Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

460 vs 440 jarru asiaa

  • 25 Vastauksia
  • 8854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
460 vs 440 jarru asiaa
« : 20.02.2011, 12:40:29 »
pistän tähän kun en viitti uutta topikkia tehdä eli
pystyskö 460 ottamaa levyjarrut 440 rumpujen tilalle?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #1 : 20.02.2011, 12:49:21 »
voi, vaiha koko akseli samalla pääset helpoimmalla..
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #2 : 20.02.2011, 14:22:32 »
Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa ne kun minusta ne rumpujarrut on paljon paremmat ainakin talvella.. ???

tai siis käsijarru ainakin toimii paremmin kuin levyllä olevissa.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2011, 14:24:08 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #3 : 20.02.2011, 18:01:54 »
Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa ne kun minusta ne rumpujarrut on paljon paremmat ainakin talvella.. ???

tai siis käsijarru ainakin toimii paremmin kuin levyllä olevissa.
ei tuu käsijarrua paljo talvisin käytettyä kun niillä on tapana jäädä jumiin varsinki kovilla pakkasilla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #4 : 20.02.2011, 18:29:40 »
Jos ne rumpujarrut toimivat niin ei kannata alkaa niitä levyihin vaihtamaan..

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #5 : 21.02.2011, 12:01:20 »
ei tuu käsijarrua paljo talvisin käytettyä kun niillä on tapana jäädä jumiin varsinki kovilla pakkasilla

Vaijerit ilmeisesti vaihdon tarpeessa.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #6 : 21.02.2011, 15:58:38 »
voi, vaiha koko akseli samalla pääset helpoimmalla..

Onko akseleissa jotain eroja noiden jarrujen suhteen? On kuitenkin melko työläs homma vaihtaa koko akseli vs. jarrujen purku ja kasaus. En ole moista svappia tehnyt mutta levyjarrujen kanssa jonkunverran paljon pelaillut.


Miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa ne kun minusta ne rumpujarrut on paljon paremmat ainakin talvella.. ???

tai siis käsijarru ainakin toimii paremmin kuin levyllä olevissa.

Onhan levyissä käsijarru selkeesti tehokkaampi kuin rummuissa, helpompi säätää ja tarkastaa toiminta. Oletuksena tietysti että ovat kunnossa. Vaijeriongelmia (lähinnä jäätymistä) on molemmissa jarrutyypeissä. Alkuperäiset vaijerit toimii moitteetta talvikelissäkin.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #7 : 22.02.2011, 00:56:46 »
rummut,palat ja sylinterit on just kesällä vaihdettu ettei varmaa hetkeeaikaa tarvi vaihdella mutta tuumailin että jos seuraavaksi vaihtaas suoraan levyihin koska niihin palojen vaihto ei oo niin työlästä ja aikaa vievää hommaa

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #8 : 22.02.2011, 01:30:55 »
rummut,palat ja sylinterit on just kesällä vaihdettu ettei varmaa hetkeeaikaa tarvi vaihdella mutta tuumailin että jos seuraavaksi vaihtaas suoraan levyihin koska niihin palojen vaihto ei oo niin työlästä ja aikaa vievää hommaa

Hä?
Kuinka usein niitä pitää vaihtaa jos pitää erikseen mainita? Useamman kymppitonnin kuitenkin kestää normikäytössä, eli vuosia.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #9 : 22.02.2011, 03:30:46 »
rummut,palat ja sylinterit on just kesällä vaihdettu ettei varmaa hetkeeaikaa tarvi vaihdella mutta tuumailin että jos seuraavaksi vaihtaas suoraan levyihin koska niihin palojen vaihto ei oo niin työlästä ja aikaa vievää hommaa
Mutta se rumpujarrut> levyjarruiksi swappi on varmasti työläämpi homma kuin uusia ne jarrukengät, rummut ja sylinterit uudestaan. Samalla vaivalla ne kyllä vaihtaa 2 kertaa ainakin kun mikä siihen taka-akselin ja jarrujen vaihtoon kuluu.

