Mistä tuommonen läppä löytyy? Onko niitä siis vain yksi eikä neljää?
Mites tämä kone muuten...
onko EGR kanssa ongelmia joskus? Kannattaako/voiko sen tulpata? Koska kannattaa pesu suorittaa?
Onko tässä muuttuvasiipinen turbo? Kauanko mahtaa turbot kestää?
Onko muita tyypillisesti hajoavia paikkoja? Missä PSA-autoissa on sama kone? Jos hiukan lueskelisi ko. foorumeita...
Jotain optimointeja näkyy ko. Koneelle saavan joilla irtoaisi 160-170hp. Onko näistä kellään kokemusta?kannattaisko tuommonen ottaa DPF-poiston yhteydessä?
Pitääkö muuten paikkansa että ko. konetyypillä on DPF:n vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm välein?
Siis yksi läppä. EGR ei niin ole ongelma noissa koneissa, joten aika turhaa lähteä poisteleen. Pesun nyt voi suorittaa koko imusarjaan jos siltä tuntuu, mutta vasta 200tkm korvilla itse ottaisin auki.
2.0D moottorissa on muuttuvasiipinen turbo. Turbot kestää normaalisti 300-500tkm... eli ei ole tyyppivikana niiden hajoaminen.
Alkupään moottoreissa keinuvivut halkeili, mutta siitä uudemmat kestävämmällä osalla eli ei enää murhetta siitä. Muuten oikeinkin toimiva paketti ja nykyäänkin hieman modifioituna 163hv versiona asennettuna mm. Citroen DS5:ssa.
Samaa moottoria löytyy Ford 2.0TDCI, Citroen/Peugeot 2.0HDI, Mazda.
Optimoinnista on paljonkin kokemusta ja voimaa saa terästetyllä versiolla 185hv, mutta sen enempää en lähtisis ottamaan varsinkin jos on manuaali. Jos on ehjä DPF niin kannattaa jättää se paikoilleen ja ottaa pois vasta kun ongelmat alkavat tai tietty jos haluaa ennakoida. Huolto-ohjelmassa on kyllä tuollainen 120tkm maininta, mutta ei se tarkoita, että silloin se pitää vaihtaa. Tuossa tein yhteen V50:een DPF poiston ja sillä oli alkuperäinen pönttö 350tkm klasissa