Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.

  • 14 Vastauksia
  • 11341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« : 02.10.2017, 20:19:13 »
Kokeilen, josko täältä löytyisi apuja autooni ilmestyneeseen kummalliseen vikaan.

Auto on siis 2012 V70 D3/D4 163 hp. Ajettu 190 tkm.

Vika ilmeni ensimmäisen kerran syksyllä 2016 ja viikon-parin jälkeen katosi itsestään jonka jälkeen unohdin koko jutun. Nyt pari viikkoa sitten sama vika ilmeni uudelleen.

Auto välllä ikäänkuin hetkeksi puutuu (ei tapahdu mitään), kun moottoritiellä painaa kaasua kutosella 120 vauhdista. Olen pistänyt merkille, että vika ilmenee herkemmin, jos auto on puolilämmin, oikein pitkää matkaa ajettaesa vika tulee harvemmin tai ei ollenkaan. Vakionopeuden säätimellä taas vian ollessa päällä, auto kiihdyttää sekunnin parin sykleissä veto päällä, veto pois ikään kuin pumpaten. Pienemmällä vaihteella ja nopeudella samoilla kierroksilla en ole vikaa päälle saanut.

Puutumisen yhteydessä moottoritilasta voi kuulua vinkaiseva ääni, kun kaasua pitää puutumisen aikana pari sekuntia pohjassa ja löysää sitten. Viikko sitten samaisen puutumisen ja kaasun painamisen yhteydessä moottoritilasta ei kuulunutkaan vinkaisua, vaan "hörppäävä" ääni, sama kuin ryystäisi pirtelönpohjia pillillä. Samassa yhteydessä pölläytti valtavan sinisen savupilven. Tämä on siis tapahtunut vain kerran. Auto ei muuten savuta tai haise.

Tsekkailin moottoritilaa ja kampikammion huohotinputken ja moottorin imuputken liitoksesta oli ruikannut tuoreen näköistä öljyä. Huohotinputken ja ison ilmaputken liitoksessa ei ole klemmaria, vaan liitos on kiinni ikäänkuin vapaasti letkun painamana.

Tästä pari päivää eteenpäin alkoi auto nykiä ja käy vajailla sylintereillä kylmänä, lämpimänä toimii normaalisti. Kylmänäkin auto kakoo ja käy vajaalla vain aivan pintakaasulla ajettaessa, reippaammalla kaasulla toimii normaalisti.

Olisiko mahdollista, että alun perin vika on ollut ja on takeltelevissa turbon siivekkeissä tai näiden ohjaussysteemissä (servo?) ja tuo öljyn pössäys on peräisin jotenkin tämän takeltelevan systeemin yhtä-äkkisestä löysäämisestä aiheutuvasta "alipainepiikistä", jonka seurauksena huohotinputkesta on päässyt imeytymään öljyä koko systeemin läpi? Sittemmin ilmennyt nykiminen ja vajaalla käyminen johtuu taas tämän öljysotkun sotkemasta imusarjasta tmv. paikasta?

Vikakoodit on luettu ja niitä ei ole. Tietenkään vika ei ollut päällä, kun käytin autoa korjaamolla, koska moottori oli silloin sopivasti ehtinyt lämpenemään.

Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa vikaa, tai osaisiko joku tietäväisempi kertoa, miten tätä kannattaisi lähteä ruotimaan eteenpäin? Korjaamolle on varmaan vietävä ja raotettava lompakkoa taas reippaasti.  >:(

Kiitoksia jo etukäteen!

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #1 : 02.10.2017, 21:23:13 »
Kun pakoputken alkupäässä sijaitseva DPF-suodatin on kerännyt liikaa nokea, pitäisi auton moottorinohjausjärjestelmän automaattisesti aloittaa puhdistusprosessi. Kuljettaja huomaa puhdistuksen eli regeneroinnin alkaneen, kun pakokaasuvirtaan ruiskutettu ylimääräinen polttoaine alkaa polttaa suodattimesta nokea aiheuttaen savutusta pakoputkesta ja muutamia minuutteja kestävää tehon laskemista. Regenerointi ei kuitenkaan ala ennen kuin auton moottori on saavuttanut tarpeellisen lämpötilan.

