Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: belem - 15.09.2019, 14:07:58
-
Jatkan vielä kyselyä, auto siis nelipisteruisku 1,7 katalys. 440 vm 89
Pumppu on uusi ja toimii mutta:
tuo kuvan oikeanpuoleinen rele toimii ja lähettää jännitteen vasemmanpuolen releelle ihan oikein, mutta se rele ei tee mitään
ja olen nyt selvillä, että releen vetopuolen maajohtimeen ei tule maata missään vaiheessa, vaikka starttaisikin,
rele vetää kun siihen syöttää maata ja pumppu pyörii heti ja pyörii vaikka loputtomasti ilman taukoa ja startatessa myös
jolloin ei moottori yritäkään käynnistyä.
Nyt kysymys:
Mikä ohjaa maata tuohon tokareleen vetopuolelle, sillä jokin sitä täytyy ohjata koska pumppu pysyy käynnissä
niin kauan kuin virtalukko on käynnissä asennossa, normaalistihan pumppu pyörähtää virran kytkeytyessä ja sitten käynnistyessä
pyörii lisää.
Onko ruiskulaitteistossa jokin tunnistin, en ole sitä löytänyt ??
BLEASE...Onko tietoa (Laitan kuvia perään)
-
(https://i.ibb.co/pZt7Psg/IMG-20190915-134458.jpg) (https://ibb.co/pZt7Psg)
(https://i.ibb.co/YjMwrdH/IMG-20190915-134509.jpg) (https://ibb.co/YjMwrdH)
(https://i.ibb.co/ss0kvRQ/IMG-20190915-134416.jpg) (https://ibb.co/ss0kvRQ)
-
(https://i.ibb.co/23gNvWX/IMG-20190915-134308.jpg) (https://ibb.co/23gNvWX)
-
Tuossa taitaa olla LH 2.2 Jetronic ruiskuna ja siinä ei bensapumppu pyöri kuin vasta silloin kun startti pyörittää konetta. Pumppu ei käynnisty kun kääntää virrat. Sitä bensapumpun relettä ohjailee se LH ECU.
Tuo sama Jetronic on 440 ja 460 turbossa, ja sama juttu niissäkin.
Eikös tuo moottori ole B18F mallinen.
-
Kiitos tiedosta. Taitaa se B18 olla, en ole varma, olen ajatellut että on rellun kone kun siitä aina puhutaan, onko tuo B18 Volvon.
Täytyy sanoa, että voimaa on, mulla on 850 käytössä ja kaksi varaosina, tällä 440 ajettiin v.sta 99---2014 asti meillä.
Sanoit, että pumpun toimintaa ohjaa LH ECU, eli se ECU siinä hanttimiehenpuolella. On kokemusta noista ECU vioista kasipätkässä,
ja jos se sieltä vaivaa, niin pitää vissiin etsiä toinen ECU ja kokeilla.
PS. noissa kuvissa takaspoilerin juuressa ei ole ruostetta vaikka siltä näyttää, pihapuista tullutta.
-
Tuli mieleen, että noihin releenviereisiin sulakkeisiin ei tule missään vaiheessa lampulla mitattavaa jännitettä,
vai kulkeeko niissä vain maa, en ole sillai kokeillut.
Pumpun hurahduksen olen muistavinani aina virran kytkeytyessä, mutta voi olla eää sekoitan muiston noihin kasipätkiin.
Nyt se ei kuitenkaan tee yhtään mitään, ei missään vaiheessa, pumpulle ei tule jännitettää muuten kuin syöttämällä maata tuohon
vesempaan releen vetopuoleen.
-
Maadoittamallahan se ECU sitä relettä siellä ohjaa juurikin. Kyllä näissä on ihan kaikki moottorit Renaultin tekemiä, ei Volvon. Ei tuossa koneessa 140hv voi olla mitenkään, koska B18FT turbossakin vain 120hv/175nm. Tuo moottori on oikeastaan sama kone, ilman turboa. Myös B20F moottorisakin vain 110hv/160nm.
Siis pyöriikö se bensapumppua vai ei ?
Se ei edelleenkään pyöri LH-Jetronic ruiskulla kuin startasessa se pumppu, ei silloin kun laittaa virrat. 460 Turbossa on sama juttu.
B18F moottorissa on oikeasti vain 75 kW (101 hv)/5600 r/mi ja 142Nm/3900 r/min. Ei lähellekkään 140hv.
-
Sori vaan, muistin väärin, nyt kädessä on ohjekirja, 1,7 suihku+katal. B18F(106) 70kw(92,2hv) taisin muistaa väännön Nm luvun140.
Pumppu on uusi. käytin varmuudeksi vielä pois, pyörii hyvin. Mutta vain kun syöttää virtaa siten, että maadoittaa sen releen vetopuolen, ja autotallissa tottakai pöydällä kun testasin syöttämällä suoraan virtaa.
Pumpulle autossa ei tule jännitettä missään vaiheessa, ei virran kytkeydyttyä eikä startatessa, voi pyörittää vaikka kuinka kauan, ei herää.
kokeilin myös lampulla pumpun pistokkeesta, ei mitään. Mittarijännite tulee normaalisti, sehän on sellainen aika heikko.
Voisko olla jokin konehuoneessa, miten se ilmamääräanturi tms.
