Ateho  Elekma

2.0D Nykiminen

  • 41 Vastauksia
  • 30311 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
2.0D Nykiminen
« : 21.05.2013, 20:15:48 »
Eli ongelma seuraava, reippaassa(lappu tiskissä) kiihdytyksessä nykii niinkuin turbo käväsisi pois välillä pelistä.
Ei vikakoodeja perus kiinan ODB-laitteella, mutta lappu tiskissä kiihdyttäsessä ahdot tekee sahalaitakäyrää, kun piirturia katsoo. Ahdot sahaa väliä 1,4-1,0bar ja kun onnistunut veto sattuu, niin piirturin käyrä menee vaakatasossa.

EGR on varmaankin alkuperäinen ajettu 160tkm, mutta ei viitsisi summissa osia uusia.
Sivistyneitä veikkauksia otetaan vastaan lisämään tuskaa ( ja kyllä wetterille ei mennä tällä kalustolla   :nohnoh )

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #1 : 21.05.2013, 22:59:12 »
Eli ongelma seuraava, reippaassa(lappu tiskissä) kiihdytyksessä nykii niinkuin turbo käväsisi pois välillä pelistä.
Ei vikakoodeja perus kiinan ODB-laitteella, mutta lappu tiskissä kiihdyttäsessä ahdot tekee sahalaitakäyrää, kun piirturia katsoo. Ahdot sahaa väliä 1,4-1,0bar ja kun onnistunut veto sattuu, niin piirturin käyrä menee vaakatasossa.

EGR on varmaankin alkuperäinen ajettu 160tkm, mutta ei viitsisi summissa osia uusia.
Sivistyneitä veikkauksia otetaan vastaan lisämään tuskaa ( ja kyllä wetterille ei mennä tällä kalustolla   :nohnoh )

Ahtopaineensäädin, alipainevuoto, dpf tukkeutumassa jos sellainen on. Egr tuskin on, koska antaa koodin jos noin rajua on ohivuoto.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #2 : 23.05.2013, 16:30:51 »
Ahtopaineensäädin, alipainevuoto, dpf tukkeutumassa jos sellainen on. Egr tuskin on, koska antaa koodin jos noin rajua on ohivuoto.
DPF:ään tuntuisi olevan aika vaikea tutota vikaa yhdistää, mutta mistäpä näistä tietää.
Rikkinäisiä alipaineletkuja ei ainakaan pienellä etsinnällä löytynyt, joten mistähän sitä ahtopaineensäädintä lähtisi etsimään..

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #3 : 24.05.2013, 19:48:07 »
Uutta ahtopainesolenoidia kokeiltu, ei voittoa  :2funny:  mutta merkkihuollossa (ei Wtri )esimerkillistä toimintaa, käyttivät uuden venttiilin paikallaan ja koeajo.. ei toimi -> venttiili takas hyllyyn ja ei maksua muutakuin vikakoodien luvusta.
Seuraavaksi ahtopaineanturin tutkimiseen..

2:00 kohdassa ohitettiin rekkaa nykimällä.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2013, 19:59:26 kirjoittanut Nipa »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #4 : 25.05.2013, 17:37:33 »
Uutta ahtopainesolenoidia kokeiltu, ei voittoa  :2funny:  mutta merkkihuollossa (ei Wtri )esimerkillistä toimintaa, käyttivät uuden venttiilin paikallaan ja koeajo.. ei toimi -> venttiili takas hyllyyn ja ei maksua muutakuin vikakoodien luvusta.
Seuraavaksi ahtopaineanturin tutkimiseen..

2:00 kohdassa ohitettiin rekkaa nykimällä.

Ahtopaineanturi tuntuu toimivan, koska seuraa nätisti nykimistä eli näyttää oikein!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #5 : 25.05.2013, 20:53:58 »
Mulla sama auto samalla koneella.
En ole huomannut että tekis tuommosta nykimistä kiihdytyksessä, mutta ajettaessa pintakaasulla tasaista nopeutta alkaa välillä nypyttää tosi ikävästi. Niin ikävästi että on pakko yrittää etsiä kaasulla sopivampaa kierrosaluetta, eli muuttaa nopeutta tai vaihtaa vaihdetta. Pahinta tuo tuntuu olevan n. 1800-1900rpm paikkeilla mutta välillä esiintyy myös alemmilla kierroksilla (1400-1700).

