Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: travol - 24.09.2011, 18:07:27

Otsikko: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 24.09.2011, 18:07:27
eli 2.0 motilla olevasta vollukasta (-95) kipinä karkusilla, eli tilanne on erikoinen kun välillä lähtee käyntiin aivan moitteettomasti, ja vetää aivan normaalisti, muutaman kerran tehnyt että ei lähde sahaamallakaan käyntiin mutta kun antaa seisoa ja kokeilee uudestaan muutaman tunnin kuluttua niin pelaa oikein kivasti ja saa kaupassa käytyä, virranjakajan kannen vaihdoin ja senkin jälkeen pelasi, mutta nyt loppui kulku, ja kipinän totesin puuttuvan. lueskelin foorumilta että voisi johtua jostain vauhtipyörän asentotunnistimesta? voiko sitä mitata tai jollain muulla keinoin todeta onko vika siinä? ja onko muita mahdollisuuksia mistä voisi kipinän uupuminen johtua??
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 24.09.2011, 18:23:16
Tuolla on FAQ osion alla http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76.0 ei ihan samalla otsikolla mutta koottuna muutama kohta mitä katella.

Sen kampiakselin asentoanturin voi mitata ihan vastusmittarilla olikohan 160-220 ohmia se millä alueella ohmien olla..
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 25.09.2011, 17:43:52
Nonniin, releet katsoin ja totesin niiden toimivan,  virranjakajan, tulpat ja niiden johdot on kunnossa. Ja bensaakin holvaa letkusta kun virrat laittaa päälle ja punpun äänen kuulee, ja vikakoodeja ei anna minkään laisia. Sen kampiakselin anturiin en saanut mitään eloa,  ja kun en kummoinen sähkömies ole niin olisinkin kaivannut sen anturin mittaamiseen vähän ohjeita kuinka se tehdään? Ja sijaitseeko anturi vaihdelaatikon kopan kyljessä? Ja jos joku tietää mihin anturi vaikuttaa, mittaa ilmeisesti koneen pyörimistä, mutta minne tieto menee?  ja onko se nyt sitten puola mistä tulee virranjakajaan se johto, niin kuinka sen mittaus tarkalleen tapahtunee  ???
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.09.2011, 18:19:59
Sen tunnistimen vastuksen tulisi kunnossa ollessaan olla 220+-60 Ohm luokkaa...

se kampiakselintunnistimen singnaali menee moottorin ECU:lle.....eli jos se on rikki niin se ei tiedä missä asennossa se kampiakselin milloinkin on, eli ei tule kipinääkään silloin...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 25.09.2011, 19:46:32
Eli mittaanko tunnistimen vain ottamalla liittimen irti, ja niistä navoista? Toivottavasti olen edes oikealla anturilla, mutta tämä ainakin on vaihdelaatikon kyljessä ja kaksinapainen liitin, muistaakseen vihreä. Jos näin niin on varmaan sökö kun ei mittari näytä mitään.  Yritin kyllä mitata autossa virrat päällä ja liitinkin paikoillaan enkä saanut ohmeja mittariin ollenkaan.

Kyllä pitää ihmisen olla pro näissä sähkö asioissa  ;D onneksi täällä on osaavaa ja auttavaa porukkaa, kiitos siitä  8)
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.09.2011, 19:51:07
juu navoista mittaamalla sen vastuksen saa selville...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 25.09.2011, 19:55:50
Ok, yritänpä viellä ja jos ei ohmeja näy niin anturi vaihtoon.
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 27.09.2011, 12:03:17
Noniin, no anturia en viellä mittonutkaan sen kummemmin kun auto lähtee nyt kyllä käyntiin mutta saattaa alkaa aivan kesken ajon hyytymään ja vedot loppuu, tyhjäkäyntia jaksaa kyllä käydä mutta kaasuun ei vastaa oikein mitenkään.... Ja toisinaan sitten uupuu tosiaan se kipinä..  >:( olisiko tämmöiselle käytökselle kenelläkään ideaa miten selittäisi?
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Nercs - 27.09.2011, 12:19:58
Kuten tuolla sanottiin ne anturit on mitattu samoin puola että sillä saralla kaikki on kunnossa. Se kampiakselin anturi ei hajoa totaalisesti joten kyllä kannattaa laittaa ne ohmit sinne mittariin ja mitataan kuinka se virtakulkee siellä ja samalla sen puolan mittaa kanssa.
Ei voi oikein neuvoa jos ei tiedä mitä on tehty eli - viivaa  ja sen perään mitä on tehty tuolta sekkauslistassa jonka Ristus linkitti
-

Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 27.09.2011, 13:59:43
Kipinänvahvistusyksikkö sitten vaihtoon puolankanssa ei ole isoinvestointi.

