Musta tuntuu, että kyseessä on a) maximaalisen tuoton tekeminen b) päästörajojen saavuttaminen, että saadaan sitä maksimaalista tuottoa luvan kanssa tehdä.
Ei voi oikeastaan edes kuvitellakkaan, että millaisia auton moottorit ja tietenkin myös autot olis nykyään, mikäli niiden päästöt ei haittaisi ketään/mitään ja eikä polttoaineveroa olisi ja maailmassa olisi loputtomat polttoainevarat.
Autovalmistajat vois suunnitella autoja siten, mitä ihmiset haluaa, eikä käyttää suuria resurssejaan siihen, että seuraava päästöraja saavutetaan.. resurssit käytettäisiin todennäköisesti ensisijaisesti turvallisuuteen ja sitten ajomukavuudet, ulkonäkö jne.
Päästörajojen saavuttaminen vaatii sen, että poistetaan moottorista kaikki kitka mitä vain pystyy, pudotetaan painoa, tukitaan pakoputki suodattimilla, kierrätetään pakokaasut takaisin moottoriin, suihkutellaan polttoaine microsekunin tarkkuudella, säädetään se suihkutus vielä jokaiselle sylinterille erikseen, mitataan moottorin ilmamäärä niin tarkasti, että neulan mentävä reikä sekoittaa jo koko systeemin.. sammutetaan moottori risteykseen, talteen otetaan moottorijarrutuksen energia, piennnetään renkaan vierintävastusta jne jne.
ja jokainen kohde noista vaatii ihan suunnaatomasti rahaa.. polttoainesuuttimienkin valmistuksessa varmaan suuri osa menee hihnalta uudelleen sulattoon, kun ei läpäise toleranssia..
Onhan se stoikiometrinen seos palamisen kannalta kaikkein paras, mutta ei moottori sitä oikeasti kaipaa, moottorille riittää, että seos on suurinpiirtein ok ja soppaa tulee riittävästi.
No, eipä olla sellasessa maailmassa.
Noista läpistä puheenollen, ettei ihan mee offiksi, noita läppäsysteemejä on monilla eri valmistajilla, jokaisen toteutus niistä on enemmän tai vähemmän susi... etenkin kestoltaan... ehkäpä bmw:n moottorisilppuriläpät noista kaikkein surullisimman kuuluisimmat... ja ooppelilla yhden mallin läpät (4kpl läppiä) kustantaa melkein suurimman eurorahan verran.