Ja lisäksi, Nesteen Prodieseliä käytettäessä tuo nykiminen on jokseenkin mietoa siedettävää mutta heti jos tankatessa normi-dieseliä tuo nypytys muuttuu aivan hirveäksi.

Auto on 08 ja mittarissa 176tkm. Onko ideoita mistä voisi johtua tai mistä kannattaa vikaa etsiä?
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #6 : 25.05.2013, 21:33:18 »
Tässä yksilössä myös sama nykyttäminen tasakaasulla, mutta se on pientä tämän oikeasti puhdittoman menon rinnalla.
Kokeileppa jokus kun olet nypytävällä kierrosalueella, niin nappaat vakkarin päälle..  :o  liittyy jotenkin johonkin kaasupolkimen herkkyyteen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #7 : 26.05.2013, 00:48:20 »
Noissa psa:n 2.0D moottoreissa on tyyppivikana "sammutusläpän" (kutsutaan myös kaasuläpäksi) jumiutuminen, joka yleensä aiheuttaa käynnistyksessä kangertelua, mutta läpällä on muukin tehtävä kuin varmistaa moottorin sammuminen. Läppä ahdistaa ilman kulkua pienillä kierroksilla ja pienellä kuormalla parantaakseen mm. alavääntöä, dpf:n polttoa, jne, niin tuo läppä kannattaa puhdistaa tai jopa hioa sitä väljemmäksi sen jouhevan toimivuuden varmistamiseksi. Tuo kannattaa ihan anyway tehdä, koska jossain kohtaa läppä oikeasti jumii ja saa toisaalta yhden tekijän pois nykytyslistan aiheuttajista vaikka vika ei tuolla korjaantuisikaan!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #8 : 28.05.2013, 21:26:15 »
Mistä tuommonen läppä löytyy? Onko niitä siis vain yksi eikä neljää?

Mites tämä kone muuten...
onko EGR kanssa ongelmia joskus? Kannattaako/voiko sen tulpata? Koska kannattaa pesu suorittaa?
Onko tässä muuttuvasiipinen turbo? Kauanko mahtaa turbot kestää?
Onko muita tyypillisesti hajoavia paikkoja? Missä PSA-autoissa on sama kone? Jos hiukan lueskelisi ko. foorumeita...

Jotain optimointeja näkyy ko. Koneelle saavan joilla irtoaisi 160-170hp. Onko näistä kellään kokemusta?kannattaisko tuommonen ottaa DPF-poiston yhteydessä?

Pitääkö muuten paikkansa että ko. konetyypillä on DPF:n vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm välein?
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #9 : 28.05.2013, 23:38:30 »
Mistä tuommonen läppä löytyy? Onko niitä siis vain yksi eikä neljää?

Mites tämä kone muuten...
onko EGR kanssa ongelmia joskus? Kannattaako/voiko sen tulpata? Koska kannattaa pesu suorittaa?
Onko tässä muuttuvasiipinen turbo? Kauanko mahtaa turbot kestää?
Onko muita tyypillisesti hajoavia paikkoja? Missä PSA-autoissa on sama kone? Jos hiukan lueskelisi ko. foorumeita...

Jotain optimointeja näkyy ko. Koneelle saavan joilla irtoaisi 160-170hp. Onko näistä kellään kokemusta?kannattaisko tuommonen ottaa DPF-poiston yhteydessä?

Pitääkö muuten paikkansa että ko. konetyypillä on DPF:n vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm välein?