Tuskin sinulla on tuosta kyse mutta laitoin nyt syötiksi, ellei sitten ole suodatin ihan tukossa?

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #2 : 02.10.2017, 21:41:10 »
Ei tuosta ole kyse. Savutus oli sellainen luokkaa sekunnin kestävä pössäys. Savupilvi oli taustapeilistä katsottuna tosiaan aikamoinen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #3 : 02.10.2017, 22:24:00 »
Kun pakoputken alkupäässä sijaitseva DPF-suodatin on kerännyt liikaa nokea, pitäisi auton moottorinohjausjärjestelmän automaattisesti aloittaa puhdistusprosessi. Kuljettaja huomaa puhdistuksen eli regeneroinnin alkaneen, kun pakokaasuvirtaan ruiskutettu ylimääräinen polttoaine alkaa polttaa suodattimesta nokea aiheuttaen savutusta pakoputkesta ja muutamia minuutteja kestävää tehon laskemista. Regenerointi ei kuitenkaan ala ennen kuin auton moottori on saavuttanut tarpeellisen lämpötilan.

Tuskin sinulla on tuosta kyse mutta laitoin nyt syötiksi, ellei sitten ole suodatin ihan tukossa?

Ei ei ei ja ei, väärin. Regeneroinnissa ei ruiskuteta dieseliä pakokaasuvirtaan vaan normaalisti sylinteriin hieman tavallista myöhemmin, jotta saadaan lämpöä aikaiseksi. Savutusta tästä ei tapahdu eikä tehon laskua, jos näin tapahtuu on jossain vikaa. Kuljettajan ei pitäisi huomata polttoprosessia ajossa.

DPF suodatinta ei polteta kun pöntössä on liikaa nokea vaan tällöin on jo vikavalot taulussa. DPF poltto tehdään kilometriperusteisesti eli ylläpitopoltosta puhutaan 800-1500km välein vaikka suodatin olisi aivan uusi. Pöntön paine-eroa mitataan varmuuden vuoksi ja jos se ylläpitopolttojen välissä kasvaa liian suureksi, käynnistää se ylimääräisen polton.

Kysyjän autossa mikään näistä ei ole ongelma. Ainoa mikä liittyy tuohon tehottomuuteen välillä on DPF suodatinta ennen oleva pakokaasun lämpötila-anturi, joita hajoilee useasti, tosin pölläytystä tuo ei selitä. Pölläytys ja tehottomuus voisi viitata EGR:n jäämiseen auki, jolloin tosiaan teho häviää kun ahtopaine katoaa suoraan pakosarjaan ja tällöin yleensä savutustakin tapahtuu hyvin runsaasti, joista toki osa jää DPF:ään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #4 : 03.10.2017, 07:57:23 »
Jumaleissön, totta turiset!  :)

Laitoin juuri äsken Torquen seuraamaan moottoria työmatkalla (motarilla). Muutaman kerran tapahtui taas tuo puutuminen. Puutumisen aikana EGR-venttiili kävi täysin auki (jotain 95%), vaikka kaasu oli puoliksi pohjassa! EGR:n pitäisi käsittääkseni sulkeutua täysin, kun vähänkään enemmän kaasua painaa ja niin näyttää normaalitilanteessa tekevänkin (0%). Normaalisti tasakaasulla ajettaessa läppä on Torquen mukaan auki jotain 15 -25 % välillä.

Mikäköhän tuota EGR:n läppää oikein ohjaa ja mistä vika voisi johtua? Voiko kyse olla viasta itse läpän ohjauksessa, vai esim. kaasupolkimen asentotunnistimessa tmv. muussa paikassa? Voiko läppä sekoilla välillä jos itse venttiili on vain riitävän likainen?

Tuo savun pössähdys, josta aiemmin kirjoitin tapahtui nimenomaan vakionopeuden säätimen aiheuttaman "pumppaavan" kiihdytyksen aikana. Varmaankin läppä hakkaa tällöin auki-kiinni-auki-kiinni. Voivatkohan nämä paineiskut vetäistä öljyä kampikammiosta huohottimen kautta, vai onko tuo pössäys vain EGR:lta / imusarjasta tämän "hakkaamisen" seurauksena irronnutta öljynsekaista karstaa?

« Viimeksi muokattu: 03.10.2017, 08:03:24 kirjoittanut Jahna »

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #5 : 09.10.2017, 17:06:59 »
No, nyt sitten selvisi vähän lisää tästä keissistä. Seurailin Torquella moottorin käyttäytymistä ja huomasin, että kun tuo egr avautuu isolla vaihteella vedätettäessä, niin samalla kaasuläppä meinaa sulkeutua!

Kummassakohan tämä vika nyt on? Viallisessa egr venttiilissä, vai viallisessa kaasuläpässä?

Kaasuläpppä on putkistossa kai ennen tuota egr venttiiliä. Voisiko olla niin, että viallinen sulkeutuva kaasuläppä saa aikaan sen, että egr:n läppä avautuu väkisellä, kun moottori vetää ilmaa sisäänsä kuitenkin ja ei sitä muualta saa?  :o

Joka tapauksessa on perjantaiksi varattu aika Järvenpään Samppasportille. Saavat vähän tutkia ennenkuin hutkitaan.


Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #6 : 09.10.2017, 19:21:44 »
No, nyt sitten selvisi vähän lisää tästä keissistä. Seurailin Torquella moottorin käyttäytymistä ja huomasin, että kun tuo egr avautuu isolla vaihteella vedätettäessä, niin samalla kaasuläppä meinaa sulkeutua!

Kummassakohan tämä vika nyt on? Viallisessa egr venttiilissä, vai viallisessa kaasuläpässä?


Eikös egr-venttiilin pitäisi kaasu pohjassa sulkeutua kokonaan? Joten voisiko vika olla siellä?
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #7 : 09.10.2017, 20:48:11 »
Eikös egr-venttiilin pitäisi kaasu pohjassa sulkeutua kokonaan? Joten voisiko vika olla siellä?

Kyllä. Egr sulkeutuu ryntäyksessä/täyskaasulla kokonaan.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #8 : 10.10.2017, 02:56:29 »
Niinhän sen egr:n normaalisti pitäisikin tehdä, mutta tässä aina välillä avautuu täyskaadulla. Olen tuossa aiemmin viestiketjussa kuvaillut tätä vikaa.

Nyt vaan sitten huomasin, että samaan aikaan egr:n avautumisen aikaan kaasuläppä yrittää mennä kiinni.

Vika vienee jommassa kummassa?

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #9 : 13.10.2017, 23:55:18 »
No niin!!

Päivitystä mysteeriin.

Tänään sitten selvisi, että ainakin tyhjäkäyntiongelma johtunee 5. sylinterin suuttimesta, joka joko vuotaa tai on muuten vaan rikki. Arvelivat huollossa, että myös EGR:n sekoilu voi johtua ko. suutinviasta.

Itse en tähän usko!

Miten voi olla mahdollista, että auton EGR sekoilee 1-2 viikkoa syksyllä 2016, vaikenee sitten taas vuodeksi, aloittaen sekoilun taas syksyllä 2017 (astetta pahempana)?

Itse veikkaan, että autossa on suutinvika kyllä, mutta se on seurausta tästä egr:n sekoilusta, jollain tapaa.