Eipä tosiaan kannata alkaa toimivia rumpujarruja vaihtelemaan levyjarruihin ja kyllä se jarrupalojenkin vaihtaminen levyjarruihinkin on oma hommansa, siinä missä jarrukenkienkin vaihto rumpujarruissa ja melkein ihan yhtä työläs.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #10 : 22.02.2011, 09:33:22 »
Onko akseleissa jotain eroja noiden jarrujen suhteen?
Sama akseli kai se on en ole purkanu rumpuja koskaan semmonen museokama ei kuulu mun varustuksiin missään(paitti mopossa)  :D

Minusta on vaan niin helppo avata vaan neljä mutteria ja irrottaa letkut ja vaijerit ja repästä koko paketti mukaan... niin no panhardi pitää kans irrottaa... ei siinä mitään ihmettä tarvia punnertaa...

Tosin ei se jarrupaketin vaihto ole sen ihmeempi... mut mulla vaan ajatus että jos olis koko akseli missä tulis kallistuksenvakainkin mukana....
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #11 : 22.02.2011, 12:39:09 »
nii mietinki että miten vaihto onnistuus ja kaipasinki mielipidettä asiaan että onko se kovin järkevä vaihto

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #12 : 22.02.2011, 13:30:38 »
Jos ne takajarrut on tosiaan kesällä remontoitu niin ei niitä tosiaan kannata alkaa levyiksi muuttamaan, koska kestävät varmasti usean kymmenen tuhatta ajaa kuten juniku mainitsi. ;)

Poissa Rahtari84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #13 : 22.02.2011, 13:40:06 »
nii mietinki että miten vaihto onnistuus ja kaipasinki mielipidettä asiaan että onko se kovin järkevä vaihto
En ole volvoon kyseistä hommaa tehny mutta vuosia taakse päin omistin peugeot 309 Gti:n :idiot2:. Ja siihen laitoin levyjarrut taakse niin helpommalla pääsi kun hankki levyjarrullisen taka-akselin. Piti jarruputket ja käsijarruvaijeri uusia jotka sopi tuohon levyjarruliseen taka-akseliin. Luulisin että ei volvossakaan ainakaan paljoa vaikeampi tuo homma ole?.
Arvoisat kansalaiset, tunnelin päässä näkyvä valo on päätetty sammuttaa kustannussyistä.

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vs 440 jarru asiaa
« Vastaus #14 : 06.03.2011, 21:06:07 »
Jos ne takajarrut on tosiaan kesällä remontoitu niin ei niitä tosiaan kannata alkaa levyiksi muuttamaan, koska kestävät varmasti usean kymmenen tuhatta ajaa kuten juniku mainitsi. ;)

Joo-o, en mä ainakaan alkaisi vaihtelemaan - en näe yksinkertaisesti moisessa mitään älyä, jos kerta rumpujarrut on läpikotaisin uusittu....
Tuo oma toistaiseksi arkikäytössä oleva -91 mallin Hollannikas ei ole tarvinnut mitään voimistelua takajarrujen osalta, kilsoja mittarissa 195 tuhatta (ollut uudesta asti tässä huushollissa) ja ennen katsastusta tapaan ajaa vain dynamometrillä testin jotta on köykäsempi mieli suunnata konttorille.
Kertaalleen olen auki ottanut mielenrauhan vuoksi, ja tuolloin totesin rumpujen olevan timmissä kunnossa, ja hihnoissa pintaa yli puolet jäljellä... Uudet kengät on kyllä jo varastossa vartoomassa.

Levyistä sellainen havainto vain on tullut tehtyä, että ne ovat vaihtokunnossa 250-300 tkm vaiheilla, tuo kuluminen on tullut selkeästi nopeammaksi kun palat vaihtuivat asbestivapaiksi - toki tietty valmistajien ilmoittanmat kulumisvaratkin ovat pienempiä...
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo