Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Mursu - 20.02.2011, 12:40:29
-
pistän tähän kun en viitti uutta topikkia tehdä eli
pystyskö 460 ottamaa levyjarrut 440 rumpujen tilalle?
-
voi, vaiha koko akseli samalla pääset helpoimmalla..
-
Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa ne kun minusta ne rumpujarrut on paljon paremmat ainakin talvella.. ???
tai siis käsijarru ainakin toimii paremmin kuin levyllä olevissa.
-
Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa ne kun minusta ne rumpujarrut on paljon paremmat ainakin talvella.. ???
tai siis käsijarru ainakin toimii paremmin kuin levyllä olevissa.
ei tuu käsijarrua paljo talvisin käytettyä kun niillä on tapana jäädä jumiin varsinki kovilla pakkasilla
-
Jos ne rumpujarrut toimivat niin ei kannata alkaa niitä levyihin vaihtamaan..
-
ei tuu käsijarrua paljo talvisin käytettyä kun niillä on tapana jäädä jumiin varsinki kovilla pakkasilla
Vaijerit ilmeisesti vaihdon tarpeessa.
-
voi, vaiha koko akseli samalla pääset helpoimmalla..
Onko akseleissa jotain eroja noiden jarrujen suhteen? On kuitenkin melko työläs homma vaihtaa koko akseli vs. jarrujen purku ja kasaus. En ole moista svappia tehnyt mutta levyjarrujen kanssa jonkunverran paljon pelaillut.
Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa ne kun minusta ne rumpujarrut on paljon paremmat ainakin talvella.. ???
tai siis käsijarru ainakin toimii paremmin kuin levyllä olevissa.
Onhan levyissä käsijarru selkeesti tehokkaampi kuin rummuissa, helpompi säätää ja tarkastaa toiminta. Oletuksena tietysti että ovat kunnossa. Vaijeriongelmia (lähinnä jäätymistä) on molemmissa jarrutyypeissä. Alkuperäiset vaijerit toimii moitteetta talvikelissäkin.
-
rummut,palat ja sylinterit on just kesällä vaihdettu ettei varmaa hetkeeaikaa tarvi vaihdella mutta tuumailin että jos seuraavaksi vaihtaas suoraan levyihin koska niihin palojen vaihto ei oo niin työlästä ja aikaa vievää hommaa
-
rummut,palat ja sylinterit on just kesällä vaihdettu ettei varmaa hetkeeaikaa tarvi vaihdella mutta tuumailin että jos seuraavaksi vaihtaas suoraan levyihin koska niihin palojen vaihto ei oo niin työlästä ja aikaa vievää hommaa
Hä?
Kuinka usein niitä pitää vaihtaa jos pitää erikseen mainita? Useamman kymppitonnin kuitenkin kestää normikäytössä, eli vuosia.
-
rummut,palat ja sylinterit on just kesällä vaihdettu ettei varmaa hetkeeaikaa tarvi vaihdella mutta tuumailin että jos seuraavaksi vaihtaas suoraan levyihin koska niihin palojen vaihto ei oo niin työlästä ja aikaa vievää hommaa
Mutta se rumpujarrut> levyjarruiksi swappi on varmasti työläämpi homma kuin uusia ne jarrukengät, rummut ja sylinterit uudestaan. Samalla vaivalla ne kyllä vaihtaa 2 kertaa ainakin kun mikä siihen taka-akselin ja jarrujen vaihtoon kuluu.
Eipä tosiaan kannata alkaa toimivia rumpujarruja vaihtelemaan levyjarruihin ja kyllä se jarrupalojenkin vaihtaminen levyjarruihinkin on oma hommansa, siinä missä jarrukenkienkin vaihto rumpujarruissa ja melkein ihan yhtä työläs.
-
Onko akseleissa jotain eroja noiden jarrujen suhteen?
Sama akseli kai se on en ole purkanu rumpuja koskaan semmonen museokama ei kuulu mun varustuksiin missään(paitti mopossa) :D
Minusta on vaan niin helppo avata vaan neljä mutteria ja irrottaa letkut ja vaijerit ja repästä koko paketti mukaan... niin no panhardi pitää kans irrottaa... ei siinä mitään ihmettä tarvia punnertaa...
Tosin ei se jarrupaketin vaihto ole sen ihmeempi... mut mulla vaan ajatus että jos olis koko akseli missä tulis kallistuksenvakainkin mukana....
