RallyBaron  Samppasport

8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat

  • 26 Vastauksia
  • 6880 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Tuossa auton vaihto alkaa olla ajankohtainen ja katsellut 2014 ja uudempia V70:siä 8-vaihteisella loovalla. Miten noissa isoilla kilometreillä kestävyys? Näkyy ainakin yli 500 tkm ajettuihin loovia uusittu, mutta jos pitäydytään 300-400 tkm ajetuissa eli sisäänajo vielä vaiheessa olevissa yksilöissä. Eli mitä korjauksia noihin on ollut isoilla kilsoilla tiedossa ja miten ilmenee ongelmat käytöksessä, jotka voisi koeajolla huomioida?

6-vaihteisissa oli kahdenlaista vikaa riippuen vuosimallista eli venttiilipöytä vanhemmissa ja tiivisteet loovan sisällä uudemmissa. Oliko uusissa 8-vaihteisissa myös nätti tehdä loovan huuhtelu vaikka autokatoksessa?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #1 : 17.08.2020, 14:44:02 »
Kyllä se huuhtelu kannattaa ihan pajalla oikealla koneella tehdä.

60tkm välein on suositus taksikäyttöön.

Itsellä toiminut ihan moitteetta, toki tyyppivika on alaspäin vaihdettaessa että saattaa "töksäytellä" sekä jos laatikko oppii tiettyyn ajoon niin erillaisessa ajossa se ei välttämättä tule niin nätisti mukana.

Tähän auttaa laatikon opettaminen uudelleen, esim 60-80tkm välein, miten nyt öljyjä sinne vaihtaa.
Volvo V70 D4 VEA

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #2 : 17.08.2020, 15:47:54 »
Kyllä se huuhtelu kannattaa ihan pajalla oikealla koneella tehdä.

60tkm välein on suositus taksikäyttöön.


Miksi pajalla? Eikö muuten onnistu?

Entä tuo "taksikäytössä" 60 tkm?

Mulla on tieto, jonka mukaan "uudempien" Volvojen automaattilaatikoihin on öljyt vaihdettava 6-vaihteisesta lähtien 60 tkm:n välein ja ns. Poweshift-vaihteiset 80 tkm. Siniseltä saatu tieto.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #3 : 17.08.2020, 16:16:54 »
60tkm on taksikäytössä jo huolto-ohjelmassa ja yksityis käytössä eivät kyllä oikein Volvolla mitään suosittele. Riippuu ihan Volvon huollosta ja asentajasta keneltä kysyy  Kuulemma jos on raskaat olosuhteet (esim vetää matkailuvaunua),  niin 60-90tkm välein SUOSITELLAAN öljyjen vaihtoa. Yhdelläkään kertaa eivät ole erikseen tarjonneet tai suositelleet laatikon öljyjen vaihtoa, vaan se on erikseen älyttävä pyytää. Sama koskee myös muuta voimansiirtoa (kulmavaihde, perä, haldex- öljyt). Mieluummin sit myyvät uusia voimansiirron komponenetteja yksityisille kultapähkinä hintaan.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #4 : 17.08.2020, 16:40:45 »
Käytetyissä 2008-2012 ja myös vuosimallin 2014 V70 ja V60 malleissa on todella harvoin vaihdettu vaihteistoöljyjä riittävän usein.

Olen jo useamman kuukauden niitä tsekkaillut. Ei uskalla vaihtaa uudempaan, koska ovat huonommin huollettuja kuin nykyinen.  >:( >:(

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #5 : 17.08.2020, 17:03:54 »
Käytetyissä 2008-2012 ja myös vuosimallin 2014 V70 ja V60 malleissa on todella harvoin vaihdettu vaihteistoöljyjä riittävän usein.

Olen jo useamman kuukauden niitä tsekkaillut. Ei uskalla vaihtaa uudempaan, koska ovat huonommin huollettuja kuin nykyinen.  >:( >:(

Uuden ku ostaa nii voi sit vaihdattaa öljyt miten lystää

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #6 : 17.08.2020, 18:30:08 »
Aloittajan haaveilemassa autossa moottori on pahempi kompastuskivi kuin laatikko. Mitä olen joskus huvikseni noita paljon ajettuja takseja katsonut, niin liian moneen on vaihdettu moottori jossain 200 tkm korvalla. 300 tkm ajettu voi olla ihan ok valinta, jos moottori on jo vaihdettu. 400 tkm ajetussa joutuu vaihtamaan kohta moottorin toistamiseen. Vähempi on kuulunut murhetta 8-lovisesta laatikosta. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #7 : 17.08.2020, 19:41:05 »
Aloittajan haaveilemassa autossa moottori on pahempi kompastuskivi kuin laatikko. Mitä olen joskus huvikseni noita paljon ajettuja takseja katsonut, niin liian moneen on vaihdettu moottori jossain 200 tkm korvalla. 300 tkm ajettu voi olla ihan ok valinta, jos moottori on jo vaihdettu. 400 tkm ajetussa joutuu vaihtamaan kohta moottorin toistamiseen. Vähempi on kuulunut murhetta 8-lovisesta laatikosta.

