Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Daywalker - 06.12.2012, 15:18:42
-
Eli auto ei tahdo lähteä käyntiin kylmänä käyntiin ja puolilämpöisenä( vaatii vähintään 3 yritystä)sitte starttaa vaivalloisesti...bensa haisee niinkuin sais liikaa.sitte tyhjäkäynti humppaa lämpimänä kokoajan....käynti tasaantuu huomattavasti kun ottaa moottorin lämpötilatunnistimen irti lisäksi äskettäin alkoi kuulumaan moottorista jotain ihme kolinaa tuntuis tulevan jostain virranjakajan suunnilta.... Ääni kuuluu hetken kun moottori on sammutettu...(n1sek) ajossa auto tuntuu suht normaalilta...
-
Ettei olisi se lämpötunnistin rikki ?....onhan alipaineletkut ehjät ettei ole imuvuotoa jossakin ja sen takia tyhjäkäynti humppaisi, tai sitten aktiivihiilisäiliön letkut murtuneet...
-
Noi hiilipöntön letkut on kyllä sököt ei ne ennen ole häirinnyt tyhjäkäyntiä kun moottori on kunnolla lämmennyt imuvuotoja en äkkiseltään löytynyt... Eniten ihmetyttää tuo kolina... :-\
-
Ainakin omassa 460 turbossa ei ollut tyhjäkäynti hapertuneilla hiilisäiliön letkuilla kovin tasaista...kannattaa ottaa se virranjakaja irti ja katsoa onko siellä jotain häikkää mistä se kolina voisi olla lähtöisin
-
Raato lähti laakista käyntiin kun lämpötilantunnistin oli irti tyhmäkäynti oli suht tasaista toki käy vähän isoilla kierroksilla.... Virranjakaja on tsekattu se oli ok. Mikähän osa jää pyörimään kun auton sammuttaa.. Siitä se ääni todennäköisesti tulee. Sitä ääntä on kohtuu vaikea paikallista. Se muuten alkoi kun ilmat kylmeni kunnolla....
-
Ainakin sähköinen lisävesipumppu jää näissä käymään vähäksi aikaa sammuttamisen jälkeen...
-
Niin tekee... Ei se kyllä sieltä kuulu... Kuulostaa siltä että jotain olis jossain irti. :-\
-
Ei kai se ääni sitten ole lähtöisin kytkimestä/vaihdelaatikosta ???
-
Se kolina tuntuu katoavan kun antaa kierroksia enemmän...tiedä ny tästä sitte. Täytyy hakee huomenn uusi lämpötilantunnistin sais tuon starttauksen ja tyhmänkäynnin kuntoon...
-
Nyt on autossa uusi lämpöanturi. Tyhjäkäynti parani lähes normaaliksi. Auto tuntuis muutenkin liikkuvan "kevyemmin". Mutta se kylmäkäynnistys.... Ei lähde laakista.... Vaatii ainakin kolme yritystä...lämpimänä laakista. Kolina kuuluu edelleen koneesta.... Mistä lie tulee ideat loppuu.... :-\
-
Hoitaakos tuo moottorinlämpötilatunnistin "ryypyn" virkaa....
-
Hoitaakos tuo moottorinlämpötilatunnistin "ryypyn" virkaa....
Tavallaan koska sähköruiskuissahan on moottorin lämpötilan mukaan oleva kylmäkäynnistys rikastus....eli kun lämpötila-anturilta tulee tieto että moottori on kylmä menee tuo rikastus päälle...
-
Joo kiitos..... Tutkinta jatkuu. Seuraavaksi vaihdetaan jakaja + johdot
-
No niin... Taas on ehtinyt tutkia lisää. Löytyi mahdollisesti vika joka aiheuttaa kylmäkäynnistys ongelman. Tyhjäkäyntimoottorin päässä olevasta mustasta mötikästä lähtevä putki joka menee ilmamassamittarilta lähtevään ruttuputkeen oli murtunut kiinnityskohdasta.... Sieltä koneeseen menee ylimääräistä ilmaa repeämä on melko iso...
-
Meni mielenkiintoiseksi... Ahtoputkea ei saa enää uutena...hmm mistäs sen ny löytää...
-
ahto vai se ilmanputsarilta ahtimelle menevää letkuako meinaat ?...sehän näissä happanee ajan myötä...
-
Se joka lähtee ilmamassamittarilta etiäpäin... Täytyy vissiin alkaa liimaushommiin. *kahvia->
-
Millähän tuota korjais kun kummiliimalla ei näytä pysyvän.. Pitäis jollain " sulattaa" se repeämä yhteen et kestäis vähän vääntelyäkin... :-\
-
Tota kamaa kunnollinen patti repeämän päälle.
(http://img26.imageshack.us/img26/3403/img0708ur.jpg)
-
Mulla olis liimatiivistemassaa sekin varmaan toimiis...
-
Mulla olis liimatiivistemassaa sekin varmaan toimiis...
En tiedä muista vastaavista, mutta tuo mainitsemani on suhteellisen stydiä.
Kun vain muistaa pohjustaa ja antaa kuivaa kunnollisissa olosuhteissa.
Nytpä huomasinkin, että tämä on turbo... Pitäisiköhän tuota vielä vahvistaa jonkinlaisella kudoksella tms.?
-
nonii nyt on putki paikattu.... Kumipohjaisella pikaliimalla. Kesti tuoreeltaan ainakin vääntelyä...nyt vaan huomenissa testiikäynnistys ollaan taas viisaampia. se ihme kolina kuuluu edelleen moottorista... Täytyis sitäkin tutkia...
-
nonii nyt on putki paikattu.... Kumipohjaisella pikaliimalla. Kesti tuoreeltaan ainakin vääntelyä...nyt vaan huomenissa testiikäynnistys ollaan taas viisaampia. se ihme kolina kuuluu edelleen moottorista... Täytyis sitäkin tutkia...
pikaliima ei ehkä kestä pakkasta. Sikaflexiä ja ohutta kumimattoa, se kestää. Saipuavedellä ja sormella saa siistittyä sitä massaa.
-
Joo voi olla et ei kestä mutta pystyy nyt ainakin testaamaan auttoiko tämä tuohon käynnistysongelmaan..
-
Nonii putki on nyt paikattu ja auto ei edelleenkään toimi... Lähtee kylmänä kyllä käyntiin hienosti ,käy pari sekuntia ja sammuu.... Toisella kerralla jää yleensä käyntiin. Täytyy vissiin odotella kesää et pelaa kunnolla.....
-
nonii kolinan aiheuttaja löytyi.... Starttimoottorin pikkuratas ei palautunut kunnolla ja jäi vähän pyörimään koneen mukana. Ny on uusi startti ja kolinat ja kilinät loppui... :o