Siis yksi läppä. EGR ei niin ole ongelma noissa koneissa, joten aika turhaa lähteä poisteleen. Pesun nyt voi suorittaa koko imusarjaan jos siltä tuntuu, mutta vasta 200tkm korvilla itse ottaisin auki.
2.0D moottorissa on muuttuvasiipinen turbo. Turbot kestää normaalisti 300-500tkm... eli ei ole tyyppivikana niiden hajoaminen.
Alkupään moottoreissa keinuvivut halkeili, mutta siitä uudemmat kestävämmällä osalla eli ei enää murhetta siitä. Muuten oikeinkin toimiva paketti ja nykyäänkin hieman modifioituna 163hv versiona asennettuna mm. Citroen DS5:ssa.
Samaa moottoria löytyy Ford 2.0TDCI, Citroen/Peugeot 2.0HDI, Mazda.
Optimoinnista on paljonkin kokemusta ja voimaa saa terästetyllä versiolla 185hv, mutta sen enempää en lähtisis ottamaan varsinkin jos on manuaali. Jos on ehjä DPF niin kannattaa jättää se paikoilleen ja ottaa pois vasta kun ongelmat alkavat tai tietty jos haluaa ennakoida. Huolto-ohjelmassa on kyllä tuollainen 120tkm maininta, mutta ei se tarkoita, että silloin se pitää vaihtaa. Tuossa tein yhteen V50:een DPF poiston ja sillä oli alkuperäinen pönttö 350tkm klasissa  :)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Nipa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • V60 T6 Recharge -21, V40 D2 -15, ex. V70 2.0D -08
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #10 : 08.06.2013, 18:26:40 »
Sammutusläppä hiottu ja vähän kurkattu EGR:n puolelle.. pikkuisen CRC:tä, niin auto pelasi paripäivää niinkuin pitääkin. Joten varmaankin EGR menee nyt sitten uusiksi.
Toki pesua voisi vielä harkita, jos olisi aikaa joskus se tehdä.

Poissa Luxor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #11 : 30.05.2014, 16:33:36 »
Missä tämä sammutusläppä oikein sijaitsee?ja onko egr ventiili ja sammutusläppä sama asia vai 2 ihan eri osaa?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #12 : 30.05.2014, 18:51:34 »
Missä tämä sammutusläppä oikein sijaitsee?ja onko egr ventiili ja sammutusläppä sama asia vai 2 ihan eri osaa?

Kaksi eri asiaa, kaasuläppä on imusarjaan päin mentäessä oleva ainoa toimilaite.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Luxor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #13 : 31.05.2014, 11:49:19 »
Itselläni aivan samat oireet kuin nimimerkki nipalla.koittelinkin jo yv saada miestä kiinni jos olisi keksinyt vian aiheuttajan.sen kaasuläpän katsoin ei ollut ollenkaan karstaa pelkästään oli öljyinen ja liikkui juuri niinkuin piti kun käsin liikuttelin.jos joku on keksinyt tohon nykimisen kiihdytyksessä oikeasti ratkaisun niin tietoa jakoon kiitos!mitään vikakoodeja auto ei anna.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: 2.0D Nykiminen
« Vastaus #14 : 31.05.2014, 13:10:29 »
Itselläni aivan samat oireet kuin nimimerkki nipalla.koittelinkin jo yv saada miestä kiinni jos olisi keksinyt vian aiheuttajan.sen kaasuläpän katsoin ei ollut ollenkaan karstaa pelkästään oli öljyinen ja liikkui juuri niinkuin piti kun käsin liikuttelin.jos joku on keksinyt tohon nykimisen kiihdytyksessä oikeasti ratkaisun niin tietoa jakoon kiitos!mitään vikakoodeja auto ei anna.

Miten polttoainepuoli on käyty läpi? Saako polttoainetta riittävästi kiihdytyksen aikana, suodatin. Onko nykiminen terävää vai enemmänkin laimeaa huojuntaa? Polttoainepuoli yleensä aiheuttaa kohtuu terävää nykimistä. Livedataa pitäisi tuollaisesta päästä näkemään, muuten menee liiaksi arpomisen puolelle. Tampereelta minulta löytyy Vida jos täältä päin olet.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Futurez  Kulkukoira