-
nii mietinki että miten vaihto onnistuus ja kaipasinki mielipidettä asiaan että onko se kovin järkevä vaihto
-
Jos ne takajarrut on tosiaan kesällä remontoitu niin ei niitä tosiaan kannata alkaa levyiksi muuttamaan, koska kestävät varmasti usean kymmenen tuhatta ajaa kuten juniku mainitsi. ;)
-
nii mietinki että miten vaihto onnistuus ja kaipasinki mielipidettä asiaan että onko se kovin järkevä vaihto
En ole volvoon kyseistä hommaa tehny mutta vuosia taakse päin omistin peugeot 309 Gti:n :idiot2:. Ja siihen laitoin levyjarrut taakse niin helpommalla pääsi kun hankki levyjarrullisen taka-akselin. Piti jarruputket ja käsijarruvaijeri uusia jotka sopi tuohon levyjarruliseen taka-akseliin. Luulisin että ei volvossakaan ainakaan paljoa vaikeampi tuo homma ole?.
-
Jos ne takajarrut on tosiaan kesällä remontoitu niin ei niitä tosiaan kannata alkaa levyiksi muuttamaan, koska kestävät varmasti usean kymmenen tuhatta ajaa kuten juniku mainitsi. ;)
Joo-o, en mä ainakaan alkaisi vaihtelemaan - en näe yksinkertaisesti moisessa mitään älyä, jos kerta rumpujarrut on läpikotaisin uusittu....
Tuo oma toistaiseksi arkikäytössä oleva -91 mallin Hollannikas ei ole tarvinnut mitään voimistelua takajarrujen osalta, kilsoja mittarissa 195 tuhatta (ollut uudesta asti tässä huushollissa) ja ennen katsastusta tapaan ajaa vain dynamometrillä testin jotta on köykäsempi mieli suunnata konttorille.
Kertaalleen olen auki ottanut mielenrauhan vuoksi, ja tuolloin totesin rumpujen olevan timmissä kunnossa, ja hihnoissa pintaa yli puolet jäljellä... Uudet kengät on kyllä jo varastossa vartoomassa.
Levyistä sellainen havainto vain on tullut tehtyä, että ne ovat vaihtokunnossa 250-300 tkm vaiheilla, tuo kuluminen on tullut selkeästi nopeammaksi kun palat vaihtuivat asbestivapaiksi - toki tietty valmistajien ilmoittanmat kulumisvaratkin ovat pienempiä...
-
pitäs eteen uusia jarrupalat mutta mitkä kun vaihtoehtoja on monta ja kaikki erikokosia mistäpä tiädän minkäkokosta pitäs olla?
-
Jarrupalat Volvo 400-sarja
* 440 88->?12.88? (95mm kapea, ->al nro EKC6386) [1988-1996]
-
Jarrupalat Volvo 400
* 440/460 ?1.89?->96 (110mm leveä, yleisempi, ei ABS/Turbo) [1987-1996]
* ABS 89->96 Eteen jos Lucas/vakiolevy (110mm kapea) [1989-1996]
-
-
Jarrupalat Volvo 400s ABS/Tbo
* ABS 3.91->96 Eteen jos ATE/JÄÄHD levy (151mm leveä) [1991-1996]
* Turbo 89->96 Eteen [1989-1996]
* 480 91->96 Eteen (151mm leveä) [1991-1996]
-
-
ja absit on ja 95 vm (en oo hirveesti etujarruja vaihdellu omaan mutta muiden autoihin kyllä)
-
No sittenhän se on tuo jäähdytettyihin levyihin jos on jäähdytetyillä jarrulevyillä olevat ABS jarrut
*ABS 3.91->96 Eteen jos ATE/JÄÄHD levy (151mm leveä) [1991-1996]
ja jos tavan levyt niin sitten:
* ABS 89->96 Eteen jos Lucas/vakiolevy (110mm kapea) [1989-1996]
-
ja jos tavan levyt niin sitten:
* ABS 89->96 Eteen jos Lucas/vakiolevy (110mm kapea) [1989-1996]
Jos on rummut takana niin ei oo edessä jäähytettyjä joten tuo jää ainooks vaihtoehdoksi...
-
töihin on vaa vähä alta 1kilometri ja meen autolla töihin eikä se oo koskaan lämmitykses niin mitähän tommonen kylmänäajelu tekee ajanmittaan moottorille?
E: pistän tämän tähän samaan kun en viitti joka kysymykselle tehä uutta topikkia :)
-
töihin on vaa vähä alta 1kilometri ja meen autolla töihin eikä se oo koskaan lämmitykses niin mitähän tommonen kylmänäajelu tekee ajanmittaan moottorille?
E: pistän tämän tähän samaan kun en viitti joka kysymykselle tehä uutta topikkia :)
pitäs ehkä tehdä semmonen yleisiä kysymyksiä topiceja mutta toistaseks tehdään tymiltäkin tuntuville oma topici, olkoon tämä tässä.