Olen seuraillut tuon egr:n ym. parametrien toimintaa Torquella livenä päivittäin noin 2 viikon ajan. Eilen aamulla auto toimi loistavasti noin tunnin ajan. Egr oli tällöin (jostain syystä)  kokonaan kiinni (0%). Noin tunnin ajon jälkeen Egr  "heräsi" aloittaen normaalin käyntinsä (auki 15-25%). Sekoilu vedätettäesdä myös palasi heti tällöin.

Merkillepantavaa eilisessä aamussa oli, että lämpötila oli tuolloin 0 kieppeillä, joka oli noin 5- 10 astetta kylmempää, kuin edeltävinä päivinä.

Löytyykö foorumilta joltain tietoa vastaavasta viasta????

Itse veikkaan, että kyse on jostain sähkö-/ kontaktiviasta jossain, joka ei jätä vikakoodia.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #10 : 14.10.2017, 00:41:37 »
Voisikohan olla niin yksinkertaista kuin viallinen kaasupolkimen asentoanturi?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #11 : 14.10.2017, 07:55:14 »
Sekin on käynyt mielessä ja olen tuota kaasupoljinta torquella seuraillutkin. Näyttäisi toimivan ihan loogisesti ja oikein.

Poissa Jahna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #12 : 24.10.2017, 19:09:56 »
Päivitystä tähän vikaan.

EGR-sekoilu johtui lopulta viallisesta välijäähdyttimen lähdössä olevasta paineanturista (tmap). Jäljille päästiin, kun löytyi 1 odottava vikakoodi turbon ylikierroksista. Anturi ei ollut vielä antanut vikakoodia, kun virhe oli muistaakseni 13 hPa ja koodille olisi tarvittu 15 hPa. EGR oli kuitenkin tuollakin virheellä jo ihan sekaisin.
Anturi vaihdettiin ja samalla päivitettiin can-väylän ohjelmisto. Volvolta löytyi kai joku tiedotekin asiasta, että ko. viallinen anturi voi aiheuttaa turbon ylikierroksia ja egr-sekoilua.

Lisäksi tuossa on ilmeisesti kuitenkin vikaa vielä 5. sylinterin suuttimessa. Kylmänä korjausarvo 4,2 mg. Kun kone lämpenee, korjausarvokin tippuu (toisessa mittauksessa 0,8 mg ja myöhemmässä hieman kylmemmällä koneella 1,5 mg). Ihmettelivät kovasti tuota, että suuttimen korjausarvot paranevat koneen lämmetessä, kun yleensä se menee toisinpäin. Tehtiin myös paluuvirtausmittaus ja siinä ei esiintynyt suuria poikkeamia. 5. sylinterin suuttimen sähköliitin vaihdettiin myös, kun epäiltiin kontaktivikaa.

Tuon paineanturin vaihdon jälkeen auto käy kylmänäkin kyllä selvästi paremmin, kuin ennen vaihtoa.

Seuraavaksi kokeillaan vaihtaa suuttimia päittäin 5. sylinterin ja jonkun toisen sylinterin kesken ja katsotaan seuraako vika tuota 5. pytyn suutinta.


Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #13 : 20.05.2018, 22:49:36 »
Nostetaan tätä.

Löytyikö aloittajan "puutumis"-ongelmaan koskaan ratkaisua? Itselläni on täsmälleen samanlaista ongelmaa moottoritienopeuksissa, sillä erotuksella, että kaasun ei tarvitse olla pohjassa kun "pumppaaminen" ja ajoittainen vinkuva ääni alkaa.
suomenvolvokerho.com

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V70 D3/D4 vm. 2012 mystinen vika ajossa.
« Vastaus #14 : 27.05.2018, 07:41:56 »
No eikös juuri TMAP aiheuttanut vian?

Niitä on tosiaan ollut useampiakin tapauksia että anturi näyttää hieman väärää arvoa, ei paljoa mutta juuri sen verran että alkaa moottori oireilla. Yleensä juuri EGR alkaa temppuilla...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

 

RallyBaron  Samppasport