ja sitten ootko varma että kipinä ettei bensapumppu olis sippaamassa tai suodatin tukossa ettei sais bensaa kun hyytyy.
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: janne1984 - 27.09.2011, 14:59:57
tollasen viestin mie sain kerran et miten testata toi kampiakselin asentotunnistin kun minulla temppuili auto ettei lähteny käyntii. mulla 1.8i vm95(B18U) Kampiakselin asennontunnistimen voi testata asettamalla diagnostiikkamoodi tilaan 2: Laita virrat pälle ja töpseli kakkosreikään. Paina nappia 1 sekunti pohjassa ja sekunnin tauon jälkeen taas 1 sekunti eli kaksi kertaa peräkkäin. Diagnostiikkamoduulin valo alkaa välkkyä nopeasti. Kokeile nyt käynnistää autoa. Mikäli kampiakselin asennontunnistin on viallinen, välkytys ei muutu mitenkään. Muussa tapauksessa se antaa jonkun koodin (en muista minkä). Huomaat sen selvästi.
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.09.2011, 15:03:46
Eihän bensakone niin tarkka ole siitä että milloin polttoainesuodatin vaihdetaan, kuten dieselit mutta kyllä sekin osaa ajan myötä tukkeutua niissäkin...

eli samoilla linjoilla ristuksen kans että sen vaihtoa kannattaisi myös kokeilla... ;)

Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 27.09.2011, 16:16:23
omissa on täyttyny tankin pohja paskoista kun ajettu 95E10:llä :2funny: ainut ongelma koko bensasta. suodatin siis
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.09.2011, 16:35:39
Se polttoainesuodatin muuten saattaa sitten olla vähän v-mäinen irroittaa jos ei ole vähään aikaan sitä uusittu ::)
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 28.09.2011, 18:51:20
Tässähän tuli taas hyviä ehdotuksia, ja täytyykin alkaa taas ruksimaan vaihtoehtoja pois kun vain pääsee takaisin autoon käsiksi, pukkaa vain työ häiritsemään harrastuksia :-\ mutta kirjoittelen toki mitä saan aikaiseksi kun autoon käsiksi pääsen.
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: travol - 07.10.2011, 15:57:50
Tervehys taasen, eli nyt ehtiin hetkisen autoon paneutumaan,
ja tilanne on edelleen se että ei yritystäkään että lähtisi käyntiin, autoon on vaihdettu nyt virranjakajan kansi +pyörin, puola vaihdetty uuteen ja myö kampiakselin asento tunnistin.

Minkäänlaisia vikakoodeja ei anna, vilkuttaa 1-1-1
ja diaknostiikka 2 tilassa kun starttaa autoa niin vilkuttaa 1-2-4?? siihen en löytänyt mitä mahtaa tarkoittaa.
Hanttarin jalkatilasta kaivoin myös poksin esille ja siinäkään ei liittimessä näyttänyt mitään ihmeellistä olevan.

ja bensa pummpu pelaa ainakin kun otin letkun moottorinpäästä irti, ja kun vääntää virrat päälle tavaraa tulee letkun täydeltä.
ja jotenkin tuntuu että kostea keli vaikuttaisi tähän, muutaman päivän oli satamatta viikkositten niin lähti käyntiin ihan ok, mutta ei pelannut kuin noin 500metriä ja sitten loppui vedot, kävi kyllä tyhjäkäyntiä mutta ei vastannut kaasuun, sen jälkeen sadellut tasaisesti, ja ei ole senkoommin elonmerkkejä näyttänyt.

jos jollain jotain ideoita niin mielellään otettaisiin vastaan?
niin siitä pitikin kysyä että mikä mahtaa olla se kipinänvahvistus yksikkö?  :pomo:
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Miekunen - 07.10.2011, 20:35:15
1-2-4 Oikean takapyörän anturi. Virheellinen signaali pienemmillä nopeuksillä kuin 40km/h (Vidasta löytynyt koodi, autodata ei tuntenut)

Kipinän vahvistus yksikkö on siinä puolan alla alumiinisiilin sisällä. Tuossa yksi linkki minkänäköinen se on: http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-440-460-480-NEW-MOTAQUIP-IGNITION-MODULE-/250471366663

Vaihdoit virranjakajan kannen, niin vaihdoitko pyörijän myöskin? Lämpöön vaikuttava tekijä näyttäs olevan, niin se on aika kovalla todenäköisyydella tuo syttyyksikkö (lämpötunnistimet ei vaikuta noin kipinään, jolloin vaihtoehdot ovat aika vähissä).. kokeile irroittaa yksikön johdot, monesti saattaa sen jälkeen toimia hetken..
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.11.2011, 12:08:40
Tää voisi olla sopiva topic eli tuosta omasta 480:stä on myös kipinä hukassa.

Ei tule kipinä tulpalle asti, vaikka vaihdettuja osia on virranjakajan kansi, pyörijä, virtalukon pohja, molemmat releet hanskalokeron liepeiltä.

Millä tuon puolan ja kipinänvahvistusyksikön voisi testata ? Muita ehdotuksia käynnistymättömyyteen ?
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 13.11.2011, 16:55:20
testauksena itellä ollu että vaihettu varmasti toimiva tilalle ja kokeiltu... puola ja vahvistusyksikkö taitaa kustantaa sen 60€ nykyään motonetissä...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.11.2011, 20:46:21
Koskaan en muista, mikä kone tää -87 essin mylly on (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/480/2008006.jpg) eli jos haen osat motonetistä, niin mitkä osanumerot on pop ?
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 13.11.2011, 21:21:20
Sulla on B18E eli se tehokkain. samat osat käy kun kaikkiin muihinkin...

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-8096

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=10-1060
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.11.2011, 19:14:41
Hain tänään nuo osat, mutta se 5ml  :2funny: piitahnaa ihmetyttää, mihin ihmeeseen sen tungen  :idiot2:  Tuon kipinänvahvistusyksikön takapinta on melko röpelöinen ja siksi en usko, jotta tahna johtaa mitään mihinkään. Myöskään puolan pintaan siveltynä vaikuttaa melko onnettomalta lämmön siirtoa silmälläpitäen.
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 15.11.2011, 08:18:03
siihen puolan väliin se pitäis tursauttaa...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.11.2011, 14:42:17
Tursautettu on, muttei kipinöi  :-\  Nyt on vaihdettu puola ja kipinänvahvistin sekä virtalukon pohja, mitä vielä voisi kokeilla ?

edit: Lisäksi vaihdoin tänään uudet releet sinne hanskalokeron alle.

Ei starttaa  :facepalm:
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 24.11.2011, 14:59:41
startti oikosessa?
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.11.2011, 20:37:59
Startti pyörittää iloisesti, mitä nyt välillä joku osa naksuu, mutta pyörittää kokoajan. Huomiseksi otin vapaapäivän, kun olis tarkoitus saada tuo käymään ja käymään myös leimalla.

Mulla on ylimääräinen sytytysjohto ja siinä tulppa kiinni, muttei se kipinää tuota startatessa.
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.11.2011, 20:42:59
Mites se YKK anturi vauhtipyörällä ettei olis se hajonnut ?
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.11.2011, 21:01:00
Mites se YKK anturi vauhtipyörällä ettei olis se hajonnut ?

Pystyykö sitä mittaamaan mitenkään, jottei tarvitse kokeilla taas uudella turhalla osalla kokeilla ?
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.11.2011, 21:03:25
Pystyykö sitä mittaamaan mitenkään, jottei tarvitse kokeilla taas uudella turhalla osalla kokeilla ?

ihan yleismittarilla sen voi mitata ja tunnistimen vastuksen tulisi kunnossa ollessaan olla 220+-60 Ohm luokkaa...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 24.11.2011, 21:11:44
ihan yleismittarilla sen voi mitata ja tunnistimen vastuksen tulisi kunnossa ollessaan olla 220+-60 Ohm luokkaa...

Eli yleismittari kiinni liittimiin ja konetta pyörittämällä, pitäisi ohmien ilmestyä silloin tällöin ( kerran vai 4 kertaa kierroksen aikana ? )
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.11.2011, 21:16:58
Eli yleismittari kiinni liittimiin ja konetta pyörittämällä, pitäisi ohmien ilmestyä silloin tällöin ( kerran vai 4 kertaa kierroksen aikana ? )
ei tarvitse konetta pyörittää vaan mittaa sen vastuksen niistä anturin nastoista ja sen pitäisi olla juuri tuota luokkaa, jos on ehjä...

edit: testasin vielä irrallisella VR anturilla, jolle antoi vastukseksi 233 ohm...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.11.2011, 12:15:39
Ok! Anturi hajalla, uusi tilattu  ;)
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.11.2011, 13:52:32
Käy  :) Jos olis malttanut lukea tämänkin topicin kunnolla, niin apu olisi löytynyt jo toisesta vastauksesta. Asentoanturihan tästä oli mennyt, no nyt on sit virtalukko, puola ja kipinänvahvistinkin vaihdettu  8)
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Ristus - 26.11.2011, 14:06:58
Käy  :) Jos olis malttanut lukea tämänkin topicin kunnolla, niin apu olisi löytynyt jo toisesta vastauksesta. Asentoanturihan tästä oli mennyt, no nyt on sit virtalukko, puola ja kipinänvahvistinkin vaihdettu  8)
ei ne hukkaan oo menny vois sanoo että ei pitäs heti alkaa temppuilla...
Otsikko: Vs: 440 kipinä karkusilla???
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.11.2011, 14:51:18
Hyvä että vika selvis :)