Mutta kysymykseen vastaten jos et heti lähde ajamaan vaan annat käydä esim kun putsaat ikkunoita niin vaikutus on mitätön koska öljy kerkeää lähteä kiertämään lämmetessään. tietenkin jos on jotkut megapaskat öljyt koneessa niin silloin voi nokka kulua ja venttiilit, mutta ei mitään mikä ei tulisi muutenkin...
-
jos lasit on jääs nii annan auton käydä samalla ku krapaan ikkunoita mutta jos ei oo niin lähden heti ajamaa mutta tuli vaa miäleen kun tänää lähdin töistä niin auto täristi hirveesti ja tuntu ettei käy kunnolla ja kun kolmosen laitto sisää nii alko nykiä mutta pualivälis matkaa alko käymää normaalisti
-
ihan normaaleja kylmän koneen juttuja... menee vähän kuin ryyppypäällä kylmänä nämä, sullahan oli se yksipisteruisku niin se vielä selvemmin oireilee tämän "ryypyn" kanssa.
-
Oletuksena tietysti että ovat kunnossa. Vaijeriongelmia (lähinnä jäätymistä) on molemmissa jarrutyypeissä. Alkuperäiset vaijerit toimii moitteetta talvikelissäkin.
Niinkö?
Motonetistä ostin ihan ScanTech:n pusseissa käsijarruvaijerit, marraskuusta huhtikuuhun eli 5 kuukautta 7000km ja tässä tulos:
(http://juniku.no-ip.org/share/volvo/400handbrakecable.JPG)
-
vähä kovempi kumiseos halkee kovas pakkases kun vetää vivusta mutta tuan voi varmaa välttää jos tohon kumin päälle sipasee vaseliinia talveksi
-
vähä kovempi kumiseos halkee kovas pakkases kun vetää vivusta mutta tuan voi varmaa välttää jos tohon kumin päälle sipasee vaseliinia talveksi
Kyllä se nyt vain on niin että varaosatoimittaja / valmistaja vastaa tästä, täytyy kydä motonetin tiskillä kuvamateriaalien kanssa ja keskustella aiheesta. HEillä kuitenkin on hyllyssä tarvikekumeja jotka sopii tuohon, en haluaisi vaihtaa vaijereita kokonaisuudessaan koska se on aika iso uraka eikä tätä kohdetta käytetty korjaamolla josta kuittikin olisi korvausten hakemista varten. Toinen kysymys on se että paljonko tuo vaijeri on ottanut paksaa sisäänsä, pitääkö apteekista hakea neularuisku jolla täyttä koko vaijeriputki glykolilla.
-
Niinkö?
Motonetistä ostin ihan ScanTech:n pusseissa käsijarruvaijerit, marraskuusta huhtikuuhun eli 5 kuukautta 7000km ja tässä tulos:
http://juniku.no-ip.org/share/volvo/400handbrakecable.JPG
Kyllä. Alkuperäisistä ei kumet happane heti eka talvena. Ongelmat vaikuttaa hyvin tutuilta, tosin itselle jo vuosien takaa. Eipä ole tarvikekumeissa paljon laatu muuttunut.
Jotain 60e nurkissa olivat kpl, hiukan päälle 100e:een sain tingittyä parin. Aikansa niitä 18e tarvikevaijereita jaksoi vaihdella (joka katsastukseen), nyt ei ole tarvinut viimeiseen 3 vuoteen kajota ollenkaan. Tarvikevaijereissa ei kestänyt ne takapään haitarisuojakumet yhtä katsastusväliä kun jo olivat aivan haperoina.
tarvikevaijereissa ei ehkä ois mitään vikaa mutta suojakumit kun menee rikki niin vaijereihin pääsee vettä ja ne ei enää talvella palauta vaan jäätyy jumiin. Kokeiltu on monenlaista viritystä. Yhteen aikaan siitä satulankulmalta roikkui 15cm vaijerinpätkä josta oli helppo käydä käsin nykäisemässä renkaan takaa jarru auki jos se jäi laahaamaan. Palautinjousien uusimista kokeilin, ei vaikutusta. Tein täydellisen huollon satuloihin (myös käsijarruakseliin), ei vaikutusta. Katkaisin vaijereista päätylenkit irti ja vedin kuoret erilleen, pesin rasvat pois ja vaihdoin tilalle ohuet teflonöljyn (-40c), kokosin takaisin uusien haitarikumien(ETRA) kanssa ja liitin vaijereiden päihin sellaiset puristettavat rengassakkelit, toimi lopputalven hyvin mutta tökkäs taas seuraavassa katasastuksessa laahaukseen..