Carcom Oy  Elekma

XC70 -08 D5 AWD Sammuilee / tehot hukassa

  • 3 Vastauksia
  • 1246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MPK96

  • Vieras
XC70 -08 D5 AWD Sammuilee / tehot hukassa
« : 20.08.2020, 19:23:54 »
Kyseessä siis perusruskea vm. 2008 alkupuolelta oleva Volvo XC70 2.4D5 AWD Geartronic Summum. Kilometrejä autolla on kohtapuoliin 290tkm ja vika on seuraavanlainen:

Eli pari päivää sitten ajoin isompi traileri perässä n. parin tunnin matkan puoliautomaattia käyttäen (koska laatikko pykältää muuten ärsyttävästi edestakaisin 5 ja 6 välillä) ja menomatkalla ei ilmennyt mitään vikaa, oli kohtalaisen viileää vielä siinä aamusella.

Mutta

Takaisinpäin ajaessa kuumalla kelillä noin puolisen tuntia ennen kotipihaa rupesi moottoritieajossa sitten teho loppumaan ja sehän sammuikin siihen, varovasti jarrutellen pysäytys tiensivuun (eläinkuljetus) ja uudestaan käynnistys... ja ei... pyörittää vain. Vähän aikaa odottelin ja sitten taas matka jatkuu, (diisseliä tuolloin n. puolen tankin verran).
   Samaa jatkui sitten lähemmäs kotipihaa päästyäni ja koko ajan sammuilun väli lyheni, lopulta teki sitä alle kilometrin välein kunnes lopulta viimeiset n. 7 kilometriä sujuivat muuten hyvin mutta tehot oli hävinneet.

Nyt on polttoainesuodatin vaihdettu, toistaiseksi ei ole sammuillut mutta eipä ole hirveän pitkälle kotipihasta viitsinytkään lähteä kun tehot on edelleen hukassa. Ajossa automaatti ei pykällä kakkosvaihdetta isommalle ja huutaa vain 4000 kierroksen alueella, puoliautomaatilla antaa pykältää kolmoselle mutta hyytyy heti, ehkä n. 60km/h pystyy ajamaan tasaisella. Sanottakoon vielä varmuudeksi että laatikon öljyt on vasta vaihdatettu liikkeessä huuhtelun kanssa. Samoin jakopää on myös vasta vaihdatettu liikkeessä.

Apua kaivattaisiin nopeasti koska vetoautoa tarvisi taas lauantaina mutta aika heikolta tuon Volvon kunto näyttää. Itsellä on muutamia epäilyksiä mistä olis voinut aiempi vika johtua mutta tehohäviö on silti mysteeri. Kaikesta huolimatta kun koko auton ajotietokone ei pukahda edes huoltotekstiä saati mitään, sen mukaan kaikki on normaalia.

1. Imupuolen putket oli sisältä kevyesti vuorattu mustalla öljymäisellä töhnällä ja niitä koetin puhdistella ? Se siis poissuljettu.

2. Keulalla oli kolme 9" lisävaloa jotka toki peittivät maskin eli tukehtuiko vain ilmanpuutteeseen ? Eivät tosin ole enään joten sekin on poissuljettu.

3. Liekö pumpulla tankatessa ollut polttoaineen seassa vettä ?

4. EGR likainen ? Tosin joka paikassa sanotaan että jos siitä johtuisi niin vian olisi pitänyt ilmetä jo aiemmin. Joten poissuljettu...ko ?

Vikakoodeja ei luettu kun autolle pitäisi kai lavetti ensin jostain hommata että pääsisi tuonne naapurikylän toiselle puolen.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -08 D5 AWD Sammuilee / tehot hukassa
« Vastaus #1 : 20.08.2020, 21:13:18 »
Tankkipumppu?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa peuratarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -08 D5 AWD Sammuilee / tehot hukassa
« Vastaus #2 : 15.09.2020, 08:03:11 »
Kyseessä siis perusruskea vm. 2008 alkupuolelta oleva Volvo XC70 2.4D5 AWD Geartronic Summum. Kilometrejä autolla on kohtapuoliin 290tkm ja vika on seuraavanlainen:

Eli pari päivää sitten ajoin isompi traileri perässä n. parin tunnin matkan puoliautomaattia käyttäen (koska laatikko pykältää muuten ärsyttävästi edestakaisin 5 ja 6 välillä) ja menomatkalla ei ilmennyt mitään vikaa, oli kohtalaisen viileää vielä siinä aamusella.

