Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Burzi - 12.04.2012, 09:35:19

Otsikko: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 12.04.2012, 09:35:19
juu eli 1990 440 1.7l automatic ajettu 89000km on alkannut nykimään välillä kun sillä ajaa. Ja toinen outo ominaisuus mitä on tullut on että kun esim on ajannut esim kauppaan ja sen jälkeen yrittää käynnistää autoa niin se ei sano mitään kun avainta kääntää, tapahtuu ainoastaan kun moottori on lämmin  :(

onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai olisko jotain helppoja ratkaisuja?

perjantaina olis tarkoitus vaihtaa tulpat kattoo läpi tulpanjohdot ja putsata throttle bodyn.

olis tarkoitus laittaa auto kuntoon (+ vähän ruostehommia eli pikku entisöinti) ja viedä se mökille Loviisaan kesäautoksi. auto on joskus 1990 ostettu uutena isoäidille ja ollut nyt muutaman vuoden mun äidin käytössä. nyt tuli uusi auto hankittua äidille ja 440 siirtyy osaaika eläkkeelle jonka jälkeen museorekisteriin kun ikä tulee täyteen  :)
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Ristus - 12.04.2012, 09:41:57
starttaamattomuuteen olis kaksi teoriaa tarjolla eka olis että startti on vaan tullu tiensä päähän, tosin noilla kilsoilla tuntuu vähän epätodelliselle... toinen teoria on että automaatin vaihteenpäällä olotunnistus kytkin temppuilee ja ei anna startata autoa.

Ainakaan uudet tomaatit ei käynnisty jos vaihde päällä.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 12.04.2012, 10:06:25
starttaamattomuuteen olis kaksi teoriaa tarjolla eka olis että startti on vaan tullu tiensä päähän, tosin noilla kilsoilla tuntuu vähän epätodelliselle... toinen teoria on että automaatin vaihteenpäällä olotunnistus kytkin temppuilee ja ei anna startata autoa.

Ainakaan uudet tomaatit ei käynnisty jos vaihde päällä.

kylmänä lähtee aina käyntiin talvellakin tais olla -25 ja lähti kun palmun alta! Voisko olla mahdollista että virtalukko on tullut tiensä päähän?

 sinäänsä huvittavaa että auto lähtee käytiin ihan sama onko P-N-D-3-2 silmässä  :buck2: pitäisi vissiin ainoastaan käynnistyä P tai N asennossa!?
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Ristus - 12.04.2012, 10:24:49
Virtalukkon pohjakin on yks syyllinen kyllä... olis halvin kaikista kokeilla.

Minä ite en ole automaatti yhteensopiva joten niiden toiminnoista en uskalla ottaa kantaa.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 13.04.2012, 16:49:17
hoi, montas litaa öljyy tällaiseen 1.7 menee? vai lukeeko ihan manuaalissa?
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.04.2012, 17:30:46
hoi, montas litaa öljyy tällaiseen 1.7 menee? vai lukeeko ihan manuaalissa?
5.3 litraa menee moottoriin...
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 14.04.2012, 01:28:45
okay, thänks! aika paljon memee öljyä näin pieneen moottoriin! verrattuna että capricen veekasiin 305 (5l) menee noin 5 litraa  :o
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: patera - 14.04.2012, 02:18:43
okay, thänks! aika paljon memee öljyä näin pieneen moottoriin! verrattuna että capricen veekasiin 305 (5l) menee noin 5 litraa  :o

1,8 juopottelee näissä 6,5 l jos meinaa täyteen saada  ;)
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Akron - 14.04.2012, 12:27:30
Itellä teki B18U kone samaa, eli ei sanonu mitään ku käänsi startille. Joskus kylmänäkin, mutta useimmmiten lämpimänä. Startin vaihdon jälkeen on toiminu aivan hyvin. Ei oo kertaakaan temppuillu.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: AV64 - 14.04.2012, 20:08:51
Itellä teki B18U kone samaa, eli ei sanonu mitään ku käänsi startille. Joskus kylmänäkin, mutta useimmmiten lämpimänä. Startin vaihdon jälkeen on toiminu aivan hyvin. Ei oo kertaakaan temppuillu.
samanlaista mun 1.8 teki uusi startti ja nyt ei ole kiukutellut.
maksaa 85€ joukon autossa treella.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.04.2012, 00:50:20
1,8 juopottelee näissä 6,5 l jos meinaa täyteen saada  ;)
alfamerin mukaan edes 2.0 koneeseen ei menisi noin paljon öljyä...

1994 jälkeen tehtyihin 2.0 moottoreihin menee tuon mukaan 5.7 litraa ja alle 1994 valmistettuihin tuo 5.3...sekä jälkeen 1994 valmistettuihin 1.6, 1.7 ja 1.8 koneisiin menee 4.6 litraa ja alle 1994 tuo 5.3...
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: ZuluR - 15.04.2012, 01:13:04
Kuuntele jos bensapumppu käy!
Sen kuulee suht hyvin kunhan kerran "oppii kuulemaan" mitä pitää kuunnella.