-
Suihkutus imuaukkoihin, Bendix 416 A 800+-50 r/min
-
No kierrostietoanturi saattaisi myös aiheuttaa vian ettei ECU saa kierrostietoa, jonka vuoksi pumppukaan ei käynnisty. Se kierrostietoanturi on kytkinkopan yläpuolella, virranjakajan alapuolella.
-
Eikös tuo moottori ole B18F mallinen.
Kyllä B18EP se paras 1.7 kone
-
Kyllä B18EF se paras 1.7 kone
Aika kummallista kun tuollaista ei moottorivalikoimassa edes ole ollut ???....Onko tuo joku omavalmiste.
Eikä tässä kukaan tietääkseni ole ottanut, edes kantaa moottorien paremmuudesta muutenkaan.
Edes täällä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1236.0) ei tuollaista mysteerimoottoria ole mainittu.
-
Aika kummallista kun tuollaista ei moottorivalikoimassa edes ole ollut ???....Onko tuo joku omavalmiste.
Eikä tässä kukaan tietääkseni ole ottanut, edes kantaa moottorien paremmuudesta muutenkaan.
Edes täällä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1236.0) ei tuollaista mysteerimoottoria ole mainittu.
Minun kirjotus virhe ihan EP piti kirjottaa mutta hyvä kun korjasit että ei tule jaettua väärää tietoa... mutta hei nyt korjattu O0
-
Hyvä, pyörimistietoa antavaa anturaa en muistanutkaan, tänään selviää se.
Muuten, tämä nimenomainen Volvo ja kone on kyllä tosipirteä, on osuva paketti, harmitti vaan silloin kun
oli jatkuvassa ajossa kun ei ohjaustehostinta ollu.
-
Tarkista kans sieltä kuskin puolelta vasemmasta ylänurkassa, kojelaudan sisästä löytyvä maadoituspiste. Tämä saattaa irrota ja silloin on sähköt sekasin eikä lähde käyntiin.
-
Kiitos, katson seuraavaksi sen maadoituspaikan. Onko se mittariston ja kyljen välissä ? Onko se maadoitus johonkin muuhunkin vaikuttamassa, kun ei ole ollut tässä minkäänlaisia sähkövikoja muita..?
-
(https://i.ibb.co/LRd8xrD/IMG-20200811-092446.jpg) (https://ibb.co/LRd8xrD)
(https://i.ibb.co/80z0Z2k/IMG-20200811-092338.jpg) (https://ibb.co/80z0Z2k)
-
taitaa olla tarve kokeilla uudella pyörimistunnistimella, vaikka mittaamalla ei ole oikein vika selvinnyt.
Tuossa edellä kuvat ohjaiyksiköistä. Olisko kellään tuota sytytysyksikköä nurkissa.?
Minkäänlaista kipinää ei myöskään tule puolalta eteenpäin.
Auto on siis ajosta jätetty pihalle, ja silloin toimi kuten aina ilman ongelmia.
-
Vika voi olla kierrostieto-anturissakin, ettei siksi kipinää myös tule.
-
vika korjattu, Kampiakselin impulssiantura vaihdettu, Kiitos kaikille.
-
Eli juuri tämä mistä mainitsin. Eli se kampiakselin VR-anturi, joka lukee vauhtipyörän hampaista moottorin kierrostiedon.
-
Vika uusiutui, ei lähde käymään, jonkinverran startatessa tumpsahteli ja sitte ei sitäkään. kierrostunnistin mitattu ja on kunnossa, tulpille ei nyt kipinää tule, lievä bensanhaju on tunnettavissa. Nyt meni sormi suuhun.
Kumpihan olisi se kriittisempi paikka. Tuo puolayksikkö tai jalkatilassa oleva ecu..?
Vieläkään en ole löytänyt sitä aiemmin mainittua maadoituskohtaa kuskin puolelta, siis oliko ohjaamon puolella..?
-
Siellä se on kuskin puolella kojelaudan sisässä tuulilasin alla. Se on sellainen relepohjan tapainen moninapainen liitin jossa kaikki johdot on ruskeita.
Tuonne pääsee muistaakseni käsiksi myös sieltä tuulilasin alla olevasta relerasian kautta kun sen irrottaa korista ja painaa sinne kojelaudan sisään.
-
Voi olla virtalukon pohjakin viallinen. Tai sitten tämä maavika.
-
Saattoi vika löytyy, pyysin silloin kaverini putsaamaan virranjakajan ja hän oli tipauttanut hukkaan yhden kolmesta ruuvista
silloin, ja katselin tänään jakajaa, sillä se oli halki ja vinossa.
Viron kaupoissa kansi on vitosen hintanen ja pyörijä 2 euroo, siispä tilaamaan.
-
(https://i.ibb.co/LpPPNvM/IMG-20201108-153628.jpg) (https://ibb.co/LpPPNvM)
(https://i.ibb.co/ZNRkYMD/IMG-20201108-153641.jpg) (https://ibb.co/ZNRkYMD)
pic hosting website (https://imgbb.com/)
(https://i.ibb.co/gD5PQbF/IMG-20201108-153736.jpg) (https://ibb.co/gD5PQbF)
-
Nyt toimii. Vika oli virranjakajassa.
Keväällä katsastukseen, on seissyt jo yli 5 vuotta, sitten tyttärelle käyttöön.
Löytäispä vielä helman spoilerit, riisuttiin kerran kun helmat käsiteltiin ja sitten hukkuivat johonkin,
ne oli tyylikkäät helmat, ei taida enää mistään saada. harmi.