Mutta

Takaisinpäin ajaessa kuumalla kelillä noin puolisen tuntia ennen kotipihaa rupesi moottoritieajossa sitten teho loppumaan ja sehän sammuikin siihen, varovasti jarrutellen pysäytys tiensivuun (eläinkuljetus) ja uudestaan käynnistys... ja ei... pyörittää vain. Vähän aikaa odottelin ja sitten taas matka jatkuu, (diisseliä tuolloin n. puolen tankin verran).
   Samaa jatkui sitten lähemmäs kotipihaa päästyäni ja koko ajan sammuilun väli lyheni, lopulta teki sitä alle kilometrin välein kunnes lopulta viimeiset n. 7 kilometriä sujuivat muuten hyvin mutta tehot oli hävinneet.

Nyt on polttoainesuodatin vaihdettu, toistaiseksi ei ole sammuillut mutta eipä ole hirveän pitkälle kotipihasta viitsinytkään lähteä kun tehot on edelleen hukassa. Ajossa automaatti ei pykällä kakkosvaihdetta isommalle ja huutaa vain 4000 kierroksen alueella, puoliautomaatilla antaa pykältää kolmoselle mutta hyytyy heti, ehkä n. 60km/h pystyy ajamaan tasaisella. Sanottakoon vielä varmuudeksi että laatikon öljyt on vasta vaihdatettu liikkeessä huuhtelun kanssa. Samoin jakopää on myös vasta vaihdatettu liikkeessä.

Apua kaivattaisiin nopeasti koska vetoautoa tarvisi taas lauantaina mutta aika heikolta tuon Volvon kunto näyttää. Itsellä on muutamia epäilyksiä mistä olis voinut aiempi vika johtua mutta tehohäviö on silti mysteeri. Kaikesta huolimatta kun koko auton ajotietokone ei pukahda edes huoltotekstiä saati mitään, sen mukaan kaikki on normaalia.

1. Imupuolen putket oli sisältä kevyesti vuorattu mustalla öljymäisellä töhnällä ja niitä koetin puhdistella ? Se siis poissuljettu.

2. Keulalla oli kolme 9" lisävaloa jotka toki peittivät maskin eli tukehtuiko vain ilmanpuutteeseen ? Eivät tosin ole enään joten sekin on poissuljettu.

3. Liekö pumpulla tankatessa ollut polttoaineen seassa vettä ?

4. EGR likainen ? Tosin joka paikassa sanotaan että jos siitä johtuisi niin vian olisi pitänyt ilmetä jo aiemmin. Joten poissuljettu...ko ?

Vikakoodeja ei luettu kun autolle pitäisi kai lavetti ensin jostain hommata että pääsisi tuonne naapurikylän toiselle puolen.

Tuliko tähän koskaan mitään selvyyttä?
Oma XC60 -11 D5 aut. nimittäin temppuilee nyt vähän samalla tapaa. Kierrokset nousee, mutta vauhti ei niinkään. Mitään vikavaloja ei pala.

Poissa peuratarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 -08 D5 AWD Sammuilee / tehot hukassa
« Vastaus #3 : 23.09.2020, 17:29:44 »
Tuliko tähän koskaan mitään selvyyttä?
Oma XC60 -11 D5 aut. nimittäin temppuilee nyt vähän samalla tapaa. Kierrokset nousee, mutta vauhti ei niinkään. Mitään vikavaloja ei pala.

Nyt tuli tähän selvyys, eli kaasuläppäkotelon sisustan muovirattaat pimperon päreinä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi