 136tkm. Eikä syö tippaakaan öljyä. Autolla ajelen työmatkaa 60km päivissä moottoritietä. Öljynvaihdot 15tkm välein ja samalla aina moottoriin huuhteluaineet hetkeksi pyörimään.

8-lovinen automaatti on mukava ja luotettava loota. Sillon tällöin tulee pieniä töksähdyksiä alaspäin vaihdoissa. Vaihteistoon öljynvaihdot 60tkm välein.

Jotenkin tuntuu että noi öljynsyönti ongelmat ilmenee autoissa, joissa huoltovälit on pitkiä ja esim taksit käy paljon joutokäyntiä ja kone paskottuu. Paljon on kyllä patoja vaihdeltu näihin kun nettiauton avaa  :idiot2:
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Teinipajero - 21.08.2020, 18:05:16
Ei ole varmaa tietoa, ovatko muuttaneet esim.  männänrenkaita tuon öljynkulutusprobleeman takia.
Todennäköisesti ovat, koska uudenlaiset männänrenkaat on saatavilla tähän D4204T5 mootoriinkin. Tosin ne vaatii uudet männätkin tuossa moottorimallissa. Ei sovi muuten.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: FinnDRZ - 21.08.2020, 19:42:26
Tässä huomaamme melko hyvin miten viestin aloitus muuttuu johonkin muuhun....  missä vaihteistossa on ollut ongemia männänrenkaiden kanssa?  Tai öljynkulutuksen?  Ehkä egr on syynä juuri 8v automaatin vikoihin? 
..oli vaan pakko...  :)  ei tälläkään viestillä ollut mitään arvoa koko keskusteluun.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Teinipajero - 21.08.2020, 21:03:03
Tässä huomaamme melko hyvin miten viestin aloitus muuttuu johonkin muuhun....  missä vaihteistossa on ollut ongemia männänrenkaiden kanssa?  Tai öljynkulutuksen?  Ehkä egr on syynä juuri 8v automaatin vikoihin? 
..oli vaan pakko...  :)  ei tälläkään viestillä ollut mitään arvoa koko keskusteluun.
Tarkoituksena on varmaan ollut, että laatikon keston sijasta kannattaa kiinnittää johonkin toiseen seikkaan huomiota. Jos kirjoitukset on asiaa, niin ei kai sillä väliä, jos juttu vähän polveilee?
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: hessu80 - 21.08.2020, 22:10:59
Tässä huomaamme melko hyvin miten viestin aloitus muuttuu johonkin muuhun....  missä vaihteistossa on ollut ongemia männänrenkaiden kanssa?  Tai öljynkulutuksen?  Ehkä egr on syynä juuri 8v automaatin vikoihin? 
..oli vaan pakko...  :)  ei tälläkään viestillä ollut mitään arvoa koko keskusteluun.
Moderaattorit olivat joskus varsin tarkkoja, että keskustelu ei rönsyile.  Sen seurauksena keskustelu loppui lyhyeen.

Tämänkin tämänkin ketjun voisi sulkea ensimmäisen kommentin jälkeen eli: tyyppivikoja ei ole ja kestoa ei vielä tiedetä, sillä kukaan ei ole viitsinyt vaihtaa neljättä tai useampaa moottoria laatikon kylkeen... ;)
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Leo - 22.08.2020, 18:04:51
Varmasti on yksilöitä, joihin on vaihdettu ainoastaan vaihteisto, mutta ei moottoria. Ainakin törmännyt myynti-ilmoituksiin, jossa mainitaan uusittu vaihteisto, mutta moottoripuolesta ei mainintaa onko uusittu. Tuntuu ainakin olevan kohtuullisen kestävä vaihteisto ja myös vääntöä kestävä kun ottavat ohjelmalla jo 550 Nm lukemia koneesta ja sanotaan, että voimansiirto kestää ongelmitta tuon.

Itse varmaan hankin yksilön, jossa on vaihteistoöljyt 60 tkm välein vaihdettu ja ohjelmoin siitä ainakin egr:n pois käytöstä sekä tehoa lisää. Sitten moottoripuolelta varmasti kaikenlaiset öljysihdit turbon linjoista pois ja miksei öljypohjan irtikäyttö sekä imusihdin ja öljypohjan pesu. Tuotahan voisi vielä tehdä tupla-RVS-käsittelyt koneeseen :)
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 27.08.2020, 13:34:55
0,4l/1000km sehän on 30tkm öljynvaihtovälillä kevyet 12 litraa ölppää. Vai oliko näissä jo vaihdettu 20tkm öljynvaihtoväliin? No silloinkin menee 8 litraa. Ei ihme, että dpf tukossa kun savuttaa varmasti tuon öljynsyönnin takia  :buck2:

Mitä nyt vertaillut muita vastaavia niin ei ainakaan huomattavasti enemmän savuta, mutta joo, menee kuitenkin tehtaan arvojen alapuolelle joten asialle nyt mitään voi tehdä.

Mutta palaten aiheeseen, ihan pätevä laatikko, jos ajelee paljon kaupungissa niin sitten alkaa tulla enempi "töksähdyksiä" kun laatikko tottuu siihen jumputukseen, mutta tästäkin selviää joko nollaamalla tai välillä ajelemalla vähän pidempää matkaa.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Teinipajero - 27.08.2020, 13:47:02
Mitä nyt vertaillut muita vastaavia niin ei ainakaan huomattavasti enemmän savuta, mutta joo, menee kuitenkin tehtaan arvojen alapuolelle joten asialle nyt mitään voi tehdä.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98467.165
Kyllä menee yli
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 01.09.2020, 08:15:16
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98467.165
Kyllä menee yli

Käynyt Volvolla punnituksessa joku 100tkm sitten ja asialle ei tehty mitään koska ei mennyt tehtaan raja-arvojen yli :)
Tämä siis silloin kun kyseinen auto oli vielä taksikäytössä.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: Teinipajero - 01.09.2020, 20:13:41
Käynyt Volvolla punnituksessa joku 100tkm sitten ja asialle ei tehty mitään koska ei mennyt tehtaan raja-arvojen yli :)
Tämä siis silloin kun kyseinen auto oli vielä taksikäytössä.
Ehkä takseille on joku oma raja, tiedä häntä, mutta tuon linkin mukaisen taulukon mukaan autoja on remontoitu liiallisesta öljynkulutuksesta merkkihuolloissa.
Otsikko: Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
Kirjoitti: SKYTRiXSHA - 04.09.2020, 11:47:03
Ehkä takseille on joku oma raja, tiedä häntä, mutta tuon linkin mukaisen taulukon mukaan autoja on remontoitu liiallisesta öljynkulutuksesta merkkihuolloissa.

Joo, onhan tuohon kantta vaihettu ja egr:ää sun muuta  :D