Onkohan näihin koneisiin mitään muutoksia tehty vm 2014 vs esim 2018? Ainakin alkupään VEA -koneissa oli aika paljon kaikkea "kivaa" ja paukahtelivat ennen aikojaan sekä popsivat oikeasti öljyäkin. Tietää vain omassakin pitäytyä silloin pienissä kilsoissa, ennen vaihtoa seuraavaan.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #8 : 17.08.2020, 20:51:39 »
Onkohan näihin koneisiin mitään muutoksia tehty vm 2014 vs esim 2018? Ainakin alkupään VEA -koneissa oli aika paljon kaikkea "kivaa" ja paukahtelivat ennen aikojaan sekä popsivat oikeasti öljyäkin. Tietää vain omassakin pitäytyä silloin pienissä kilsoissa, ennen vaihtoa seuraavaan.
EGR-venttiili on uudemmissa erilainen, mikä voi pelastaa vähän. Muuten moottorin perusrakenne on edelleen varsin samanlainen. Ei ole varmaa tietoa, ovatko muuttaneet esim.  männänrenkaita tuon öljynkulutusprobleeman takia. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #9 : 17.08.2020, 21:18:03 »
EGR-venttiili on uudemmissa erilainen, mikä voi pelastaa vähän. Muuten moottorin perusrakenne on edelleen varsin samanlainen. Ei ole varmaa tietoa, ovatko muuttaneet esim.  männänrenkaita tuon öljynkulutusprobleeman takia.

Mitkä vuosimallit ja mitkä nimenomaiset koneet ovat tunnettuja öljysyöppöjä?

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #10 : 17.08.2020, 21:29:46 »
VEA D4 moottorin mallimerkintä oli 2015 asti D4204T5 ja MY 2016 eteenpäin D4204T14, olisko tuolloin jotain muutettu.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #11 : 17.08.2020, 21:46:42 »
Mulla on joku D4204T23 merkinnältään. Tiedä sit mitä on syönyt tai miten kestää. Nyt 104tkm lasissa ja taitaa kyllä moottoriöljykin maistua dieselin lisäksi. Positiivisena puolena pitää sanoa, että tuo 8v- aski toimii hienosti verrattuna edellisen auton 6v pommiin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #12 : 17.08.2020, 23:28:49 »
Mites nuo alkupään VEA koneet kun ohjelmoi EGR:n pois ja tarvittaessa myös hiukkasloukun poistaa ahdistamasta. Öljynvaihto 10-15 tkm välein niin pysyy puhtaampana paikat. Liekö sitten hieman paremmin pysyis kuosissa. Vai onko vain parempi bensapuolelta katsella VEA koneet.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2124
  • Tampere - Pori
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #13 : 18.08.2020, 09:09:14 »
Mites nuo alkupään VEA koneet kun ohjelmoi EGR:n pois ja tarvittaessa myös hiukkasloukun poistaa ahdistamasta. Öljynvaihto 10-15 tkm välein niin pysyy puhtaampana paikat. Liekö sitten hieman paremmin pysyis kuosissa. Vai onko vain parempi bensapuolelta katsella VEA koneet.

EGR ja imusarjan läpät pois käytöstä niin alkaa olemaan ongelmaton moottori. DPF kannattaa jättää kun sen poistosta ei ole hyötyä, polttelee sen verran harvoin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 8-vaihteisen laatikon kesto ja tyypilliset ongelmat
« Vastaus #14 : 18.08.2020, 11:29:41 »
Itsellä kohta 400tkm ajettu 2014vm VEA V70 D4.
Syö ölppää kyllä, DPF ja EGR off.

Ei ole sen kummemmin muita ongelmia ollut ja auto liikkuu nätisti eteen ja taaksekin päin.
Olen vaihtanut 0w-20 öljystä 5w-30:iin, vie jonkun 4desiä tonnille tai vähemmän, riippuu todella paljon ajosta ja olosuhteista.

Kuulemma uudempaan versioon (eri moottorikoodi) on vaihdettu parannellut männänrenkaat joiden pitäisi korjata "syöminen", mutta tiedä sitten.
Ei itseä inspiroi näin paljon ajettuun enää niitä renkaita vaihtaa, kun kuitenkin syöminen on jotenkin hallinnassa.

Takaisinkutsuun pitäisi viedä ja sitten ajella Iisalmeen pajalle ohjelmoimaan uusiksi, itselläni siis DPF pamahti tukkoon ja jopa erilliset poltot eivät sitä pelastaneet.
Volvo V70 D4 VEA

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron