Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Ari E - 18.05.2012, 17:24:21

Otsikko: 4xx syylärien erot
Kirjoitti: Ari E - 18.05.2012, 17:24:21
kertokaas mikä haaroitus noissa joissakin 4 pisteissä on termarin ja syylärin välillä ja onko miten tarpeellinen.
b18u koneisessa ei ole kuin ylä- ja alavesiletku, kuitenkin vanhakeulaisessa oli ylävesiletkun alla vielä löhtö joka tulpattu kumilla ja klemmarilla.
facelift samalla koneella: ei kolmatta lähtöä ollenkaan.


Otsikko: Vs: 4xx syylärien erot
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.05.2012, 17:40:10
Eikös ne syylärit ole kaikissa ihan samanalaiset paitsi turboissa hiukan leveämpi....eli paisarille menevä lähtö ja sitten ylä/alavesiletkulle olevat...

minä en ainakaan muista tuollaista haaroitusta noissa 4-pisteissä nähneeni... ???

edit: ei kun tarkoitat kait sitä sähköiselle vesipumpulle lähtevää letkua ?, ei se ole mitenkään tarpeellinen ja tuossa isolohkossa on tällä hetkellä sellainen haaralla oleva turbon ylävesiletku paikallaan, mistä olen tulpannut sen sähköpumpun lähdön...
Otsikko: Vs: 4xx syylärien erot
Kirjoitti: Ari E - 18.05.2012, 20:09:09
Eikös ne syylärit ole kaikissa ihan samanalaiset paitsi turboissa hiukan leveämpi....eli paisarille menevä lähtö ja sitten ylä/alavesiletkulle olevat...

minä en ainakaan muista tuollaista haaroitusta noissa 4-pisteissä nähneeni... ???

edit: ei kun tarkoitat kait sitä sähköiselle vesipumpulle lähtevää letkua ?, ei se ole mitenkään tarpeellinen ja tuossa isolohkossa on tällä hetkellä sellainen haaralla oleva turbon ylävesiletku paikallaan, mistä olen tulpannut sen sähköpumpun lähdön...

mutta jos tuollainen haara on kyseisessä autossa paikallaan, onko siinä sähköinen vesipumppu ja silloin vaatii tuon 3 lähtöisen syylärin.
ja onko tuo sähköinen pumppu ainut vai kierrättääkö se vaan vettä sammutuksen jälkeen  ???
Otsikko: Vs: 4xx syylärien erot
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.05.2012, 21:04:38
se vesipumpun lähtöhän on ylävesiletkussa eikä syylärissä....niin ja toimii juurikin tuolla tavalla että sammuttaessa jää hurisemaan vähäksi aikaa...

3:mella lähdöllähän ne kaikki syylärit ovat: paisuntasäiliölle, sekä ylä ja alavesiletkuille...

tosin on muistaakseni turbon syylärissä joku pieni lähtö, missä on tulppa enkä tiedä mihin se on tarkoitettu....muuten kyllä luulen että ne syylärit on ihan samanlaiset kaikissa, tuota leveys eroa lukuunottamatta.....
Otsikko: Vs: 4xx syylärien erot
Kirjoitti: Ari E - 18.05.2012, 21:16:05
3 lähdöllä tarkoitin 3 lähtöä plus paisarin letkut  ja tässä tapauksessa siis ylävesiletku haarautuu ilmeisesti tuon kiertovesipumpun kautta 2 lähtöön syyläriin.
itsehän en ole nähnyt kyseistä tapausta, tuli vaan soitto syylärikauppojen jälkeen ettei ollutkaan samanlainen kuin vanha.
 
Otsikko: Vs: 4xx syylärien erot
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.05.2012, 04:48:50
tulikohan se lisävesipumpun yksi letku takaisin sinne syylärille ???...en kyllä 100% varmaksi muista tuota mutta ainakin ne menevät ylävesiletkusta pumpulle ja sieltä ahtimelle...sieltä sitten kait sinne syylärille ?

löytyy kyllä yksi rikkinäinen tuollaisen turbomallin jäähdytin niin voin tarkistaa siitä montako lähtöä siinä on....mutta jos menee noin että se palaa sinne syylärille niin kyllä sen pystyy tulppaamaan letkulla ja vaikka pultti siihen klemmarilla :P

en tiedä sitten miten vapareissa menee nuo sähköpumpun letkutukset kun kuuleman mukaan niissäkin noita sähköpumppuja on...

edit: tutkin sitä 460 turbon syyläriä ja näytti että siinä olisi 2kpl samanlaisia lähtöjä kuin paisuntasäiliölle lähtevä, mutta se on ylävesiletkun alapuolella flektianturin lähellä....eli siinä on 2 kpl pieniä lähtöjä ja 2kpl isoja eli ylä ja alavesiletkut, sekä paisari ja luultavasti se sähköpumpulle menevä....