Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: janne1984 - 27.06.2012, 13:21:57
-
elikkä nykiminen jatkuu yhä. autoon vaihdettu sytytysyksikko,puola,tulpat,virranjakajan koppa,ja pyörijä,alipaine letkut mitä on mahdollista vaihtaa niin on uusittu. ja samoten map-anturi. tyhjäkäynnillä kun se on niin putkesta kuuluu pieni pöpötys. sitten kun ajaa niin kaasun kun runttaa pohjaan niin auto nykäsee kunnolla ja sitten vasta lähtee kiihtymään. ja nykimistä ilmenee kaupunki nopeuksissa tasa kaasulla ajaessa. mielessä kaävi että voisiko vika olla kampiakselinasento tunnistimessa? tai lamda-anturissa?
-
Samat huollot olen itsekkin tehnyt + kaasuläppä, tyhjäkäyntisäädin, maadoitukset, yleismittari mittaukset ja paljon 98e:tä :D Ei tunnu vika lähtevän. Eikä vikakoodeja ikinä tullut ja oma postaukseni: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10457
Itsekkin veikkaan lambdaa, kun vuosi sitten koitin paikallistaa ottamallla lämpötunnistimien johdot + lambdan pois ajon ajaksi (käyvät silloin vika asetuksilla eli asetukset ovat kuumalla/normaali lämmöille), niin pientä parannusta tuli. Vaikea sanoa, koska tuo nykiminen oli tuolloin todella pientä. Nyt on huomattavasti inhottavampaa ja itselläni on sellanen aavistus että tämä korostuu lämpösillä ilmoilla ja kun auto on kuumana. Auto toimii muuten täysin moitteetta ja päästöt OK.
Minulla nykiminen näkyy vain tasakaasulla siinä 2000rpm kohdilla ja varsinkin 60km/h nelosvaihteella. Pitäisi tuossa kokeilla vielä kun taas jaksaisi perehtyä ottamalla pelkän lambdan pois kesken ajon.
http://www.newssit.com/viewtopic.php?p=659103&sid=0f3b58ff5431118abb7313383c25c67d Tuolla on vähän samanlaista vikakuvausta mitä minulla :) Pitäisi kai ostaa tuo aito bosch lambda UK:sta reilulla 80€
Kampiakseli tunnistimesta en tiedä miten se vaikuttaa, mutta varmisti joku tietäjä näillä foorumilla liikkuu
Toinen mikä on käyny mielessä, kun tulppia hain volvolta.. Myyjä sanoi, että joskus riskaa nuo suuttimen/ruiskun tunnistimet (Hankalampi mittailla ainakin 2.0 koneessa)
-suutin, bensanpaine tai pumppu, imuvuoto, venttiilin väljykset (villi veikkaus) mahdollisia.. Jos vika selviää niin ilmoitatko tänne, itse koittanut saada vikaa pois kohta 2v..
-
elikkä nyt autoon on vaihdettu uusi lamda.sytytys-yksikkö+puola. tulpat+johtot virranjakajan koppa ja pyöriä. imuvuodot tarkastettu starttipilotilla map-anturi vaihdettu alipaine letkut vaihdettu mitkä on mahdollista vaan vaihtaa. ja auto nykii edelleen tasakaasulla ajettaessa :( mistähän seuraavaksi vikaa lähtisi etsimään? hei jäsen MIEKUNEN kyllä ilmoitan jos saan vian selville. itsellä nykii kanssa kaupunki ajossa 4:lla ajaessa. taitaa näissä malleissa ollo yleistä tuo nykiminen.
-
koska bensasuodatin on vaihdettu?
-
about puoli vuotta sitten. vaikuttaako se joku messinkinen kuristehelmi tuohon nykimiseen mikä on jossain alipaine letkussa. mitä lukenu juttua niin pitää varoa ettei se häviä. ja minulla ei ole missään letkussa mitään kuriste helmeä :O
-
en oikein tunne 400 srj. Autoja, myönnettäköön. Tuo helmen puuttuminen ehkä aiheuttaa nykimistä. Helmellä on siis merkitys, etsi sen paikka tai kysy siniseltä ja asenna helmi. Edellyttäen että se helmi kuuluu sinne.
-
ei ole helmellä merkitystä, sen paikka on imusarjalta lähtevässä kumiletkussa vain tasoittamassa alipainetta/kuristamassa siis 99% 400-sarjasta tuo puuttuu
-
hyvä tietää. sen voi sulkea sitten pois. tarvii tarkastaa maadotukset ym muut liittimet huolella ja putsata ne CRC:llä. mutta kirjoittakaa jos tulee jotain mieleen mitä vielä voisi tarkastella.
-
sytytysjohtoja kannattaa katsella, voi lyödä läpi vaikka onkin äskettäin vaihdettu. Bensapumppu voi myös olla lopussa. Jos tuo nykiminen on yleistä se voi johtua tuosta helmen puuttumisesta, sitä ei ole 99,9% nelisatasissa. Ruiskun lämpöanturi olisi mahdollinen kohta jos sellainen löytyy, tekee lähinnä kylmänä tai vähän lämpöisenä. Näistä ruiskuista kun ei ikinä tiedä. Mistä noita map-antureita saa uutena ja hinta?