En tiedä miten pumppu tuossa on mutta uudemmissa volvoissa pumppu käy 2 sek kun käntää virran 2 asentoon (radio asento).

jos pumppu käy vain kun moottori on käynnissä niin kokeile starttikaasua.
jos silloin lupaa että starttaisi niin sulla on kipinää ja silloin pumpun toiminta ehkä huono.

jos pumppu ei käy koskaan niin kaiva se pumpun esille.
veikkaisin että se on takaluukussa tai takapenkin kohdalla.
Sitten kaveri mukaan varovasti naputtamaan pumppu samalla kun pyörität starttia.
pumppu "hirttää" kiinni kun se on hajoaamassa mutta lähtee käynttin kunhan se saa pienen tärinän.

Öljyistä... jos koneseen menee paljon öljyä niin hyvä niin :)
ompahan enemmän tavaraa mikä kerää likaa ja kosteuutta  ym mikä koneessa tulee käytön mukaan.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.04.2012, 01:45:23
ainakin tuossa 2.0 koneisessa käy bensapumppu kans pari sekuntia kun kääntää virrat päälle...turbossakin taitaa olla sama juttu...

kuulee kyllä selvästi kun se surisee...
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: patera - 15.04.2012, 02:12:53
alfamerin mukaan edes 2.0 koneeseen ei menisi noin paljon öljyä...

1994 jälkeen tehtyihin 2.0 moottoreihin menee tuon mukaan 5.7 litraa ja alle 1994 valmistettuihin tuo 5.3...sekä jälkeen 1994 valmistettuihin 1.6, 1.7 ja 1.8 koneisiin menee 4.6 litraa ja alle 1994 tuo 5.3...

No, mulla o justkohta Valvolinen vaihto uusiin eessä, niin kerron sitte jos muisti pätkii - mähän oon tohon vain 21v öljyjä vaihtanu .....  :P

Noi alfa-lavalit sitte taas on mulle aikas kaukana "raamatunsanasta" - mä katon Datalta, jos tarvetta.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.04.2012, 02:19:00
Paskat mä alfa-lavaleista, jos meinaan suodattimen kanssa saada öljypinnan MAX-merkkiin, nii koneeseen valuu tasan 6,5 l Valvolinea.
Mä oon tohon vain kohta 21 v vaihtanu öljyjä, joten eiköhä se tiedossa ole.
Vm*91 siis kyseessä.
Tästä edes pitkä aika ole kuin vaihdoin tuohon 2.0 isolohkoon öljyt, eikä ihan 6 litraa kyllä mennyt ::)

tuo 945 R6 dieseliinkin menee öljyä noin 7 litraa...siinäkin kuitenkin on öljynjäähdyttimet keulassa...

Noi alfa-lavalit sitte taas on mulle aikas kaukana "raamatunsanasta" - mä katon Datalta, jos tarvetta.
en tainnut mainita missään että mitä alfameriin on kirjoitettu on 100% varmaa...varmaankin ovat lähinnä suuntaa antavia...
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: patera - 15.04.2012, 02:21:53
Tästä edes pitkä aika ole kuin vaihdoin tuohon 2.0 isolohkoon öljyt, eikä ihan 6 litraa kyllä mennyt ::)

tuo 945 R6 dieseliinkin menee öljyä noin 7 litraa...siinäkin kuitenkin on öljynjäähdyttimet keulassa...

Niinku huomasit, muokkasin - mut kyllä mä kerron tuloksen ku oon vaihtanu.  :)
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.04.2012, 03:53:10
Niinku huomasit, muokkasin - mut kyllä mä kerron tuloksen ku oon vaihtanu.  :)
silloin siellä on kait tarpeeksi kunhan on min ja max viivan välissä ;)

5 litran pönttö sinne ainakin meni kokonaan että saattaa sinne se 6 litraa mennäkin...en kyllä laskenut että montako litraa sinne tarkalleen tuli kaadettua :D

mutta kerro toki ihmeessä että paljonko sinne menee :P

muutenkin nuo rellunkoneet ovat aika samanlaisia niin ei kait niissä hirveitä eroja ole öljymäärissä...
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Ristus - 15.04.2012, 08:39:26
Lukeeko kukaan sitä auton omaa ohjekirjaa minkä verran sinne pitää laittaa  :o siellähän se seisoo taka sivuilla ilman suodatinta ja suodattimella ne täyttömäärät.

onneks öljyllä ei ole taipumusta lämpölaajenemiseen niin se 6,5 litraa kylmässä koneessa ei sitten kuumanan pyri yhtään minnekkään muualle...

Mutta oikeesti eihän sitä konetta saa tyhjäks jos pohjapropusta vaan laskee öljyt, aina sinne jotain jää. kyllä ton 6 litraa saa varmana meneen kun on kone avattu ja kaikki letkut tyhjiä ja enemmänkin.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 16.04.2012, 20:29:20
Lukeeko kukaan sitä auton omaa ohjekirjaa minkä verran sinne pitää laittaa  :o siellähän se seisoo taka sivuilla ilman suodatinta ja suodattimella ne täyttömäärät.

onneks öljyllä ei ole taipumusta lämpölaajenemiseen niin se 6,5 litraa kylmässä koneessa ei sitten kuumanan pyri yhtään minnekkään muualle...

Mutta oikeesti eihän sitä konetta saa tyhjäks jos pohjapropusta vaan laskee öljyt, aina sinne jotain jää. kyllä ton 6 litraa saa varmana meneen kun on kone avattu ja kaikki letkut tyhjiä ja enemmänkin.

tänään löyty auton ohjekirja + muut paperit autotallista!

tota tota tota, tyhmä kysymys, minkä kokoisella neliskanttisella hylsynpäädyllä (tai minkä niminen se nyt oli) se öljy proppu lähtee? oli 1/2 ja 1/4 ainoat mitä himasta löytyi?

kaikki muut sain vaihdettua ja auto toimii mukavemmin nyt!
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Ristus - 16.04.2012, 20:40:44
sama kuin ovenkahvan sisä kara, tai ikkunan avaus kahvan kara... tarkempaa en pysty sanomaan mutta ne on saman kokoset... kerran avannu ovenkahvalla kun ei muuta ollu....
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.04.2012, 21:33:03
sama kuin ovenkahvan sisä kara, tai ikkunan avaus kahvan kara... tarkempaa en pysty sanomaan mutta ne on saman kokoset... kerran avannu ovenkahvalla kun ei muuta ollu....
motonetistä saa ihan roppuavainsarjan, jossa on näihinkin sopiva neliskanttihylsy...

kokeiltu kans ovenkahvaa ja se ainoastaan vääntyi :D
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: s73 - 16.04.2012, 22:43:39
jos tulpan neliö on 10mm. Halkaisialtaan pitäisi siihen käydä 3/8 vääntiön pää ihan suoraan.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.04.2012, 22:47:44
jos tulpan neliö on 10mm. Halkaisialtaan pitäisi siihen käydä 3/8 vääntiön pää ihan suoraan.
ei käy 3/8 vääntiö öljyroppuun mutta se käy vaihdelaatikon täyttöroppuun muistaakseni...
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Ristus - 17.04.2012, 08:48:41
Joo proppu hylsyt on mullakin mutta hätäapua tarjosin... en kuollaksenikaan muista mikä se koko on... oman sarjan toisiksi pienin käy tulppaan.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: ZuluR - 17.04.2012, 12:22:47
Mulla ei ole koskaa ollut tuota virallista työkalua tuohon hommaan.

Olen aina käyttänyt putki- tai pillupihtejä.
Ja sillä saannu propun auki sen eka puoli kierros kun se on kireellä.

Tai jotkut hitsauspidit...

jotain van missä on "hampat" jolla saa tiukkaan otteen ja mahtuu edes vähän liikkumaan.
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.04.2012, 17:18:11
itse en kyllä saanut minkäänlaista otetta siitä ropun 1-2mm kannasta putkipihdeillä....

muistaakseni tuossa turbossa se kanta on aavistuksen paksumpi ja samoin irrallaan olevassa B18K moottorissa...tuo 1-2mm kanta on tuossa B20F koneisessa 460:pissä..
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: ZuluR - 17.04.2012, 20:13:41
itse en kyllä saanut minkäänlaista otetta siitä ropun 1-2mm kannasta putkipihdeillä....

muistaakseni tuossa turbossa se kanta on aavistuksen paksumpi ja samoin irrallaan olevassa B18K moottorissa...tuo 1-2mm kanta on tuossa B20F koneisessa 460:pissä..


tuon tempun olen 2.0l ja turbokoneessa harrastanut.

temppu on että "hampaat" on tarpeeksi teräviä ja isoja..

Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.04.2012, 20:58:21
saattaahan se auetakin tarpeeksi hyvillä pihdeillä mutta itellä on kyllä tuo roppuavainsarja niin ei tarvi niillä putkipihdeillä leikkiä....
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 23.04.2012, 13:47:54
nonniin, sain sitten lauantaina pikkukankkusessa vaihdettua öljyt + suodatin, tulpat, tulpanjohdot, pyörijän + putsasin paskaa virranjakaajankannesta ja laitoin uuden ilmasuodattimen. nyt pelittää taas ja ei nyi tai mitään muuta ihmeellistä mitä se teki ennen + käy tasaisesti!
Autossa on uudesta asti ollut aaltoileva tyhjäkäynti, oli monta kertaa siitä huollossa ja oli kuulema "tyyppivika" ja nyt se toimii! pätevää porukkaa biilialla töissä  *tumppuun->


seuraavana listassa olis sitten niitä ihania mätähommia  S* 
 
takaovissa olis vähän pikkumätää + taka pyöränkaaret. ja kontin reunassa on myös muutama ruostetäplä!

ja jos jaksaisin myös laittaa capricesta muutaman ruostereiän umpeen
Otsikko: Vs: 440 1.7 automatic ongelmia
Kirjoitti: Burzi - 02.07.2012, 11:44:20
nyt on ruosteet korjattu ja auto on katsastetttu, ja uutta maalia laitettu vähäsen,ainut minus on että kuskinovesta näkee aika selvästi että väriseos mei vituix  :P