-
bensapumppukin on käynyt mielessä. joo tosta mappi anturin hinnasta ei ole tietoa paljon maksaa. kun sain kaverilta käytetyn ilmaseksi. olen lukenut että motonetistä saattaisi löytyä. jos en väärin muista niin opel vectrassa on samanlainen tunnistin.
-
mapin saa motonetistä, hinta selviää ihan sivuilta.
Jahas eipäs saakkaan enään :( olis pitäny tarkastaa ennenkuin kirjoitin. kyseessä kuitenkin ihan yleismallin GM tuote löytyy ladoista ja ooppeleista samaa paskaa joten ihme että on poistunut sivuilta :-\
-
Itse en ainakaan aikasemmin löytänyt.. :) joten ostin täältä : http://www.atarget.co.uk/shop/shop.php?action=full&id=44 ja koodi 3411400.
Kun pistää vaikka googleen tai ebay sivulle hakusanaksi oem map 3411400 (myös 1378162) niin johan löytyy iso kasa ja paljon yhteensopivia autoja.. :)
Autoja:
http://cn.oemol.com/oem/oem_detail_show.asp?id=77038&oem=3411400&lan=en
Muita yhteensopivia oem koodeja:
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-S40-V40-S70-V70-850-MAP-SENSOR-1378162-3411400-/330552077645?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cf6706d4d
Replaces the part with the following OEM part numbers (for reference only):
19204S 1378162 3933024750 6238927
0K95018211 16017460 594607 7696064
1238788 16137039 594609 7700706876
12569240 3411400 60811534 815701
-
thanks! :)
-
Samat huollot olen itsekkin tehnyt + kaasuläppä, tyhjäkäyntisäädin, maadoitukset, yleismittari mittaukset ja paljon 98e:tä :D Ei tunnu vika lähtevän.
ihan hyvin nämä kulkevat 95E10 bensallakin...420tkm ajetulla 2.0 460:pillä ajeltu viime syksystä asti pelkällä E10 bensalla eikä mitään ongelmia ole ilmennyt...
-
joo niin mullaki toimii 95e10:llä ajanu siitälähin kun se aine tänne kouvolansuuntaa tuli. eikä mitää vikaa. ja autolla tuli vast ikää 320tkm täytee. ja tuo nykiminen on vaivannut jo muutaman vuoden. hyvä auto sattunu otselle kohdalle mitä se on jo 3-4v ollu ni leima tullu aina lappuu ekalla.
-
imuvuodot katseltu? Kysyin tuota helmen puuttumista asentajalta, ei halunnut/muistanut sanoa vaikuttaako asiaan. Itse kokeilisin tuota helmeä, tuskin kovin kallis osa. ???
-
näin, imuvuotohan voi olla ruutan ja imusarjan välissä tai itse imusarjan tiiviste
-
ihan hyvin nämä kulkevat 95E10 bensallakin...420tkm ajetulla 2.0 460:pillä ajeltu viime syksystä asti pelkällä E10 bensalla eikä mitään ongelmia ole ilmennyt...
Toimiihan nämä, kohta 2 vuotta 95E "lähes aina" käyttänyt :) Tuossa minun treadhissä ristus ehdotti kokeilemaan 98..
Näköjään UK puolella on ollut ongelmia ruiskun johdoissa.. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=87481
You need to change the short injector wiring loom under the inlet manifold , i cured several of these engines like this many years ago with exactly your symptoms ... Only the 2 litre loom seems to play up ..
I had same simptoms and all it took from me to cure my engine was a contact spray for injectors wire conections.
yes the short loom fitting on the injectors sometimes caused rough running , fitting a new loom cured quite a few
Ja jos ruiskun anturia meinaat mitata, niin ohjearvo: Suuttimen vastus 20°C B18U 1.1-1.5 ohmia
-
imuvuodot on tarkastettu starttipilotilla. eikä niitä havaittu. mutta tarvii tarkastaa tuo riusku-anturi. nii se mitataa siitä liittimestä mikä menee ruiskulle sellanen rusertava. mikä on tyhjäkäyntimoottorin yläpuolella?
-
Janne1984:n puolesta päivitys.
ECU:n ja lamba-anturin liittimen välinen johto(se vihreä) oli maissa, joten ECU luuli koko ajan, että käy laihalla, joten rikasti seosta niin paljon kuin pystyi.
-
ja kiitos järviin siitä sinulle että löysit vian :D meinas autosta lasit lähtä :D
-
Hyvä että vika löytyi!! Nyt omasta tarkistamaan
-
ja kiitos järviin siitä sinulle että löysit vian :D meinas autosta lasit lähtä :D
Johan sinä kiitokset annoit jo viimeviikolla. <Kippis>